Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Havebigfun

Ettersom fellestråden om P85D nå er flyttet hit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17202.0.html
åpner jeg denne tråden mtp posting av teknisk info, forbruksverdier ol.
Ha noen sett noe om forbruk av P85D etter 6.1 oppdateringen?

Tesla-man

Da kan jo jeg åpne med et enkelt spørsmål: Hvorfor heter det seg at det er 421 hk i P85 DU/motoren og 470 hk i akkurat samme DU/motoren på P85D (den bakre). 

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Dennis

P85 sto også oppført en liten stund med 470hk rett før Tesla fjernet P85. Kan være at de har oppgradert motoren. Men tror mer de bare skrev hva maks effekt på motoren var uten å ta hensyn til inverter osv.

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 07. februar 2015, klokken 13:48
Men tror mer de bare skrev hva maks effekt på motoren var uten å ta hensyn til inverter osv.

Høyst sannsynlig ja, spesielt med tanke på at 60 og 85 versjonene plutselig var oppgitt med likt antall hestekrefter (men fortsatt like stor forskjell i 0-100 tidene).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jazzwheel

Står skrevet i en del andre tråder tidligere. P85 stod alltid oppgitt med 422 / 476 hk.

476 er ECE R85 måling og det er tydelig at Tesla har gått over til å bruke dette som standard.

BMW i3 hadde bare hatt 105hk om man hadde målt på samme måte som Tesla sine 422 hk. Derfor er 476 hk vs 170 hk riktig når man setter TMS mot vs i3.

Havebigfun

ser ut til at P85D har samme forbruk som P85 med FW 6.1.


Det finnes en identisk video som er noen uker gammel hvor forbruket på samme route var 15 % over.
Meget bra!

Celter

Det høres ut fra TMC som om P85D bruker mer energi ved bykjøring og mindre ved konstant hastighet på landevei. Det kan vi leve med.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Thor2014

Hadde vært interessant å se en graf over hvordan G krefter fordeler seg fra 0-120 på P85D vs P og S.
Finnes det?

Jaws

Blir bare bedre og bedre dette her ☺
Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

MeTesla

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:17
ser ut til at P85D har samme forbruk som P85 med FW 6.1.


Det finnes en identisk video som er noen uker gammel hvor forbruket på samme route var 15 % over.
Meget bra!

Ja dette ser jo strålende ut! Og det bekreftes også av manges er faring i USA på Teslamotor sitt forum.

Det mange undrer seg over er hvorfor Tesla selv ikke har gjort et større nummer ut av dette, må jo være en stor gladnyhet fra dem! Man må grave dypt i release notes for å finne en liten setning...

"Normal Mode" er ennå ikke på plass på P85D. Vil det gi ytterligere forbedret rekkevidde? Det gjenstår å se.

Noen spekulerer på om denne nye SW også gir bedre rekkevidde på 2WD bilene og flere deler erfaringer som kan tyde på det. Har noen i Norge gjort seg slike erfaringer?

Tesla-man

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 07. februar 2015, klokken 14:30
Står skrevet i en del andre tråder tidligere. P85 stod alltid oppgitt med 422 / 476 hk.

476 er ECE R85 måling og det er tydelig at Tesla har gått over til å bruke dette som standard.

BMW i3 hadde bare hatt 105hk om man hadde målt på samme måte som Tesla sine 422 hk. Derfor er 476 hk vs 170 hk riktig når man setter TMS mot vs i3.

Takk for svar :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Havebigfun

Sitat fra: Celter på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:52
Det høres ut fra TMC som om P85D bruker mer energi ved bykjøring og mindre ved konstant hastighet på landevei.
Ja-  videoen viser det fint- P85 D har vesentlig lavere strømtrekk ved konstante hastigheter fra 50 m/h.
Jeg lurer på om det er noen fysiske begrensninger bortsett fra den lille ekstra vekten som tilsier at P85D må bruke mer enn 85 D i landeveishastigheter?  De har vel samme motor fremme- med samme effektivitet.
Hovedforskjellen ligger antakelig i hø foten.

jazzwheel

Jeg antar at RWD modellene brukte bittelitt mindre i bykjøring på grunn av vektforskjellen, men at D bruker mindre på landevei fordi motoren foran tar over da og at den har høyere utveksling som fører til lavere "forbruk".

Kan det tenkes at også 85D og P85D har litt forskjellig utveksling foran og at det er årsaken?

Torpedo Ted

Noen som vet hvordan P85D oppfører seg med traction control skrudd av? Er det mulig å leke seg i samme grad som P85?

jazzwheel

På "D" er knappen for å skru av TC borte. Fra US forumet:

"There is no "Traction Control Off" button any longer. I have tried a launch using "Slip Start", but it acted the same, full traction."

Det er vel hakket farligere med 4 hjuls spinning enn bare på bakhjula, så det er kanskje ikke så rart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA