Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av multiscan, torsdag 26. februar 2015, klokken 21:31

« forrige - neste »

multiscan


Altså ikke dobbeltlader, men for å utnytte standardlader maksimalt?

Tuxedo

#1
400V 16A.  Dvs rød kontakt, alternativt type 2. (Og teknisk sett er enheten her kW, ikke kWh.)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

multiscan

Takker

Vil en slik plugg gi akkurat 11kw, eller gir den mer (i tilfelle man får besøk av en bil med dobbeltlader)?

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Bjoris

400v 32A krever type 2 kabel og ladeboks, ladekladden som følger med bilen tåler ikke mer enn 11 kw (400 v 16A)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL


Martinius


Muffinman

Veldig spent på hvor virkningsgraden på den mystiske Zaptec-saken blir. Hvis den kommer i en flyttbar versjon uten andre funksjoner enn 230vIT --> 400vTN til overkommelig pris blir den sterkt vurdert her. Vanvittig mange 16/32A trefase IT uttak rundt omkring.

OleJA

Sitat fra: Muffinman på fredag 06. februar 2015, klokken 12:04
Veldig spent på hvor virkningsgraden på den mystiske Zaptec-saken blir. Hvis den kommer i en flyttbar versjon uten andre funksjoner enn 230vIT --> 400vTN til overkommelig pris blir den sterkt vurdert her. Vanvittig mange 16/32A trefase IT uttak rundt omkring.

Enig, kunne tenke meg (kun) en enkel trafo version med 32A blå-stikk inn og 16A rød ut.

Er imidlertid redd for at de gjør en 'over engineering' av denne saken her med integrert Type 2 interface, AMS intergrasjon og mobil app. Sikkert kjekt å ha, men blir fordyrende og forsinker produktet.

Dessuten tror jeg de kan være i ferd med å miste markedsvinduet sitt: For et år siden hadde jeg kjøpt en Zaptec på dagen. Nå har jeg funnet ut at 32A enfase holder i massevis 99% av tiden, og det dukker opp Super ladere overalt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

Jepp, blir litt som chademo-adapteret. De dumpes nå i pris, og det er slettes ikke sikkert de får solgt så mange da heller.

Bjoris

Det er fasinerende med rask lading, men det er nesten irriterende lite behov for å lade Teslaen med mer enn 10-16A... ???
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Tja, jeg er mye på jobbreiser med bilen og er ofte avhengig av å koble til hva som måtte forefinnes på stedet, og lade så raskt som mulig for å komme videre. Som regel er 16A lading over natta på et hotell musep*ss i forhold til hva som trengs for å komme videre når ankomst er sen og avreise tidlig. Berger mye på planlegging og bevisste valg mtp ruter, men å kunne utnytte trefase IT ville gitt mye større fleksibilitet for min del. Da kunne 16A  i mange tilfeller være tilstrekkelig.

Bjoris

Ser den, men for menigmann som meg er det slik jeg beskriver. Jeg kjører ikke lite heller, 23.000 km nå siden Mai... På Nord-Norge turen hadde vi hatt behov for å lade litt fortere noen ganger, men neste NN tur kommer nok til å gå nærmest utelukkende på 22kw/SC
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Som menigmann, dvs når matpakka skal fraktes, lader jeg på 13A. Og ikke hver dag heller. Så jeg er helt enig i prinsippet. Kjører for øvrig over 50.000 i året.

Bjoris

Virker som det fortsatt er noen som setter opp i overkant kraftig opplegg hjemme. Selv har jeg 32 / 230 på to biler, selv om jeg kommer sent hjem med lite på tanken så har jeg uansett minst 80% morgenen etter.

Det enest me jeg kunne tenkt meg er en funksjon i appen der jeg kunne regulere amper, slik det er nå må jeg holde den på maks 16a ellers går sikringen når forvarmeren starter på Leafen:(
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA