Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Cannondale e-bike, noen som vet noe?

Startet av Gogool, torsdag 26. februar 2015, klokken 22:22

« forrige - neste »

pwb

Så Tesla gir nye 5 års garanti på bruktbilene de selger. Det er jo suverent.

cirys1

Sitat fra: pwb på fredag 06. februar 2015, klokken 22:31
Så Tesla gir nye 5 års garanti på bruktbilene de selger. Det er jo suverent.

Andre forhandlere gir ikke garanti de har gjerne 6-12 måneder garanti, men reklamasjonen kan de ikke si ifra seg.
Samtlige (vill jeg tro) som kjøper en Tesla hos en bruktbilforhandler vill bruke restgarantien hos Tesla ikke benytte reklamasjonen hos forhandler (som er en mye dårligere avtale)...

snurrehue

Sitat fra: Cobos på fredag 06. februar 2015, klokken 20:23
Noe av problemet til Tesla er nok ikke viljen, men det faktum at de knapt nok HAR produsert en bil flere år. I praksis har vel knapt Model S vært skikkelig masseprodusert noe særlig mer enn 2 år. Faktum er at Tesla utvikler Model S så fort, spesielt sammenlignet med Toyota at de ikke rekker å teste og foredle produktet før de gjør en ny endring. Se på parkeringssensorene f.eks. de var helt nye på høsten 2013 og kom først på biler laget da. Nå høsten/vinteren 2015 ca 2 år senere har de byttet de ut med en ny utgave (autopilotpakken) som antagelig er bedre, men drar med seg en ny serie barnesykdommer.

Det største problemet med Tesla er ikke at de er en fersk bilprodusent. Det finnes mer enn nok kompetanse og hjelp tilgjengelig for å kunne lage en bunnsolid bil. Elbilens fortreffelighet er jo enkelheten. "Få" komponenter som kan feile. Ingen komplisert forbrenningsmotor. Bare en "liten" elektromotor.

Likevel feiler Tesla. De bommer totalt på "fix the basic". Selveste motoren har det vært store problemer med. Batteripakken er det mange som har måttet bytte. Historien viste også problemer med ladingen av 12V-batteriet. Panoramataket har vært så som så. Bilen lekker vann inn i kupeen. Lufttrekk inn gjennom trekantvindu. Et panser som man må få opplæring i å lukke. Mobilsignaler som slår inn på høyttalerne. Software-problemer og mangler. Listen er lang.

Det som frustrerer meg mest er Teslas fokus. Gimmick er viktigere enn basic. Biler som tar 0-100 raskest mulig er viktigere enn kvalitet. "Smart" preheating er viktigere enn simpel timerfunksjon.

Skal man overbevise massene om at Tesla er det rette valget, MÅ kvalitetsnivået heves mange hakk, og basicen fikses.

Når jeg prater med folk og fe om Tesla, er jeg ærlig om hvilke problemer jeg opplever. Tar meg selv i å tenke at jeg har mest lyst til å si at alt er bare velstand, slik ta jeg kanskje kan bidra til at Tesla får flere salg. Men jeg klarer ikke lyve. Vår Tesla har nylig fått byttet DU (etter noen få tusen km og et knapt halvår på veien). Og flere andre feil ble samtidig fikset. Likevel dukker det støtt og stadig opp nye irritasjonsmomenter. Inneværende uke er det en av motorene på håndtakene som ser ut til å være i ferd med å kutte. Og jeg har fått klunkelyd fra hjulopphenget på et av hjulene.

Jeg håper faktisk at en av feilene jeg har hatt skal komme tilbake et par ganger til, slik at jeg kan bli berettiget å heve kjøpet. Det er begrenset hvor mange ganger jeg gidder å dra en time hver vei for å ta bilen til og fra verksted.

Vurderer ellers å selge bilen og heller hoppe tilbake til fossilt drivstoff. Men blir surt å måtte realisere et heftig verditap på få måneder. Får se hva jeg gjør.

ducktolate

Trist å høre at du har fått en "mandagsbil". Slik er det dessverre noen av i fossilverden også. Men selv om du har hatt så mange feil på din bil, så betyr det ikke at alle har det. Det er mange som er fornøyde med bilene sine og ikke har hatt så mange feil, det er vel flere som ikke har hatt feil også? Min oppfattelse av Teslas fokus er at kunden skal være fornøyd. Forhåpentligvis klarer de det hos deg også. Det høres i allefall ut som de prøver, men har full forståelse for frustrasjonen over tiden man må bruke på slikt.

pwb

Sitat fra: cirys1 på fredag 06. februar 2015, klokken 22:47
Sitat fra: pwb på fredag 06. februar 2015, klokken 22:31
Så Tesla gir nye 5 års garanti på bruktbilene de selger. Det er jo suverent.

Andre forhandlere gir ikke garanti de har gjerne 6-12 måneder garanti, men reklamasjonen kan de ikke si ifra seg.
Samtlige (vill jeg tro) som kjøper en Tesla hos en bruktbilforhandler vill bruke restgarantien hos Tesla ikke benytte reklamasjonen hos forhandler (som er en mye dårligere avtale)...

Her var det snakk om innbytte hos Tesla. Hvis Tesla kjøper en bil som er 1,5 år gammel og så selger denne til en kunde. Denne kunden har da 5 års reklamasjonsrett på den bilen, 3,5 år er jo fortsatt garanti (mer på motor og batteri) men etter at bilen er 5 år gammel og garantien på 5 år har gått ut så er det fortsat 1,5 år med reklamasjonsrett igjen. Dette må en forhandler ta med i kalkulasjonen når han gir en pris. Så forhandleren skal ha en fortjeneste + at han skal gardere seg mot fremtidige reperasjoner utenfor garantitiden.
Det er også viktig å huske på at de som selger en del biler på finn.no som privatperson kan bli sett på som forhandler hvis de selger mange biler.

timingbeltkiller

Sitat fra: ducktolate på lørdag 07. februar 2015, klokken 00:00
Trist å høre at du har fått en "mandagsbil". Slik er det dessverre noen av i fossilverden også. Men selv om du har hatt så mange feil på din bil, så betyr det ikke at alle har det.
JA,
men Tesla scorer nok dårlig på lista over feil på nye biler.
I så måte har T mye til felles med tidligere "revolusjonerende nykommere".
Tenker på DS og RO80.

Med mindre Tesla-eiere flest lider av ønskebetont erindringsforskyvelse får vi en objektiv fasit
når merket dukker opp på de årlige AutoIndex undersøkelsene.

BTW
Tesla ser ut til å ha verdensrekorden i gratis reklamasjonsutbedring.
Dekker virkelig salgsprisen slike giga utgifter?
Eller selges bilene med tap?

Begge alternative svar er lite tilfredsstillende?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Sitat fra: pwb på lørdag 07. februar 2015, klokken 08:00
Sitat fra: cirys1 på fredag 06. februar 2015, klokken 22:47
Sitat fra: pwb på fredag 06. februar 2015, klokken 22:31
Så Tesla gir nye 5 års garanti på bruktbilene de selger. Det er jo suverent.

Andre forhandlere gir ikke garanti de har gjerne 6-12 måneder garanti, men reklamasjonen kan de ikke si ifra seg.
Samtlige (vill jeg tro) som kjøper en Tesla hos en bruktbilforhandler vill bruke restgarantien hos Tesla ikke benytte reklamasjonen hos forhandler (som er en mye dårligere avtale)...
Så forhandleren skal ha en fortjeneste + at han skal gardere seg mot fremtidige reperasjoner utenfor garantitiden.
Nå er det slik at det er reklamasjonsrett dette gjelder, og det er ikke det samme som at kunde får aksept for alle reklamasjoner. Bevisbyrden vil også ligge på kjøper i tilfellet du beskriver - altså må han bevise at mangelen var tilstede på kjøpstidspunktet. Det er i praksis svært vanskelig 4-5 år senere. Derfor er ikke dette en særlig aktuell problemstilling. For å sette det på spissen så har en banan 2 års reklamasjonsrett, men når du kommer et år senere med påstanden om at det var noe galt med den på kjøpstidspunktet siden den råtnet kommer du ikke så langt.
SitatDet er også viktig å huske på at de som selger en del biler på finn.no som privatperson kan bli sett på som forhandler hvis de selger mange biler.
Dette er helt riktig, og i slike tilfeller er det forbrukerkjøpsloven som regulerer handelen. Men krav kan rettes mot tidligere ledd, slik at å videreselge nye/tilnærmet nye biler innebærer liten risiko. De fleste forhandlere/importører aksepterer reklamasjoner direkte fra ny eier uten å gå via mellommann/selger.

Normalt reguleres handel mellom privatpersoner av kjøpsloven som begrenser reklamasjonretten oppad til 2 år.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 07. februar 2015, klokken 08:51
Tesla ser ut til å ha verdensrekorden i gratis reklamasjonsutbedring.
Dekker virkelig salgsprisen slike giga utgifter?
Eller selges bilene med tap?

Begge alternative svar er lite tilfredsstillende?

Reklamasjonsutgiftene kan leses ut fra regnskapene, fasit for 2014 får vi snart men hittil har Tesla ligget ca. på industrigjennomsnittet. Det var før DU-saken, så de ligger nok høyere nå. Dog ikke noe i nærheten av bruttofortjeneste pr. bil, der er Tesla nesten verdensledende med oppunder 30%. Dvs. at på en fullspekket P85D til en million tjener de 250-300k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. februar 2015, klokken 14:36
Dog ikke noe i nærheten av bruttofortjeneste pr. bil, der er Tesla nesten verdensledende med oppunder 30%. Dvs. at på en fullspekket P85D til en million tjener de 250-300k.
= De hyppige "gratis" reklamasjonsutbedringene forhåndsbetalte vi som del av kjøpesummen.

Med også SC  inkludert, er det ikke stort vi har betalt for selve bilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tothoren

Jeg er på vei å få kjøp meg en 2014 P85+ og har lest at garanti og service pakken følger bilen, stemmer ikke dette?
Tesla har vel også utvidet garantien til 8 års med tilbakevirkende kraft, dvs. at det fremdeles er ca. 7 år igjen.

Tesla P85+ 2014

petersv

Sitat fra: tothoren på fredag 22. mai 2015, klokken 12:44
Jeg er på vei å få kjøp meg en 2014 P85+ og har lest at garanti og service pakken følger bilen, stemmer ikke dette?
Tesla har vel også utvidet garantien til 8 års med tilbakevirkende kraft, dvs. at det fremdeles er ca. 7 år igjen.

Garantien følger bilen. 8 år på batteri og drivverk. Les vilkårene her: https://my.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/1033082-00-d_model_s_quick_guide_eu_r20140925_en_uk_9.pdf

Mippen

Noen som har fått innbyttepris på 70D/85D eller P85D hos Tesla? Er litt nysgjerrig på hva man kan forvente å få.
Fremtiden er elektrisk.

cairnz

Sitat fra: pwb på fredag 06. februar 2015, klokken 22:31
Så Tesla gir nye 5 års garanti på bruktbilene de selger. Det er jo suverent.
4 år / 80.000km fra når du kjøper en pre-owned, sist jeg sjekket.
Elbilist

sven erik

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 06. februar 2015, klokken 12:29
For å være ærlig, så synes jeg at Tesla burde vært litt mer raus i sine tilbud om innbyttepris for oss som har vært beta testere for dem. Faktum er at nybilfølelsen varte max2 mnd. Siden har bilen vært inn og ut av "service" reperasjoner, tilbakekallinger, uforutsette hendelser, omgjøringer osv og i tillegg har det vært slakk, vine og ulelyder, feilmeldinger, vannlekasjer, smell i tak, som fremdeles står på dagsorden for reperasjoner. Det skulle vært herlig å hatt en bil hvor man bare kunne nytte den som premiumbil og sluppet x antall timer i tapt arbeidsfortjeneste hver gang man har måttet levert på Tesla service.  :-\  Når det er sagt, så er det ikke til å komme i fra at man ikke gir seg så lett, for bilen er jo bare super, nesten tross alt.

husk du har fobruker rettigheter  og da er det noe helt annet tesla må gi for bilen

sven erik

Sitat fra: snurrehue på fredag 06. februar 2015, klokken 22:55
Sitat fra: Cobos på fredag 06. februar 2015, klokken 20:23
Noe av problemet til Tesla er nok ikke viljen, men det faktum at de knapt nok HAR produsert en bil flere år. I praksis har vel knapt Model S vært skikkelig masseprodusert noe særlig mer enn 2 år. Faktum er at Tesla utvikler Model S så fort, spesielt sammenlignet med Toyota at de ikke rekker å teste og foredle produktet før de gjør en ny endring. Se på parkeringssensorene f.eks. de var helt nye på høsten 2013 og kom først på biler laget da. Nå høsten/vinteren 2015 ca 2 år senere har de byttet de ut med en ny utgave (autopilotpakken) som antagelig er bedre, men drar med seg en ny serie barnesykdommer.

Det største problemet med Tesla er ikke at de er en fersk bilprodusent. Det finnes mer enn nok kompetanse og hjelp tilgjengelig for å kunne lage en bunnsolid bil. Elbilens fortreffelighet er jo enkelheten. "Få" komponenter som kan feile. Ingen komplisert forbrenningsmotor. Bare en "liten" elektromotor.

Likevel feiler Tesla. De bommer totalt på "fix the basic". Selveste motoren har det vært store problemer med. Batteripakken er det mange som har måttet bytte. Historien viste også problemer med ladingen av 12V-batteriet. Panoramataket har vært så som så. Bilen lekker vann inn i kupeen. Lufttrekk inn gjennom trekantvindu. Et panser som man må få opplæring i å lukke. Mobilsignaler som slår inn på høyttalerne. Software-problemer og mangler. Listen er lang.

Det som frustrerer meg mest er Teslas fokus. Gimmick er viktigere enn basic. Biler som tar 0-100 raskest mulig er viktigere enn kvalitet. "Smart" preheating er viktigere enn simpel timerfunksjon.

Skal man overbevise massene om at Tesla er det rette valget, MÅ kvalitetsnivået heves mange hakk, og basicen fikses.

Når jeg prater med folk og fe om Tesla, er jeg ærlig om hvilke problemer jeg opplever. Tar meg selv i å tenke at jeg har mest lyst til å si at alt er bare velstand, slik ta jeg kanskje kan bidra til at Tesla får flere salg. Men jeg klarer ikke lyve. Vår Tesla har nylig fått byttet DU (etter noen få tusen km og et knapt halvår på veien). Og flere andre feil ble samtidig fikset. Likevel dukker det støtt og stadig opp nye irritasjonsmomenter. Inneværende uke er det en av motorene på håndtakene som ser ut til å være i ferd med å kutte. Og jeg har fått klunkelyd fra hjulopphenget på et av hjulene.

Jeg håper faktisk at en av feilene jeg har hatt skal komme tilbake et par ganger til, slik at jeg kan bli berettiget å heve kjøpet. Det er begrenset hvor mange ganger jeg gidder å dra en time hver vei for å ta bilen til og fra verksted.

Vurderer ellers å selge bilen og heller hoppe tilbake til fossilt drivstoff. Men blir surt å måtte realisere et heftig verditap på få måneder. Får se hva jeg gjør.

vilke årsmodell har du ? selv har jeg en mndags bil en 2014 modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA