Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Brakar

Sitat fra: Amper på onsdag 15. april 2015, klokken 00:19
Hva er poenget med å oppgi 700 hk hvis det blir et teoretisk tall man ikke kan oppnå ? DET ER FULLSTENDIG MISLEDENDE.  DET BURDE UANSETT VÆRE KLARE OPPLYSNINGER OM AT MOTOR BAK OG FORAN IKKE KAN GI FULL EFFEKT SAMTIDIG og samtidig angi begrensingen.

Hvilke forutsetninger har den menige mann i gata til å forstå at elbil-effekt oppgitt for 2 motorer ikke kan sees i sammenheng...  jeg forventet at jeg skulle også få et betydelig ekstra punch over 100km/t i forhold til P+ og dette er fraværende...

Amen, det er akkurat dette jeg også mener er problemet! Synes i tillegg at de først angitte ytelsene til S85D er et lite poeng her: På bestillingstidspunktet var disse langt dårligere enn min gamle P85+. Dette var en avgjørende faktor for å rettferdiggjøre mellomlegget mellom S85D og P85D. I ettertid viser seg at S85D har MER effekt og er omtrent like rask som gammelbilen. Samtidig oppleves P85D å levere langt mindre enn angitt, da føler jeg meg aldri så lite lurt. Og ja, jeg vet at P'en i tillegg f.eks. også har annet understell - men for min del var det kun den ekstra effekten som gjorde meg villig til å betale så mye ekstra.
P85D
P85+ (Solgt)

D.O

#421
Sitat fra: Mippen på onsdag 15. april 2015, klokken 00:45
Vanlig måte, bare med ruller på hver aksling.


den der rulla vil ikke vise rett Hk. Den fremme er en "dummy" og den grafen som ble vist er feil. Hk vil ikke kunne holde seg konstant når momentet er fallende. Og Hk er på grafen ikke mer en i en p85.  Reeltsett er nok Hk grafen mye høyere men fallende
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Mippen

Jeg sa at man må ta effekt tallet med en klype salt, men jeg tror grafen er riktig selv om gjerne effekt tallet i hk ikke er det. Husk at man her har to motorer. Hvis den ene motoren overlapper den andre vil effektkurven være anderledes enn på en  bil med en motor. Derfor synker ikke kurvene på samme måte.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Imponerende at bilen klarer 0-100 på 3,3 sek ved 82% SOC. Jeg hadde trodd man måtte opp på nærmere 100% for å nå de tallene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

#424
Ja virker helt klart som at SOC ikke påvirker så mye som først fryktet :)

Linket litt tidligere her i tråden til en som har godt under 20% på sin P85D og den gjør likevel 0-60 mph på 3.9-4.0 sek

Ytelse i høyere hastigheter blir påvirket i større grad ved lav SOC.

Øyvind.h

Vi har tidligere hatt en diskusjon angående hvordan SOC påvirker akselerasjonen i hhv S85 og P85.
Mitt utgangspunkt var da at P85s kraftigere inverter (visstnok 1200A vs 900A på S85) medførte at P85 i større grad kunne kompensere for fallende pakkespenning ved å øke amp.

Av en eller annen grunn konkluderte man motsatt (at S85 påvirkes mindre enn P85). Tror det var fordi P85 lå tettere på maksverdier enn S85.

Men 3,3 sek 0-100 ved 82% SOC er ganske rått.
Og 0-100 på 4 sek ved 20% SOC er veldig bra! Overraskende at Tesla tillater at så mye effekt hentes fra batteripakken ved så lav SOC. Mulig justert cellekjemi i E-pakkene? Eller mye kraftigere inverter kombinert med at erfaring tilsier at høyere strømtrekk er helt OK.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

P85D

HK diskusjon på elbil blir litt ullent i forhold til hk på fosil motorer.

HK er en utregning av effekt basert på dreimoment og motorens turtall. Elmotorer har ikke samme effektkurve som fosile motorer, heller ikke samme turtallsbegrensning (ingen kamaksler, ventiler, stempler osv).

HK begrepet vil høyst sannsynlig bli mindre og mindre viktig når man nå går mer og mer over til elbiler og hybrid løsninger.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8860.0
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Griffel

#427
Sitat fra: D.O på onsdag 15. april 2015, klokken 07:20
Hk vil ikke kunne holde seg konstant når momentet er fallende.
Mer feil kan det vel ikke bli. Effekt=Moment x rotasjonshastighet eller Moment=Effekt/rotasjonshastighet.
Det vil si at dersom effekten er konstant ved økende hastighet må momentet falle i takt med økningen av hastighet. Ved konstant moment øker effekten med hastighet.

Ellers er nok effektkurven i diagrammet kun for den ene motoren, siden det er et missforhold her mellom moment effekt og hastighet.

Akselerasjonsforsøket til RSR911 viser vel at effektoppgaven nær 700hk stemmer. Se:#419

Av teksten til dynotest forsøket går det fram at det de var interesert i å måle var maksimalt moment. Kurvene skal derfor ikke tilllegges så stor vekt, og er antagelig langt fra korrekte før full belastning er oppnådd.

Det som er interesant for sammenligninger er egentlig skyv på hjul, ikke moment på motoraksling så hvorfor de på død og liv skal regne tilbake til motor med div. usikkerheter vet ikke jeg. Ekstra brysomt blir det når momentet oppgis på motoraksel men hastighet er "langs vei". I det minste burde det være skyv og hastighet langs vei, eller moment på motoraksel og turtall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dennis

#428
Litt info om dual motorene. Utveksling står enda likt som før på 9.73:1

Så det tyder på at det kun er motor foran som driver P85D i høyere hastigheter.


* ved effekt betyr at den er testet etter ECE R85

D.O

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. april 2015, klokken 14:14
Sitat fra: D.O på onsdag 15. april 2015, klokken 07:20
Hk vil ikke kunne holde seg konstant når momentet er fallende.
Mer feil kan det vel ikke bli. Effekt=Moment x rotasjonshastighet eller Moment=Effekt/rotasjonshastighet.
Det vil si at dersom effekten er konstant ved økende hastighet må momentet falle i takt med økningen av hastighet. Ved konstant moment øker effekten med hastighet.

Ellers er nok effektkurven i diagrammet kun for den ene motoren, siden det er et missforhold her mellom moment effekt og hastighet.

Det er sant, i teorien, men du gidder jo ikke lese det jeg skrev. Det jeg skrev var relatert til kurven som ble postet. omdreiningstallet øker ikke tilstrekkelig for å kompensere for fallene dreiemoment og da kan ikke HK holde seg konstant som på kurven.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 15:05
Litt info om dual motorene. Utveksling står enda likt som før på 9.73:1

Så det tyder på at det kun er motor foran som driver P85D i høyere hastigheter.


* ved effekt betyr at den er testet etter ECE R85
Denne må du forklare. Hva menes med stor og små motorer? hverken Kw eller Nm passer med den som er bak på P serien
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#431
Sitat fra: D.O på onsdag 15. april 2015, klokken 15:15
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 15:05
Litt info om dual motorene. Utveksling står enda likt som før på 9.73:1

Så det tyder på at det kun er motor foran som driver P85D i høyere hastigheter.


* ved effekt betyr at den er testet etter ECE R85
Denne må du forklare. Hva menes med stor og små motorer? hverken Kw eller Nm passer med den som er bak på P serien

Er vist samme motor uansett. Er enten bare software eller inverter som er forskjellig. Tidligere hadde P85 tykkere stikk akslinger, og en kraftigere inverter. Men slik jeg tolker delekatalogen nå er alt likt. Vanlig 85 har samme motor som P85 hadde.

Tror ECE R85 måler hvor mye effekt motoren kan yte i 30 minutter, og den kraftigere inverterer som eventuelt er på performance gjør ikke noe forskjell da.

Kan også være skrivefeil i den Norske utgaven:

For de som har kjøpt bilen i statene har jo fått denne infoen:
P85D certificate of conformity:
27.2 Maximum hourly output: 66kW
27.3 Maximum net power: 193kW (front), 350kW (rear)
27.4 Maximum 30min power: 79kW (front), 90kW (rear)

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 15:21
Sitat fra: D.O på onsdag 15. april 2015, klokken 15:15
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 15:05
Litt info om dual motorene. Utveksling står enda likt som før på 9.73:1

Så det tyder på at det kun er motor foran som driver P85D i høyere hastigheter.


* ved effekt betyr at den er testet etter ECE R85
Denne må du forklare. Hva menes med stor og små motorer? hverken Kw eller Nm passer med den som er bak på P serien

Er vist samme motor uansett. Er enten bare software eller inverter som er forskjellig. Tidligere hadde P85 tykkere stikk akslinger, og en kraftigere inverter. Men slik jeg tolker delekatalogen nå er alt likt. Vanlig 85 har samme motor som P85 hadde.

Tror ECE R85 måler hvor mye effekt motoren kan yte i 30 minutter, og den kraftigere inverterer som eventuelt er på performance gjør ikke noe forskjell da.
Ser rart ut det som står på stor og små motor. Stemmer ikke, hvor hentet du dette fra. Og om det skule ha stemt er det mere futt i s85d enn i P85D
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#433
Ser ut som det er skrivefeil og at det skal være 350kW for bakre motor, usikker på moment.
Dette er fra den oppdaterte brukermanualen. Netto effekt er vist da motoreffekt uten å ta hensyn til batteri.


Edit: skal få sjekket den engelske senere idag. Ser ikke ut som man kan stole mye på den norske oversettelsen.

Dennis

#434
Feil i den engelske også :P

Men tyskerne ser ut til å få det til bedre.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA