Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

lurium

#225
På vei til jobb i dag...... (kjøretur på ca 15km fra kokstad til bergen sentrum).

Satt min P85D i range mode og ... hmmm se forbruket :)

Og nei jeg vil ikke si at jeg kjørte "unormalt" pent eller noe. Kjørte i 80 "sjølinjen" ...brukte cruisecontrol etc.

La merke til at jeg hørte en markant summelyd hele tiden fra motoren fremme, veldig tydelig at det er den som da står for jobben og gjør en vesentlig bedre jobb for å holde forbruket nede.

(19 tommere, Michelin PS3)

sigurdi

Ser veldig mange henger seg opp i oppgitte 700hk, og er enig i at oppgitt effekt burde vært ut på hjulene siden det er de som får bilen fremover.
Elbilene har svært lite drivverk tap, så det aller meste av tilført energi går til å få beveget bilen fremover.
Dette viser godt på dyno tester av 85 og P85 bilene.
Hvor mange andre biler oppfører effekt ut på hulene, og ikke en litt teoretisk effekt på motor, på et visst turtall og i benk hos leverandør?
Tap i girkasse, akslinger osv er jo aldri med, så er i bunn og grunn bare juksetall her også.
Er ikke så mange Dyno tester jeg har sett på fosilbiler som ligger spesielt nært oppgitt effekt på motor. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Dennis

Oppgitt effekt bør være hva motoren gir sammen med batteri.

Drivverks tap er en god del mindre på Tesla ja, vil tippe ca 5% tap?
En vanlig fwd bil har ca 10-12% tap og 4wd bil har ca 18% tap fra motor til nava. Effekten er også målt i lab med riktig temp samt at dynamo og ac utstyr som stjeler effekt ikke er påmontert.

Så helt enig i at det er langt fra riktig der. Biler bør måles i benk for å få effekt på nava (hjula) for er faktisk det som flytter bilen.
Mye enklere å forholde seg til :)

Krishell

enten har du veldig veldig svak motor i bilene dine. ellers bør du kjøpe nye girkasser :D skal en bil med 500hk kvitte seg med så mye varme i girkassen, ville den blitt skikkelig varm

sigurdi

Er vel mange plasser på veien fra motor til hjul det er tap, litt i girkasse, litt i kardang, litt i akslings overføringer, litt i utveksling fra motor osv osv.

Totalen av friksjons tap er faktisk betydelig i en bil med tradisjonelt drivverk.
Er ikke uten grunn 4WD har dårligere forbruks tall en en RWD eller FWD, og oppgitte tall er også under svært gunstige forhold og oppnås svært skjelden i real life.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Dennis

#230
Sitat fra: Krishell på onsdag 25. mars 2015, klokken 06:04
enten har du veldig veldig svak motor i bilene dine. ellers bør du kjøpe nye girkasser :D skal en bil med 500hk kvitte seg med så mye varme i girkassen, ville den blitt skikkelig varm

Dette er ca tap, feks en org sti fra 2003 som skal ha 265hk bremser 225hk på nava, ganske likt tap på evo også. Audi har noe mer tap (Eller skryter på seg mer effekt i motor) Har vel bremset ca 30 stk Subaru Wrx/sti og Evo på Dynapack rulle. Så vet ganske så godt hva disse gir av effekt på nava både std og når de er trimmet.
Selve driverket blir jo ikke tyngre og dra rundt med mer effekt, så er jo et tap tall der som er fast. Men så er det også en % med ekstra friksjon/varme som følger effekttallet oppover. Så slike tall er ganske så ca. Eneste måten å få dette helt riktig på er å først bremse bilen på rulle og så ta ut motor og bremse i motorbenk.

Celter

Må man sette bilen i "range mode" for at bakre motor skal kobles ut?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

lurium

#232
Virker som det er først da bilen kobler ut motor bak ja, hører også godt summelyden fra lille motoren der fremme :)

D.O

Er rangemode feilen ordnet? I USA ble jo folk frarådet å bruke denne inntil videre grunnet trøbbel med fremre motor.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman


Krishell


lurium

#236
Det var en gammel versjon av 6.1, fleste av oss med P85D er vell på .179.
Tenker det var derfor service SKULLE legge den inn før vi fikk levert ut bilene.
Husker jeg fikk beskjed at det var en del delay på utlev pga den tok 4 timer å legge inn.

http://www.teslamotorsclub.com/showwiki.php?title=Model+S+software+firmware+changelog

"2.2.179: Fix for 2.2.167 P85D Range Mode issue"

jazzwheel

@sigurdi: problemet er vel heller at 700hk P85D så langt har vist seg å ha akkurat like mye hk i som P85 i de dynotestene som er tilgjengelig på nett. Samtidig vet man at utvekslingen er forskjellige foran og bak slik at det omtrent vil være umulig å oppnå maks effekt på begge motorene samtidig.

Typisk Audi quattro med tverrstilt motor og 4WD har mest tap i drivverket, mens en typisk BMW med langsgående motor og RWD har minst tap. Tesla gruser vel begge både med RWD og 4WD :)

sigurdi

#238
@jazzwheel problemet er vel at det ikke er noen dynotest benker som takler momentet fra start på en P85D, siden den ikke har gir.
Benken får ikke resultater før moment/effekt er nede på P85 nivå, som også svært mange benker sliter med å måle. Derfor 85 og P85 nesten får like resultater i dynotester. Ingen resultat på P85 for godt opp i hastighet, slår ut testbenken, eller spinner på måleforsøk fra start.
Så pålitelige dynotester får vi ikke fra P85D før benkene er kraftige nok til at de kan teste andre biler på 1 og 2 gir og ikke 4 og 5 slik som nå.
Elmotorene kan ha fullt moment fra 0 omdreining og maks effekt er nok tunet i nedre turtals register på Tesla sine. Elmotorer kan vikles/produseres etter hvor en ønsker høyt moment, max effekt osv.
Har selv sett elmotorer på 15000 kW ved 100 rpm som også var Max hastighet og har små børsteløse som har 30000 rpm på Max turtall.
Er jo den store fordelen med elmotor, lager den etter formål og behov til operasjonen den skal brukes.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jazzwheel

Sitat fra: sigurdi på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:35
Elmotorene kan ha fullt moment fra 0 omdreining og maks effekt er nok tunet i nedre turtals register på Tesla sine.

Det du sier der om tuning gir ikke mening. Maks effekt er en funksjon av turtall og moment.

Dragtimestesten på P85D viser mer moment (1171Nm) enn hva Tesla selv oppgir så benken klarte fint det, men den makset likevel på 413hk. Jeg har ingen god forklaring annet enn at den ihvertfall ikke produserer 700hk.

http://www.dragtimes.com/images_dyno/27143-2015-Tesla-Model-S-Dyno.jpg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA