Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Marius Engel, søndag 01. mars 2015, klokken 00:47

« forrige - neste »

smaug01

Hva er det du føler du mangler? Hvor kjører du mest? Mye svingete veier med furua helt inntil veien eller mye lange sletter og åpne områder? Hvilken fart kjører du mest i? Kjører man over små fjelloverganger eller har lange sletter, er lys som lyser så langt som mulig utrolig deilig. Velg 10 grader.
Kjører du svingete småveier der farten aldri blir noe særlig over 80kmt med mye vegetasjon, gjør ikke lys som samler mye noe særlig nytte. Kjøp 25 grader. Husk at 3000 lumen ikke er 3000 lumen. 3000 lumen som sprer mye vil virke veldig stusselig på en bil mens 3000 lumen som samler godt virker utrolig heftig ergo krever lys som sprer godt skikkelig mye pondus.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

BE

Sitat fra: smaug01 på mandag 09. februar 2015, klokken 19:56
Husk at 3000 lumen ikke er 3000 lumen.
Hehe, jo det er faktisk nøyaktig det samme :-) Men lumen forteller ikke noe om kastelengde (Som sikkert er det du mener) . Da brukes Lux, som gir mengde lys pr areal.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

Det er heller ikke riktig. En lux er en lumen per m².
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel

BE

Sitat fra: smaug01 på mandag 09. februar 2015, klokken 21:18
Det er heller ikke riktig. En lux er en lumen per m².
Lumen pr. m² er jo lysmengde pr. areal.

smaug01

Ja nettopp. Lumen forteller akkurat like mye om kastelengde som lux. Poenget var uansett at det som oppfattes som mye lys i spot sammenheng fort blir alt for stusselig når lyset sprer derfor er det enklere å få godt nok lys med spot lamper.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

BE

Sitat fra: smaug01 på mandag 09. februar 2015, klokken 22:24
Ja nettopp. Lumen forteller akkurat like mye om kastelengde som lux. Poenget var uansett at det som oppfattes som mye lys i spot sammenheng fort blir alt for stusselig når lyset sprer derfor er det enklere å få godt nok lys med spot lamper.
Der tar du feil.

Lumen forteller bare om lysmengden. Lux forteller om lysmengde pr areal. Altså er det to forskjellige mål. På en gitt avstand fra lyskilden vil du ha flere Lux dersom du har mindre spredning, selv om lyskilden er oppgitt til samme lysmengde. (Hvilket du korrekt forklarer)

Uansett så var poenget mitt at 3000 Lumen alltid er 3000 Lumen.

smaug01

Denne tok det tid for hodet mitt å knekke men du har helt rett.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel

Jeg har kommet så langt at jeg vurderer denne: http://www.megalys.no/products/xil-lpx1510

10 grades spredning, 7395 lumen, for 5000kr. I følge selger vil denne "søle" med lyset slik at den lyser ut i veikanten, men ikke ut i skogen. Det kan jo høres passelig ut tenker jeg?

Alternativt kan jeg kjøp to identiske bjelker, som er e-merket, og litt mindre for 5500. Samme spredning,  4400 lumen per bjelke. http://www.arbeidslys.no/products/low-profile-xtreme-910-e-merket

Er det en fordel med to stk kontra en stk? (Utenom at løsningen med to faktisk blir godkjent). Eller er det en fordel med en bjelke?

smaug01

Er jo en liten fordel med to at man kan justere de litt individuelt. Synes man det samler litt vel mye kan man justere lyset slik at de sprer akkurat passelig med passelig overlapp.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

DannyRS

Hvorfor ikke gå for 10w led chips?
En typisk 120w bar har også ca samme bredde som skiltplata.
'14 Nissan Leaf Acenta

smaug01

5w led har litt høyere lm/w, altså høyere effektivitet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

DannyRS

Hmm. OK. Jeg er litt nysgjerrig på dette da jeg er på søken etter en led bar selv.

Så det er mer ønskelig å ha en 120w led bar som er bestykket med 24 stk 5w led chips enn en med 12stk 10w led chips?

Hva med kastelengde i en spot-konfigurasjon? Gjør den større reflektoren for en 10w chip kontra 5w chip noe bidrag her?
Eller er det kun den rene oppgitte totale lumen som man behøver å sammenligne?

Cree sin XM-L2 er oppgitt med opp til 1052 lumen ved 10w, dvs 105 lumen per watt. Ser at flere bruker denne i led barene sine. Er 5w chipene så mye mer effektive?

'14 Nissan Leaf Acenta

Marius Engel

Vurderer å montere dc-dc omformer før jeg prøver LED bar. Når jeg har skiftet ut ledningsnettet, med lysrele, og akkurat har startet bilen, er lyset helt ok med 14,5V. Men den synker fort til 12,6 over pærene.

Det beste jeg har funnet er dc-dc omformere som tåler èn lyspære, med en slags alukapsling, til ca 65kr stk.

Trenger da 2 til nærlys og 2 til fjernlys, og kan sette spenningen til 14,5 - 15v for bedre lys, samt phillips xtreme vision pærer. Funker det dårlig blir det LED bar.

Men det blir nok ikke i nærheten av så godt lys som med LED bar, selv med 15V på pærene.

smaug01

Sitat fra: DannyRS på fredag 13. februar 2015, klokken 13:59
Hmm. OK. Jeg er litt nysgjerrig på dette da jeg er på søken etter en led bar selv.

Så det er mer ønskelig å ha en 120w led bar som er bestykket med 24 stk 5w led chips enn en med 12stk 10w led chips?

Hva med kastelengde i en spot-konfigurasjon? Gjør den større reflektoren for en 10w chip kontra 5w chip noe bidrag her?
Eller er det kun den rene oppgitte totale lumen som man behøver å sammenligne?

Cree sin XM-L2 er oppgitt med opp til 1052 lumen ved 10w, dvs 105 lumen per watt. Ser at flere bruker denne i led barene sine. Er 5w chipene så mye mer effektive?
Det skal sies at det har skjedd saker og ting etter at Cree kom på banen med 10w bins. Når alle andre solgte led lamper med 10w bins og annonserte det som 900lm lys, holdt Cree på sitt og holdt seg til 5w og fikk bedre levetid og bedre lys. En 5w cree hadde bedre virkningsgrad enn 10w SSC, men nå er det endret seg. Er nok mange 5w Cree ledlamper på markedet enda pga av dette. God design på reflektor er viktigere enn størrelse. Kjøp Rigid led. Dyrere ja, men fy søren så det lyser og det bare varer og varer. Flott ledningsnett med settene deres.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA