Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Statoil Norge, fredag 27. februar 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

Statoil Norge

Vi øker fleksibiliteten for betaling. Nå kan du velge om du vil gå inn i butikken for å betale som før, eller om du vil betale for lading med app eller SMS. Med app og SMS innfører vi betaling per minutt. Dette gir deg som skal lade bedre valgmuligheter.

Betaler du med app eller SMS koster det kr 4 per minutt de første 15 minuttene. Deretter kr 2,50 per minutt. Bruksanvisning og kodeord for SMS-betaling har ikke kommet opp ennå, men det kommer snart. App'en er fullt operativ allerede.

Velger du å betale inne i butikken, er prisen som før. Det vil si kr 44 for 15 minutter eller kr 74 for 30 minutter.

Foreløpig er triladerne på Økern, Majorstua, Fornebu og Sekkelsten omfattet av GoCharge-appen. Etterhvert skal alle de nye trioladerne inn i app'en.

Bruksanvisning og kodeord for SMS-betaling har ikke kommet opp ennå, men det kommer snart.

/Anders

elbil-1

Hvorfor er det dyrere med lading via App enn å betale i kassa?

Vil dere helst at folk ikke skal bruke app'en?

Man vil jo kunne lade 15 min (15x 4,- ) + 6 min x 2,5 = 75,-  for 21 minutter  og ved å betale i kassa koster det 74,- for 30 minutter.



Statoil Norge

Helt enkelt fordi det er høyere transaksjonskostnader ved bruk av app og SMS. Vi tjener ikke mer penger på dette enn når man betaler i kassa.

Se heller positivt på det, og tenk på at dette øker fleksibiliten. Trenger du bare 5 minutter, ja så koster ikke det mer enn 20 kroner. Skulle du betalt i kassa hadde det kostet kr 44,-.

/Anders

emil

Flott at man får mulighet til korte ladestopp hos Statoil også men prisene kommer derimot til å diskuteres masse...

Hvorfor ikke bare kortbetaling på strømpumpen som på bensinpumpen der sluttsum trekkes når påfylling er ferdig?


Hansi

Sitat fra: emil på fredag 06. februar 2015, klokken 15:42
Flott at man får mulighet til korte ladestopp hos Statoil også men prisene kommer derimot til å diskuteres masse...

Hvorfor ikke bare kortbetaling på strømpumpen som på bensinpumpen der sluttsum trekkes når påfylling er ferdig?

Enig i at det er flott med mulighet for korte ladestopp, veldig bra :)

Spørsmålet om kortbetaling syns jeg er veldig relevant og gleder meg til å se svaret på :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elbil-1

Kort ladestopp hos fortum og endel andre koster kr. 2,50 pr. minutt

Da blir f.eks. 5 minutter = kr. 12,50

Statoil tar da 5 x 4 = 20,- for den samme tjenesten

Vil du stoppe i 20 minutter blir prisen 50,- hos fortum og 72,50 hos Statoil dvs. nesten 50% dyrere....

emil

Sitat fra: elbil-1 på fredag 06. februar 2015, klokken 16:28
Kort ladestopp hos fortum og endel andre koster kr. 2,50 pr. minutt

Da blir f.eks. 5 minutter = kr. 12,50

Statoil tar da 5 x 4 = 20,- for den samme tjenesten

Vil du stoppe i 20 minutter blir prisen 50,- hos fortum og 72,50 hos Statoil dvs. nesten 50% dyrere....

Fortum identifiserer via RFID, sender faktura på etterskudd og slipper å gi penger til andre der. De har selv varslet en mulig prisøkning samt at det skal bli dyrere med SMS enn RFID.

I motsetning til Fortum som må leve av inntektene fra hurtiglader lever Statoil av pølsesalg. Når ladeprisene ikke frister til mer enn et 5-minutters ladestopp i tilfelle krise eller ekstra buffer blir det heller ikke pølsekjøp på meg.

Er det noen som burde fronte lavere ladepriser er det de som har store inntekter på salg av produtker og tjenester til de ladende.

Electrix

Det er veldig bra at dere gir et alternativ også for de som bare trenger litt ekstra,  men jeg lurer litt på hvorfor ikke dere bare bruker samme løsning som på bensinpumpene. Der har man vanligvis to valg:
1. Registrere kortet først og så blir man trukket for det man fyller. Her er det ofte flere pumper på samme kortleser.
2. Fylle først og så betale i kasse etterskuddsvis. Eventuelt kunne man ihvertfall bare startet ladingen umiddelbart og så kunne betjeningen satt stopptid avhengig av hvor mye man har betalt for.

Vil understreke at dette kun er vennlige råd for å bedre markedet både for oss elbileiere og dere selgere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Statoil Norge

Ser at flere lurer på hvorfor det ikke er samme betalingsløsning med kortterminal på hurtigladerne som det er på bensinpumpene.

Helt siden vi satte opp den første hurtigladeren på Økern i november 2011 har vi sett på muligheten for å lage en kortløsning med minuttbetaling ute på laderne. Ønsket har hele tiden vært at betaling for lading skal være så likt og gjenkjennbart som mulig som betaling for annet drivstoff.
Våre IT-systemer er imidlertid laget for å selge drivstoff i liter, og ikke i minutter eller kwh. Å integrere hurtiglading i det ordinære betalingssystemet for drivstoff viser seg å være svært komplisert, og foreløpig er ladevolumet for lite til at det vil bli gjort. Dette kan selvsagt endres over tid, men det krever langt større bruk av laderne enn det vi ser i dag.

Vi har også sett på muligheten for betalingsterminal ute der man betaler for bolker på 15 eller 30 minutter, men også dette møter en del utfordringer i baksystemene.

Vi tilstreber hele tiden å ha et mest mulig brukervennlig og attraktivt ladetilbud. Flere har kontaktet oss og vært frustrerte fordi man må inn og stå i kø før man får startet ladingen. Dette har vi stor forståelse for. Løsningen med app/SMS-betaling er noe vi nå tilbyr, nettopp fordi mange kunder har ønsket seg en betalingsløsning ute ved laderen.

/Anders

svingen

Veldig bra! :-) slipper man å stå i kø får å starte lading,har kjørt til en annen ladestasjon pga bare trengte 3 min får å komme hjemm det slipper jeg nå bra jobba :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: Statoil Norge på fredag 06. februar 2015, klokken 20:14
Å integrere hurtiglading i det ordinære betalingssystemet for drivstoff viser seg å være svært komplisert, og foreløpig er ladevolumet for lite til at det vil bli gjort.

For å få opp antall ladinger må betalingsløsningen bli mer fleksibel, og for å få mer fleksibel ladeløsning må antallet ladinger øke...

Uansett, jeg ønsker dere velkommen og ser at de kommende laderene på Grelland og Telemarksporten sansynligvis kommer til å bli besøkt selv om det er rimeligere Fortum-ladere i nærheten av begge.

Som jeg har sagt i mange andre tråder rundt betalingsløsninger og prising av hurtiglading synes jeg det er viktigere nå i starten å få laderene motert og i drift enn å krangle om noen få kroner pr lading.

elbil-1

Løsningen og tilbudet som er beskrevet er jo bra - større valgfrihet for kunden!

Men, prisen man betaler for "drivstoffet", Strøm, er etter min mening helt hinsides fornuft.

Myndighetene vil at man skal benytte EL-bil mer og mer - fordi olja snart tar slutt og fordi miljøet lider.Men bensinstasjonkjedene vil tydeligvis at vi fortsatt skal fylle fossilt brennstoff.

En stor bensinstasjon med all infrastruktur etc. aner ikke jeg hva koster å bygge i detalj, men vil anta noen titalls milioner.

Her har eieren av bensinstasjonen ca 35 øre i fortjeneste pr. solgte liter drivstoff. (i følge diverse søk på google etc)

Fyller jeg tanken med 50 L diesel så tjener han altså kr. 17.50

Altså er det volum som gir samlet overskudd + at han selger alt mulig annet på "servicestasjonen" sin.

Når vi da skal fylle strøm - så skal vi betale 75,- for 20 minutter med 50KW ( ca 16,5kwh)  =  4,5 pr. kwh.
Denne strømmen har en innkjøpspris på ca 70 øre i snitt gjennom året, om man bruker forbrukerpriser i allefall = 11,55 i innkjøpspris.

Dette betyr at forhandleren sitter igjen med 63,50  i fortjeneste for hver som fyller tanken med strøm! Dvs. at dette tilsvarer ca 4 fossilbiler som fyller tanken.

Utgifter til bygging av ladestasjoner bør vel ikke være noe særlig dyrere enn å bygge pumper, tanker, rør etc. for fossilt drivstoff. Ut fra kommunale søknader man kan finne på nett - så snakker man om ca 1 mill. for å sette opp en passe stor hurtigladestasjon på 2-4 ladere. sier man da 3 mill for 10 hurtigladere, så er man vel ikke noe dyrere enn drivstoffanlegget på en bensinstasjon. Mange nye biler kommer nå også med rene type2 ladere, som det koster en brøkdel av dette å sette opp en ladestolpe for 2biler.

Utgiftene til kortbetaling/sms etc. for strømsalg er vel også tilsvarende som man har med kortløsninger etc. for å selge drivstoff.

Noe sier meg at her melker leverandørene markedet - istedenfor å sette prisen "fornuftig" så flest mulig strømmer til markedet, kjøper seg el-bil, stopper og lader på "service-stasjonen" og kjøper pølser og boller hos den med det beste tilbudet.

Jeg vil tro at smertegrensen ligger på rundt 2x strømprisen i markedet.

Kiwi og andre kjøpesentra har skjønt det - de setter opp lademuligheter som ofte er gratis , mot at kunden stopper hos dem en halvtime. Når alle kiwi butikker, rema butikker, kjøpesentra og andre har "gratis" lading utenfor - så er bensinstasjonkjedene døde! Butikkene behøver bare legge til vindusviskere og lyspærer i sortimentet sitt, så er de en servicestasjon på lik linje med bensinstasjonen. Kjøper man en full handlepose eller et sett vindusviskere og en spylevæskedunk, så har man alt betalt inn kjøpmannens utgift til strøm en halvtime (kr. 11,55) Kjøpmannen ser på det som markedsføring, som han allikevel har et budsjett for.

Her må drivstoffleverandørene og eierne av bensinstasjonene kjenne sin besøkelsestid, ellers så vil det være få igjen av dem om 20 år!

P.s. Det er sikkert "omtrentligheter" i regnestykkene - men hovedpoenget kommer egentlig i de to siste avsnittene - og her har butikkene skjønt det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA