Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dobbeltlader borte som valg

Startet av lenwin, mandag 02. mars 2015, klokken 10:42

« forrige - neste »

lenwin

Hei!
Jeg snuser litt på el bil kanskje en av trillingene. Mulig jeg bytter jobb snart og får da en kjørevei på ca 6 mil t/r.
Lurer også på hvordan de er å kjøre på vinterføre og da på sporete veier noe som kan skje her til lands...Mannen min er svææært skeptisk når det gjelder dette med tanke på bilenes størrelse og akselavstand... Men utifra min bruk ser jeg at det er disse typene som kanskje lønner seg best. Leafen er selvf kurant sikkert, men da må en betale mer;)Er vel et regnestykke det der.

arthur

Vi har en Miev, helt ny, og veldig fornøyd med bilen totalt sett. Vinterføre og sporete veier er ikke det den liker best. Vi valgte Miev av to grunner; Mitsubishi klinger bedre ved salg enn de to andre og fjernkontroll på oppvarming er meget behagelig og anbefales (på det varmeste)!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

i-MiEV er best av trillingene. F.o.m. 2013 fikk i-MiEV oppgradert motor som gir litt lengre rekkevidde. De franske valgte istedet å redusere batteristørrelsen fra 88 til 80 celler så den ble billigere men beholdt samme kjørelengde sommers tid (men gir kortere rekkevidde vinters tid fordi kupévarmen bruker sitt uansett). i-MiEV har forvarming som arthur påpeker, noe de franske ikke har.

Med standard dimensjon på dekk er trillingene ganske følsomme for sidevind og er noe vinglete. Ved å gå opp 1 cm i dekkbredde foran og bak blir stabiliteten endel bedre (egen erfaring).

I forhold til en Leaf er i-MiEV en liten og primitiv bil med betraktelig lavere komfort. Men har likevel noen få fordeler slik jeg ser det. Det ene er strømforbruk som typisk ligger på 1,1-1,2 kWh/mil om sommeren, mens Leafen kan presses ned i 1,3-1,4. Det gjør at i-MiEV lader hurtigere målt i km/t ved samme strømstyrke. Og side den har aktiv kjøling av batteri ved hurtiglading, hurtiglader den også endel raskere. Når baksetene slås ned blir det et flatt bagasjerom som er velegnet til transport av større ting som tørketromler etc. Leaf har større bagasjerom og kan også slå ned bakseter men er ikke like praktisk til transport synes jeg. Mitsubishi er også vesentlig bedre enn Nissan på kundeservice.

Når dette er sagt så vil jeg likevel heller anbefale å kjøpe en brukt 2012 Leaf som bare er noen få 10.000 dyrere enn brukt i-MiEV, får mer for pengene rett og slett. Bedre rekkevidde, kraftigere varmeapparat, fem seter, bedre framkommelighet om vinteren med forhjulstrekk, fjernstyring fra mobilapp, og ikke minst mulighet for piggdekk (som er nesten umulig å få til på trillingenes sære dimensjoner).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

At mjauen er best kan det være uenighet rundt. Det er vel ingen tester utført, publisert her på forumet, av rekkevidde mellom de tre små rare. Dette med eventuell batteristørrelseforskjell trenger heller ikke bety noe som helst.
Mjauen har et B- og Cgir. Dette betyr vel heller ikke allverden da jeg innbiller meg at flesteparten av førerne ikke gidder røske og rive i denne girspaken støtt og stadig.
Forvarmermuligheten er smart til tross for en diger fjernkontroll.

Utseendemessig vinner etter min mening Citroën uten tvil. Mjauen 6-7 tusen dyrere (ny pr. i dag) enn franskmennene.
Kjøreegenskapene er ikke spesielt bra. Høy og smal en dårlig kombo. Og den har en smal sporvidde som ikke gjør saken noe bedre når vei og føre er elendig. MEN - tror likevel de aller fleste er fornøyde med bilen sin - meg inkludert. Den er så enkel å ha med å gjøre, billig både i drift og innkjøp. Genial i byen! Likevel består ikke Norge bare av bystrøk, så det kan nok være lurt å prøvekjøre bilen grundig - gjerne over flere dager. Husk godt med klær!

Ofte kan det være lurt å kjøpe en bil av merke der merkeverksted er representert i nærmiljøet. Det gjør alt mye enklere. Det er også et pluss ved bruktkjøp at bilen er solgt ny i Norge med tanke på garantier, aksjoner mm.

Lykke til med valg av bil!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA