Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utladning

Startet av Kethorp, fredag 27. februar 2015, klokken 08:58

« forrige - neste »

zorro

Hei, jeg går med tanker om å kjøpe meg en ny C-Zero 2015 mod.

Det jeg er bekymret for er om den går helt frem til jobb om vinteren.
Jeg kan lade på jobb og hjemme.

Kjører nesten bare motorvei fra Minnesund og til Kjeller like ved biltilsynet ca. 5,8 mil.

Planlegger å ligge i 90 kmt på motorveien og ellers fartsgrensene på strekningen mellom motorveien og jeg liker ikke å fryse :)

Funker dette, eller blir det snaut med strøm.

tjbrinkman

#1
Kjører 2014-iOn og pendler mellom Moelv og Hamar (35km) og kjører ca 85 km/t på E6 og lader hjem og på jobb

Vanlig dag:
- start bilen, varme på maks, skrape vinduer
- kjør 3km til sfo, bil står på mens jeg levere datter på sfo (varme er litt lavere)
- kjør til jobb (28km E6, 5km "by-traffik" på Hamar, dunjakke og handsker)
- "by-traffik" : mye is på vegen, bruker litt mer strøm...

I dag (-15C) brukte jeg ca 60% på veg til jobb, estimert rekkevide var 60km

I høsten brukte jeg bare 30-35% på samme strekning
Trac-Grabber : TowTruck in a bag
www.tracgrabber.no / www.brinkman.no

zorro

ser ut til at jeg kommer til å kjøre med hjertet i halsen hver dag på vinteren, dette er nok ikke noe for meg tror jeg hvis det ikke holder mer enn dette

tjbrinkman

cZero/iOn har litt dårlig rekkevide.
110/120 km på sommeren og ned til 60 på vinteren
Hvis man må kjøre 5.8mil... jeg skulle velge en annet bil, zoe f.eks.
Trac-Grabber : TowTruck in a bag
www.tracgrabber.no / www.brinkman.no

zorro


SUNPWRD

I dag ved -14 viste min okt 14 Cero 97 km rekkevidde uten varme. Jeg har ettermontert dieselvarmer så har ca 10 mil uansett utetemp. Jeg vil tro jeg hadde klart 6 mil med litt varme på, forvarmet bil med kupèvarmer, stilongs og god jakke :-)

Ellers viktig å hele tiden kjøre økonomisk, ikke akselerere hardt, litt ekstra luft i dekkene etc. Om en i tillegg isolerer slanger og tank til varmeapperat får en også litt mer varme.

Jeg har hatt min Zero i snart 6 mnd og hadde kjøpt den igjen uten å blunke! :-)
(Jeg har 3 mil til jobb og kan ikke lade på jobben...)
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

pwb

ved -15 og full varme så det ikke blir iskaldt i bilen, bare kaldt, så vil du nok komme 4-5 mil. Jaggu glad jeg monterte dieselvarmer, ved -10 eller mer så blir det faktisk ikke varmt med varmeapparatet, det blir en liten lunk men man må kjøre med varme sko og hansker. Disse bilene er IKKE for de som tror man får varme som i en fossilbil om vinteren, dette er biler for de spesielt interesserte og de som er villig til å fryse litt. Hvis man ikke liker tanken om å ha ett pledd liggende så man kan legge over beina så bør man se på andre alternativer.
Aha, dieselvarmer tenker sikkert mange, joa det virker, MEN varmeregisteret på disse bilene er såpass små og med så lite isolasjon og sikkert tynne ruter så blir det fortsatt ikke varmt som i en fossilbil når det er skikkelig kaldt ute, kjører man mye i kø så vil det fungere ok, men så fort man får opp hastigheten så kjøles kupeen ned såpass mye at det blir kaldt, hadde en 1303S en gang og der så frøys det også is på innsiden av rutene. Jeg tenker som så at det er ikke så mange dager om året det er så kaldt, og jeg har vent meg til tanken om å bruke vanter når jeg kjører bil så det går jo bra. Men ikke tro at man kan bytte ut en fossilbil og ha samme komforten i en slik bil når gradestokken kryper under null.

Stjerneglis

#7
Et tips for å optimalisere bruk av varmeapparat i trillinger er å justere luftstrømmen rett ut mot fører/passasjerer. Da trenger du ikke kjøre full guffe på anlegget for å føle varmen på kroppen. Dette fungerer bra så lenge rutene ikke dugger igjen.

Retter du luftstrømmen opp mot frontruta hele tiden, vil det bli kaldt i bilen uansett hvor mye varme du setter på da avstanden til dysene oppå dashbord er lang og frontruta suger varme samtidig som luftstrømmen går langs taket og over hodene på fører/passasjerer.

Det er også smart å bruke setevarme i perioder hvis du fryser da denne bruker mindre strøm enn varmeapparatet...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

svingen

@pwd det var voldsomt da ;-) Kjørte i går 20 min hver vei og hadde vifta på litt over + og auto og varme mot frontruta,bilen sto i garasje (,garasje på jobb å )så var nok +5 der og -17 ute. Kjørte med votter og lue men Frøys ikke men var nok bare rundt 6 grader i bilen og men jeg syns ikke det er noe problem Kjørte vel ca 4 mil og hadde halv "tank" når jeg kom hjemm :-) Kjørte da i rundt 100 i 5 km og resten 80-90 (Kjørte fra skytta til helsfyr 0630 var ikke mye kø da) men vil du ha varm og god bil er det nok et bomkjøp får det man betaler får ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pwb

@svingen, jeg kan godt kjøre med 6 grader i bilen, men viktig at de som kjøper en slik bil er klar over begrensningene.

Bolfus

Jeg kjører nøyaktig 50km hver vei til jobb i min C-Zero. 40 av dem på E18 sørover fra Oslo -  jeg ligger vanligvis ca 10 km/timen over fartsgrensen hele veien,  inkludert i 100-sonen og opp lierbakken. 

Med varmeanlegget på +2 fra start til stopp kommer jeg frem med 2 streker igjen på batteriet og blinkende batteriindikator.  Med varmen av kommer jeg frem med 4 streker.

Det har gått imponerende problemfritt,  og en liten dose ubehag tåles når det sparer meg en formue (og tjener miljøet samtidig).

Jeg tror; du kan greie det.  Ligg litt under fartsgrensen om vinteren,  glem at varmeapparatet eksisterer,  kjøp ei bok om stoisme og le hele veien til banken!

K S

Sitat fra: zorro på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:15
Hei, jeg går med tanker om å kjøpe meg en ny C-Zero 2015 mod.

Det jeg er bekymret for er om den går helt frem til jobb om vinteren.
Jeg kan lade på jobb og hjemme.

Kjører nesten bare motorvei fra Minnesund og til Kjeller like ved biltilsynet ca. 5,8 mil.

Planlegger å ligge i 90 kmt på motorveien og ellers fartsgrensene på strekningen mellom motorveien og jeg liker ikke å fryse :)

Funker dette, eller blir det snaut med strøm.

Når vi i august bestemte oss for å se på elbil, så starta det med trilling (Mitsubishi). Pga pris, ca 150.000 kr. Så prøvde vi Zoe og Leaf, før det plutselig gikk opp for oss at det var en ny, sær (stygg?) Koreaner på banen. Hmmmm, jeg syntes den så sær ut, kona likte den, den var nær 100.000 dyrere enn trilling.... Det ble selvsagt den, bestilte i beg av september og fikk bilen en måned senere, og bilen innfrir på alle vis. Vi solgte vår SUV og Soulen er vår hovedbil, vi har en liten bensinbil m/hengerfeste for større lasteoppdrag, denne blir byttet når første elbil med hengerfeste og minimum 300 km rekkevidde er i salg.

Dette er en kraftig avsporing fra spørsmålet ditt, poenget er, at elbilen blir som oftest bil nummer en, ikke bil nummer to,,og da er det dumt med en bil som ikke har rekkevidde.
Soul med varmepumpe, elbil med lite batteri MÅ ha varmepumpe, går lett pluss minus 130 km:
Jeg har en datter som går langrenn, vi har 55 km til lysløype, første 45 km klatrer en totalt ca 6-700 meter opp og ned, siste 10 km går det opp ca 450-500 meter, når vi er hjemme igjen har vi ca 20 km restrekkevidde.
På papiret har Leaf nesten like lang rekkevidde: det har den ikke i praksis. Det ser ut til at Soul er i særklasse (sammenligner ikke med biler til 2-3 ganger prisen...) i forhold til alle andre.

Ønsker deg lykke til med valget, håper du ender med en bil som tilfredsstiller dine behov, og at du blir fornøyd.
Vi er kjempefornøyd, og aldri mer dieselbil!

Mr.Zero

Trillingene er og blir kalde! Derfor har jeg vendt meg til en kupé-temp på 4-5 varme. Og setevarme på. Monterer du dieselvarmer, er problemet ditt løst -selv om du nok ikke svetter i bilen av den grunn.
Kjøper du Mitsubishi, har denne en smart forvarmerfunksjon de franske ikke har. Det er litt å hente der.
Jeg er midt i min tredje vinter og er fremdeles fornøyd. Vinterstid må kjøring og lading planlegges noe mere. Dessuten må det også tas hensyn til føret - for mye snø og slaps suger strøm.
Var jeg deg, ville jeg lånt meg en bil i et par dager før du eventuelt kjøper deg en!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Kjøp heller en brukt Leaf 2012-mod, begynner å bli billige de nå. God nok rekkevidde og du slipper å fryse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

zorro

#14
Så hvis jeg kler på meg, kjører økonomisk og setter inn seterekk av sauepels, så burde det gå greit selv i 20-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA