Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klarte bare 108 kilometer

Startet av Mippen, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:23

« forrige - neste »

Mippen

Når jeg vasket min hvite Leaf her om dagen så jeg at det var masse små metall partikler i lakken som så ut som rust. Det er heldigvis bare ting som har satt seg fast etter å ha kjørt på vinterveier men ser ikke pent ut. Hvordan får jeg de bort uten å måtte knikke meg i hel?
Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Mippen

Nå har jeg funner navnet på hva det heter. Er piggrust jeg trenger å få bort. Leste litt om Clay bar og Iron x. Virker som det er veien å gå. Noen som vet hvor de selger dette over disk? Skulle helst ha fått det kjapt og bor i Bergen. Eventuelt andre tips? Slil ser lakken min ut. (ikke min bil dette, men likt problem)

Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

Får det over disk på bla. Bilextra. Er dette rust fra andres piggdekk? eller har du bilen stående i nærheten av ett sted det sandblåses?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Øyvind.h

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 07. februar 2015, klokken 06:55
Får det over disk på bla. Bilextra. Er dette rust fra andres piggdekk? eller har du bilen stående i nærheten av ett sted det sandblåses?
Skyldes biler med piggdekk. Det eneste som varierer fra bil er hvor synlig piggrusten er.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

e-h

Claybar og medfølgende spray funker bra som bare det. Bare pass på å brette inn smuss i leiren når det har satt seg slik at du ikke riper opp lakken i stedet.

brimi

Jeg ville ikke clayet bilen uten at du skal polere etterpå. Du vil lage småriper i bilen. Iron x eller korrosol vil mest sannsynlig fjerne "rusten" La det virke 5-10 min og gjenta om du ikke er fornøyd. Kjøp noen liter Prickbort også, kjempeprodukt for fjerning av de svarte asfaltprikkene. Lykke til :)
Bmw i3

Mippen

Står ikke i nærheten av sted det sandblåses  håper jeg. Jobbert riktig nok i nærheten av et verft men ikke opplevd dette før. Men det skal sies at det var ekstra mye på en side av bilen. Det kan kanskje være stormen "Nina" sin skyld også? Sto parkert med verftet den ettermiddagen. Det fløy takstein og takplater i gaten så det er vel ikke utenkelig at det har haglet med annen skitt. Har bare grovvasket bilen noen ganger etter dette så har ikke lagt merke til piggrusten før nå.
Fremtiden er elektrisk.

KaiRK

Blir fort mye av dette på Leafen, mulig det er fargen som gjør det så synelig. Jeg har sølv (gammel type). Korrosol fisker biffen lett, hat byttet ut iron x med det pga pris og for meg ingen forskjell i virkningsgrad. Du kommer ekstemt langt med : Surfex HD, Prickbort, Korrosol og sist men ikke minst min store åpenbaring i 2014 Carpro Hydro2 som en finish. Dette er en spray du sprayer på våt bil, og spyler av. Bilen blir veldig blank og latterlig hydrofobisk. Jeg behandlet Leafen med dette noen ganger i høst, og behndlingen er fortsatt ganske inntakt!  Ser du har bestilt Tesla, den ville jeg lagt en coating på før du vasker den for hånd. Jeg har Modesta behandlet min, verdt hver krone!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Mippen

Sitat fra: KaiRK på lørdag 07. februar 2015, klokken 12:14
Blir fort mye av dette på Leafen, mulig det er fargen som gjør det så synelig. Jeg har sølv (gammel type). Korrosol fisker biffen lett, hat byttet ut iron x med det pga pris og for meg ingen forskjell i virkningsgrad. Du kommer ekstemt langt med : Surfex HD, Prickbort, Korrosol og sist men ikke minst min store åpenbaring i 2014 Carpro Hydro2 som en finish. Dette er en spray du sprayer på våt bil, og spyler av. Bilen blir veldig blank og latterlig hydrofobisk. Jeg behandlet Leafen med dette noen ganger i høst, og behndlingen er fortsatt ganske inntakt!  Ser du har bestilt Tesla, den ville jeg lagt en coating på før du vasker den for hånd. Jeg har Modesta behandlet min, verdt hver krone!

Hva koster de produktene og hvor får du kjøpt de?
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på lørdag 07. februar 2015, klokken 09:46
Står ikke i nærheten av sted det sandblåses  håper jeg. Jobbert riktig nok i nærheten av et verft men ikke opplevd dette før. Men det skal sies at det var ekstra mye på en side av bilen. Det kan kanskje være stormen "Nina" sin skyld også?

Tvilsomt.  Hvis metallpartiklene på bilen i hovedsak er på bakluken og på sidene av bilen ikke over dørhåndtakene, er nok piggstøv synderen. Har du partikler på tak og panser, seiler verftet opp på listen over mistenkte.

Som nevnt er Korrosol (eller Iron-X) det beste forslaget. Spray på på ren bil, vent, spyl av og vask deretter over bilen igjen. 

Hvis du bruker clay, husk at denne bør være varm ved bruk for å minske ripedannelse.

Etter behandling bør du påføre en form for voksbeskyttelse av lakken, ellers bilen minst like ille når du skal ta vårvasken i april.

Prickbort + Surfex HD støttes også som gode produkter for ren bil.
Se f.eks. Bilnerden for oversikt over hva som finnes og hva det koster.

Mippen

Det er over hele bilen men mest på en side. selger de prickbort og korrosol på bilextra?
Fremtiden er elektrisk.

KaiRK

Sitat fra: Mippen på lørdag 07. februar 2015, klokken 15:58
Det er over hele bilen men mest på en side. selger de prickbort og korrosol på bilextra?

Er stort sett spesial foretninger som selger dette. Hvor i landet bor du? Jeg benytter stort sett www.concours.no , den siden er drevet av bla. en av landet mest anerkjente detailere.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

KaiRK

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA