Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skistativ til Model S

Startet av Marius Engel, torsdag 26. februar 2015, klokken 15:36

« forrige - neste »

Marius Engel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. februar 2015, klokken 17:45
Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 17:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. februar 2015, klokken 14:44
Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 11:11
Det er lurt å lodde alle kabelskoforbindelser til ledningen fordi de blir ganske fort korrodert der hvis man ikke gjør det. Lurer seg inn vann og møkk som får lov til å godgjøre seg.

Lodding hjelper ikke i lengden om vann kommer inn. Krympestrømpe med lim i derimot...
Jeg bruker begge deler, lodd og krymp men bare krymp duget faktisk ikke. Nå er ikke kabelskoene av beste kvalitet heller, det skal sies.

For skjøting er nok presshylser + krympestrømpe det aller beste alternativet. Men det krever en god presshylsetang da, og slike er ikke akkurat gratis.

Faktisk, så er den "dyre" tangen for isolerte presshylser som de selger på biltema ganske bra. 200 kr for en del pr siden. Jeg har hatt mange dyre, og det er ikke store forskjellen. De tynne blikktengene er bare søppel vel og merke, jeg snakker om de tengene med utveksling på.

På isolerte skjøtehylser synes jeg det er vanskelig å få det tett med krympestrømpe. Derfor bare tectyl på spray i hylsen etter press. Nelfo har utgitt en håndbok for strøm i båt, hvor de anbefaler nettopp dette.

På større skjøtehylser derimot, uisolerte fra 10mm2 - 240mm2 er det ikke noe problem å benytte krypestrømpe med lim.

EDIT: skjøtehylser er såklart lett å få tett med krympestrømpe, jeg tenkte på kabelsko :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA