Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hamiso, søndag 01. mars 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Jeg antar den konkrete familien i dette konkrete tilfellet heller ikke har råd til å reise kollektivt?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:29
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:27
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:19
Hadde de beholdt fossilbilen hadde de uansett ikke kunnet ta den turen til tanta på Toten for de hadde ikke hatt råd til bensinen og eventuelle bomkostnader.

I tillegg skal man bo sabla langt unna Toten for å få 600kr i ladekostnader.

Og det er nettopp derfor de kjøper el-bilen, for å få bedre råd/muligheter til å ta seg en lengre kjøretur !

100% opplading på fortum sin ladestasjon koster fort 100,-  og trenger man 3 ladinger hver vei så ja, da blir det 600,-

I steden for å komme med fiktive turer for å skape et problem kan du heller sette opp en faktisk realistisk kjøretur med hurtiglading.

Kan gjøre det for deg basert delvis på faktiske ladekostnader jeg har hatt nå i januar:

La oss si at denne familien bor i Arendal og skal til tanta på Gjøvik og kjører en Nissan Leaf. Da er det ca 365km hver vei som skal unnagjøres.

Arendal - Rugtvedt: lade 30 minutter 75kr.
Rugtvedt - Holmestrand: Lade 20 minutter 50kr.
Holmestrand - Sandvika: Lade 20 minutter 50kr.
Sandvika - Hønefoss: Lade 10 minutter 25kr.
Hønefoss - Gjøvik: Lade hos Tanta

Da er totalkostnaden på turen 200kr og tilsvarende på returen og det er en tur de færreste elbileiere prøver seg på uavhengig av kostnad.

elbil-1

@emil - du har fortsatt ikke svart på spørsmålene:

Hvorfor skal vi akseptere at lading (hurtiglading eller annen lading) skal koste 10x innkjøpsprisen på strøm?

Hadde det ikke vært bedre for alle å få ladestrøm til f.eks. 2x innkjøpspris eller endog gratis?

Hva må til for å skaffe ladeløsninger som gir oss "gratis strøm" ?

kos

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:47
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:29
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:27
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:19
Hadde de beholdt fossilbilen hadde de uansett ikke kunnet ta den turen til tanta på Toten for de hadde ikke hatt råd til bensinen og eventuelle bomkostnader.

I tillegg skal man bo sabla langt unna Toten for å få 600kr i ladekostnader.

Og det er nettopp derfor de kjøper el-bilen, for å få bedre råd/muligheter til å ta seg en lengre kjøretur !

100% opplading på fortum sin ladestasjon koster fort 100,-  og trenger man 3 ladinger hver vei så ja, da blir det 600,-

I steden for å komme med fiktive turer for å skape et problem kan du heller sette opp en faktisk realistisk kjøretur med hurtiglading.

Kan gjøre det for deg basert delvis på faktiske ladekostnader jeg har hatt nå i januar:

La oss si at denne familien bor i Arendal og skal til tanta på Gjøvik og kjører en Nissan Leaf. Da er det ca 365km hver vei som skal unnagjøres.

Arendal - Rugtvedt: lade 30 minutter 75kr.
Rugtvedt - Holmestrand: Lade 20 minutter 50kr.
Holmestrand - Sandvika: Lade 20 minutter 50kr.
Sandvika - Hønefoss: Lade 10 minutter 25kr.
Hønefoss - Gjøvik: Lade hos Tanta

Da er totalkostnaden på turen 200kr og tilsvarende på returen og det er en tur de færreste elbileiere prøver seg på uavhengig av kostnad.

Det kjøres Teslaer den strekningen helt sikkert daglig eller tilsvarende og lengre distanser. Til en brøkdel av prisen, men der har jo tesla sørget for at man kan SC når behovet er der.

Om du tar med en bedre middag begynner man å nærme seg.

emil

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:50
@emil - du har fortsatt ikke svart på spørsmålene:

Hvorfor skal vi akseptere at lading (hurtiglading eller annen lading) skal koste 10x innkjøpsprisen på strøm?

Fordi du kjøper tjenesten HURTIG påfylling av batteriet på bilen din, strømkostnaden (kWh) i seg selv er neglisjerbar i regnestykket.

Sitat
Hadde det ikke vært bedre for alle å få ladestrøm til f.eks. 2x innkjøpspris eller endog gratis?

Folk elsker billig og gratis og så lenge det ikke er mange hurtigladere på hvert sted må man ha en måte å få en rettferdig fordeling av tiden foran hurtigladerene. Ellers vil mange fullade på hurtiglader bare for å spare en krone eller to på strømregningen hjemme. Kø er det største problemet på hurtigladere i dag, ikke kostnadene. Og med enda flere elbiler blir køene større hvis utbyggingen av ladere ikke økes.

Sitat
Hva må til for å skaffe ladeløsninger som gir oss "gratis strøm" ?

Hvorfor skal strømmen være gratis? Billig strøm til opplading har du hjemme og de fleste kjører mindre enn 10-15 mil pr dag og vil klare seg helt fint med dette.

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:57
Det kjøres Teslaer den strekningen helt sikkert daglig eller tilsvarende og lengre distanser. Til en brøkdel av prisen, men der har jo tesla sørget for at man kan SC når behovet er der.

Ikke bland Tesla inn i dette når det var snakk om familie med dårlig råd.

kos

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 23:00
Sitat fra: kos på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:57
Det kjøres Teslaer den strekningen helt sikkert daglig eller tilsvarende og lengre distanser. Til en brøkdel av prisen, men der har jo tesla sørget for at man kan SC når behovet er der.

Ikke bland Tesla inn i dette når det var snakk om familie med dårlig råd.


Verdens beste eksempel på to verdener og hva som skjer med statlige penger når man bygger ut et nettverk av hurtigladere. Jo dårliger råd jo dyrere strøm. Det er det faktiske forholdet og den ene betalt av staten og den andre privat - den dyreste løsningen har staten støttet.

elbil-1

@emil

du svarer fortsatt ikke på spørsmålene, men argumenterer med hvorfor det skal være som det er i dag....
(bortsett fra spørsmål 1 som du svarte på hvorfor du mente det skulle være slik)

Jeg ber ikke om problembeskrivelser, men forslag til løsninger.



kos

Før eller siden må de som kjører lengre distanser med kort rekkevidde elbiler slutte med det, eller bli fortrolig med å stå i kø.

På et eller annet tidspunkt vil de samme begynne å argumentere for at nettselskapene får oppgaven å bygge ut ladestrukturer og at strøm kan kjøpes fra kraftselskapene. samt at de går for en årlig avgift for elbilene som er omtrent det samme som fastbeløpet for en enebolig ca 2000 kroner.

Først da vil hurtigladerne bli bygget ut og de må sørge for at de ikke har nede tid. Først da vil det ikke være kø. Først da vil behovet komme på plass og ladestrukturen får en fornuftig struktur. ( også kraftig nok stasjoner) Med 2000 kroner året ville man fått med 50000 elbiler som i dag 100 millioner til utbygging og drift. med 4000 kroner ville vi fått gratis strøm. For engangsbeløp på 15000 strøm til evig tid. Tenk litt på denne satsingen. Og hvorfor er vi ikke for den???

elbil-1

@kos:  godt eksempel på løsningsforslag for å sikre det vi alle vil (regner jeg med) billig drivstoff og lading når vi trenger det.

automat

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:50
@emil - du har fortsatt ikke svart på spørsmålene:

Hvorfor skal vi akseptere at lading (hurtiglading eller annen lading) skal koste 10x innkjøpsprisen på strøm?

Hadde det ikke vært bedre for alle å få ladestrøm til f.eks. 2x innkjøpspris eller endog gratis?

Hva må til for å skaffe ladeløsninger som gir oss "gratis strøm" ?

For de som selger tjenesten "hurtiglading" er innkjøp av strøm en veldig liten del av kostnadene de har. De store kostnadene ligger som regel i å levere nok effekt (ladefart).

Det reflekterer selvfølgelig hvordan tjenesten prissettes, og koblingen til hva vi betaler for strøm hjemme er faktisk helt irrelevant.

Jeg siterer daglig leder i Grønn Kontakt fra en annen tråd her:
"I dette bildet er kostnaden for strømmen som går med på et ladepunk stort sett den laveste kostnaden i driftsregnskapet. Det som koster penger, både i utbyggingsfasen og i driftsfasen, er som oftest effekt, dvs ladefart."
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18762.105.html

Du kan selvfølgelig mene at hurtiglading burde være svært billig eller gratis. Men da burde du rette ønsket til politikerne, og be de ta regninga. Å tro at de private selskapene som driver hurtigladere vil gjøre dette er som å tro på julenissen.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elbil-1

@automat - problembeskrivelser har vi hatt nok av - kom med forslag til løsninger :)

automat

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 23:19
@automat - problembeskrivelser har vi hatt nok av - kom med forslag til løsninger :)

Det har jeg gjort, i en egen tråd her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18922.0.html

Nå har jeg verken tid eller resurser til å gjennomføre noe slikt. Men ideen ligger der. Det er fritt frem.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elbil-1

@automat: Supert forslag! God problemløsning!

jkirkebo

Sitat fra: kos på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:38
Og jeg har ikke lyst å bli stående i en kø om jeg tok en tur med Zoen. Det som gjør det mest tullete er at  jeg kjører for halvparten av kostnaden med en Zoe kontra en fossil , der kjører jeg 50 % billigere med Teslaen kontra Zoen. Ja  - kan de fleste si, den koster litt ekstra da. Ja men er det lommeboken som skal bestemme hva du betaler i strøm. Jo mindre råd jo dyrere strøm ?

Men opplever her på forumet at det er tesla eiere som stiller dette spørsmålet og stiller spørsmål om at strømprisene til hurtigladere er feil, i en satsing på elbilen

Husk nå at Tesla-eieren har betalt mye for den ladingen på forhånd, 13.800,- koster SC-tilgang nå kjøpt sammen med bilen og 21.100,- om man kjøper det senere. Og den modellen fungerer så lenge SC-stasjonene ligger der de ligger, og bilene koster det de gjør. Jeg tror ikke den ville fungert for f.eks Nissan, med sentralt plasserte ladestasjoner (som trengs pga. kort rekkevidde). Da er det bedre med et mindre beløp på forhånd og en ladepris som gjør det litt dyrere enn å lade hjemme. Men fasit i dag er null kroner på forhånd og ladepris som gjør det mye dyrere enn å lade hjemme. Aktørene ser ikke ut til å være villige til å gå for "mellomløsningen", nettopp den løsningen jeg har argumentert for tidligere (legge på 5000,- på bilprisen samt en hurtigladepris på 1,- pr. minutt eller deromkring).

Noen må tross alt betale for dette, og en pris på 1,- pr. minutt uten startkostnad er rene ruinen for aktørene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA