Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av commiesoft, fredag 27. februar 2015, klokken 09:06

« forrige - neste »

commiesoft

Her: http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html

Jeg forstår argumentene, men de tar hensyn til hva det koster av CO2 utslipp å produsere strøm,
men glemmer hva det koster av CO2 utslipp å produsere bensin og diesel.. og det synes jeg er
uredelig, for å si det pent.

Her: http://benjamin.zero.no/2012/02/det-lange-eksosroret/ anslår de 576 g pr liter
produsert drivstoff, og da blir regnestykket helt annerledes, særlig når du tar hensyn til at bil-
fabrikantene juger så det griner på oppgitt forbruk.

En annen ting jeg er lei, er det blinde fokuset på CO2. Hva med partikkelforurensning og støy som
faktisk tar livet av folk i Norge hvert år?? og hva med bomiljøer som kneler og går i dass pga støy fra
den røtne teknologien vi kaller fossilbiler.

Urk, måtte bare slippe ut litt damp..  ::)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Griffel

Sitat fra: commiesoft på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:33
Her: http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html
..... støy som faktisk tar livet av folk i Norge hvert år??
Urk, måtte bare slippe ut litt damp..  ::)
Hva sier statistikken om antall drepte på grunn av støy fra "eksplosjonsmotor" biltrafikk?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Venn av meg sitt innlegg på siden. Laget det sammen. =)

Ole Jensen • for 10 minutter siden
Nok et ufullstendig regnskap. Nok en gang regnes det med hele livssyklusen til strømmen uten å regne med utslippet til fossilbilen annet enn fra eksostuten. De har glemt hele syklusen før bensinen kommer på tanken. Ikke minst er det bevist at co2 utslippene til fossilbiler er mye høyere enn det som er oppgitt.(http://www.vg.no/forbruker/bil... Det er fordi de bilene blir testet under helt andre forhold enn det de faktisk blir kjørt under. At co2 utslippet på nye biler solgt i 2014 var ned mot 110g co2 er pga det høye antallet solgte elbiler. Gjennomsnittsalderen på biler i Norge er 18 år når de blir vraket. En 18 år gammel bil slipper ut mye mer eksos enn en mer moderne el-bil.

Batteripakken på en Model S er 85kw. Hvis vi tar utgangspunktet i det NVE sine tall på 920g co2/kw fra kull går det med 78,2kg co2 å fylle et batteri med strøm hvis det hadde gått på 100% kull. En Model S kan klarer opp til 502km i 110km/t. Det gir 155,6 co2/km På verdens basis er det bare brukt 80% kullkraft i snitt. Det vil såfall gi et utslipp på 124,48g co2/km. Worst case... Men i Norge produserer vi over 100% ren energi. Vi produserer nok til å klare å klare oss selv. Vi selger likevel overskudd i gode perioder og kjøper i dårlige perioder. Likevel har vi mest ren energi. Hvis dere leser i artikkelen er det en grov feil. Det står: "Det offisielle sertifiserte forbruket til en Tesla Model S er 2,35 kWh per mil. Med 1350 gram per kWh fra det verste kraftverket, betyr det i verste fall nær 3,2 kg CO2 per mil - eller 320 gram CO2 per kilometer."
Forbruket er feil. Det er under ekstremt uøkonomisk kjøring såfall. Med det forbruket ville ikke en model S klart mer en 35mil mot 50 mil som er oppgitt. Da snakker vi autobahn kjøring. Det er feil å sammenligne maks forbruket til en elbil med minimum forbruket til en fossilbil.

Det er også viktig å få med at energien kan bil renere og vil bli renere. Strøm kan produseres med 100% fornybar kraft. Det kan aldri en fossilbil slå.

Fra NVE 2013. "Brukes utslippstall fra teknologiene som ovenfor kan CO2-faktoren for norsk kraftproduksjon anslås til 17 g/kWh i 2011, 10 g/kWh i 2012 og 11 g/kWh i 2013. Basert på de samme utslippstallene blir CO2-faktoren for kraftmiksen i Norden 175 g/kWh i 2011."
Med oppgitt kraftmiks på 175g co2 kw i 2013 i Norden gir det teoretisk utslipp på eu-mix på 29,4g co2/km. Hvis vi tar utgangspunkt i Norske utslipp tilsvarer det 2,87g co2/km vis vi tar utgangspunkt i 17g/kwh som er det høyeste utslippet i 2011.
Det går til sammenligning 343g co2 til å raffinere 1 liter med bensin. Pluss det på eksos utslippet og se hvor mye det blir
http://www.scribd.com/.../CO2-......

Fremtiden er elektrisk.

commiesoft

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

commiesoft

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

commiesoft

#5
En aldri så liten bieffekt av den typen argumentasjon mot elbiler er jo at ting som
industrielle elmotorer burde byttes ut med fossilmotorer av miljøhensyn.

Eller at huset ditt burde kobles til din egen cogen-generator istedet for strøm nettet.

Blir for dumt.  :o
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

GeirHM

Mippen:
SitatNok et ufullstendig regnskap. Nok en gang regnes det med hele livssyklusen til strømmen uten å regne med utslippet til fossilbilen annet enn fra eksostuten. De har glemt hele syklusen før bensinen kommer på tanken.

Veldig bra formulert svar.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Det må egentlig være ganske flaut for Magnus Blaker som har brukt så mye tid på å skrive en såpass lang artikkel og så har publisert den uten å legge merke til at han har glemt halve regnskapet. Men ennå flauere for de leserne som henger seg på argumentasjonen hans, en ting er at de ikke legger merke til det i artikkelen, men når nærmere 90 % i det samme kommentarfeltet påpeker nettopp dette blir det for dumt.

Skulle nesten tro denne artikkelen var lagt ut for å sverte elbilhaterne, men han har jo lagt den ut under fullt navn...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mippen

Er det bare meg eller har de stengt og fjernet kommentarfeltet?
Fremtiden er elektrisk.

commiesoft

Sitat Magnus Blakken: "At elbiler ikke har et utslipp rett fra eksospotta, betyr ikke at elbiler ikke forurenser. En elbil kan være flere ganger verre enn en «vanlig» bil."

Flere ganger verre? Altså flere hundre prosent verre?

Snakk om å være saklig. :(
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Mippen

Kranglet litt med journalisten nå. Han mener det går opp i opp fordi vi ikke har regnet med hvor mye co2 som går med til kullproduksjon, transport og effekttap. Jeg sa noe om at det går med strøm til å lage bensin også. At det ikke er så mye co2 utslipp fra kull da det tross alt er karbon som er forsteinet. At det frigjøres under forbrenning. Den kommer fra samme plassen som til elbilen. La også med link til tuv sin livssløp analyse av vw-e-golf, mercedes b-klasse og kia soul. Da holdt han kjeft... Haha...

Men er kommentarfeltet fortsatt borte?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Nå er kommentarfeltet tilbake etter mye pepper. Fyr løs med kommentarer =)
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Det verste er at slikt svada sprer seg som kreft på facebook, og endel folk tror jo på dette helt ukritisk. Har nettopp vært inne og slukket brann hos en facebookvenn. Greit å påpeke den vesentlig skitnere realiteten bak bensin som forurenser to ganger
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Er ikke dette den samme fyren som lager disse fredagssidene "Se hva vi fant på internett" med alskens tulle-linker? Kan det hende han rett og slett har posted denne artikkelen under feil kategori? Kanskje vi skal sende inn link til denne artikkelen som forslag til dagens "Se hva vi fant"? Den ville passe bra inn blandt alt det andre svadaet der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA