Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf treff i Geiranger

Startet av Mippen, torsdag 26. februar 2015, klokken 13:37

« forrige - neste »

pej

Nissan tar ca 40.000,- for å bytte på en Leaf. Denne har jo bare 1/3 av kapasiteten så ville jo trodd det skulle koste 120.000,- minimum.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: pej på mandag 09. februar 2015, klokken 09:28
Nissan tar ca 40.000,- for å bytte på en Leaf. Denne har jo bare 1/3 av kapasiteten så ville jo trodd det skulle koste 120.000,- minimum.

Nå er vel Tesla sine celler litt billigere å produsere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Chlangum

Sitat fra: Amoss på søndag 08. februar 2015, klokken 13:36
Sitat fra: mr_Utopia på søndag 08. februar 2015, klokken 09:12
... jeg er veldig interessert i å finne ut med litt mer sikkerhet hva det vil koste meg å kjøpe 1 ny batteripakke eller fornye den jeg da har.


Ett annet punkt du bør ha med i bakhodet er at OM du noen gang må bytte batteri så vil det kanskje (eller "sannsynligvis"?) ha kommet nyere og bedre batterier på markedet. Ikke utenkelig at du ved ett batteribytte kan få ett med enda lengre rekkevidde og/eller lavere vekt (noe som igjen vil gi enda mer rekkevidde og økt ytelse) den dagen det evnt. blir aktuelt å bytte batteri.


Skal bli spennende å se hva framtiden vil bringe av utvikling på batterier.
Tenke seg det hvis man om 10 år har halvert vekten av batteriet med samme wh/kg i kapasitet som det er i dag. Da er model s nede på nivå med tilsvarende biler mht. vekt. En slik "slanking" vil bli betydelig merkbart ved akselerasjon og svingegenskaper  :)
Dagens rekkevidde er mer en nok for min del.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Muffinman

Sitat fra: Chlangum på mandag 09. februar 2015, klokken 10:28
Da er model s nede på nivå med tilsvarende biler mht. vekt.
Der er den vel nesten allerede i dag? Om man regner tilsvarende biler som f.eks. Porsche Panamera.

Chlangum

#35
Sitat fra: Muffinman på mandag 09. februar 2015, klokken 10:46
Der er den vel nesten allerede i dag? Om man regner tilsvarende biler som f.eks. Porsche Panamera.

Den er vel kanskje det. Jeg tenkte mer opp mot BMW M5 E60. Den veier rundt 1800kg. Ble gjort noen sammenligninger mellom P85 og M5 i begynnelsen. De var ikke så veldig langt unna prestasjonsmessig helt til begrensningene slo inn på Teslaen. Med 300 kilo barbert vekk på Teslaen burde vel den ha overtaket?

Men for å ikke spore helt av. Etter girkasse havariet mitt på min over 20 år gamle chevy forlangte norske verksteder blodpris for demontering/montering og overhaling. Rundt 50.000 for alt.
Det var jo helt uaktuelt.

Så hva blir smertegrensen på pris på batteri til Tesla om den skulle ryke etter 10-15 år?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

GeirHM

#36
Jeg er påtroppende teslasjåfør. Vi bruker avskrekkende mye penger på dette. Nærmere firegangeren av hva vi noensinne har brukt på en firehjuling. Og siden vi snakker om en pendlerbil blir den hos oss til den dør.

Jeg er derfor interessert i den spekulasjonen som bedrives her: Hvor mye vil nye batterier koste når vi en gang i fremtiden må bytte?

Jeg ser flere er skeptiske til større prisfall. La oss først fastslå at vi er alle barn av IT-alderen. Det er også denne bilen. Den er laget av Silicon Valley, ikke Detroit eller Stuttgart. Det som kjennetegner denne tidsalderen er to ting. Vanvittig teknologiutvikling og vanvittig prisfall. Den digre PCen jeg bygget i 1995 med første generasjon pentium prosessor og 1 GB harddisk kostet meg fantastiske 20 000 i hardware. I dag lager noen britiske entusiaster en mye mye raskere maskin, de har redusert størrelsen til en litt stor fyrstikkekse og de selger den til 299 kr.

Hvorfor skulle ikke noe tilsvarende også skje med batteriteknologien,vår tids bil-geeks holder på med? Det skjer jo allerede! Så vidt jeg forstår lover Nissan nye batterier for Leaf for under 50 000 ( kilde: en leafsjåfør). Og i juli i fjor rapporterte Greencarsreport at LG Chem innen 2016 ville levere batterier med 200 miles rekkevidde. GM har lovet biler med denne batteripakken til 30 000 dollar. Og nylig var en i ledelsen av Audi i media og sa at dagens kortrekkeviddebiler har begrenset levetid. Audi har også snakket med LG Chem. Og ta battericellene som er pakket inn i Teslaene. Finnes det ikke allerede celler med mer energi pakket ned i hver celle enn de som brukes i dag? Så vidt jeg forstår finnes det celler med akkurat samme form faktor som ville gi oss akkurat samme batteripakke som den som ligger i bunnen av bilene våre i dag, veie skarve femti kilo mer og ha en kapasitet på 100kWh?

Det er bare et punkt knyttet til at bilene våre i dag bygges av silicon valley jeg ikke liker. Og det liker jeg tilgjengjeld veldig dårlig. Det er dette punktet best kjent som "Apple". Alle PCbyggere vet hvorfor. For alt det fancy snikksnakket som omgir det selskapet, så er sannheten at de har hentet sin selskapsmodell fra heroinbransjen. De lurer deg inn i deres verden, og så lukker de døra bak deg og gir deg ingen mulighet til å hente løsninger annetstedsfra. Fra du gikk inn den døra dikterer de hvor mye du må betale for å få din daglige dose.

Så når jeg hører at Elon henter medarbeiderne sine fra Apple blir jeg urolig. Og jeg liker det ikke når prisen på bilene han selger oss bare stiger og stiger. Var ikke planen å gjøre det motsatte? Og hvorfor er han så alene om å lage en ordentlig elektrisk langrekkeviddebil. Det smaker av Apple og deres mange teknomonopolier.

Men altså, jeg håper at dette ikke gjelder batteripakka han selger oss. Der tror jeg pcbyggerlogikken råder: Kompatible løsninger vil produseres av nye teknologibedrifter som vil dukke opp som Acer, Abit, Gigabyte og Asus, for å nevne noen få, gjorde i PC- bransjen.


Edit: Innlegg skrevet på siste generasjon av iPad

Øyvind.h

Sitat fra: GeirHM på mandag 09. februar 2015, klokken 14:08
Jeg ser flere er skeptiske til større prisfall. La oss først fastslå at vi er alle barn av IT-alderen. Det er også denne bilen. Den er laget av Silicon Valley, ikke Detroit eller Stuttgart. Det som kjennetegner denne tidsalderen er to ting. Vanvittig teknologiutvikling og vanvittig prisfall. Den digre PCen jeg bygget i 1995 med første generasjon pentium prosessor og 1 GB harddisk kostet meg fantastiske 20 000 i hardware. I dag lager noen britiske entusiaster en mye mye raskere maskin, de har redusert størrelsen til en litt stor fyrstikkekse og de selger den til 299 kr.

Hvorfor skulle ikke noe tilsvarende også skje med batteriteknologien,vår tids bil-geeks holder på med? Det skjer jo allerede!
Jeg tror du treffer bra ift. rivende utvikling på bilfronten (ikke bare elbil, men alt rundt som førerassistanse, lys +++)

Men det du kanskje overser er praktisk bruk?

For å eksemplifisere fra harddisk-teknologi:

Harddiskene slik vi kjenner dem er blitt større og større for å holde tritt med økende krav til lagringsplass. Men så har teknologien klart å dra ifra konsument-behovet. Dvs svært få konsumenter har behov for noe mer enn 500gb disk (noe som kom på markedet for lenge siden).

Med andre ord - HDD over-leverer, noe som muliggjør at andre teknologier kan overta (eks SSD). Og det muliggjør også andre bruksscenarier (eks disker har blitt små/så store at de kan brukes til ting som før ikke var mulig).

Og selv om vi ofte kan lese side opp og side ned om ny spennende batteriteknologi som skal være revolusjonerende, så viser den praktiske erfaringen at utviklingen er relativt stabil og ikke like rask som for eks CPU``er, skjermkort og annet datautstyr.

Jeg tror bedre batteriteknologi tar tid, og at den i hovedsak vil føre til flere rimeligere modeller og flere bruksområder. Dvs. ikke gjøre Model S gammeldags over natten, men øke antallet personer som kan kjøpe elbil/klare seg med elbil.

Forstå meg rett – jeg er helt enig i at utviklingen går raskt, og at man gjerne kan trekke på erfaringer fra tech for å etablere forventinger i elbil-markedet. Men samtidig opplever jeg i praksis ikke min Model S som begrenset av sin batterikapasitet, samtidig som den har en rekke fordeler over fossilbiler (svært sjeldent jeg besøker hurtiglader eksempelvis).
Dobbel batteristørrelse ville eksempelvis ikke gitt meg særlig merverdi, fordi jeg allerede nå kan kjøre dit jeg vil når jeg vil, og stort sett ta pause der jeg ønsker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hma

[Moderator kommentar]:
Tråden ryddet for PC-forum poster.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mr_Utopia

Foreslår at de som tror batterier blir billige om 5-10 år leser dette.

Modeling the Performance and Cost of Lithium-Ion Batteries for Electric-Drive Vehicles
av Argonne National Laboratory.

http://www.cse.anl.gov/batpac/files/BatPaC%20ANL-12_55.pdf

Har bare fått skumlest gjennom det. Men foreløpig tolkning er det jeg har ment lenge, at råvarekostnad er en betydelig del av totalkostnad for batterier. Så medmindre det kommer en "disruptive" battery technology, så finnes det et prisgulv basert på råvareprisen.

Og økt etterspørsel => høgere priser...


ToWalkOrDrive

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:34
Foreslår at de som tror batterier blir billige om 5-10 år leser dette.

Modeling the Performance and Cost of Lithium-Ion Batteries for Electric-Drive Vehicles
av Argonne National Laboratory.

http://www.cse.anl.gov/batpac/files/BatPaC%20ANL-12_55.pdf

Har bare fått skumlest gjennom det. Men foreløpig tolkning er det jeg har ment lenge, at råvarekostnad er en betydelig del av totalkostnad for batterier. Så medmindre det kommer en "disruptive" battery technology, så finnes det et prisgulv basert på råvareprisen.

Og økt etterspørsel => høgere priser...
Nissan Direktør: "Vi er i ferd med å utvikle batteri som har 400km rekkevidde som  veier mindre enn dagens batteri". Mindre vekt blir kanskje mindre av dyr råvare, uten at jeg vet hva det blir mindre av.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

sigurdi

Det er ulik råvare pris på ulike litium ion batterier.
Tesla sine består av aluminium og nikkel samt 2-3% litium, Tesla la vel frem på Q3 eller Q4 at de hadde kommunikasjon/forhandlinger direkte med gruvene som får ut råvarene. De hadde blitt overasket da de ble direkte kontaktet og hadde inspill på hvordan få ned råvare prisene. Han utalte vel at sette alene vilke gi opp mot 30% reduksjon alene. :-)
Kutte alle mellomledd, bruke lokale gruver for alle råvarer det er mulig, da går frakt kostnader også vesentlig ned.
Sammen med null frakt mellom underleverandører (de fleste eller alle blir i samme lokaler)
Så ja har stor tro på 50% eller mer reduksjon de neste 5-10 årene, normal utvikling gir og høyere kWh/kg og dermed mindre råvarer for samme enegi utbytte.
Er bare å se på mobil batteriene og deres utvikling siste 10 årene, er litt utvikling.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA