Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av FiDo, søndag 01. mars 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

FiDo

Her jeg lov å lade min V60 Plug-In Hybrid på offentlige EL-ladestasjoner i Stavanger, mot betaling?
Jeg har sålang funnet ut at dette er lov i Oslo og i Sandnes (?) men jeg finner ingen informasjon om dette er tillatt i Stavanger..
Noen som vet hva som gjelder?
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

Trafikkbestyrer

Hvis det står "ladbar motorvogn" På skiltet har du lov.

FiDo

Sitat fra: Trafikkbestyrer på søndag 08. februar 2015, klokken 09:28
Hvis det står "ladbar motorvogn" På skiltet har du lov.

OK! Takk for svar! Det er tydeligvis ikke alle EL-eiere (kjører EL-bil selv også) som er enig i dette..

Men om jeg parkerer og lader min hybrid på offentlig oppmerket plass med underskilt: "For ladbar motorvogn", må jeg uansett betale for parkeringen?

Hva om jeg parkerer på SIDEN av parkeringen merket "For "ladbar motorvogn", betaler for parkeringen og setter den til lading. Er dette tillatt?

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)

Stavanger

emil

Er det skiltet med "Ladbar motorvogn" kan du stå der med like mye rett som rene batteribiler. Men du må selvfølgelig betale for parkeringen som om du skulle stått på en ikke-ladeplass i samme området. Det kan derimot bli en liten utfordring de stedene det er 10t på ladeplass og 2t på vanlig plass og man ikke får lov til å betale for mer enn 2t om gangen.

Hør ellers med parkeringsetaten i kommunen hvordan de praktiserer det for ladbar hybrid på ladeplasser kun merket "elbil" eller lignende og eventuelle utfordringer med betaling og makstid. Sørg uansett for at urskive er på plass i bilen din.

For å ikke irritere eventuelle fanatikere kan du parkere ved siden av ladeplass (hvis det er vanlig p-plass der), betale det som er nødvendig og koble til ladekabel med lapp om at eventuell elbil kan få lov til å koble ut og overta kontakten hvis nødvendig.

Jeg ønsker ladbare hybrider velkommen på ladeplass. Jeg ser oftere rene elbiler som ikke lader på disse plassene enn hybrider som lader, og det er mye mer irriterende når jeg kommer og trenger lading.

Trafikkbestyrer

De som ikke er enig med deg kan du henvise de til Kjøretøyforskriften i veitrafikkloven Kapitel 2
Paragraf 2-1 står følgende
1: Kjøretøy: innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner
2: motorvogn: Kjøretøy som blir drevet fram med motor

Så du kan trygt stå på en plass med "ladbar motorvogn"

FiDo

Sitat fra: Trafikkbestyrer på mandag 09. februar 2015, klokken 00:26

Sendte en e-post til Stavanger parkering for å få en oversikt over hvor det var parkering merket "ladbar motorvogn".

Her er svaret:
"Oss bekjent er der ikke ladestasjoner til annet enn EL-biler i Stavanger

Med hilsen
Stavanger Parkering KF"

Da er det nok fortsatt bare Oslo og Sandnes som praktiserer dette... :(

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)

Stavanger

sjokomelk

Sitat fra: FiDo på tirsdag 10. februar 2015, klokken 20:30
Sitat fra: Trafikkbestyrer på mandag 09. februar 2015, klokken 00:26

Sendte en e-post til Stavanger parkering for å få en oversikt over hvor det var parkering merket "ladbar motorvogn".

Her er svaret:
"Oss bekjent er der ikke ladestasjoner til annet enn EL-biler i Stavanger

Med hilsen
Stavanger Parkering KF"

Da er det nok fortsatt bare Oslo og Sandnes som praktiserer dette... :(
Jeg har ladet på slike plasser mange ganger med Amperaen min i Stavanger uten å få noe trøbbel for det. Antageligvis ser bare de parkomane at det er kobla til en ledning, og tenker ikke mere over det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Trafikkbestyrer

Eller di har ikke vært på kontroll da du har stått der....

elektrolux

Jeg fikk advarsel på Vektrix scooter når jeg parkerte på ladeplass og ladet der. Det ordnet seg etterhvert, og nå parkerer jeg rutinemessig og lader på disse plassene.

Der er en die hard parkeringsvakt som insisterer på at jeg opptar en hel bilplass, men jeg pleier å sette scooteren omtrent på linjen mellom plassene, slik at der også blir plass til en liten Elbil. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA