Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:17

« forrige - neste »

Havebigfun

Ettersom fellestråden om S85 nå er flyttet hit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19021.0.html
åpner jeg denne tråden for posting av teknisk info, forbruksverdier ol.

Havebigfun

0-60 på 4.33- vesentlig bedre enn angitt fra Tesla:
http://i.imgur.com/GERomer.gif
Spørs om motorene er identisk med den fremmre i P85D og har samme ytelse, altså 2x221hk og ikke 2x188 som angitt- 0,8 raskere enn angitt -i såfall konkurrerer den med de gamle P.
Jeg syntes den så litt trått ut etter å ha kjørt 20k i P - derfor ble det P85D.
Velvitende om det er det nærmest insane å bestille P85D :o

Sandvika

Oj.
Hvor fant du den?

Ikke rart P85 ble utfaset...

Havebigfun


eldanz

Jeg har fått en link fra en tråd om denne boken: http://evannex.com/
Er det noen som kjenner den og kan gi en vurdering?
Så gjennom et "Free chapter" men kan ikke finne noe som dekker Model S med Dual Motor.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

petersv

Sitat fra: eldanz på søndag 15. mars 2015, klokken 21:42
Jeg har fått en link fra en tråd om denne boken: http://evannex.com/
Er det noen som kjenner den og kan gi en vurdering?
Så gjennom et "Free chapter" men kan ikke finne noe som dekker Model S med Dual Motor.

Den ble skrevet lenge før D-modellene ble lansert/levert. Har ikke lest hele selv dog.

eldanz

Sitat fra: petersv på søndag 15. mars 2015, klokken 21:51
Sitat fra: eldanz på søndag 15. mars 2015, klokken 21:42
Jeg har fått en link fra en tråd om denne boken: http://evannex.com/
Er det noen som kjenner den og kan gi en vurdering?
Så gjennom et "Free chapter" men kan ikke finne noe som dekker Model S med Dual Motor.

Den ble skrevet lenge før D-modellene ble lansert/levert. Har ikke lest hele selv dog.

Takk for info.. Jeg sendte en forespørsel til dem, så får jeg se om de svarer. Det skal jo noe til å følge med på alle endringene som kommer "i ett sett".
Det kunne vært interessant om noen kunne lage en e-bok, på nettet, som ble oppdatert når det kom noe nytt eller noe ble endret. Tesla har vel ikke noe slikt?
Time will show!
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

eldanz

Sitat fra: eldanz på søndag 15. mars 2015, klokken 22:00
Sitat fra: petersv på søndag 15. mars 2015, klokken 21:51
Sitat fra: eldanz på søndag 15. mars 2015, klokken 21:42
Jeg har fått en link fra en tråd om denne boken: http://evannex.com/
Er det noen som kjenner den og kan gi en vurdering?
Så gjennom et "Free chapter" men kan ikke finne noe som dekker Model S med Dual Motor.

Den ble skrevet lenge før D-modellene ble lansert/levert. Har ikke lest hele selv dog.

Takk for info.. Jeg sendte en forespørsel til dem, så får jeg se om de svarer. Det skal jo noe til å følge med på alle endringene som kommer "i ett sett".
Det kunne vært interessant om noen kunne lage en e-bok, på nettet, som ble oppdatert når det kom noe nytt eller noe ble endret. Tesla har vel ikke noe slikt?
Time will show!

Her er svar fra Evannex:
Agreed — the new "D" is very impressive indeed!

Note: this book does not cover dual motor and software/hardware updates. However, the author, Nick Howe, is constantly updating information (relating to autopilot, dual drive, software updates, etc.) on "live" on his wiki page:
http://www.teslamotors.wiki/wiki/Main_Page

In addition, Nick does a (somewhat) weekly video show "News from the Frunk" with consistent updates and news as well:
https://www.youtube.com/user/newsfromthefrunk

As Tesla's features are always updating, we recommend that you order the book as the best "foundation" for understanding the Model S.

Then, you can supplement this knowledge by subscribing to Nick's "News from the Frunk" youtube show and stay up-to-date on other specific questions through his wiki page.

In addition, we also try to update Tesla-related news often via our social media channels and blog:
http://evannex.com/blogs/news

Hope this helps! 

Best,
Matt


Kanskje boken kan gi noe grunnleggende og så følge med på sidene hans.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Havebigfun


Elbil fundamentalist

Jeg har søkt etter hva vektdistribusjonen er på forskjellige Model S. Altså % vekt for- og bakaksel.
Finner ikke S85D, noen som vet/finner?

P85D CURB WEIGHT (F/R DIST)  51/49%
P85+ CURB WEIGHT (F/R DIST)  46/54%
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ctr46

Jeg spurte opprinnelig i en annen tråd men denne virker mer relevant. Noen som vet hva S85D har fått etter sist oppdatering av HK/NM? Har sett en tidligere oversikt som viser 380hk og 491 nm. Jeg vet at hk har endret seg men er interessert i å vite om nm har forandret seg også.
85D

Dennis

#11
Den lille drive unit foran på P85D gir 330nm.

Vil tippe total på 85D er ca 620-640nm siden drive unit gir nesten samme effekt.

Tallet på 330nm for den lille driveunit står i verkstedboka, og brukermanualen.

ctr46

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 08. juni 2015, klokken 16:14
Den lille drive unit foran på P85D gir 330nm.

Vil tippe total på 85D er ca 620-640nm siden drive unit gir nesten samme effekt.

Tallet på 330nm for den lille driveunit står i verkstedboka, og brukermanualen.

Takk for svar. Hvis det stemmer burde 85D gå like bra/bedre enn P85 ettersom den har 600nm.. Men er vel ekstra vekt som gjør at P85 er håret foran..
85D

Dennis

I de fleste tilfeller vil nok 85D dra ifra siden den har 4wd. Men hvis P85'en har gode dekk, varmt vær, det er bra asfalt og ellers alt ligger til rette for bra grep vil nok P85 ligge hårfint foran.

I høyere hastigheter er jeg ganske sikker på at 85D er litt raskere siden effekt/moment på de små DU holder seg lengre og man har mer turtall å gå på 18 000 rpm mot 16 000 rpm på den store motoren.

Mistenker også at 85D har mulighet til å være raskere enn P85D over ca 230 km/t siden den store bakre motoren ikke henger med lengre og er kun den framre motoren som drar. 85D har to stk motorer som kan dra i slike hastigheter. Hvis det ikke er andre ting som strøm/varme på batteri som begrenser uansett.

Noen med 85D som har testet 250 her? På P85D får speedometer røde tall over 235 km/t og tror ikke det skjer på 85D.

Trond.Strom

Så langt jeg kan se ser det ut ca. slik (effektdata er fra REST API):

P85 2130kg 340kW som gir 6,26 kg/Kw
85D 2188kg 370kW som gir 5,91 kg/Kw
P85D 2239kg 415kW som gir 5,39 kg/Kw

BAsert på dette så har vanskelig for å se at P85 klarer å kjøre fra 85D på noe som helst slags underlag.

Det er et par mulige feilkilder i dette regnestykket så ikke ta det som noen sannhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA