Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Svk, søndag 01. mars 2015, klokken 20:20

« forrige - neste »

Svk

Hei!
Har kjøpt meg e -golf. Kjører rundt i strøket her.
Har et forbruk på ca 22 kWh/100km.er ikke dette høyt?
Men så til hovedspørsmålet. Hvordan er det og kjøre til stavanger?
Gratis ferje? Stjeler tunellene mye strøm?må jeg lade i stavanger om jeg starter med fulle batterier?
Er hurtigladerene til lyse beste lade alternativ? Hvordan er disse? Mye kø og venting? Noen erfaringer?
Hilsen ny elbil eier med litt rekkevidde angst...

K S

Sitat fra: Svk på søndag 08. februar 2015, klokken 19:31
Hei!
Har kjøpt meg e -golf. Kjører rundt i strøket her.
Har et forbruk på ca 22 kWh/100km.er ikke dette høyt?
Men så til hovedspørsmålet. Hvordan er det og kjøre til stavanger?
Gratis ferje? Stjeler tunellene mye strøm?må jeg lade i stavanger om jeg starter med fulle batterier?
Er hurtigladerene til lyse beste lade alternativ? Hvordan er disse? Mye kø og venting? Noen erfaringer?
Hilsen ny elbil eier med litt rekkevidde angst...

Ikea på Forus har 6 stk type2 uttak, i tillegg er det jo endel gateplasser samt parkeringshus med ladeplasser.
Kiwi på Ålgård sør for Sandnes har hurtiglader, Lyse har på Sandnes, Stavanger og Randaberg, nesten gratis da, bare 100 kr for en lading.....
På ferjen må en betale for føreren, så det at elbil er gratis på ferje er en sannhet med modifikasjoner. Har du ferjekort, så gir overført med bil m/fører 50% rabatt, for passasjer 16,7%.
Har en ikke ferjekort er besparelsen større.
Håper dette hjelper litt....

elektrolux

Med e-Golf kjører du Haugesund - Stavanger-Retur på en lading.

Får du ladet en time eller 2 i Stavanger er det bare en bonus.

Hurtigladerene er sterkt overpriset, så sats på vanlig 10 eller helst 16A lading. 16A får du f.eks på IKEA. Eller du kan låne/kjøpe en 16A kabel av oss og lade med 16A hvor som helst.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svk

Ser ut til at ikea kan være en grei plass og lade. 6stk uttak og 16A.
1-2 timer med 16a vil vel gi 10-20%
Hvordan er tilgjengligheten her?er jo en del el-bil nå etter hvert.

K S

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. februar 2015, klokken 00:12
Med e-Golf kjører du Haugesund - Stavanger-Retur på en lading.

Synes du er litt bastant jeg....med tre undersjøiske tunneller hvis en kjører T-forbindelsen og ca 165 km totalt (er vel rundt 180 km via Aksdal) jeg vet ikke hvor svk kommer fra og hvor han skal. Jeg hadde nok ikke hatt mot til å kjøre uten lading første gangen.

Tror det skal være mulig å kunne få lada på Ikea, ellers ser jo Møller på andre siden av motorveien, de må vel ha lademulighet?

Hvis du ikke har 16 A ladekabel så har jo elektrolux det, når du først skal til Stavanger :-) (det var dagens gratis reklame :-) )

Kan anbefale Charge Amps, deilig å bli kvitt "kladden", og myk kabel.

Svk

Kjører fra kopervik via t-forbindelsen.
Blir vel sikkert ikea/besøke slekt tananger/ hundvåg.
Har den type2 kabelen som  følgte med.støtter 16a. Er det noen steder i stav jeg kan bruke den? Kan jo kjøpe litt dyr strøm av lyse på randaberg, før jeg freser hjem :-)
Hjelper vel også om jeg venter til tempen ute ligger på 10 eller mer.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Svk på mandag 09. februar 2015, klokken 20:11
Kjører fra kopervik via t-forbindelsen.
Blir vel sikkert ikea/besøke slekt tananger/ hundvåg.
Har den type2 kabelen som  følgte med.støtter 16a. Er det noen steder i stav jeg kan bruke den? Kan jo kjøpe litt dyr strøm av lyse på randaberg, før jeg freser hjem :-)
Hjelper vel også om jeg venter til tempen ute ligger på 10 eller mer.
På IKEA kan du bruke type 2 kabalen; stolpene støtter opp til 32A enfas.

odahle

Jeg kjører ofte denne avstanden med e-up (Sola-Haugesund). Nå har jeg noe mindre batterikapasitet enn deg, men jeg tror ikke jeg ville satset på t/rt uten ladestopp. Sommertid står jeg med 5-60km i rest en vei, eller 2-30km vinterstid.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Svk

Da går jeg for lading. Men 1-2 timer ac lading er vel kanskje ikke nok?
Kjører du i eco modus?
Heller mest mot dc lading på randaberg før hjemturen.
Hvordan lader du i hgsd?er vel ingen hurtigladere her.

zbk

Sitat fra: Svk på tirsdag 10. februar 2015, klokken 09:55
Da går jeg for lading. Men 1-2 timer ac lading er vel kanskje ikke nok?
Kjører du i eco modus?
Heller mest mot dc lading på randaberg før hjemturen.
Hvordan lader du i hgsd?er vel ingen hurtigladere her.

Lader du på IKEA (type2 32A 1fas) + lader fra vanlig stikk-kontakt når du står parkert på besøk vil jeg tro det holder fint når du kommer fra Kopervik. Sjekk forbruket ditt når du kommer ned, så vet du hvor mye du trenger for å komme deg hjem igjen. Ser du at det blir i knappeste laget får du ta en stopp på Randaberg for å spare deg for rekkeviddeangst.

Er det en stund til turen så skal Statoil på Forus også få hurtiglader (estimert februar, men jeg aner ikke noe om framdriften der), så når den åpner kan du komme unna med litt mindre enn fastprisen på 99,- som Lyse tuller med om du bare trenger å fylle litt for sikkerhets skyld (15min til 44,-, 30min til 74,-).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

edyrli

IKEA er litt plaget med elbilplassene er fulle av elbiler som ikke lader. Hvertfall på lørdager. Folk flest har nok ikke med seg type2  kabel og orker ikke lete etter ledig parkering. Hvis ikke du skal lørdag midt på dagen går det nok greit. Poenget mitt var vel egentlig at det nok er greit om du har planlagt en backup i tilfelle.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

zbk

Sitat fra: edyrli på tirsdag 10. februar 2015, klokken 10:32
IKEA er litt plaget med elbilplassene er fulle av elbiler som ikke lader. Hvertfall på lørdager. Folk flest har nok ikke med seg type2  kabel og orker ikke lete etter ledig parkering. Hvis ikke du skal lørdag midt på dagen går det nok greit. Poenget mitt var vel egentlig at det nok er greit om du har planlagt en backup i tilfelle.

Er det krise så har ansattparkeringen på baksiden av bygget tilsvarende antall ladeplasser. Jeg har aldri sett at alle disse er fulle, så jeg antar det er mulig å snike seg inn der :-) (men si gjerne fra til noen som at du står der, i tilfelle de faktisk kontrollerer at det er ansatte som står der)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Svk

Blir nok ikke de første ukene. Vil bli bedre kjent med bilen først.Så kan jo være den på statoil er oppe og går når jeg skal til stav. Er jo greit og betale for den tiden du lader og ikke 99 uansett. Men er nå da  uansett en billig tur..
Reiser nok ikke på en lørdag, tar meg heller en fridag en hverdag.

Hvordan er disse hurtigladerene? Stopper den automatisk når batteriet er 80% ladet? Mye nytt for meg med el bil.

elektrolux

Kjørte i dag motsatt vei med Zoe, med 2 timers 10A lading i Haugesund.

Det gikk akkurat. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svk

Da kan vi vel konkludere med at en må lade uansett om man starter i stavanger eller hgsd.
Håper det kommer hurtiglader til hgsd snart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA