Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hamiso, søndag 01. mars 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: nime01 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:00
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 15:41
Alle andre fordeler ved å kjøre elbil.
...fordelene, spesielt godt egnet for de som bor slik til at de kan kjøre elbil tur/retur jobb uten lading, gjennom et antall bommer/ferger/fergebommer, som kan parkere gratis i byene osv.. disse vil forsvinne eller bli redusert, en etter en.

"Alle" er stort sett enige om at bompengefritak, kollektivfeltadgang og fergerabatt kommer til å fjernes jo fler elbiler det blir, og innføring av moms og evt økt årsavgift kommer. Problemet er kanskje større for de som ikke bor "gunstig" til, slik at de sparer mest mulig? Hva med folk utenfor byene, som kanskje har større avstander, som ikke sparer 5 flate i bompenger, men som ønsker å kjøre elbil? Hva står man igjen med, bortsett fra forholdsvis kostbar hurtiglading?

Gulrøttene er der foreløpig, og folk spiser dem, selv med kortrekkevidde-elbiler.
Ta bort gulrøttene, og veien er kort tilbake til fossil/fossilhybrid.

Vanskelig balansegang, men jeg tror for å være ærlig at man skal være forsiktig med å prise elbil-bruken såpass at folk vurderer om elbil har noe for seg, mtp begrensningene en kortrekkevidde-elbil fører med seg for svært mange.

En kortrekke elbil er en anstrengt forhold med daglig lading, begrenset bruk og planlegging av hverdagen. Så om også elbil holdet skal premieres med ytterlige plager som dyrt drivstoff, ingen goder mht parkering og bompenger så kan vi se langt etter elbilen som et skifte for fossilene.

Snu på flis hvorfor skal man ha en elbil stående på tunet når det samme goden kan taes ut i en hybrid med rekkevidde på 1200 km. Og en elbilrekkevidde på 50 km. ?

Elbilgode nr 1 i Norge er billig drivstoff. Når hurtigladerne begynner å nærme seg 50 % av bensinen så kommer elbilen vesentlig dårligere ut enn en Hybrid med forbruk på 0.19 per mil.

Man trenger ikke være verken professor elle matematiker for å forstå det.

Så for de som ønsker å ødelegge den fantastiske utviklingen for elbiler er det enkelt. Se til at utbygging av hurtigladere går til H.......... så gjør elbelistene resten.

emil

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:06
For noen er alternativet å bli hjemme om de må betale 600,- for hurtiglading på den turen...

Hvis man har brukt så mye penger på bil at man ikke har råd til å bruke den har man kanskje gjort noen feil valg.

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:08
Elbilgode nr 1 i Norge er billig drivstoff. Når hurtigladerne begynner å nærme seg 50 % av bensinen så kommer elbilen vesentlig dårligere ut enn en Hybrid med forbruk på 0.19 per mil.

Elbilgode nummer 1 i Norge er fritak for MVA og andre avgifter ved kjøp.

Sitat
Så for de som ønsker å ødelegge den fantastiske utviklingen for elbiler er det enkelt. Se til at utbygging av hurtigladere går til H.......... så gjør elbelistene resten.

Det er ekstremt få som har behov for daglig hurtiglading for å få kjøringen til å gå opp, disse kjører da så mye at innsparingene i forhold til fossilbil vil være veldig store uansett om de må betale noen kroner for ladingen. Alle andre lader hjemme til noen få kroner i døgnet og det er DER innsparingen på drivstoffe hentes inn.

elbil-1

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:08
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:06
For noen er alternativet å bli hjemme om de må betale 600,- for hurtiglading på den turen...

Hvis man har brukt så mye penger på bil at man ikke har råd til å bruke den har man kanskje gjort noen feil valg.

Tror ikke du forstår poenget her, så skal forsøke å oppklare.

En familie med dårlig råd, har en gammel slitt fossibil, ser muligheten til å bytte den ut i en ny, sikker El-bil,  og finregner på familiebudsjettet og ser at drivstoffbesparelsen gjør at de kan finansiere bilholdet på den nye bilen og bruke den til småkjøring rundt om i sitt nærområde (10 mil)

Økonomien i familien blir ikke noe bedre, men de har i allefall en ny og sikker bil.

Så kommer spørsmålet - skal vi ta en tur til "tanta på toten" - ja det kan vi jo nå, når vi har "gratis strøm" - vi stopper underveis og lader, men på hurtigladerne må vi betale 100,- pr. gang og det blir 600,- tur/retur. - det har vi ikke råd til, for guttungen skal på slalom med kompisene - og vi prioriterer det.

Men hei, det er jo gratis lading / billig lading på den og den butikken, så da kan vi stoppe der en times tid og lade bilen mens vi handler bittelitt.

Vi må toppe ladingen til 100% så vi er sikre på å rekke helt frem til tante og den ladingen var gratis så den må vi benytte.

Dette er den andre virkeligheten, som du ikke er i nærheten av i din hverdag, virker det som. Og det er jo helt greitt, vi har alle forskjellig livssituasjon.

Men kom ikke og fortell meg at du har noe mer "rett" til rask hurtiglading/forrang i ladekøen en denne familien, uansett pris på ladingen.

emil

Hadde de beholdt fossilbilen hadde de uansett ikke kunnet ta den turen til tanta på Toten for de hadde ikke hatt råd til bensinen og eventuelle bomkostnader.

I tillegg skal man bo sabla langt unna Toten for å få 600kr i ladekostnader.

kos

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:13
Sitat fra: kos på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:08
Elbilgode nr 1 i Norge er billig drivstoff. Når hurtigladerne begynner å nærme seg 50 % av bensinen så kommer elbilen vesentlig dårligere ut enn en Hybrid med forbruk på 0.19 per mil.

Elbilgode nummer 1 i Norge er fritak for MVA og andre avgifter ved kjøp.

Sitat
Så for de som ønsker å ødelegge den fantastiske utviklingen for elbiler er det enkelt. Se til at utbygging av hurtigladere går til H.......... så gjør elbelistene resten.

Det er ekstremt få som har behov for daglig hurtiglading for å få kjøringen til å gå opp, disse kjører da så mye at innsparingene i forhold til fossilbil vil være veldig store uansett om de må betale noen kroner for ladingen. Alle andre lader hjemme til noen få kroner i døgnet og det er DER innsparingen på drivstoffe hentes inn.


MVA er en gode ja. men den overlever ikke de neste 5 årene. Og når bompengene er innført, hva sitter du igjen med da. En bil som koster det samme som alle andre og som på toppen av det hele ikke kan kjøre 20 mil?

Og hvem tror du kjøper den bilen kontra en hybrid med elektrisk drift de første 50 km og med en total rekkevidde på 1200 km.

Får billig saktelading og kan kjøre uten å planlegge i hytt og pine. Har alle de samme godene og på toppen av det hele ingen rekkevidde angst, og fyller opp tanken billigere enn langkjøring med elbil.

Av og til så ser man ikke skogen for bare trær - her ser man ikke hva som er fordelen med en elbil.


jkirkebo

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:04
Trenger jo ikke i være dyrere med elbil på den "dyre" strekningen, bare at innsparingen er mindre enn 75%...

Jepp. Ingen har vel argumentert for at hurtiglading på død og liv skal være dyrt, bare at det skal være dyrere enn å lade hjemme slik at det ikke er noe å tjene på å beslaglegge en lader istedenfor å bruke ladestasjonen hjemme. Til det holder det i praksis med 1,- pr. minutt for DC hurtiglading og 0,50 pr. minutt for 22kW. Men der bør da også prisgulvet ligge.

Tesla sin gratis-filosofi fungerer stort sett fordi eierne har en del bedre råd enn gjennomsnittet samt at laderne gjerne ligger et stykke fra der folk bor. Men en gratis SC midt i Oslo etter at Model 3 har kommet har jeg ikke noe tro på vil fungere. Ihvertfall ikke for de som faktisk trenger lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:08
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:06
For noen er alternativet å bli hjemme om de må betale 600,- for hurtiglading på den turen...

Hvis man har brukt så mye penger på bil at man ikke har råd til å bruke den har man kanskje gjort noen feil valg.
Noe av det største lavmål jeg har lest på dette forumet. du må være temmelig desperat når du ikke klarer å komme med bedre argumenter en dette.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elbil-1

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:19
Hadde de beholdt fossilbilen hadde de uansett ikke kunnet ta den turen til tanta på Toten for de hadde ikke hatt råd til bensinen og eventuelle bomkostnader.

I tillegg skal man bo sabla langt unna Toten for å få 600kr i ladekostnader.

Og det er nettopp derfor de kjøper el-bilen, for å få bedre råd/muligheter til å ta seg en lengre kjøretur !

100% opplading på fortum sin ladestasjon koster fort 100,-  og trenger man 3 ladinger hver vei så ja, da blir det 600,-

De hadde ikke tatt turen med fossilbil nei, for da hadde det kostet de 600,- i bensin, noe de sparer ved å finne billig/gratis lading underveis.

I stedenfor å argumentere for dine meninger  - svar heller på spørsmålene:
Hvorfor skal vi akseptere at lading (hurtiglading eller annen lading) skal koste 10x innkjøpsprisen på strøm?

Hadde det ikke vært bedre for alle å få ladestrøm til f.eks. 2x innkjøpspris eller endog gratis?

Hva må til for å skaffe ladeløsninger som gir oss "gratis strøm" ?



emil

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:23
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:08
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:06
For noen er alternativet å bli hjemme om de må betale 600,- for hurtiglading på den turen...

Hvis man har brukt så mye penger på bil at man ikke har råd til å bruke den har man kanskje gjort noen feil valg.
Noe av det største lavmål jeg har lest på dette forumet. du må være temmelig desperat når du ikke klarer å komme med bedre argumenter en dette.

Vil si at kommentaren din her er noe av det største lavmålet, men nå går jeg vel i den samme fella selv.

Prøver bare å få frem at urelaistiske oppkonstruerte tilfeller for å få prisingen på hurtigladingen til å komme dårlig ut bare er tull.

emil

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:27
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:19
Hadde de beholdt fossilbilen hadde de uansett ikke kunnet ta den turen til tanta på Toten for de hadde ikke hatt råd til bensinen og eventuelle bomkostnader.

I tillegg skal man bo sabla langt unna Toten for å få 600kr i ladekostnader.

Og det er nettopp derfor de kjøper el-bilen, for å få bedre råd/muligheter til å ta seg en lengre kjøretur !

100% opplading på fortum sin ladestasjon koster fort 100,-  og trenger man 3 ladinger hver vei så ja, da blir det 600,-

I steden for å komme med fiktive turer for å skape et problem kan du heller sette opp en faktisk realistisk kjøretur med hurtiglading.

Ferry

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:55
Noen kroner til hurtiglading i ny og ne er en bagatell i den store suppa av kostnader ved å eie bil.

Akkurat slik ser jeg det også. Jeg sier ikke at det gjelder for alle, men for mitt bruksmønster er det sånn. I løpet av tre måneder og 5500 km med elbil har jeg betalt i underkant av 500,- for hurtiglading. Resten har jeg ladet i egen garasje, hos svigers etc. 500,- på 3 mnd blir 2000,- pr. år. Bare differansen i årsavgift mellom fossilbil og elbil er større enn dette!

elbil-1

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:29
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:27
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:19
Hadde de beholdt fossilbilen hadde de uansett ikke kunnet ta den turen til tanta på Toten for de hadde ikke hatt råd til bensinen og eventuelle bomkostnader.

I tillegg skal man bo sabla langt unna Toten for å få 600kr i ladekostnader.

Og det er nettopp derfor de kjøper el-bilen, for å få bedre råd/muligheter til å ta seg en lengre kjøretur !

100% opplading på fortum sin ladestasjon koster fort 100,-  og trenger man 3 ladinger hver vei så ja, da blir det 600,-

I steden for å komme med fiktive turer for å skape et problem kan du heller sette opp en faktisk realistisk kjøretur med hurtiglading.

Dette er et helt konkret eksempel på en reell kjøretur i en virkelig familie.

kos

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:21
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:04
Trenger jo ikke i være dyrere med elbil på den "dyre" strekningen, bare at innsparingen er mindre enn 75%...

Jepp. Ingen har vel argumentert for at hurtiglading på død og liv skal være dyrt, bare at det skal være dyrere enn å lade hjemme slik at det ikke er noe å tjene på å beslaglegge en lader istedenfor å bruke ladestasjonen hjemme. Til det holder det i praksis med 1,- pr. minutt for DC hurtiglading og 0,50 pr. minutt for 22kW. Men der bør da også prisgulvet ligge.

Tesla sin gratis-filosofi fungerer stort sett fordi eierne har en del bedre råd enn gjennomsnittet samt at laderne gjerne ligger et stykke fra der folk bor. Men en gratis SC midt i Oslo etter at Model 3 har kommet har jeg ikke noe tro på vil fungere. Ihvertfall ikke for de som faktisk trenger lading.


Nå er SC laget for at man skal kunne kjøre der det er veier og ikke der det er folk. Samtidig er det en fantastisk frihet til å eie en elbil som fungerer som en fossil.

Jeg har både en tesla og en Zoe. Zoen går nå i vinterkulda ca 13 mil på en lading. Tar ca 3 timer å full lade den i kulda.

Zoen er kun for småkjøring der teslaen er " litt stor" . men har ingen lyst å kjøre lenger enn de 13 milene. Da blir det Teslaen som fungerer som en bil "skal".

Og jeg har ikke lyst å bli stående i en kø om jeg tok en tur med Zoen. Det som gjør det mest tullete er at  jeg kjører for halvparten av kostnaden med en Zoe kontra en fossil , der kjører jeg 50 % billigere med Teslaen kontra Zoen. Ja  - kan de fleste si, den koster litt ekstra da. Ja men er det lommeboken som skal bestemme hva du betaler i strøm. Jo mindre råd jo dyrere strøm ?

Men opplever her på forumet at det er tesla eiere som stiller dette spørsmålet og stiller spørsmål om at strømprisene til hurtigladere er feil, i en satsing på elbilen

Ferry

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:32
Dette er et helt konkret eksempel på en reell kjøretur i en virkelig familie.

Nei, det er det ikke. Det er ikke konkret i det hele tatt. Hvor reiser du fra, hvilke ladestasjoner må du innom? Hvor på Toten skal du? Skreia? Raufoss?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA