Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig noe nytt om Model-X

Startet av Spruck, søndag 01. mars 2015, klokken 19:52

« forrige - neste »

Spruck

Et dumt spørsmål kanskje, men jeg forsøker meg likevel...

Har en Leaf og lurer på om jeg skal investere i en mode 3 type2-type1 ladekabel. Imidlertid lurer jeg på hvor mye jeg evt. kan bruke denne i praksis. Foreløpig er det få rene type 2-stolper i Stavangerområdet. Derimot er det ofte at de forskjellige CHAdeMO hurtigladerene enten er opptatt eller ute av funksjon. Med en slik kabel kan jeg da kople meg opp på en hurtiglader med type 2? Altså at jeg kopler min type 2 kabel til type 2 kabelen på hurtigladeren?  :o
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Spruck på søndag 08. februar 2015, klokken 18:38
Et dumt spørsmål kanskje, men jeg forsøker meg likevel...

Har en Leaf og lurer på om jeg skal investere i en mode 3 type2-type1 ladekabel. Imidlertid lurer jeg på hvor mye jeg evt. kan bruke denne i praksis. Foreløpig er det få rene type 2-stolper i Stavangerområdet. Derimot er det ofte at de forskjellige CHAdeMO hurtigladerene enten er opptatt eller ute av funksjon. Med en slik kabel kan jeg da kople meg opp på en hurtiglader med type 2? Altså at jeg kopler min type 2 kabel til type 2 kabelen på hurtigladeren?  :o

Nei, dessverre. Hurtigladerne har fastmonterte kabler med god grunn; de må være dimensjonert for kapasiteten hurtigladeren kan levere. En løs type 2 til type 1 kabel støtter normalt 16A eller 32A. Har du 32A utgaven kan du opptil 6,6kW fra type 2 kontaktene ved IKEA på Forus for eksempel (om din Leaf støtter 6,6kW, hvis ikke trekker den max 3,3kW).
Det betyr at du bare må glemme hurtigladerne eller de stedene som har fastmonterte type2 kabler fra "wallbox" slik som utenfor Møller VW eller Teslabutikken.

Spruck

Takk for oppklarende svar!

Svært sjelden man er innom IKEA, så da ser jeg foreløpig ikke behov for å investere i en slik kabel. Finner ikke mange plassen per d.d som har en dedikert type 2 stolpe, men vi får håpe flere kommer til etter hvert.

KM
Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

emil

Har etter halvannet år ennå tilgode å komme til et sted der det kun er Type2 tilgjengelig og ikke schuko når jeg skal lade. Har derfor heller ikke investert i Type2 kabel. Men det kommer nok en dag da jeg må kjøpe inn en.

Fram til det er pengene puttet i en Charge-Amps kabel for å både slippe kladd og for å kunne lade på 6, 10 eller 16A eller hva som er tilgjengelig eller mest praktisk.

sølv-pilen

Det finnes hurtigladere med mulighet for tilkobling med type 2 kabel, ganske mange steder i Grønn kontakt land i vertfall. Et kjærkomet tilbud for de med mode 3 kabel da man får mulighet til lading selv om chademco laderen er opptatt.. om en ikke i samme tempo - men mer en ingeting og kun begrenset av instalert lader i bilen.
Ser også på nyere stasjoner i kjøpesenter er det kun type 2 kontakt som blir tilbudt. Fælt er det da å stå med ladekladd i handen og ingen mulighet for å koble den til strømutak.

Jeg vil anbefale mode3 kabel da den vil gi langt mer og vil kunnes brukes de fleste steder - man angrer ikke på denne kabelen da den vil altid være lurt å ha.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 17:44
Det finnes hurtigladere med mulighet for tilkobling med type 2 kabel, ganske mange steder i Grønn kontakt land i vertfall. Et kjærkomet tilbud for de med mode 3 kabel da man får mulighet til lading selv om chademco laderen er opptatt.. om en ikke i samme tempo - men mer en ingeting og kun begrenset av instalert lader i bilen.
Ser også på nyere stasjoner i kjøpesenter er det kun type 2 kontakt som blir tilbudt. Fælt er det da å stå med ladekladd i handen og ingen mulighet for å koble den til strømutak.

Det finnes INGEN hurtigladere der du kan koble deg på med din egen Type2 kabel. Det finnes semihurtige (22kW) ladekontakter der enkelte biler med støtte for det får semihurtig ladehastighet på AC. I prinsippet kun Zoe. Tesla med enkeltlader og Mercedes B-klasse kan lade med 11kW og det er knapt over saktelading i hastighet. (En Tesla uten dobbeltlader vil bruke ca 7t på lading fra tom til full fra en sånn ladekontakt).

Den normale Leafen (uten 6.6kW lader) vil ikke kunne lade noe som helst fortere fra disse Type2 punktene enn fra en schuko kontakt med 16A ladekabel.


sølv-pilen

Du trenger ikke være uenig av prinsipp.

Jo, det finnes type 2 ladere- hurtiglading..nja.. 3,3 kW eller 6,6 kW men det er fortsatt mer en ingenting mens man venter på den andre laderen skal bli ledig.
Og siden jeg fikk så mye kjeft for å kalle det type 2 så får du ta det til deg også. MODE 3, Mode 3 kabel kjære vene.

Her kan du se en slik type 2 hurtiglader - ja for de bilene som kan hente ut det - for de andre med MODE 3 kabel, 3,3 kW eller mer - med Schucko nada. Til venstre er det bilde av en slik lader.

http://www.smb-odda.no/no/forside/artikler/Hurtigladestasjon+%C3%A5pnet+i+Odda.9UFRvU2R.ips
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 19:07
Du trenger ikke være uenig av prinsipp.

Jo, det finnes type 2 ladere- hurtiglading..nja.. 3,3 kW eller 6,6 kW men det er fortsatt mer en ingenting mens man venter på den andre laderen skal bli ledig.
Og siden jeg fikk så mye kjeft for å kalle det type 2 så får du ta det til deg også. MODE 3, Mode 3 kabel kjære vene.

Her kan du se en slik type 2 hurtiglader - ja for de bilene som kan hente ut det - for de andre med MODE 3 kabel, 3,3 kW eller mer - med Schucko nada. Til venstre er det bilde av en slik lader.

http://www.smb-odda.no/no/forside/artikler/Hurtigladestasjon+%C3%A5pnet+i+Odda.9UFRvU2R.ips

Kontakt-typen er Type2 (også kallt Mennekes eller IEC 62196)
Før kontakten (i stolpen) sitter en laderegulator som sier i ifra til laderen i bilen hvor mye effekt den får lov til å bruke.

Denne kombinasjonen for å lade kalles "Mode 3".

Den gjør i prinsippet ikke mer enn kladden gjør i en vanlig ladeklabel med schuko i ene enden og f.eks Type1 kontakt i den andre, men det er en tryggere måte siden man b.la ikke får strøm på kontaktene før all kommunikasjon er i orden, og man kan tillate mer effekt.

For all AC lading sitter Laderen i bilen uansett om det er Leaf, Zoe eller Tesla vi snakker om. DC hurtiglading er derimot noe annet og da sitter alt i "kjøleskapet" på ladeplassen og kontakten er mer eller mindre direkte koblet til batteripakken.


sølv-pilen

Sitat fra: emil på mandag 09. februar 2015, klokken 19:18
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 19:07
Du trenger ikke være uenig av prinsipp.

Jo, det finnes type 2 ladere- hurtiglading..nja.. 3,3 kW eller 6,6 kW men det er fortsatt mer en ingenting mens man venter på den andre laderen skal bli ledig.
Og siden jeg fikk så mye kjeft for å kalle det type 2 så får du ta det til deg også. MODE 3, Mode 3 kabel kjære vene.

Her kan du se en slik type 2 hurtiglader - ja for de bilene som kan hente ut det - for de andre med MODE 3 kabel, 3,3 kW eller mer - med Schucko nada. Til venstre er det bilde av en slik lader.

http://www.smb-odda.no/no/forside/artikler/Hurtigladestasjon+%C3%A5pnet+i+Odda.9UFRvU2R.ips

Kontakt-typen er Type2 (også kallt Mennekes eller IEC 62196)
Før kontakten (i stolpen) sitter en laderegulator som sier i ifra til laderen i bilen hvor mye effekt den får lov til å bruke.

Denne kombinasjonen for å lade kalles "Mode 3".

Den gjør i prinsippet ikke mer enn kladden gjør i en vanlig ladeklabel med schuko i ene enden og f.eks Type1 kontakt i den andre, men det er en tryggere måte siden man b.la ikke får strøm på kontaktene før all kommunikasjon er i orden, og man kan tillate mer effekt.

For all AC lading sitter Laderen i bilen uansett om det er Leaf, Zoe eller Tesla vi snakker om. DC hurtiglading er derimot noe annet og da sitter alt i "kjøleskapet" på ladeplassen og kontakten er mer eller mindre direkte koblet til batteripakken.

Så  flott. .poenget er...



Sitat fra: Spruck på søndag 08. februar 2015, klokken 18:38
Et dumt spørsmål kanskje, men jeg forsøker meg likevel...

Har en Leaf og lurer på om jeg skal investere i en mode 3 type2-type1 ladekabel. Imidlertid lurer jeg på hvor mye jeg evt. kan bruke denne i praksis. Foreløpig er det få rene type 2-stolper i Stavangerområdet. Derimot er det ofte at de forskjellige CHAdeMO hurtigladerene enten er opptatt eller ute av funksjon. Med en slik kabel kan jeg da kople meg opp på en hurtiglader med type 2? Altså at jeg kopler min type 2 kabel til type 2 kabelen på hurtigladeren?  :o

Ja, denne kabelen er en kabel å anbefale. Denne kan du fort få god nytte av.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 19:46
Så  flott. .poenget er...

Sitat fra: Spruck på søndag 08. februar 2015, klokken 18:38
Et dumt spørsmål kanskje, men jeg forsøker meg likevel...

Har en Leaf og lurer på om jeg skal investere i en mode 3 type2-type1 ladekabel. Imidlertid lurer jeg på hvor mye jeg evt. kan bruke denne i praksis. Foreløpig er det få rene type 2-stolper i Stavangerområdet. Derimot er det ofte at de forskjellige CHAdeMO hurtigladerene enten er opptatt eller ute av funksjon. Med en slik kabel kan jeg da kople meg opp på en hurtiglader med type 2? Altså at jeg kopler min type 2 kabel til type 2 kabelen på hurtigladeren?  :o

Ja, denne kabelen er en kabel å anbefale. Denne kan du fort få god nytte av.

Det er det ingen som har nektet for, men er man aldri på steder med Type2 kontakter er det ikke noen vits i å gå til anskaffelse av den enda. Uansett har det ingenting med hurtiglading å gjøre.

I tillegg har trådstarter en Leaf, mest sansynlig uten 6.6kW lader, og han vil derfor ikke ha noe å tjene på i forhold til ladehastighet på å eventuellt kjøre ekstra for å finne Type2 ladeplasser med støtte for kraftigere lading.

Griffel

#10
Sitat fra: Spruck på søndag 08. februar 2015, klokken 18:38
Har en Leaf og lurer på om jeg skal investere i en mode 3 type2-type1 ladekabel......Med en slik kabel kan jeg da kople meg opp på en hurtiglader med type 2? Altså at jeg kopler min type 2 kabel til type 2 kabelen på hurtigladeren?  :o
Nei.

(Bare for å summer opp og være sikker på at at du ikke er forvirret av alle svar på et enkelt spørsmål)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sølv-pilen

Og så synes man kø på hurtiglading er ett problem :o.. Må bare si meg helt enig.. Nei.. Ikke kjøp en slik kabel. helt bortkastet. Jo færre som har en slik dess lettere er det for oss med en slik å komme til ladepunktene.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Griffel

#12
Type 2 kabler kan kobles til type 2 kontakter, men ikke til hurtigladerens type 2 kabel slik som Spruck stilte et ikke så dumt spørsmål om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 21:52
Og så synes man kø på hurtiglading er ett problem :o.. Må bare si meg helt enig.. Nei.. Ikke kjøp en slik kabel. helt bortkastet. Jo færre som har en slik dess lettere er det for oss med en slik å komme til ladepunktene.

Jeg har etter å ha kjørt over 30.000km i Leafen der ca 99.5% er ladet på offentlige plasser eller jobb ennå tilgode å komme til en ladeplass uten schuko kontakt der jeg har måttet ha en Type2 kontakt. Så du mener at jeg absolutt skulle hatt en Type2-Type1 kabel liggende i bilen hele denne perioden?

Det er lov å bruke huet, og er det ikke behov for en type ladeutstyr der man ferdes og lader trenger man ikke kjøpe det inn.

sølv-pilen

hehehe...jøje meg... har kjørt over to hundre tusen km i fjor og jeg har ikke sett en eneste elg heller.
Dette er ikke science fiction:

http://www.lade.nu/ImageFetch.ashx?id=a002d782-4060-4e23-86c1-4fafdda3311c&ext=.jpg

http://www07.abb.com/images/librariesprovider107/default-album/terra-53-ct-dc-charging-station-web.jpg?sfvrsn=1

men klart bedre å stå foran en slik med en shuko i neven og lure å hvordan du skal få puttet strøm på bilen. Takk emil, ja det er lov å bruke hodet. Men klart bedre å spare pengene, mange andre som blir glad til for å finne ledige ladepunkt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA