Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skistativ til Model S

Startet av Marius Engel, torsdag 26. februar 2015, klokken 15:36

« forrige - neste »

Marius Engel

Jeg vil forsterke plusslederne til mine H4 pærer i en Acenta 2014 modell.

Jeg har forsterket jordingen, det hjalp på lyset. 60-70mV spenningsfall over jord nå :)

Planen er å bruke to relèer, ett for langlys, og ett for nærlys, med 4mm2 kabel mellom plusspol på batteri og lyspærene, med sikring.

Problemet er at jeg da vil få feilmelding om at lyspærene er gåen, hvis jeg har skjønt det rett. Jeg trenger derfor en feilkodefjerner/warning canceller for H4 halogen. Dette er en slags motstand som gjør at strømmen i de ubrukte plusslederene forblir lik.

Noen som het hvilken warning canceller jeg trenger?

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

#2
Har den ikke canbus overvåkning av lyspærer?

I så fall blir det enkelt.

Men, det er helt i bakvendtland at den ikke har det, hvis så er tilfelle. I 2015 burde det være standard..

TorT

Jeg var sjokkert da jeg fant ut at den ikke engang varsler lavt nivå på spylevæske.
Varsling av defekte pærer er jo skikkelig high tech i sammenlikning :o

mvh TorT

Marius Engel

Tok ut en lyspære, den varsler ikke :)

Jeg skal monteret dette settet fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Kabelsett-for-lyskaster-42602/?artId=42602 .

Plug and play, for det meste, fjerner spenningsfall over både minus og plussledere.

Bare husk å bruk jordpunkt for minuslederene, ikke en tilfeldig skrue (det funker for dårlig). Jordpunktet på passasjersiden kommer man til med 10mm fastnøkkel ved å løsne det plastdekselet oppå motorromet helt i front, men det er trangt!

Thomas Parsli

Sitat fra: TorT på fredag 06. februar 2015, klokken 01:44
Jeg var sjokkert da jeg fant ut at den ikke engang varsler lavt nivå på spylevæske.
Varsling av defekte pærer er jo skikkelig high tech i sammenlikning :o

mvh TorT

Siden vindusspyleren fungerer så dårlig, så kanskje ikke Nissan poenget med et varsel for lavt nivå?  :o

Ellers trenger ikke Leaf (eller andre nye biler) sensor på pærene -de trenger en sensor som sier til fører at han/hun kjører med lyset i "Off"-posisjon og bilen er helt mørk bak!

Thomas

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

Totalt spenningsfall i både pluss og minus er 0,2V med ledningssettet fra biltema.

Lynet

Sitat fra: Marius Engel på fredag 06. februar 2015, klokken 21:29
Totalt spenningsfall i både pluss og minus er 0,2V med ledningssettet fra biltema.

Da blir det 12,7V på pæra når du kjører da! Blir ikke akkurat bra lys av det!
Hvorfor kan ikke noen få Nissan til å skru opp ladspenningen når lysene står på?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Marius Engel

Før jeg monterte biltema settet var det ca 1,1V spenningsfall. Pærene er vel ratet 13,2V?

smaug01

Det er lurt å lodde alle kabelskoforbindelser til ledningen fordi de blir ganske fort korrodert der hvis man ikke gjør det. Lurer seg inn vann og møkk som får lov til å godgjøre seg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 11:11
Det er lurt å lodde alle kabelskoforbindelser til ledningen fordi de blir ganske fort korrodert der hvis man ikke gjør det. Lurer seg inn vann og møkk som får lov til å godgjøre seg.

Lodding hjelper ikke i lengden om vann kommer inn. Krympestrømpe med lim i derimot...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Bruker elektrisk isolerende fett, eller tectyl på sprayboks (med rør) i kabelsko og slikt. Fungerer meget bra!

smaug01

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. februar 2015, klokken 14:44
Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 11:11
Det er lurt å lodde alle kabelskoforbindelser til ledningen fordi de blir ganske fort korrodert der hvis man ikke gjør det. Lurer seg inn vann og møkk som får lov til å godgjøre seg.

Lodding hjelper ikke i lengden om vann kommer inn. Krympestrømpe med lim i derimot...
Jeg bruker begge deler, lodd og krymp men bare krymp duget faktisk ikke. Nå er ikke kabelskoene av beste kvalitet heller, det skal sies.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 17:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. februar 2015, klokken 14:44
Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 11:11
Det er lurt å lodde alle kabelskoforbindelser til ledningen fordi de blir ganske fort korrodert der hvis man ikke gjør det. Lurer seg inn vann og møkk som får lov til å godgjøre seg.

Lodding hjelper ikke i lengden om vann kommer inn. Krympestrømpe med lim i derimot...
Jeg bruker begge deler, lodd og krymp men bare krymp duget faktisk ikke. Nå er ikke kabelskoene av beste kvalitet heller, det skal sies.

For skjøting er nok presshylser + krympestrømpe det aller beste alternativet. Men det krever en god presshylsetang da, og slike er ikke akkurat gratis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Det har jeg også men foretrekker lodding. I praksis er det vanskelig å få en kabelsko helt tett i begge ender med krymp. Lodding forsegler liksom også. Litt Wurth elektroforsegling og vips så varer det veldig lenge. Problemet nå er faktisk releene på det biltemasettet som aldri har vært helt god. Sliter med de på ATVen også.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA