Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av ElisabethG, fredag 27. februar 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

ElisabethG

Jeg har en e-up som blir brukt ca et par ganger i uken.  Bør jeg la den stå på lading når jeg ikke bruker den? altså om jeg kjører den ganske tom og setter den på lading og det da er ca 4 dager til jeg skal bruke den igjen . bør jeg da koble den fra laderen når den er ferdig ladet eller kan jeg bare la den stå tilkoblet laderen?? i manualen står det så vidt jeg kan se at det er ok å la den stå på lading når den ikke er i bruk.  men her inne kan det se ut som at batteriet blir svekket av å stadig vekk bli ladet 100%    Noen som har tanker rundt dette??

Ellerikke

Hei ElisabetG, velkommen på forumet!
Jeg føler at vi (noen) har litt fobi med hensyn til fullading. Folkevogn (så gammel er jeg...) har lagt inn begrensning allerede. Lad som det passer ditt behov og bruk bilen som en bil. Gratulerer med ny e-up!
Blå e-up!

olegregert

hei

helt enig lad når du kan. Ha bilen klar i alt slags vær. Det å lade 10 amp 230 volt ikke er noe problem
Lykke til med E-UP.

Dette er familiens mest populære bil. Jeg bor i Oslo

Caspar

Jeg har kjørt Think i mange år (har fortsatt) og med den må man ha doktorgrad i lading for å gjøre ting riktig i forhold til når, og hvor mye man lader i forhold til når du skal kjøre og hvor mye du skal kjøre. Jeg har fullstendig gitt blaffen i det og lever etter regelen "Lad når du kan, kjør når du må" og det pratiserer jeg også med upen min og så langt har det gått veldig bra
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Sitat fra: Caspar på lørdag 07. februar 2015, klokken 18:41
Jeg har kjørt Think i mange år (har fortsatt) og med den må man ha doktorgrad i lading for å gjøre ting riktig i forhold til når, og hvor mye man lader i forhold til når du skal kjøre og hvor mye du skal kjøre. Jeg har fullstendig gitt blaffen i det og lever etter regelen "Lad når du kan, kjør når du må" og det pratiserer jeg også med upen min og så langt har det gått veldig bra
+1
bare med den forskjell at min(e) gamle bil(er) er PSA Classic og ikke Think
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElisabethG


Flott tusen takk for alle svar.  Da lader jeg i veg.  Jeg lurer forresten på en ting til i forhold til lading og rekkevidde.  i følge reklamen skal e-up ha en rekkevidde på 160 km og jeg forstår at dette har med kjørestil, varme osv.  Men når bilen er fulladet og det står i displayet varierer mellom 126 -134 km på rekkevidden blir jeg litt usikker.  Jeg kjører med ecopluss knappen inne og ofte  i kø med girspaken i B siden jeg vet at dette generer strøm inn i batteriet igjen men likevel syns jeg at batteriet tømmes veldig fort.  noen tanker fra dere andre med e-up?? ellers er det jo en veldig fin liten bil,-)

hmhaga

Med elbil er det viktig å holde jevn fart, og aldri gi fra seg kinetisk energi unødvendig (akkurat som i moped-tiden ;) Altså skal du være veldig observant hvis du kjører med girspaken i B; fort gjort at farten blir for lav, slik at du må gi bruke energi for å komme opp i fart igjen.




kengjer

Sitat fra: hmhaga på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:37
Med elbil er det viktig å holde jevn fart, og aldri gi fra seg kinetisk energi unødvendig (akkurat som i moped-tiden ;) Altså skal du være veldig observant hvis du kjører med girspaken i B; fort gjort at farten blir for lav, slik at du må gi bruke energi for å komme opp i fart igjen.

+1

Jeg tenker at man kun bør rekuperere i de tilfellene man ellers ville brukt bremsen.
Trondheim, E-Up! 2015 "Ulf", ankommet 19. desember 2014. Utlevert 5. Januar 2015.

Sommerferien 2015: 2200km i E-Up! -gogreen.

03sib113

Sitat fra: ElisabethG på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:05

Flott tusen takk for alle svar.  Da lader jeg i veg.  Jeg lurer forresten på en ting til i forhold til lading og rekkevidde.  i følge reklamen skal e-up ha en rekkevidde på 160 km og jeg forstår at dette har med kjørestil, varme osv.  Men når bilen er fulladet og det står i displayet varierer mellom 126 -134 km på rekkevidden blir jeg litt usikker.  Jeg kjører med ecopluss knappen inne og ofte  i kø med girspaken i B siden jeg vet at dette generer strøm inn i batteriet igjen men likevel syns jeg at batteriet tømmes veldig fort.  noen tanker fra dere andre med e-up?? ellers er det jo en veldig fin liten bil,-)

Har hatt bilen i over ett år nå, og har aldri opplevd å klare 160. Særlig ikke etter vi fikk motorvei med 110 da;-)

Klarte vel på det beste å kjøre 26 km og ha 126 igjen en sommerdag med medvind...

Hun som solgte med bilen snakket masse om generering, men ser ikke helt at det skal kunne være en voldsom fordel. Selv bruker jeg det bare når jeg nærmer meg avkjøringen fra motorveien. Du lager jo strøm når du bremser også. Også må jo bremsene brukes litt også, ellers blir det bare trøbbel med dem.

Har blitt god venn med bilen vår nå, og er jo litt kjent med den. Så nå er det mer kjørestil etter rekkevidde og lengde til neste lading som gjelder. Trenger jeg mer lengde så kjøres det "billig".

Lader hjemme og/eller på jobb.
Tungsten E-Up!

ElisabethG

Hei alle!  Fint å få svar..  venter på sommeren og medvind :) ellers er jeg også blitt god venn med bilen etter hvert.. tar litt tid dette!

Elmo

Sitat fra: ElisabethG på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:05
i følge reklamen skal e-up ha en rekkevidde på 160 km og jeg forstår at dette har med kjørestil, varme osv. 
Ja det var reklamen, og det er målt etter en standard som bare villeder :(  Men det står vel også INNTIL 160km ;)

Sitat fra: ElisabethG på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:05
Jeg kjører med ecopluss knappen inne og ofte  i kø med girspaken i B siden jeg vet at dette generer strøm inn i batteriet igjen men likevel syns jeg at batteriet tømmes veldig fort. 

Du kjører vel i eco og ikke eco+ håper jeg for da får du ingen varme ???
Hvis du ikke har erfaring fra gamle elbiler som bare hadde ett gear som likner på eUp's B.
Du bør kjøre i D for å utnytte/spare på bevegelsesenergien (som hmhaga og sier). Evt. hvis du er plaget av at bilen faktisk gasser på litt selv i D så kan du bruke D1.  Det stemmer også, som 03sib113 sier, atbilen genererer strøm når du bremser forsiktig. Først når du trykker pedalen mere enn ca. 1/3 inn bruker du de tradisjonelle bremsene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElisabethG

  Takk for info om kjøremønster og bremsing.. og  jo faktisk liker jeg best å kjøre bil  uten for mye varme, :) så dermed passer elbil for meg. Dette er min første elbil.. og det jeg er mest forvirret over, er nok at på displayet når bilen er fulladet står det ikke 160 km men en variasjon fra 124-130km.  Etter som jeg forstår kan bilen "lese" mitt kjøremønster og beregner kjørelengde ut fra slik jeg har kjørt tidligere. Har jeg forstått dette riktig- ? jeg syns jeg kjører veldig fint,-)og sparer strøm både når jeg bremser og som sagt med eco pluss knappen inne.. jeg leverte bilen inn på møller men de fant ingen feil.  De sa at så lenge batteriet indikerte at det var fulladet så var det det jeg måtte gå etter....

Elmo

Det er nok ikke noe feil når du bare ser 130km. Personlig har jeg aldri sett over 149km på eUp, selv sommerstid.
Det stemmer at anslått rekkevidde er basert på tidligere kjøremønster, men også på utetemperatur og "aux-forbruk" (dvs varme/AC/osv). Hvis du feks lader bilen i varmt parkeringshus og så kjører ut i 10 minus vil du oppleve at rest-rekkevidden synker veldig fort i starten.
Og hvis du ønsker å se høy start-rekkevidde kan du trille ned en lang lang bakke før du lader fullt i varm garasje.

Mitt råd er å glemme hele rekkeviddetallet, og heller stole på ladeprosent og eget hode/erfaring.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElisabethG

ok tusen takk for svar.  Det var klargjørende. Hilsen fra Elisabeth

Sigurd

Sitat fra: Elmo på torsdag 12. februar 2015, klokken 18:26
Evt. hvis du er plaget av at bilen faktisk gasser på litt selv i D så kan du bruke D1.  Det stemmer også, som 03sib113 sier, atbilen genererer strøm når du bremser forsiktig. Først når du trykker pedalen mere enn ca. 1/3 inn bruker du de tradisjonelle bremsene.
Hei Elmo,
Jeg er usikker på hva du mener med at bilen gasser på litt selv. Jeg opplever at bilen triller mer eller mindre helt fritt i D (kun AUX-strømforbruk), bortsett fra når jeg står i ro og slipper bremsen.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA