Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Havebigfun

Jeg overtok bilen igår- fin på mange måter.
Jeg ble dog litt skuffet av at bilen plinger og gir feilmelding hve gang man går i N  i  litt høyere hastighet.
Jeg elsker å seile men med disse feilmeldingene blir fruen litt utrygg ::)
Bilen forlanger at man velger D eller R- i 100km/h. Hadde vært fint å kunne slå av dette.

ducktolate

Men hvorfor skal du velge N i fart? Du kan jo bruke høyrefoten til å la bilen "seile" som du sier.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Dennis

#213
Står at de slet med grepet på vinterdekk. Trenger skikkelige sommerdekk for å få nok grep.

Hvis bilen har ganske lite strøm 30-40% så går den ca likt som i sport så rett rundt 4 sek.

OleJA

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:06
.....
Bilen forlanger at man velger D eller R- i 100km/h. Hadde vært fint å kunne slå av dette.

Så 'R' i 100km/t går bra uten 'pling'  :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cairnz

Sitat fra: OleJA på mandag 23. mars 2015, klokken 11:33
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:06
.....
Bilen forlanger at man velger D eller R- i 100km/h. Hadde vært fint å kunne slå av dette.

Så 'R' i 100km/t går bra uten 'pling'  :o
Det er bare å ikke holde inne gasspedalen, så kan man sette den i N uten pling.
Elbilist

Dennis

#216
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44691-P85D-691HP-should-have-an-asterisk-%2A-next-to-it-Up-to-691HP

SitatPower limit is not as much related to SOC, but rather temperature control. You will find some interesting threads relating to this on TMC. Conclusion is that it's not even a matter of actual heat in the motors, but rather a pre-set time*power limit.

Took my P85D to a race track yesterday. Wasn't able to complete a single lap at full power (90% charged). Just a few corners and you're at 240kW. Push on and it will be less. Result is lap times similar to Golf GTi, Toyota GT86, Mazda RX8 and the likes. Also drove my Mercedes wagon and got 8 sec/lap less on a 2.5 mile track.

So, yeah.. "up to 691" would be better and "fastest sedan" is just plain wrong.

Bil med ca 700 hk, men får bare lov til å bruke de en veldig liten stund?

Bør komme regler på dette slik at hvis man skal oppgi effekt på en bil, bør det være minstekrav til at den skal yte det over en viss tid. 300hk over tid, 700hk peak power feks.

Kan jo begynne med veldig fantasifull hk skryte målinger på vanlige biler også, for de fleste motorer tåler fint å dra opp effekten kraftig en liten stund.

Tesla bør virkelig sette en * ved oppgitt effekt og skrive om det gjelder hva motorene yter eller motor og batteri. Samt hva man kan belaste motoren over tid.

Hvis jeg feks hadde kjøpt meg en vanlig bil annonsert med 700hk men bensinpumpa og rørene var bare dimensjonert for feks 500hk. Det hadde blitt tatt som falsk markedsføring, så hvorfor kan Tesla drive på slik?

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 23. mars 2015, klokken 14:35
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44691-P85D-691HP-should-have-an-asterisk-%2A-next-to-it-Up-to-691HP

SitatPower limit is not as much related to SOC, but rather temperature control. You will find some interesting threads relating to this on TMC. Conclusion is that it's not even a matter of actual heat in the motors, but rather a pre-set time*power limit.

Took my P85D to a race track yesterday. Wasn't able to complete a single lap at full power (90% charged). Just a few corners and you're at 240kW. Push on and it will be less. Result is lap times similar to Golf GTi, Toyota GT86, Mazda RX8 and the likes. Also drove my Mercedes wagon and got 8 sec/lap less on a 2.5 mile track.

So, yeah.. "up to 691" would be better and "fastest sedan" is just plain wrong.

Svindel og bedrag? Bil med ca 700 hk, men får bare lov til å bruke de en veldig liten stund.

Bør komme regler på dette slik at hvis man skal oppgi effekt på en bil, bør det være minstekrav til at den skal yte det over en viss tid. Er vel sikkert riktig effekt som faktisk står i det norske vognkortet på 90-94hk.

Kan jo begynne med veldig fantasifull hk skryte målinger på vanlige biler også da, for de fleste motorer tåler fint å dra opp effekten kraftig en liten stund.
Dette og at 700hk ikke nås samtidig har jeg prøvd å si i noen måneder nå... Trolig vil P85D få begrensning tidligere enn P85, og det er nok det vi ser også i vognkortet.
Men i det daglig har ikke dette noe å si, men på bane vil det merkes. 700Hk hadde for øvrig brukt alle 85kwh i løpet av 10min, så det er litt varme inne i bildet
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#218
Har også vært fult klar over at 700 hk er motoreffekt uten å ta med begrensningene til batteriet. Og at Tesla oppgir det slik er til grensen til falsk markedføring, som i eksemplet mitt over.


Veldig sjeldent man klarer å bruke 700hk konstant, og som du sier hadde det blitt tomt veldig fort ;) Problemet her virker som at hvis man ønsker å kjøre noen aktive pådrag så er det en begrensning som slår inn. Slik at resten av tiden må man putre rundt med veldig lite effekt fram til man har fått kjørt normalt en god stund.

Enig i at dette sjeldent har noe å si på normal kjøring her til lands.

Dennis

#219
Nei får gå å spise noen kaker. Kakemonsteret er ikke helt i humør idag etter å ha fått utsatt bilen enda en gang.

Blir sikkert fornøyd når jeg får bilen og er vel sikkert litt vell negativ her nå så får logge ut en stund.

Muffinman

Du skal få konkurranse om muffinsene  ;)

HåkonE

1. Har kun lest at det er på bane effekten i praksis kan reduseres. En bil på 2.2 tonn er i utgangspunktet ingen banebil.

2. Model S har aldri vært markedsført som en banebil, knapt en sportsbil. Se på reklame for M-serien til BMW, så er den full av referanser til racing, banekjøring og sportslige ytelser. Tesla spiller på 0-100, reklamerer for lavt forbruk og 7 seter.

3. Ytelsene i vanlig trafikk, 0-100 og på kvartmila tilsier en bil med 700 hk. 

4. En rekke biler oppover historien med høye ytelser på 0-100, men som er "udugelige" på banekjøring. Noen eksosbiler går også varme etter en stund, spesielt på lange baner som Nurburgring.

5. Diskusjonen er ikke noe ny - samme med P85. Ingen store reaksjoner fra kundene på det, og det vil neppe komme på P85D heller. Yankeene som driver med banekjøring og har penger til Model S, har nok en egnet bil for det formålet. En banebil koster ikke mye, og kan bli godkjent til formålet.

Men burde Tesla oppgitt begrensningene på P85D modellene? Helt klart.

Hadde det vært fint uten denne begrensningen på P85D elbiler? Uten tvil.

Selv lar jeg ikke dette ødelegge gleden av å få 700 hk på blå resept. Tenker jeg leier meg en bil neste gang jeg kjører på bane. Helst en lett sak på ca. 1 tonn....gjerne med bur, clutch, hjelm og forsikring i orden. Mao. helt motsatt av hva Model S er....  ;)

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 23. mars 2015, klokken 15:31
Nei får gå å spise noen kaker. Kakemonsteret er ikke helt i humør idag etter å ha fått utsatt bilen enda en gang.

Blir sikkert fornøyd når jeg får bilen og er vel sikkert litt vell negativ her nå så får logge ut en stund.
kan snart trøste deg med å fortelle om hvordan min p85d som ble bestilt i julen føles, på lørdag...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Fin trøst det :P Min ble bestilt i oktober og ser nå ut til at bil forsøk nr 2 kommer på mandag neste uke. Men mister den sikkert i sjøen når det skal lastes om på kaia :P

nroald

Hei, Noen som har en teknisk teori på hvorfor jeg bør la bilen stå i Sport i stedet for Insane? Kan jo kjøre pent som en prest med Insane påslått, så da ser jeg ikke poenget i å sette den "ned" til Sport. Valet-mode kommer jo i neste release :-) Fikk ikke noe godt svar når jeg hentet bilen, så jeg kan bare tenke meg at det er "sunnere" for bilen å normalt ligge på Sport mhht batterilevetid? Sier garantien noe om dette? Spent på å høre noen teorier.
P85 Aug13 -Solgt
P85D Mars15 - LEVERT!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA