Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

jazzwheel

Jeg kan i hvert fall legge til at forumteoretikerne overtalte meg til at GY dekka var for billige og måtte byttes ASAP. Jeg endte med Vredestein Ultrac Vorti istedenfor Pirelli PZero som egentlig var planen, men det er en annen historie.

GY dekka bilen ble levert på satt vesentlig bedre og klarte på gode dager bånn gass fra stillestående uten hjulslipp (noe mange her etterhvert har bekreftet) Dette har jeg aldri har klart med Vredesteindekka...

Det ble siste gang jeg kjøpte noe slikt basert på teori istedenfor erfaring. Det er den samme grunnen til at jeg avventer P85D frem til noen kan bekrefte at de 700 hestekreftene leverer 0-200 på 13-14 sekunder slik alle på forumene er overbevist om.

Dennis

#61
Beste er å erfare selv ja, for er veldig mye forskjellige dekk og er nok mange som ikke er like bra som GY dekkene også. Men er jo ikke alltid lett å prøve alt mulige dekk før kjøp :P har selv prøvd en del dekk og vet av egen erfaring fra tidligere biler at det er stor forskjell på billige dekk og dekk som PS2 osv. jeg kjører mye aktivt, og er glad i å kjøre på bane samt auto slalåm. Noen som virkelig kan argumentere mot at gitt samme dimensjon, så sitter Pilot sport 2 ikke bedre enn et billig M+S dekk? Er i isåfall en sensasjon i dekk verdenen Goodyear da har fått til. Men når jeg leser erfaringer fra TMC forumet, samt ser videoer av at de GY dekkene faktisk slipper på tørt i 50-60 km/t så trekker jeg min konklusjon.

At de funker helt ypperlig til vanlig kjøring har jeg aldri argumentert imot :) men i mine øyne er det feil å handle en bil med 700hk og utstyre bilen med M+S dekk av billigste sort, som ikke er laget for høy hastighet, sportslighet eller varme. Bilen fortjener skikkelige dekk som står i stil med ytelser. Og ikke minst den faktiske toppfarten på bilen. Noe Tesla faktisk ser ut til å ha endret på nå (Hva hver enkelt setter på i ettertid får jo være helt opp til en selv) Men Tesla må levere bilen med dekk som oppfyller krav til bla. toppfart, for den selges i andre land enn Norge også.

Angående 0-200 ytelser så er jeg en av de som ikke er overbevist om at P85D leverer i hastigheter over 100 i forhold til effekten den skal ha. Slik den er idag gjør den helt klart ikke det, men venter med at Tesla slipper den oppdateringen som skal forbedre ytelser i høy hastighet som de sier før jeg trekker en konklusjon. Men er forberedt på å bli skuffet, sammenlignet mot tidligere bil der.

D.O

Du trekker konklusjoner basert på synsing, og preker dette som om det er fakta. Mens vi andre som har kjørt forskjellige Model S i 1,5 år og x antall titusen km og baserer våre uttalelser på erfaring.
Men tydeligvis har ikke vi peiling mot din kompetanse som surbaru eier.
Forøvrig ble en rekke USA biler levert med Michelin Primacy og det er mulig disse er dårlige. Eller at klimaet samt veikvalitet er en medvirkende faktor for biler i USA kontra Norge.

Så også at du hevdet, ett annet sted, at nye biler ikke har trekk ved trekantvindu, dette er også bullshit. Det er ingen forbedringer på denne "feilen".
Er gjentatte slike hendelser hvor synsingen ikke stemmer med virkeligheten.
Ønsker ikke at det skal fremstå som ett person angrep, men du er nødt til å begrense deg noen ganger.
Når noen gjentatte ganger fremstår som om de vet hva de snakker om(men har null erfaring) så kan nye/potensielle Tesla eiere tro på dette og gjøre (dyre og dumme) valg som de ikke burde ha gjort.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Jimpec

#63
Litt om dekk og vognkort; (GY er ikke med i diskusjonen - og kan sikkert legges bort..)

Jeg har bestilt bil med 19" hjul siden jeg planlegger å kjøpe andre felger for sommerhjulene. Jeg ser at de bilene blir registrert nå at standard dekkdimensjon følger type felg de er levert med. 19" med like 245 rundt om, og 21" med 245/265.
Forståelig nok dette, men bilen er jo den samme. Såvidt jeg kjenner til av regler må bilen være typegodkjent med bredere bakdekk for at dette skal gå gjennom ved kontroll.

Er det noen som vet om alternativt oppsett fremgår av vognkortet?

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Dennis

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:35
Du trekker konklusjoner basert på synsing, og preker dette som om det er fakta. Mens vi andre som har kjørt forskjellige Model S i 1,5 år og x antall titusen km og baserer våre uttalelser på erfaring.
Men tydeligvis har ikke vi peiling mot din kompetanse som surbaru eier.
Forøvrig ble en rekke USA biler levert med Michelin Primacy og det er mulig disse er dårlige. Eller at klimaet samt veikvalitet er en medvirkende faktor for biler i USA kontra Norge.

Så også at du hevdet, ett annet sted, at nye biler ikke har trekk ved trekantvindu, dette er også bullshit. Det er ingen forbedringer på denne "feilen".
Er gjentatte slike hendelser hvor synsingen ikke stemmer med virkeligheten.
Ønsker ikke at det skal fremstå som ett person angrep, men du er nødt til å begrense deg noen ganger.
Når noen gjentatte ganger fremstår som om de vet hva de snakker om(men har null erfaring) så kan nye/potensielle Tesla eiere tro på dette og gjøre (dyre og dumme) valg som de ikke burde ha gjort.

Jeg trekker konklusjoner på egne erfaringer fra tidligere bil og hvilke dekk jeg har prøvd på den. Er ikke slikt at Tesla er en helt unik bil som gjør gjør det bra på helt andre typer dekk.
Men greit skal ikke si noe mer om den saken, jeg skal iallefall handle type pilot sport 2 eller pilot super sport til min P85D basert på mine tidligere erfaringer, og det er ikke fordi jeg er glad i å kaste penger ut av vinduet. Så får andre kjøpe dekk til sitt bruk, som så klart er det helt riktige å gjøre :)

Hvor har jeg hevdet at det ikke er trekk i trekant vindu? skrev kort om noen forbedringer jeg merket på den med autopilot hw, men nevnte aldri noe om trekant vindu? Var du som dro med det i svaret ditt. Jeg merket ikke noe til trekk der på verken den med Autopilot hw eller demo modellen fra tidlig 2013. Så akkurat den feilen er vel mer en feil som er på enkelte pga slurv på fabrikken under montering.

Dennis

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:41
Litt om dekk og vognkort; (GY er ikke med i diskusjonen - og kan sikkert legges bort..)

Jeg har bestilt bil med 19" hjul siden jeg planlegger å kjøpe andre felger for sommerhjulene. Jeg ser at de bilene blir registrert nå at standard dekkdimensjon følger type felg de er levert med. 19" med like 245 rundt om, og 21" med 245/265.
Forståelig nok dette, men bilen er jo den samme. Såvidt jeg kjenner til av regler må bilen være typegodkjent med bredere bakdekk for at dette skal gå gjennom ved kontroll.

Er det noen som vet om alternativt oppsett fremgår av vognkortet?

Må ikke ha den dekk dimensjonen i vognkorter for å være lovlig så lenge Tesla går god for at dimensjonem passer på bilen.

Dette er reglene som er:

SitatVed bytte av felg eller dekk kan dimensjoner og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
Sporvidde-endringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpressing er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV-godkjenning godtas.


Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.


Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor +/- 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.


Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.


Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.


Det må ikke brukes mellomlegg/plate/"spacer" som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt under punkt 1.
Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak, skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt under punkt 1.


Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallfelger, skal disse enten være merket med innpressing eller det skal medfølge dokumentasjon for innpressing i kjøretøyet. Med innpressing forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje.

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - det vil si at felgens innpressing endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for Trafikktilsynet for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Trafikktilsynet gjør anmerkningom endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre, frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning.

Jimpec

Takk.

Finnes denne dokumentasjonen fra Tesla?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jazzwheel

Det er vel egentlig ikke så rart at GY sitter bra nettopp siden de er helårsdekk og derfor har mykere gummi enn sommerdekk. Og samme årsak til at det blir slitt ut fort ved banekjøring?

Øyvind.h

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:32
Det er vel egentlig ikke så rart at GY sitter bra nettopp siden de er helårsdekk og derfor har mykere gummi enn sommerdekk. Og samme årsak til at det blir slitt ut fort ved banekjøring?
Men slitestyrken ved normal kjøring er svært god. Mine holder glatt 3-4 sesonger på tross av aktiv kjøring (250Wh/km snitt). Og fire nye plukker man lett opp for 2500-3000,- på Finn eller forumet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kagex

Gy dekkene satt bra og den slipper ikke i regnvær, ihvertfall min erfaring. masse regn i 205 km/t med Gy dekka.
P29687

Brede

Nok om dekk nå...  ::)
Mer om P85D!

Dennis

#71
Hvis man ser på siden av dekkene så er dekk spesifisert med feks B,C, A, AA for grep på våt asfalt (I hovedsak billige Kina dekk som har under A). Står også et nummer for slitestyrke (høyere tall er = bedre slitestyre, men ofte også dårligere grep) og en bokstav på hvor bra dekket takler varme.

Dette er spesifiserte tester som alle dekk er igjennom, har et dekk høyre rating her så er det bedre på bremsing på våt vei.

Traction                      Asphalt G-force     Concrete G force
AA              Above       0.54                0.38
A              Above       0.47                0.35
B              Above       0.38                0.26
C              Less than  0.38                0.26

GY dekkene har A som er en helt Ok dekk. Andre dekk i samme klasse som de GY dekkene feks Michelin sine Pilot A/S 3 og Pilot sport 3 har AA. Av høy ytelses dekk så har Pilot Sport 2 også AA rating. Men samtidig mye lavere tread wear som tyder på at dekkene slites fortere pga mykere gummi blanding. Feks 200 i treadwear vil vare halvparten så lenge som et dekk med 400 i testene til UTQG. Men vil som sakt i de fleste tilfeller sitte bedre ved sving og aks.
GY dekkene har 440 i Treadwear men PS2 har 220. De dekkene med best grep, (gate slicks) som feks Toyo Proxes RR, Michelin Pilot Sport Cup har så lavt som 40 og 80. Da snakker man myk gummi med bra grep, men dårlig holdbarhet ;)
Som med veldig mye annet er det gi og ta på hva man ønsker av egenskaper. UTQG rating er ikke noe fasit på at et dekk sitter bedre en et annet under alle forhold, men det viser hvilke dekk som sitter best ved bremsing på våt asfalt som sakt og fungerer ofte som en pekepinne på egenskaper ellers.

Jeg sparer ikke noen kroner på eneste kontaktflata bilen har med veien, for plutselig må man bremse og da er fort det lille ekstra nødvendig.
Så synes det er helt topp at Tesla nå utstyrer P85D med Pilot sport 3 på 19" istedet for.

Men enig i at det nok om dekk her nå og mer P85D. En moderator får heller flytte dette ut i en egen dekk tråd.





Dag A.

Sitat fra: jazzwheel på mandag 23. februar 2015, klokken 23:57
Jeg kan i hvert fall legge til at forumteoretikerne overtalte meg til at GY dekka var for billige og måtte byttes ASAP. Jeg endte med Vredestein Ultrac Vorti istedenfor Pirelli PZero som egentlig var planen, men det er en annen historie.

GY dekka bilen ble levert på satt vesentlig bedre og klarte på gode dager bånn gass fra stillestående uten hjulslipp (noe mange her etterhvert har bekreftet) Dette har jeg aldri har klart med Vredesteindekka...

Det ble siste gang jeg kjøpte noe slikt basert på teori istedenfor erfaring. Det er den samme grunnen til at jeg avventer P85D frem til noen kan bekrefte at de 700 hestekreftene leverer 0-200 på 13-14 sekunder slik alle på forumene er overbevist om.

Benytter Vredestein Ultrac Vorti på en Audi som også har behov for "godt grep".
Aldri angret på det.  Veldig gode dekk.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

jazzwheel

Sier heller ikke at Vredesteindekka er dårlige, men jeg mener å huske at GY var bedre.

Mulig du hadde opplevd det samme på din Audi om du hadde byttet til GY :)

Havebigfun

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:41
Litt om dekk og vognkort; (GY er ikke med i diskusjonen - og kan sikkert legges bort..)

Jeg har bestilt bil med 19" hjul siden jeg planlegger å kjøpe andre felger for sommerhjulene. Jeg ser at de bilene blir registrert nå at standard dekkdimensjon følger type felg de er levert med. 19" med like 245 rundt om, og 21" med 245/265.
Forståelig nok dette, men bilen er jo den samme. Såvidt jeg kjenner til av regler må bilen være typegodkjent med bredere bakdekk for at dette skal gå gjennom ved kontroll.

Er det noen som vet om alternativt oppsett fremgår av vognkortet?
Kanskje det er mulig å be Tesla om at de registrerer bilen med 21" oppsett selv om den leveres med 19"? noen som har spurt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA