Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 02. april 2015, klokken 14:47
Men for all del bruk pekefingere men se til å få den ut av r... først ..

Jeg skjønner ikke helt greia.. ? Står du ikke bak der når du skal dra ut ladekabelen..?
Eller hva vill du dra ut kabelen stå og se på den åpne luken, sett deg inn i bilen og lukke den...???

Celter

Teslanewbie har tydeligvis pekefingeren sin et annet sted, siden han ikke kan bruke den på ladeluken.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

sigurdi

#302
Automatisk ladeluke er vel endel som ønsker pga de har lest tråder om luker som fryser fast, må lures opp, nødåpns fra Trunk, spretter opp osv
Men elektrisk ladeluke har man i teorien akkuratt de samme problemene, ink en motor som også kan feile, for sterk motor så hele mekanismen knekker?
Eller venter alle på autopilot, autoparkering og slangeladeren, slik at en slipper å sette laderen i bilen etter at den har parkert seg selv i garasjen.
For de som lurer kommer alt dette om et par Tesla uker, og kan helt sikkert åpne ladeluke manuelt før bilen kjører inn i garasjen å parkerer.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Thor2014

Jeg har i allefall glemt å lukke igjen luken.
Den åpner seg også noen ganger etter man lukker den.
Hender jeg kommer borti ladeluken når jeg egentlig skulle lukket bakluken fra skjermen, men ser over at dette sikkert bare er meg og et par andre.


jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på torsdag 02. april 2015, klokken 19:17
Automatisk ladeluke er vel endel som ønsker pga de har lest tråder om luker som fryser fast, må lures opp, nødåpns fra Trunk, spretter opp osv

Og dette er nesten et ikke-problem lengre etter at vi fikk åpnemulighet fra nøkkelen. De få dagene det gjelder er det ikke noe stort problem å trykke lett i bakkant av ladeluken mens den åpnes med nøkkel synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#305
Min luke falt halvveis av etter å ha lirket for å få den åpen fra frosset tilstand. Utrolig simpel hengslemekanisme. Greide heldigvis å presse stiften på plass igjen med et skrujern.

Å presse i bakkant samtidig med at man åpner har aldri hjulpet hos meg. Å sause inn innsiden av luka med silikon derimot fungerer alltid så lenge den ikke er frosset over på utsiden.

Argumentet om at "man klarer å lukke luka manuelt" minner forresten litt om en uttalelse fra en herremann på eksen sin side i familien. Han kom hjem med en nyinnkjøpt Mercedes, stolt som en hane, og jeg måtte selvfølgelig ut og prøvekjøre. Jeg ble litt paff når jeg oppdaget at det ikke var elektriske vindusheiser i bilen hvorpå eieren repliserte "klarer du ikke å sveive de vinduene manuelt er det ikke så stritt med deg".

Torpedo Ted

Tror det er en del som glemmer at pga bilen ikke har automatisk luke, vil heller ikke bilen kunne få de lovede "parker deg selv" eller "kjør ut av garasjen selv" funksjonene. >:(

Elon Musk har jo lovet en ladestasjon for hjemmebruk som kobler seg automatisk skal bli tilgjengelig i nærmeste fremtid. Denne blir ganske ubrukelig på norske biler.

Sulle

Den klarer jo fint å åpne luken selv. Så er det bare å lukke den etter at bilen har kjørt seg frem...
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

turfsurf

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 02. april 2015, klokken 21:41
Tror det er en del som glemmer at pga bilen ikke har automatisk luke, vil heller ikke bilen kunne få de lovede "parker deg selv" eller "kjør ut av garasjen selv" funksjonene. >:(

Elon Musk har jo lovet en ladestasjon for hjemmebruk som kobler seg automatisk skal bli tilgjengelig i nærmeste fremtid. Denne blir ganske ubrukelig på norske biler.

+1. I tillegg er det fullt mulig å sette seg inn i bilen uten å lukke ladeluken, da hadde automatisk lukking vært kjekt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cirys1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. april 2015, klokken 19:42
Argumentet om at "man klarer å lukke luka manuelt" minner forresten litt om en uttalelse fra en herremann på eksen sin side i familien. Han kom hjem med en nyinnkjøpt Mercedes, stolt som en hane, og jeg måtte selvfølgelig ut og prøvekjøre. Jeg ble litt paff når jeg oppdaget at det ikke var elektriske vindusheiser i bilen hvorpå eieren repliserte "klarer du ikke å sveive de vinduene manuelt er det ikke så stritt med deg".
Bortsett ifra at man står der og drar ut ladekabelen, hadde man hatte en slik robotarm som på hver SC så hadde jeg kanskje skjønt det, men jeg må ut og fylle på kaffe eller har de en robotarm for det og på SC..  ;)

sigurdi


Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 02. april 2015, klokken 21:41
Tror det er en del som glemmer at pga bilen ikke har automatisk luke, vil heller ikke bilen kunne få de lovede "parker deg selv" eller "kjør ut av garasjen selv" funksjonene. >:(

Elon Musk har jo lovet en ladestasjon for hjemmebruk som kobler seg automatisk skal bli tilgjengelig i nærmeste fremtid. Denne blir ganske ubrukelig på norske biler.
Han har vel ikke sakt at dette er nær fremtid. :-)
Nevnte dette første gang på D Eventen og det var da teknikkerene fikk vite det, ble nevnt at de jobber med saken på Q4 møtet.
Så kommer snart, tror ikke det nei, er mye som blir prioritert lenge før hjemmelading til Europa (den er ikke kommet ennå) og automatisk slange greie for Europa ligger mye lengre frem.
Dersom det blir sakt at nå kommer den, er nok dette også for USA. ;-)
Vi på denne siden av fjorden, må nok spise venteboller leeeenge før vi blir prioritert forran late amerikanere.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Dennis

#311
Hvilken batteri versjon har folk fått på P85D og 85D.

Var å sjekka min nå istad og ser ut som den har E eller F. prøvde å skrape bort det grønne med neglen men funka dårlig. Så får skrape det bort med noe annet en annen gang.
Ser mest ut som E.

Noen som vet hvorfor den er merket med grønt?

For info om dette: http://www.teslarati.com/decoding-tesla-battery-pack-version/

Edit: ser ut som alle P85D er levert med E til nå. Så da er det vel E det står her også :)

mr.rs4

Hvordan var det med å åpne lage luka med nøkkelen? Hvilken knapp skulle man trykke på?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

joda

Er vel baklukeknappen i 1-2 sek for å åpne ladeluken..
TMS 85D

mr.rs4

Fant ut av det. Trykket feil. Holde inne bagasje luke knappen
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA