Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av commiesoft, fredag 27. februar 2015, klokken 09:06

« forrige - neste »

Leif1

Sendte en jævla sint mail til redaktøren i den avisen. (med kopi til såpekokeren)
Blir interessant å se om jeg får svar.
Konvertitt fra S til X

Mippen

Han har tydeligvis holdt på med denne artikkelen en stund ut i fra tweet 27 januar. Desto mer rart at han ikke har sett alle de grove feilene. Denne kilden er by the way fra 2007.  Link til den: http://t.co/TNAFIsmwPC

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Leif1 på fredag 06. februar 2015, klokken 10:26
Sendte en jævla sint mail til redaktøren i den avisen. (med kopi til såpekokeren)
Blir interessant å se om jeg får svar.

Bra =) Ta han...
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: commiesoft på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:33
En annen ting jeg er lei, er det blinde fokuset på CO2. Hva med partikkelforurensning og støy som
faktisk tar livet av folk i Norge hvert år?? og hva med bomiljøer som kneler og går i dass pga støy fra
den røtne teknologien vi kaller fossilbiler.
Når det gjelder CO2 marginal strøm osv. er det rimlig enkelt å dokumentere tøvet i "ekspertens" artikkel. Han kan jo ikke en gang ha forstått utsagnene til TØI han refererer til. Det eneste han kan ha rett i er at strømmen kan bli dyrere på grunn av elbiler, og dermed bidrar til å gjøre strømproduksjon fra fornybare kilder mer lønnsom.

En annen ting er levealder og livskvalitet. Commiesoft forteller at 150 mensker dør årlig på grunn av støy fra vegtrafikk (jeg tror egentlig det er feil, men at det heter ca. 150 leveår/år går tapt). Det går sikkert fler leveår tapt på grunn av lokal forurensning. I tillegg til leveår kommer redusert livskvalitet på grunn av støv og støy.

Det som kunne vært interesant var om det finnes tall som beskriver bedring i livskvalitet for befolkningen om f.eks 50% av biler med fossilmotor ble erstattet av elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


Griffel

Sitat fra: Mippen på fredag 06. februar 2015, klokken 15:56
http://www.nrk.no/verden/luftforurensning-dreper-millioner-1.11627184
Sitat
Utendørs luftforurensning, forårsaket av alt fra dieseleksos til kullkraftverk koster årlig 3,7 millioner mennesker livet, anslår WHO.
Denne vil altså ikke hjelpe mot "Magnus Blaker" argumentasjon og "det blinde fokuset på CO2" siden det som følger "Magnus tankegangen" erstatter dieseleksos med enda mer kull.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Fikk du svar leif1?

De fleste I kommentarfeltet vet hva som er riktig heldigvis. Er mer redd for de som ikke gidder å tenke selv og ikke liker elbiler.
Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

Er det bare jeg eller har flere mistet illusjonen om at pressen er til å stole på?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 06. februar 2015, klokken 19:12
Er det bare jeg eller har flere mistet illusjonen om at pressen er til å stole på?
Har du noen gang stolt på pressen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Dette er en oppkokt sak bare for å skape skandale og selge aviser. De bryr seg ikke om innholdet da de vet mange folk hater elbiler og på den måten vil de skaffe mye lesere og tjene penger. Trist men sant...
Fremtiden er elektrisk.

bno

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 06. februar 2015, klokken 19:12
Er det bare jeg eller har flere mistet illusjonen om at pressen er til å stole på?

Meget god rettidig respons på denne artikkelen
Lenge siden jeg mistet den illusjonen.  Se på eierskapet og tenk på verdifrihet i samme åndedrag....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Leif1

Sitat fra: Mippen på fredag 06. februar 2015, klokken 18:47
Fikk du svar leif1?

De fleste I kommentarfeltet vet hva som er riktig heldigvis. Er mer redd for de som ikke gidder å tenke selv og ikke liker elbiler.

Ingenting enda. Ikke en gang at de har mottatt mail.
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Griffel på fredag 06. februar 2015, klokken 21:58
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 06. februar 2015, klokken 19:12
Er det bare jeg eller har flere mistet illusjonen om at pressen er til å stole på?
Har du noen gang stolt på pressen?

Ja, jeg har - den gang jeg fortsatt gikk på barneskolen ;)

... men til mitt forsvar: Den gang var i alle fall den norske pressen litt mer etterrettelig og mindre tabloid enn den har blitt i dag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

Jeg tok en rask sjekk på hvor mye landstrøm som blir brukt til å drive olje og gassvirksomheten på Norsk sokkel. og den er forventet å ligge på rundt 6.5 TWh innen 2020. Altså tilsvarende årsforbruket til 2 mill el-biler.

I følge SSB bruker raffenerier og kjemisk industri rundt 24.5 TWh i året som tilsvarer rundt 8 mill el-biler.

I det perspektivet har jeg vanskelig for å se at noen titalls tusen elbiler skal bidra til at vi må importere miljøskadelig kullkraft.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: GeirHM på torsdag 05. februar 2015, klokken 22:24
Mippen:
SitatNok et ufullstendig regnskap. Nok en gang regnes det med hele livssyklusen til strømmen uten å regne med utslippet til fossilbilen annet enn fra eksostuten. De har glemt hele syklusen før bensinen kommer på tanken.

Veldig bra formulert svar.

Ovenstående er et veldig godt poeng og illustrerer galskapen i journalistens artikkel. Ellers har jeg aldri sett et mere undermåls norsk nettsted (med Gunnar Stavrum som redaktør). Er dette fremtiden for journalistikken etter at papiravisene har gjort sitt?

Husk at hver ny fossilbil som registreres får sitt brennstoff fra oljesand i Canada (i følge journalistens logikk)!

Journalistens utgangspunkt med marginal strømproduksjon, altså verdens mest skitne kullkraftverk, er ganske meningsløs. Skulle en se marginalt på det, så kan en like gjerne si at det meste av ny strøm på markedet over hele verden er fornybar. Heller ikke en slik måte å se det på er den riktige.

Det er meningsløst å si at det gamle kjøleskapet går på ren strøm, mens den nye elbilen går på strøm fra et kullkraftverk i Hellas. Hva med det naboen med nytt kjøleskap og hans ett år gamle elbil? Da bruker vel det nye kjøleskapet strøm fra Hellas og den gamle elbilen CO2-fri strøm?

Hele verden er inne i et skifte til CO2-fri energi. Da må vi ha motorer som ikke er basert på fossile energikilder. Her er elmotorer helt fantastiske da de i tillegg til å ikke produserer CO2 utnytter energien mer enn tre ganger så bra som bensin og dieselmotorer.

I 2050 skal 80% av all strøm i Tyskland være fornybar og det totale CO2-utslipp (fra kraftverk, biler, fly og alt annet) skal være bare 20% av nivået i 1990. Norge er en viktig partner for Tysklands utvikling (energiwende) ved at vi sterkt bidrar til å akselerere utviklingen av all teknologi rundt elbilene.



 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA