Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utladning

Startet av Kethorp, fredag 27. februar 2015, klokken 08:58

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: zorro på tirsdag 10. februar 2015, klokken 17:31
Så hvis jeg kler på meg, kjører økonomisk og setter inn seterekk av sauepels, så burde det gå greit selv i 20-
r

Spent om noen vil skrike ut et betinget JAAA på dette... ::) Kjører noen ganger i mnd 45 km en vei med batteripurka - og har da brukt ca 10 av 16 streker vinterstid. Dette er med varmeapparat på trinn 1 og vifte på 2-3. Pen kjøring på stort sett ok brøytede veier på E18 rundt Oslo. Dritglad for at det uhyre sjeldent er 20 blå. Middeltemperaturen i januar 2015 målt i Ås Akershus lå på 0,1 varme.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

rockz

Tror nok man bør styre unna trillingene i utgangspunktet, hvis man sliter med rekkeviddeangst før man kjøper en :)
Kjører selv ikke så lange avstander, men koser meg med varme og god fart de få milene jeg kjører mellom lading.
Dette er jo det nærmeste man kommer en radiobil på tivoli, så helt glimrende når man ikke trenger å ha angst for å gå tom.
Så tror nok jeg ville valgt en Leaf om jeg hadde noe tvil om det gikk bra :)
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

automat

Jeg tror ikke 58km er noe problem, så lenge man ikke har for store krav til varmekomfort underveis. En kupevarmer for å forvarme litt hjelper også. Og jeg ville skaffet meg en 16A ladekabel, istedet for den orginale på 8A. Slik at man er sikker på at batteriet er fulladet før hjemreisen.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SUNPWRD

Jeg fikk med 8a/14a lader til min 2014 Zero.
Med 14a fullader en på 6 timer hvis helt tomt, litt lengre til når det er iskaldt.
Jeg tror 6 mil går greit med gode klær og moderat varme.
Og da du kan lade på jobb kan du jo utforske hvor varmt en kan ha det litt etter litt, for om du jobber mer enn 6 timer burde en jo få fulladet og kan tømme batteriet begge veier...

Som Mr Zero foreslo, prøv å få lånt deg en bil.... Jeg prøvekjørte og handla på Bøhm Auto på Kalbakken.

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

automat

Sitat fra: Argi på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:45
Jeg fikk med 8a/14a lader til min 2014 Zero.
Med 14a fullader en på 6 timer hvis helt tomt, litt lengre til når det er iskaldt.


For å få 14A så må man enten få montert opp en spesiell stikkontakt, eller så må man bruke magnettrikset. Trenger man 14A en gang i blandt, så er magnettrikset greit. Til daglig bruk syns i hverfall jeg det blir for tuklete.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tjbrinkman

Sitat fra: automat på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:29
For å få 14A så må man enten få montert opp en spesiell stikkontakt, eller så må man bruke magnettrikset. Trenger man 14A en gang i blandt, så er magnettrikset greit. Til daglig bruk syns i hverfall jeg det blir for tuklete.

magnet, gaffa, ferdig
lader 14A hver dag :)
Trac-Grabber : TowTruck in a bag
www.tracgrabber.no / www.brinkman.no

edyrli

Jeg blir litt overrasket om du ikke klarer 58 km hele året. Men det beste er nok om du får lånt en bil til test.
Hvis du får tak i en i-Miev så har den som nevt tidligere 1,5 kWh større batteri, en C (Cruise) instilling på giren som gjør det lettere å kjøre økonomisk på langkjøring og ikke mist så har i-Miev bedre setervarmer. Varme i sete og rygg. Kan være greit om man må kjøre med kald bil.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Sitat fra: edyrli på torsdag 12. februar 2015, klokken 10:06
Jeg blir litt overrasket om du ikke klarer 58 km hele året.
Tja. Jeg pendler 42 km for det meste på 90-vei. De kaldeste dagene (-15oC) bruker jeg 10 streker med forvarmet bil, 11 uten (som det vil bli med c-zero). Og bruker en ekstra strek hjemover pga. høydeforskjell, dvs. 12 streker med uoppvarmet bil. Da kjører jeg på med varme slik at det er nesten behagelig varmt i bilen. Ekstrapolerer vi 42 km til 58 km blir 12 til 16,6 streker...  ::)

En 2013 i-MiEV eller nyere klarer dette noe bedre da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asbkar

Det bør gå greit, men har du en hurtiglader på veien kan 5 minutter være det lille som skal til hvis det blir krise et par dager i året. Vanlig lader også til nødsfall... Kan jo f.eks. risikere å bli stående i kø p.g.a. trafikkulykker el.l, kraftig motvind og slapseføre kan bremse. Jeg har i overkant av 5 mil tur/retur, lader aldri på jobb. Har da stort sett ca halvt batteri igjen, avhengig av hvor hard jeg er på gassen hjem... Pedalføringen har utrolig mye å si for rekkevidde! Null problem å tømme tanken med litt "leken" kjøring...
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

TB

92 km med C-Zero igår. Lørenskog, Billingstad, Skøyen, Bryn, (ABB hurtig lader*), Skøyen, Lørenskog.
* Ca 10 minutt på hurtiglader.

Hadde 3 strekar igjen (den 4. forsvant 50 meter før eg parkerte.)

Varme og vifte begge ca 50% (kl 09) - luft retning kl 11 (frontrute og bein)

Dvs - med ein kort stopp på hurtiglader angsten fort vekke. Men, daglig bruk av hurtiglader er nok upraktisk.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Bare minner om trådstarters kjørevaner.
Sitat fra: zorro på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:15
Planlegger å ligge i 90 kmt på motorveien og ellers fartsgrensene på strekningen mellom motorveien og jeg liker ikke å fryse :)
Helt generelt.
Jeg har fulgt forumet i snart 3 år nå, og når potensielle elbilkjøpere spør om råd så er rådgiverne her, altså elbil-eierne, generelt optimistiske mhp. rekkevidde - spesielt hvis det gjelder "sin egen" bilmodell som man jo er så glad i og vil snakke positivt om. Det hjelper ikke at man klarte så og så mange kilometer her en dag under gunstige forhold, at man "teoretisk" eller "normalt" skal klare x km hvis sånn og sånn etc. Man må ha et buffer, og man må også klare de verste dagene med sprengkulde, snøslaps, stans pga. trafikkulykke etc. Ellers duger ikke elbilen til formålet, så enkelt er det. Jeg vil ikke anbefale i-MiEV til hans distanse og kjørestil selv om jeg som eier er kjempeglad i bilen og har kjørt 87000 km med den. Og C-Zero er jo nesten samme bil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

zorro

Regner med 80 til 85 kmt på motorvei og litt varme på ruta så tar jeg sjangsen på at dette går, kan hurtiglade på 3 steder på veien.

Så i dag gikk jeg til innkjøp av en hvit Mitsubishi i-miev 2015 mod, leveres i midten av Mars.

Briste eller bære og med disse ladestasjonene på rekke og rad går det nok greit vil jeg tro. :)

Takk til alle sammen for hjelpen :)


K S

Sitat fra: zorro på fredag 13. februar 2015, klokken 12:31
Regner med 80 til 85 kmt på motorvei og litt varme på ruta så tar jeg sjangsen på at dette går, kan hurtiglade på 3 steder på veien.

Så i dag gikk jeg til innkjøp av en hvit Mitsubishi i-miev 2015 mod, leveres i midten av Mars.

Briste eller bære og med disse ladestasjonene på rekke og rad går det nok greit vil jeg tro. :)

Takk til alle sammen for hjelpen :)

Lykke til, måtte det gå mye bedre enn du tror! :-)
Vi er blitt helfrelste elbilister!

asbkar

Grattis! Tre hurtigladere er sikkerhetsnettet som burde fjerne all angst, ihvertfall hvis de virker! :)
Les på forumet om isolering av vanntank og greier, så går det enda bedre. Jeg har defa kupevarmer i min, så den er god og varm om morgenen, det hjelper veldig. Kan fjernstyringen av varmen i nyere mjauer både lade og varme, slik at du kan få den både varm og toppladet?
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

tomrh

#29
Sitat fra: zorro på fredag 13. februar 2015, klokken 12:31
Så i dag gikk jeg til innkjøp av en hvit Mitsubishi i-miev 2015 mod, leveres i midten av Mars.
Gratulerer med i-MiEV! En bil å elske, jeg kjører den mens kona får ta leafen.  ;D

Enda et tips til økt rekkevidde, senk rullemotstanden om vinteren ved et lurt dekkvalg. Rullemotstand har tre ganger større utslag for elbiler enn for fossilbiler.

Ingen dekk i originaldimensjonen 175/55R15 bak får bedre karakter enn C (jfr EU-skala for rullemotstand), så gå heller for 185/55R15 bak. For i denne dimensjonen finner vi kongen av vinterdekk, Nokian Hakkapeliitta R2 med rullemotstand B. Foran velges 155/60R15 (jeg bruker Toyo Snowprox S943), da blir bilen også mer stabil å kjøre og mindre følsom for sidevind. Hvis du ikke har bestilt vinterfelger, så gå heller for Sento Mits som er 1/2" bredere enn originalt, da buler ikke 185-dimensjonen, ser litt penere ut. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA