Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

RSR911

550 eller 700hk er ikke så viktig -- jeg ville kjøpt den selv om reklamen hadde sagt 550.  Jeg er mer interessert i:

  • Hvor høy gjennomsnittelig effekt kan man ta ut i 5 eller 15 minutter.
  • Kjøretips for hvordan beholde høy effekt lengre ved "aktiv kjøring" på svingete vei
Finnes det noe dokumentasjon på dette?  Mulig at dette passer bedre i en annen tråd.

Griffel

Sitat fra: RSR911 på fredag 17. april 2015, klokken 00:09
men 3000kg total inertia (bil+fører+hjul+drivlinje) er trolig godt innenfor målområdet i ballpark (altså ikke helt på jordet).
Støttes, det virker som et rimlig estimat og et greit utgangspunkt for slike estimater og er innenfor den nøyaktighet en kan forvente ut fra tilgjenglige data.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: RSR911 på fredag 17. april 2015, klokken 00:14
550 eller 700hk er ikke så viktig -- jeg ville kjøpt den selv om reklamen hadde sagt 550.  Jeg er mer interessert i:

  • Hvor høy gjennomsnittelig effekt kan man ta ut i 5 eller 15 minutter.
  • Kjøretips for hvordan beholde høy effekt lengre ved "aktiv kjøring" på svingete vei
Finnes det noe dokumentasjon på dette?  Mulig at dette passer bedre i en annen tråd.
Mr Cookie Monster limte inn denne tidligere i tråden:

P85D certificate of conformity:
27.2 Maximum hourly output: 66kW
27.3 Maximum net power: 193kW (front), 350kW (rear)
27.4 Maximum 30min power: 79kW (front), 90kW (rear)

På full rpm i 250km/t tipper jeg man kan holde farten i 2-3 minutter.

Om du skal kjøre aktivt: sett regenereringen til lav. Da tar du ut varme i bremsene istedenfor motor/inverter/lading av batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RSR911

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. april 2015, klokken 09:21
27.4 Maximum 30min power: 79kW (front), 90kW (rear)
(79+90)kW x 30min = 84.5kWt = ca batterikapasitet, eller er dette en termisk begrensning?   
(79+90)kW på 2.3 tonn er 97hk/tonn -- ikke særlig sprekt!   

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. april 2015, klokken 09:21
Om du skal kjøre aktivt: sett regenereringen til lav. Da tar du ut varme i bremsene istedenfor motor/inverter/lading av batteri.
Bra tips, skal prøves!   (men jeg tviler på at det hjelper noe særlig)
Kommer man fortest fram på svingete vei i "Sport" eller i "Insane"?

Griffel

#454
Sitat fra: RSR911 på mandag 20. april 2015, klokken 16:29
(79+90)kW på 2.3 tonn er 97hk/tonn -- ikke særlig sprekt!   
Nå er det jo bare kortidseffekten som er høy. På landevei i USA og Norge vil du merke lite til slike begrensninger du har alltid nok effekt i reserve til en rask akkselerasjon. Banekjøring eller Tyske motorveier er en annen sak.
Jeg tviler også på at det hjelper å ta ut regenerering som varme i bremsene istedenfor motor/inverter/lading av batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AndreS

syns bilen har blitt endel råere med .168. Noen som er enige, og som har gjort noe målinger?
I3 i bestilling

Havebigfun

jeg tror det er ikke så mange med .168 enda.

Havebigfun


elbilertilalle

Noen som har prøvd om Sport modus gir mindre forbruk? Hva er ellers grunnen til å sette den i Sport?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Ko_deZ

Jeg synes bilen er litt kilen på gasspedalen i insane mode. Her om dagen nøs jeg også, og den umiddelbare voldsomme responsen i insane mode gjorde at jeg rygga ut av parkeringsplassen noe raskere enn min tidligere personlige rekord. Allergi for the win!

Er det sånn at bilen går like bra i revers? Det føltes jaggu sånn da jeg testet litt senere, men jeg dro jo aldri til nærheten av høye hastigheter i revers.

Krishell

er sperre. Men uten kan egentlig rygge i 250kmt :) 

TeslaK

Etter å ha testet litt syns jeg S85 er like sprek som P85D fra 80 og opp, men mye dauere fra 0-80 selvsagt. Akkurat som S85 får mer futt idet den passerer 70-80..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Jalla

Sitat fra: TeslaK på torsdag 30. april 2015, klokken 23:47
Etter å ha testet litt syns jeg S85 er like sprek som P85D fra 80 og opp, men mye dauere fra 0-80 selvsagt. Akkurat som S85 får mer futt idet den passerer 70-80..

Mangler P85D futt så er snart redningen her. Larte kommer snart med en trimmet versjon med ca 900 HK, og mulighet for falskt motorlyd. De kommer også med et bodykit for bilen.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150501/galen-trimfirma-slapper-tesla-model-s-med-900-hastar

Dennis

#463
En på TMC forumet som har laget en kurve over hva bilen rapporterer av effekt i kw på 90% batteri.

Som diskutert mye tidligere er toppeffekten et godt tykke unna 691hk (700hp DIN) på 100% er den vist på P85D ca 424kw (568hk)

I grafen som viser ytelse ved 90% batteri ser det slik ut.
P85D: 414kW (555hp)
P85: 352kW (472hp)
S85: 330kW (443hp)

Den store forskjellen er hvor raskt effekten kommer i P85D siden den har mye bedre grep enn rwd utgavene. Derfor kan effekten skrus opp mye tidligere før også den blir begrenset av grep.

I teorien kan vel elmotoren settes i full fart nesten med en gang? men da vil nok både dekk og drivverk bli veldig missfornøyd ;)

Effektforskjellen i høyere hastighet er 83 hk for P85D over P85. P85 har 29hk mer enn S85, men den viser godt fram hvor mye det utgjør at effekten kommer tidligere siden den er ca 1 sek raskere til 100 selv med bare 29hk mer.
Dessverre ikke noe 85D her, men håper den kommer på også etterhvert.

HåkonE

Tesla har svart en på en forespørsel fra en kunde om dette med hestekrefter, og svaret gikk i retning av at moment var viktig for akselerasjon og hk for toppfart. Og la til at Tesla var mer opptatt av hvordan bilen faktisk ytet på veien enn tall.

Her kommer alt fra grep, traction control, balansering av effekt mellom ulike motorer etc. inn i bildet (min presisering). Og der yter jo P85D faktisk bedre enn tilsvarende fossile konkurrenter (opp til 100), brukes nå flittig til dragracing og yter oppsiktsvekkende bra på dårlig underlag.

Samlet motoreffekt er 700hk, men bilen kjører åpenbart ikke 100% av effekten på begge motorer samtidig. I alle fall ikke med dagens software. Her kommer vel ryktene fra Tesla-ansatte om at P85D har vært nede på 2-tallet på fabrikken inn i bildet, men om det noensinne blir mulig for kundene er uklart. Det kan være gode grunner til at de holder igjen. Jeg er sikker på at Elon har sittet i en slik bil basert på hva som har blitt sagt.

Jeg syntes kurven godt demonstrerer forskjellen mellom de ulike modellene og hva man kan forvente seg i økning. Tesla burde legge opp en tilsvarende på hjemmesiden.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA