Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12 V Batteri.

Startet av MacEl, torsdag 30. april 2009, klokken 04:17

« forrige - neste »

MacEl


Har fulgt med på forumet en periode for å orientere meg litt omkring hva som finnes av elektriske alternativene til fossilbiler. Fikk derfor noe hakeslepp da jeg leste på verdens muligens mest rotete nettside, Arngren elektro, der man kan bestille fiks ferdig Porsche 911, Cayenne m. fl. til under 400 000, med 500km .rekkevidde, super aks. rask lading etc.
http://www.arngren.net/porsche.html

Måtte bare forhøre meg hos Arngren om hva dette var for noe. Desverre ingen revolusjon. Rekkevidden er som forventet med bly og Li-ion.
Imidlertid nevnes her en mulig, og snarlig, forbedring innen batteriteknologi, se:
http://blogs.cars.com/kickingtires/2006/09/ceramic_battery.html
http://eestor.biz/

Er det noen blant dette forumets mange meget orienterte medlemmer som kjenner noe til denne teknologien? Jeg har hittil trodd at Li-ion var foreløpig top of the line?

Ingen elbil, venter på mIEV

El rayo

Det er flere som har konvertert Porsche. Konvertere betyr å bytte ut forbrenningsmotoren med elektromotor. På EValbum kan man søke på  bl.a. biltype: http://www.evalbum.com/type/PORS

Det er et par-tre år siden vi hørte om Eestor og deres ultrakapacitor. Kommentarene i den første artikkelen du linker til er også fra 2006. Når var hjemmesiden sist oppdatert?

En annen "ny revolusjonerende" batteritype benytter nano-teknologi. http://cnt-battery.com/contact.html
Jeg har forsøkt å komme i kontakt med dem, uten å lykkes.

En forhandler for http://www.haiba.net.cn/english/products.asp?lmid1=92&lmid2=113&lmid3=0&state=show&id=68
selger batteriene uten garanti fordi "de er så billige".

Se også Arne Magnus sine kloke ord på http://elbil.no/forum/index.php?topic=1938.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#2
Sitat fra: MacEl på tirsdag 14. april 2009, klokken 22:11

Imidlertid nevnes her en mulig, og snarlig, forbedring innen batteriteknologi, se:
http://blogs.cars.com/kickingtires/2006/09/ceramic_battery.html
http://eestor.biz/



Se:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=292.0

Det har vært ganske så stille om dette siste året, men pantnten til Eestor er virkelig, men fra patent til et industriprodukt  er ofte en lang vei.

Eestor Firmaet eksisterer og like før jul kom det ny patent. Dessutn har de solide investorer, så hvem vet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Polestar i bestilling

bosonic

Kjære moderator ilmarw,
en må skille på helt ordinære bilkonverteringer som vitterliig dette er, og useriøse aktører som henger seg på og roter til det hele.
:)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Var ikke meningen å rote det til. Skulle i grunn bare gjøre oppmerksom på at vi har diskutert denne vidundersjappa (Arngren) et par ganger tidligere.

ilmar
Polestar i bestilling

hens

#6
Hei Macel, og velkommen til forumet.

I 2003 var jeg i kontakt med Dick Weir hos EEstor. De benytter supercapasitorprinsippet for å lagre store mengder energi i en pakke med lav vekt.
De hadde da en batteripakke på 100 lbs med 11 kwh. De trengte bare kapital for å starte storproduksjon, og ville ikke selge mindre enn 1000 batteripakker, mot forskuddsbetaling!
Ut fra progresjonen videre virker det som Eestor bare har til hensikt å kjøre videre så lenge det finnes investorer, noe som dessverre er tilfelle med mange aktører på elbil og batterimarkedet.

Helt siden jeg begynte å tukle med elektrisk drift i 1991, har jeg hørt at "noe er rett om hjørnet".
Først de siste par årene har  "noe" begynt å røre på seg.

Se forøvrig Arne Magnus sitt innlegg om Lithiumbatterier, han er foreløpig guruen på dette området.

Hvis du lurer på hva som er spesielt med lithiumbatterier, se videoen på: www.killacycle.com

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#7
Tyske Ruf  som lever av videreforedling av Porsche har ikke tenkt å overlate elPorsche markedet til andre skal lage en serie av modellen Greenster. Prototypen som vises i Geneve har en motor 270 kW akseleffekt og  950 Nm dreiemoment. (0-100 på 5 sek. Topfart 250 km/h). En mindre serie skal lages i 2010 med en to motorsløsning. Motordriften er utviklet av Siemens og er en alt i et sak, motordrift, lader og enhet som kan levere energi tilbake på nettet. Når det blir mye vindkraft i nettet ser en for seg at den batteribanken summen av alle alle elbilene har, (framtid) kan benyttes for stabilisering av nettet.

http://www.ruf-automobile.de/content.php?seite=seiten/home_de.php&rubrik=&id=&lang=en

Fra «downloads» i venstremenyen kommer en til «Greenster»

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA