Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring e-Golf

Startet av Kimpala, fredag 27. februar 2015, klokken 14:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: bb på onsdag 11. februar 2015, klokken 19:50
Det tar meg ti sekunder å starte forvarming fra mobilappen. Gjør man det ofte nok skal det mye til for å glemme. Scheduled charging hadde vært en enklere implementasjon enn smart preconditioning som må lagre og analysere tidligere data. Scheduled charging er så å si stateless.
En ting er når en glemmer å skru på varmen når et par unger må dras ut av huset om morgenen. En annen ting er at en må frem med mobilen hver morgen når en ukes-schedule kunne vært satt, som på E-Golf. En tredje ting er de som ikke har dekning i en betonggarasje, men de er det ikke så synd på.
Forøvrig fantastisk varmeapparat.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lokführer på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:38
Fikk lov til å bruke konebilen(Teslaen) på jobb i natt, kl 01, og jaggu var den ferdig forvarmet. I og for seg greit det, men til daglig kjøres bilen aldri i dette tidsrommet... Og den er alltid kald på morran når den jevnlig kjøres. Og ja, jeg har skrudd på smart conditioning.
Nesten så en kan mistenke Pre conditioningen til å være innstilt på å være frostvakt - å holde bilen frostfri døgnet rundt. Noen som har lest manualen, functional description, eller noe sånt, om det finnes?
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

LA-Thing

#32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:37
En annen ting er at en må frem med mobilen hver morgen når en ukes-schedule kunne vært satt, som på E-Golf.

Så bra ut den på e-Golf. Kanskje Tesla kunne tatt en rå kopi av den:

Kan kalle det 'Smart Scheduled Pre-Conditioning' for å skille det fra ordinær timer.
Drammen, Tesla Model S #2510

nightflare

Jeg har hatt på smart preconditioning siden FW oppdateringen kom, har ikke sett at den har forvarmet bilen en eneste gang. Kjører 0545 hver dag (unntatt helg).
Jeg bruker å skru på varmen via appen ca 0520. Regner med at preconditioning burde vært på da? Eller har jeg misforstått noe?
Tesla Model S 85
Levert torsdag 18. Desember 2014

OleT

Jeg hadde den på til å begynne med. Jeg drar hjemmefra 06:45, og det var deilig med varm bil.
Jeg drar fra jobb en gang mellom 15 og 16:00, men en gang sjekket jeg appen 13:30 - og der sto den pinadø og varmet seg! Da slo jeg av den funksjonen...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Longice

Sitat fra: nightflare på onsdag 04. mars 2015, klokken 11:27
Jeg har hatt på smart preconditioning siden FW oppdateringen kom, har ikke sett at den har forvarmet bilen en eneste gang. Kjører 0545 hver dag (unntatt helg).
Jeg bruker å skru på varmen via appen ca 0520. Regner med at preconditioning burde vært på da? Eller har jeg misforstått noe?

Står det på lading om natta? Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.

nightflare

Sitat fra: Longice på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:04
Sitat fra: nightflare på onsdag 04. mars 2015, klokken 11:27
Jeg har hatt på smart preconditioning siden FW oppdateringen kom, har ikke sett at den har forvarmet bilen en eneste gang. Kjører 0545 hver dag (unntatt helg).
Jeg bruker å skru på varmen via appen ca 0520. Regner med at preconditioning burde vært på da? Eller har jeg misforstått noe?

Står det på lading om natta? Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.


Jepp, står alltid i laderen om natta.
Tesla Model S 85
Levert torsdag 18. Desember 2014

LA-Thing

Sitat fra: Longice på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:04
Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.

Er du sikker? Står i manualen 'it will start Smart Preconditioning when you are charging, at home, or at work'. Oversatt betyr det når du lader, er hjemme eller på jobb. Har Tesla brukt riktig tegnsetting betyr det at PreCon fungerer i tre tilfeller; ved lading (uansett hvor), parkert hjemme og parkert på jobb.

Hadde PreCon vært begrenset til å fungere kun når lading er i gang er funksjonen, vel, begrenset. Etter det jeg kunne se på app og Visible Tesla stod bilen og varmet seg til de underligste tider, selv uten å være tilkoblet.
Drammen, Tesla Model S #2510

atta

Sitat fra: LA-Thing på fredag 06. mars 2015, klokken 23:48
Sitat fra: Longice på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:04
Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.

Er du sikker? Står i manualen 'it will start Smart Preconditioning when you are charging, at home, or at work'. Oversatt betyr det når du lader, er hjemme eller på jobb. Har Tesla brukt riktig tegnsetting betyr det at PreCon fungerer i tre tilfeller; ved lading (uansett hvor), parkert hjemme og parkert på jobb.

Hadde PreCon vært begrenset til å fungere kun når lading er i gang er funksjonen, vel, begrenset. Etter det jeg kunne se på app og Visible Tesla stod bilen og varmet seg til de underligste tider, selv uten å være tilkoblet.

Fungerte hos meg både hjemme og på jobb uten at jeg ladet. Men slo den av da batteriladningen forsvant på mystisk vis, og jeg mistenkte den for å varme på tidspunkt jeg ikke trengte det.

Kimpala

Funker helt klart uten at biler står til lading ja. Min varmet seg sjøl andre steder enn hjemme og jobb også. Heelt ute av tiltenkt funksjon :)
X
3

stiberger

Bumper denne litt.
Vi har også svært uregelmessige avreisetidspunkt, ettersom kona jobber i turnus, så smart precondition har jeg aldri vurdert å prøve.

Derimot så har jeg Laget et lite script som benytter Google-kalender for å styre bilklima.
Denne kalenderen har jeg delt med kona slik at hun også kan legge til og endre tidspunkt.

[teknisk]
Satte opp et program som heter gcalcli, som er et python basert kommandolinje-grensesnitt mot Google-kalender.
Lagde så et lite script i NodeJS som bruker gcalcli for å hente oppdatert kalender med jevne mellomrom, og benytter et Tesla REST bibliotek for å kommunisere med bilen.
[/teknisk]

Med dette kan vi administrere oppvarming fra hver vår mobil, pc, nettbrett, tv og nettleser i bilen++
Bonus er og at vi kan ha flere tidspunkt pr. dag, noe som vi ikke hadde mulighet til i Leafen.

Har planer om å legge dette opp på Github, men det er en veldig basic tjeneste laget på kun et par kvelder,
så kvalitet, brukervennlighet og funksjonalitet er foreløpig begrenset.
Dette er kun testet på Linux, og kan være en fin sak å kjøre på en RaspberryPI eller annen Linux hw man har som kjører 24h døgnet (nas, router etc. som støtter å kjøre apps på).

Ved å tilgjengeligjøre prosjektet på Github, så åpner jeg for at andre folk kan stjele konseptet, forbedre platformstøtte, legge til funksjoner, bugfixe osv.

Det er f.eks. ikke lagt til funksjonalitet for:

  • Vurdere om det er nødvendig med å slå på, basert på utetemperatur
  • La være å slå på om batterinivået er lavt
  • Sette temperatur f.eks i tittelfeltet eller beskrivelse på kalender eventent.
  • Sende varsel om app ikke fikk kontakt med Google- eller Tesla-server
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

aness

@stiberger: jeg er veldig interessert i å ta en kikk på det du har gjort :)

REST-biblioteket virker mot biler som trenger nyeste versjon av VisibleTesla også?

stiberger

Rest biblioteket funker fint på min 3 uker gamle 85D. Har ikke testet på andre enda.
Har ikke satt meg inn i hva problemet med VisibleTesla er.

Blir å bruke denne kvelden og morgen kveld for å lage en slags dokumentasjon, og laste det opp.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Belloq

Har brukt denne funksjonen , fungerer for meg hver eneste dag. Det tok nesten 2 uker før den hadde lært kjøremønsteret mitt. Det hører med til historien at jeg har fast avreise tidspunkt hver dag. Den har aldri startet når jeg skal hjem fra jobben, men nå står den ikke tilkoblet lader på jobb heller.
P85 2014

lunitiks

Løfter en 1 år gammel tråd...

Smart preconditioning ble introdusert med v6.1 i januar 2015. I dag, mer enn 70 sw-builds senere, burde Tesla strengt tatt ha forbedret denne funksjonen. Etter v6.1 har Tesla fobedret navigasjonen (Trip Planner, Range Assurance osv.) og i v7.0 RN het det at "The performance of the climate control system has been significantly improved." (Noe vi vet er bs, men ok.)

Anyway: Is there anybody out there som har merket forbedringer, eventuelt forstått logikken bak "Smart preconditioning", slik at dette faktisk kan være nyttig?

Jeg prøver den for første gang i dag. Enablet den på ca. samme tidspunkt som jeg daglig ferdes til jobb. (Strøm ikke tilkoblet. Hadde forvarmet ca. 20 min. i forveien.) Skal prøve å la dette stå på i noen uker før jeg dømmer.

@Stiberger: Er du i mål med scriptet du nevnte i post #41? Eventuelt er det kommet noen nye tredjepartsapplikasjoner som kan brukes som alternativ?

PS: Ganske ubegripelig at Tesla Motors ikke har tatt seg bryet med å gi oss en app med steinalder-enkel klokkeprogrammering av klimafunksjoner. Meeen det føyer seg vel bare inn i listen over halvfabrikata vinterfunksjoner til denne bilen. *Sukk*
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA