Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Tesla P85D

Noen som vet om det er forskjell på stivheten på bilen mellom sport og insane?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Havebigfun

På tysk elbilforum spekuleres det om P85D har en litt vassere batteripakke enn de andre modellene.
http://tff-forum.de/viewtopic.php?f=55&t=6101&start=90
Regner med at det er ren spekulasjon men er det noen som vet?
Det mistenkes også at motoren fremme har sin egen kobling mot batteriet slik at batteriene mulig ikke er kompatible ???

Dennis

Er egen batteripakke for dual motor utgavene. Så batteri pakkene er nok ikke kompatible. Delekatalogen bekrefter det :)

Trustno1

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. mars 2015, klokken 00:56
Er egen batteripakke for dual motor utgavene. Så batteri pakkene er nok ikke kompatible. Delekatalogen bekrefter det :)

Ville vel tro at dette skyldes at pakken trenger ett strømuttak til frontmotoren på fremsiden?

Havebigfun

Da er neste spørsmålet- er det sprekere celler også- plass til det er det vel- har du tilgang til vektene- Cookiemonster?
Og hva med battery-swap?

D.O

Blir ren gjetting, men tipper de er like, bare ny revisjon av pakken slik vi har sett før. Er noen fordeler med uttak nært motoren, men også flere bakdeler. Jeg tror ikke Tesla ønsker forskjeller da det medfører masse ugifter med batteribytte. Selv S60 har den klumpen på topp av batter selv om det kun er  85 utgaven som har battericeller der. Er det forskjel på s85d og s85 i delekatalogen? Har s85d og p85d samme dele nr?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

N00b

På P85D som leveres nå er det E pakker.
E pakkene har annen batterikjemi som gjør at de tar lettere imot lading enn tidligere versjoner.

På høg SOC er det opptil 25% bedre.

Thor2014

Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 12:03
På P85D som leveres nå er det E pakker.
E pakkene har annen batterikjemi som gjør at de tar lettere imot lading enn tidligere versjoner.

På høg SOC er det opptil 25% bedre.
Betyr det raskere SC?

MeTesla

E batteripakka kom i fjor og ble diskutert her:

http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/pleasantly-suprised-see-we-have-e-battery-pack-our-p85-we-picked-fremont-today

Hva som egentlig er bedre enn på D pakka - nei det vet jeg ikke:-)

Veggen

Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 12:03
E pakkene har annen batterikjemi som gjør at de tar lettere imot lading enn tidligere versjoner.

Annen kjemi  :o
Har du en troverdig referanse for denne påstanden?

Dennis

#160
Står ikke noe om vekt på pakka, står E revisjon for Dual motor. Er ikke en egen pakke for P85D og 85D de ser ut til å bruke samme.
Tror derfor det ikke er sprekere celler men at det bare er et ekstra punkt foran for tilkobling.
På klistremerke til batteripakka der revisjon står for dual motor så står det også dual motor. Så ganske så sikker på at de ikke er kompatibel med hverandre.
Samme gjelder for de første bilene med A pakken er ikke kompatible med senere pakker står det.
Så de batteri swap stasjonene må isåfall ha et system hvor de finner fram riktig pakke for å sette på bilen.

Finnes også en F revisjon av batteri, men den er kun til 85 RWD.

Man finner serviemanualer og delekatalogen her:
https://service.teslamotors.com

Koster ca 240 kr for en time tilgang. Men hvis man ikke logger ut eller er inaktiv for lenge kan man sitte å se i mange timer.

P85D

#161
Sitat fra: Thor2014 på søndag 01. mars 2015, klokken 12:14
Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 12:03
På P85D som leveres nå er det E pakker.
E pakkene har annen batterikjemi som gjør at de tar lettere imot lading enn tidligere versjoner.

På høg SOC er det opptil 25% bedre.
Betyr det raskere SC?
Vet ikke hva som er vanlig, men jeg så 495 km/h på SC på Elverum på Lørdag.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Havebigfun

Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 12:03
På P85D som leveres nå er det E pakker.
E pakkene har annen batterikjemi som gjør at de tar lettere imot lading enn tidligere versjoner.

På høg SOC er det opptil 25% bedre.
Hvis det er riktig går ladetiden betydelig ned- dette er isåfall svært gledelig :)
Det blir et prosjekt for BB å måle lading fra 0-full ved SC med P85D for sammenligning med S60, S/P85 og Chademo.

Øyvind.h

Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 12:03
På P85D som leveres nå er det E pakker.
E pakkene har annen batterikjemi som gjør at de tar lettere imot lading enn tidligere versjoner.

På høg SOC er det opptil 25% bedre.
Kilde/dokumentasjon?
E-pakke er velkjent. Annen kjemi og 25% raskere på høy SOC har jeg dog ikke sett noe dokumentasjon på?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

N00b

Proof of the pudding is in the eating.
Lad en E pakke mot en D pakke på en SC under like forhold.

Det flotte med internett er man ikke trenger stå frem med hverken kilder eller fjes om man ikke vil, så velg selv om du tror på meg eller ei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA