Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf treff i Geiranger

Startet av Mippen, torsdag 26. februar 2015, klokken 13:37

« forrige - neste »

sigurdi

Er vel ingen grunn for at Tesla skal bytte cellene i batteripakken om 8 år.
Du betaler pris for ny batteripakke (komplett), får pant på din gamle pakke som går til Nederland eller muligens Oslo, hvor selve pakken blir demontert og gode celler blir repakket og lever videre som lagrings batterier for SC stasjoner.

En av hovedgrunnene til at kostnaden går så mye ned er inhouse produksjon og kortreiste råvarer.
Tesla får det aller meste av råvarene fra amerikanske gruver, det meste av underleverandører får husrom i Giga fabrikken.
Så kortreiste råvarer inn i den ene enden og ferdige batteri og lagrings pakker ut i motsatt ende.
I dag kommer råvarer fra noen land, underleverandører litt ulike lokasjoner, batterie satt sammen og fraktet til USA for montering i batteripakker.
Om det er billig arbeidskraft, blir dagens produksjon alikevel fordyrende og mer miljø forurensende.
Jobbe in volume avtaler med gruver og utarbeide bedre og mer miljøvennlig utvinning av råvarer gir også faktisk lavere pris. Gruve eiere ble faktisk positivt overasket over kontakten fra Tesla og ikke vant med å Tenke slik.
På toppen kommet svært Automatisert produksjon med lyklige røde roboter som jobbet 24/7, dette gir høy investerings kostnad, men lav produksjons kostnad pr enhet og faktisk raskere inntjening, siden fortjenesten er inhouse.
(Model S går ikke ned i pris om batteriet er 30-50% billigere å produsere)
Men de kan alikevel selge "nye" rimelige pakker til oss kunder, og alikevel ha god fortjeneste.
(Fornøyde kunder og godt rykte selger biler bedre en noe annet)
Når Model 3 ruller ut av samlebåndet i hopetall er volumet oppe og inntjeningen begynner, spørst om det blir nok med en fabrikk.
Kanskje nummer to blir ferdig den også, bare et år eller tre bak første he he, VW, BMW osv trenger batteripakker de også.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TorAtle

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 06. februar 2015, klokken 20:25
Da er det klart at batteriprisen for en 9,9 år gammel tesla vil være avgjørende for privatøkonomien de årene. Er det 80000 så er det kanskje ikke så ille. Men om prisene skulle gå OPP, så er det klart at det vil bli et lite løft for de fleste, å skaffe til veie kanskje 200-300 k for et ny batteripakke?

Det nye batteriet til Roadster har fått 30% mer kapasitet på 7 år. Har det blitt lettere? Har det blitt billigere? Det vet vi fortsatt ikke. Så et 200kg batteri med 700km range til en pris på 80000kr er fryktelig mange år unna. Med en pris på et par hundre tusen for et batteri om 8 år vil bilen i praksis være klar for skroten gitt at batteriet er helt dødt.
2014 BMW i3

mr_Utopia

SitatEr vel ingen grunn for at Tesla skal bytte cellene i batteripakken om 8 år.

Vel det tror jeg må bli Tesla Motors som bytter cellene (eller en underleverandør av Tesla Motors. Om det er mest lønnsomt å sende batteriene til Nederland eller Gigafactory eller Tesla Trondheim vil vise seg. Men noen må gjøre jobben med å overhale batteriet. Da må alt overhales,  og skal det selges i Norge, vil det ha reklamasjonsansvar medfølgende. Ellers blir det ikke "innbytte".

Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis kan spå kostnadsutvikling basert på historikk. Det er mye mer komplekst enn det.

At det kommer mer kompakte celler (mer kWh/kg) tviler jeg ikke på. Men om det kommer vesentlig mer kostnadseffektive celler ($/kWh) er jeg ikke helt overbevist over. Mer kompleks teknologi betyr ofte høgere produksjonskostnad.

Når en teknologi blir industrialisert, vil man tilslutt nærme seg en enhetskostnad som er på et gitt minimum. Enten det er mekanisert, robotisert, manuell produksjon etc. Fabrikk må man ha, maskiner, transport, arbeidskraft, ledelse, organisasjon, etc. Nårt det skjer, vil enhetskostnaden følge kostnader på et minimum av ressurser som trengs for å produksere produktet. For Litium batteri celler er mang godt på vei til å nærme seg det tror jeg.

Øker man størrelsen på produksjonssystemet vil ulempene med altfor stor konsentrasjon av produksjonsressurser øke. Kostnaden på kvalifisert arbeidskraft vil gå opp, omstillingskostnader blir enorme, og besparelse blir kanskje mindre enn man tenker seg. Om noen andre klarer å produsere billigere, har man et stort problem.


For meg handler Gigafactory ikke så mye om kostnadsrekusjon for celler, men om innkjøpsprisreduksjon og økt totalfortjeneste for Tesla. Det er vel heller ikke Tesla selv som skal produsere cellene? For å være helt ærlig tviler jeg på at produksjonskostnaden blir så mye lavere på Gigafactory. Jeg tro Tesla vil kunne sikre seg tilgang til batterier, og slippe å leve med en risiko for at cellepris (ikke produksjonskostnad) vil skyte i taket ved en økt elbil produksjon ("Kjøpers marked"). Faktisk vil jeg tro at enhetsprisen ved Gigafactory vil være høyere de første årene enn konkurrentene inntil de får kjørt seg inn.

Ifølge Wikipedia tok Tesla unna ca 40% av verdens produksjon av Li-ion 18650-celler.

Ref priser på dataminne, hvis noen husker det. Var det i 2004 da fabrikken brant ned? Og prisene doblet seg eller noe slikt?



Muffinman

Harddisker fikk vel også en tre-firedobling av prisen etter naturkatastrofe i bl.a. Thailand hvor mange fabrikker ble satt ut av spill. Det er flere år siden, og prisene kom aldri helt ned på samme nivå igjen. Man kan se for seg at om en aktør produserer en svært stor andel av battericellene i verden på en geografisk lokasjon vil det bli veldig sårbart, og om for eksempel GF blir rammet av et eller annet noen år fram i tid vil det være tua som kan velte mange lass.

sigurdi

Er nok ikke uten grunn Tesla sin plan vi å starte bygging på to lokasjoner og fullføre den der alt går på skinner, deler da svært kort vei å få fabrikk nr 2 på føttene.

Når det gjelder repakking av litium ion pakker fra bil til lagring, er dette et marked som etter all sannsynlighet vil skyte i været.
At Tesla legger repakke prisen inn i statisk lagring og en kan kjøpe brukte batteripakker til lavere pris blir det nok et marked for detter også.
Men at batteriene dør på magisk vis dagen etter garantien er gått ut skjer nok ikke men at jeg kan oppgradere med 30-50% mer rekevidde om 10-15 år kan gi nytt liv til bilen min som fremdeles bør være skånet for rust og andre normale plager.
(Dersom galvanisk skille mellom legeringer er utført riktig og der kommer nok fasiten før 8 år er gått)
Men dette er så langt frem og så mange usikker parametre, at det er ikke engang verdt å bruke tid på.
Jeg tror regelen blir at batteriene kommer til å vare ut bilens levetid og de som er usikre kjøper så en motor/batteri forsikring. (Kommer nok når markedet ønsker det)
At releer osv kan gå i selve batteripakken skjer jo, som diverse deler på en motor eller motor styring ryker. (Men holder det 8 år sier erfaringen (shipping) at da holder det lenge. (Fleste som ryker ryker innenfor første årene, resten holder svært lenge)
At det fort kan koste 5000-10000 i arbeidspenger er vel heller ikke usannsynlig.
Når bilen er 8år pluss pluss er det tross alt en eldre bruktbil.
Selv hadde jeg inne diesel pumpa på bilen hos bosh pga mindre diesel lekkasje, justering av diesel pumpa fastpris 9500kr, og 40kr i deler for to o-ringer som var grunnen til lekkasjen.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Sitat fra: sigurdi på lørdag 07. februar 2015, klokken 11:14
Fleste som ryker ryker innenfor første årene, resten holder svært lenge
Vi får nok se denne kurven over tid:


mr_Utopia

SitatNår det gjelder repakking av litium ion pakker fra bil til lagring, er dette et marked som etter all sannsynlighet vil skyte i været.
At Tesla legger repakke prisen inn i statisk lagring og en kan kjøpe brukte batteripakker til lavere pris blir det nok et marked for detter også.

En faktor som kan bli viktig for prisen for batterifornying på Tesla biler, er om det blir mulig å bruke 3dje parts batteri pakker i bilene. Ref tråd om aktivering av større reparasjoner gjort av 3dje part.
http://gas2.org/2014/09/27/tesla-wont-activate-mans-salvaged-model-s/


En annen vesentlig faktor for dette er antall batterier man må kjøpe for å holde bilen i fornuftig driftskapasitet. Avskriving (verditap) vil vel ha en eller annen kurve, hvor levetid er en viktig faktor.

Sortert etter levealder. Prosent av bestanden skrotet i 2010 i parentes.
Chevrolet, 23,2 år (1,7%)
Mercedes Benz, 22,2 år (2,9%)
Volvo, 22 år (2,9%)
Toyota, 20,2 år (2,6%)

Kilde: SSB, Tollvesenet, Statens vegvesen


Om man må kjøpe 2 ekstra batteripakker for å holde bilen i drift, kan det bety at Tesla kan være et risikabelt bruktbilkjøp når den er 10-15 år gammel. Så levetiden til batteripakken er vesentlig. Er det 8-10 år så er det stor forskjell fra 12-13 år.

Jeg har nettopp vært og prøvekjørt Tesla Model S P85, og det framstår for meg som helt klart at elektrisk framdrift er framtiden. Men hvor raskt det vil få gjennomslag vil i stor grad avhenge av batteri kostnad i forhold til levetid. Hvis jeg kjøper en Tesla (85D, ribbet), så er det en såpass dyr bil, at jeg trolig vil beholde den i 10+ år. Da er det vesentlig om jeg kan forvente en kostnad på 80.000 eller 200.000 om hhv 8 eller 12 år.

Foreløpig så ser det jo bra ut med tanke på det jeg har lest. At folk her på forum generelt opplever samme rekkevidde (+- noen "justeringer" i beregningsmetode). Men det skulle jeg likt å se litt mer håndfast info på levetid på levetid i forhold til kjørelengde og alder på batteri.



kos

Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 07. februar 2015, klokken 20:48
SitatNår det gjelder repakking av litium ion pakker fra bil til lagring, er dette et marked som etter all sannsynlighet vil skyte i været.
At Tesla legger repakke prisen inn i statisk lagring og en kan kjøpe brukte batteripakker til lavere pris blir det nok et marked for detter også.

En faktor som kan bli viktig for prisen for batterifornying på Tesla biler, er om det blir mulig å bruke 3dje parts batteri pakker i bilene. Ref tråd om aktivering av større reparasjoner gjort av 3dje part.
http://gas2.org/2014/09/27/tesla-wont-activate-mans-salvaged-model-s/


En annen vesentlig faktor for dette er antall batterier man må kjøpe for å holde bilen i fornuftig driftskapasitet. Avskriving (verditap) vil vel ha en eller annen kurve, hvor levetid er en viktig faktor.

Sortert etter levealder. Prosent av bestanden skrotet i 2010 i parentes.
Chevrolet, 23,2 år (1,7%)
Mercedes Benz, 22,2 år (2,9%)
Volvo, 22 år (2,9%)
Toyota, 20,2 år (2,6%)

Kilde: SSB, Tollvesenet, Statens vegvesen


Om man må kjøpe 2 ekstra batteripakker for å holde bilen i drift, kan det bety at Tesla kan være et risikabelt bruktbilkjøp når den er 10-15 år gammel. Så levetiden til batteripakken er vesentlig. Er det 8-10 år så er det stor forskjell fra 12-13 år.

Jeg har nettopp vært og prøvekjørt Tesla Model S P85, og det framstår for meg som helt klart at elektrisk framdrift er framtiden. Men hvor raskt det vil få gjennomslag vil i stor grad avhenge av batteri kostnad i forhold til levetid. Hvis jeg kjøper en Tesla (85D, ribbet), så er det en såpass dyr bil, at jeg trolig vil beholde den i 10+ år. Da er det vesentlig om jeg kan forvente en kostnad på 80.000 eller 200.000 om hhv 8 eller 12 år.

Foreløpig så ser det jo bra ut med tanke på det jeg har lest. At folk her på forum generelt opplever samme rekkevidde (+- noen "justeringer" i beregningsmetode). Men det skulle jeg likt å se litt mer håndfast info på levetid på levetid i forhold til kjørelengde og alder på batteri.

Om du har en bil som er 15 år og er noelunde i god stand og du får gratis drivstoff i bilens restlevetid - hva vil du da stipulere prisen på den bilen?

mr_Utopia

SitatOm du har en bil som er 15 år og er noelunde i god stand og du får gratis drivstoff i bilens restlevetid - hva vil du da stipulere prisen på den bilen?
]

Hvis jeg da må kjøpe et batteri til 150.000 for å kjøre de neste 7, så blir det omtrent det samme som for en forbrenningsbil (med dagens drivstoffpriser). Men om batteripakken koster 250.000, så blir det ikke noe særlig restverdi på den bilen.

Forresten er ikke drivenergi for en Tesla gratis. Det er ca 1 kr pr kWh forbrukt fra batteri , og man bruker ca 20 kWh/100 km altså ca 2 kr pr mil. En forbrenningsbil (hybrid?) er kapabel til å klare 100 km på 5 l drivstoff. Altså ca 6,5 kr pr mil. Det er opptil 30% av drivstoffkostnaden til en "state of the art" forbrenningsbil. 

På en forbrenningsbil forventer jeg at motoren holder i 20-30 år med brukbart vedlikehold. Det er som regel ikke motor som er hovedgrunn til om man skroter en bil.

Det kan forsåvidt være at man kan få gratis strøm til elbilen sin akkurat nå, men det tviler jeg på vil vare. De fleste elbileiere og de her på forumet lader vel mest hjemme om natten. Selv om noen sikkert har en kommunal plass ladeplass med gratis strøm.



kos

1. hvem har sakt at man skal bytte batteri?
2. selv ved 50 % tap har en tesla lenger rekkevidde enn en leaf dagen etter at den kom ut fra fabrikken.
3. hvem har sakt at man skal bytte batteri?
4, det er ikke batteriet eller drivlinjen jeg er bekymret for, men elektronikken.
5. det er rust som ødelegger en bil, tesla er laget av 97 % aluminium, om denne er skrudd sammen korrekt er det ikke korrusjon som vil ødelegge bilen. Har 30 års erfaring med aluminiums konstruksjoner i ekstreme miljø.
6. SC følger bilen og er betalt i bilens levetid. Noe som tilsier = 0 utgifter ved bruk på disse.
7. levetiden til en elektromotor er over 1 mill km, om dette er skrudd sammen korrekt , nesten evig.
feilen på DU en var en underleverandør som leverte feile mål.


Så om bilen er kjørbar og er 15 år så tror jeg at disse bilene kommer til å kjøre lenge. Teknologien i en tesla ligger 10 år foran utviklingen generelt.

Samtidig vil man se at batteriprisene ikke er i nærheten av 150 000 eller over. Heller en tredjedel av det.


Jeg har kjørt over 20k med min bil og den har ingen reduksjon i kjørelengden. Tapet i batteriet er ikke målbart.



sigurdi

Beklager å måtte medele dette men Litium ion har en lei tendens til å gå fra ca 70% restverdi til 0 på svært kort tid.
Tesla sine celler er individuelt sikret så er det et som kortslutter blir det effektivt koblet fysisk bort. (Sikringen brenner av)
Dette kan nok hjelpe betraktelig.
Samtidig viser all forskning på nettopp Tesla sine batterier at de kommer til å ha 70%++ i både 15 og 20 år.
Ulempen med slik forskning er at det er estimert, fakta får en ikke før om 15-20år.
Tesla forsker og forbedrer litt på Elektrolytten jevnt og trutt, er bare å lete opp patenter på akkuratt dette.
Batteriene som er/kommet i bilene i dag (F), er nok ganske sikkert ennå bedre en de første pakkene, softwaren endres og etter målinger og erfaringer som kommer inn fra tusenvis av biler i daglig bruk.

Kjørte mye Taxi i jobb sammenheng og jobbet med store 4 taktere og er svært skeptisk til start/stopp på nyere diesel/bensin motorer.
Svært mange av Taxi sjåførene har samme tanker som meg og svært mange har hatt motorhavari på bil som er gått under 200 000km, noe de svært skjelden hadde før.
Det blir store termiske belastninger med mye start stopp, noe som kan og ser ut til å gi sprekker i blokk/topper.
Pris på ny motor er ca 100 000kr, nabo har hatt motorhavari på to Toyotaer siste 4 årene. :-(
Så er ikke rosenrødt i fosil leiren heller, pga strengere utslips krav.
Diesel og Bensin vil og bare bli dyrere og dyrere etter som årene går, det vil bli mer avgif (EU pålegg), mindre tilgang på drivstoff (lengre tidsperiode).
Er bare å regne litt på oljebytte, clutch, lamdasonder, eksosanlegg, plugger, glødeplugger, turbo, arbeid osv iløpet av 10-15 år.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

mr_Utopia

Sitat1. hvem har sakt at man skal bytte batteri?
2. selv ved 50 % tap har en tesla lenger rekkevidde enn en leaf dagen etter at den kom ut fra fabrikken.
3. hvem har sakt at man skal bytte batteri?
4, det er ikke batteriet eller drivlinjen jeg er bekymret for, men elektronikken.
5. det er rust som ødelegger en bil, tesla er laget av 97 % aluminium, om denne er skrudd sammen korrekt er det ikke korrusjon som vil ødelegge bilen. Har 30 års erfaring med aluminiums konstruksjoner i ekstreme miljø.
6. SC følger bilen og er betalt i bilens levetid. Noe som tilsier = 0 utgifter ved bruk på disse.
7. levetiden til en elektromotor er over 1 mill km, om dette er skrudd sammen korrekt , nesten evig.
feilen på DU en var en underleverandør som leverte feile mål.


1. Tråden heter "80000kr for batteribytte?" - det er det det handler om. Jeg vil tro de fleste her er enige om at når rekkevidden blir for lav, må batteripakken byttes / fornyes.

2. Tesla er et annet konsept enn leaf. Kjøper jeg (og mange andre) en Leaf / e-golf, må jeg ha en forbrenningsbil i tillegg.

3. se 1.

4. Elektronikk (regner med du mener kraftelektronikk), har også en begrenset levetid. Men det er vel vanlig at dette oppgis i antall 1000 timer driftstid. Kanskje når bilen blir virkelig gammel blir dette en del som vil havarere. Men hvis de har gjort dette riktig, mtp kjøling og temperatur, vil vel DI holde i bilens levetid? Men man kan jo ikke være 100% sikker.

5. Rust eller aluminiumskorrosjon - same, but different. Aluminiumsbiler vil nok holde lenger strukturmessig, hvis det er gjort riktig. (Men det er ingen stor fordel slik jeg ser det, for reparasjonskostnader offsett'er fordel i forhold til rust).

6. SC - kunne sikkert hatt en egen tråd til å diskutere dette. Har du en kontrakt der det står at SC er gratis i hele bilens levetid? Jeg vet at dette er sagt av Elon Musk og andre. Men hva står i avtalen med Tesla Motors? Forresten så viser vel andre tråder at bare en liten brøkdel av energiforbruket til Tesla biler kommer fra supercharger. (Hvis jeg skulle synse litt her, vil jeg tro at kostnaden ved bruk av supercharger i form av batterislitasje kan være betydelig). Men time vill sjåv.

7. Elektromotor - enig.



- Tråden heter batteribytte 80000? Og jeg er veldig interessert i å finne ut med litt mer sikkerhet hva det vil koste meg å kjøpe 1 ny batteripakke eller fornye den jeg da har.

SitatSamtidig vil man se at batteriprisene ikke er i nærheten av 150 000 eller over. Heller en tredjedel av det.
.
- hele poenget mitt er at mange synser på batteripakkepris basert på historikk, uten å gå inn i dybden på det.
Du tror at det nærmer seg 50.000 for en batteripakke om 10 år. Jeg tror derimot at 50.000 er det det vil koste å overhale en pakke uten battericellene.

- utmontering
- transport
- lagring
- demontering
- fabrikasjon av cellepakker (av battericeller)
- sammenstilling
- testing
- pakking
- mellomlagring
- transport
- mottak / utpakking
- montering i bil
- garanti
- reklamasjon
- moms

Jeg tror ikke man skal undervurdere alt dette. Om Tesla skal ha monompol på  dette selv, ser jeg ikke for meg at det vil bli "lokale" batterioverhalings senter, som f.eks. lokale tv-reperatører på 80 og 90- tallet.

Hør evt med Post Nord og be på pris av frakt på et 800 kgs Li-batteri tur retur Nederland.

For meg er det ikke en troverdig case på dette med billig batterifornyelse enda. Hva koster en batteripakke i dag? 250.000 levert på samlebåndet i Tesla fabrikken? Hva koster 1 slik i dag levert på Tesla Service Center i eks. Trondheim?

kos

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 08. februar 2015, klokken 09:12
Sitat1. hvem har sakt at man skal bytte batteri?
2. selv ved 50 % tap har en tesla lenger rekkevidde enn en leaf dagen etter at den kom ut fra fabrikken.
3. hvem har sakt at man skal bytte batteri?
4, det er ikke batteriet eller drivlinjen jeg er bekymret for, men elektronikken.
5. det er rust som ødelegger en bil, tesla er laget av 97 % aluminium, om denne er skrudd sammen korrekt er det ikke korrusjon som vil ødelegge bilen. Har 30 års erfaring med aluminiums konstruksjoner i ekstreme miljø.
6. SC følger bilen og er betalt i bilens levetid. Noe som tilsier = 0 utgifter ved bruk på disse.
7. levetiden til en elektromotor er over 1 mill km, om dette er skrudd sammen korrekt , nesten evig.
feilen på DU en var en underleverandør som leverte feile mål.


1. Tråden heter "80000kr for batteribytte?" - det er det det handler om. Jeg vil tro de fleste her er enige om at når rekkevidden blir for lav, må batteripakken byttes / fornyes.

2. Tesla er et annet konsept enn leaf. Kjøper jeg (og mange andre) en Leaf / e-golf, må jeg ha en forbrenningsbil i tillegg.

3. se 1.

4. Elektronikk (regner med du mener kraftelektronikk), har også en begrenset levetid. Men det er vel vanlig at dette oppgis i antall 1000 timer driftstid. Kanskje når bilen blir virkelig gammel blir dette en del som vil havarere. Men hvis de har gjort dette riktig, mtp kjøling og temperatur, vil vel DI holde i bilens levetid? Men man kan jo ikke være 100% sikker.

5. Rust eller aluminiumskorrosjon - same, but different. Aluminiumsbiler vil nok holde lenger strukturmessig, hvis det er gjort riktig. (Men det er ingen stor fordel slik jeg ser det, for reparasjonskostnader offsett'er fordel i forhold til rust).
Aluminium er noe av det beste man kan lage biler av - men da må bilen bestå av aluminium og ikke bare deler. tesla består av aluminium og har noen forsterkninger / to bjelker av herdet stål. resten er aluminium. tesla er ekstrem sterk - og jeg har prøv det i praksis. ble påkjørt. så godt som ingen skade - må skifte døren, men måtte har tesla for å se at det var en skade. golfen , store skader. betegnelse "TANKS" er ikke uten virkelighet.

6. SC - kunne sikkert hatt en egen tråd til å diskutere dette. Har du en kontrakt der det står at SC er gratis i hele bilens levetid? Jeg vet at dette er sagt av Elon Musk og andre. Men hva står i avtalen med Tesla Motors? Forresten så viser vel andre tråder at bare en liten brøkdel av energiforbruket til Tesla biler kommer fra supercharger. (Hvis jeg skulle synse litt her, vil jeg tro at kostnaden ved bruk av supercharger i form av batterislitasje kan være betydelig). Men time vill sjåv.
da vi skrev kontrakt med Tesla var dette en opsjon som fulgte med 85 batteriet.

7. Elektromotor - enig.



- Tråden heter batteribytte 80000? Og jeg er veldig interessert i å finne ut med litt mer sikkerhet hva det vil koste meg å kjøpe 1 ny batteripakke eller fornye den jeg da har.

SitatSamtidig vil man se at batteriprisene ikke er i nærheten av 150 000 eller over. Heller en tredjedel av det.
.
- hele poenget mitt er at mange synser på batteripakkepris basert på historikk, uten å gå inn i dybden på det.
Du tror at det nærmer seg 50.000 for en batteripakke om 10 år. Jeg tror derimot at 50.000 er det det vil koste å overhale en pakke uten battericellene.

- utmontering
- transport
- lagring
- demontering
- fabrikasjon av cellepakker (av battericeller)
- sammenstilling
- testing
- pakking
- mellomlagring
- transport
- mottak / utpakking
- montering i bil
- garanti
- reklamasjon
- moms

Jeg tror ikke man skal undervurdere alt dette. Om Tesla skal ha monompol på  dette selv, ser jeg ikke for meg at det vil bli "lokale" batterioverhalings senter, som f.eks. lokale tv-reperatører på 80 og 90- tallet.

Hør evt med Post Nord og be på pris av frakt på et 800 kgs Li-batteri tur retur Nederland.

For meg er det ikke en troverdig case på dette med billig batterifornyelse enda. Hva koster en batteripakke i dag? 250.000 levert på samlebåndet i Tesla fabrikken? Hva koster 1 slik i dag levert på Tesla Service Center i eks. Trondheim?
dette er en problemstilling som ligger 7 år frem i tid. da det er 8 års garanti på batteriet.

jkirkebo

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 08. februar 2015, klokken 09:12
5. Rust eller aluminiumskorrosjon - same, but different. Aluminiumsbiler vil nok holde lenger strukturmessig, hvis det er gjort riktig. (Men det er ingen stor fordel slik jeg ser det, for reparasjonskostnader offsett'er fordel i forhold til rust).

Jeg ser det som en STOR fordel. Vi har også en 2012 Leaf, som har dører i aluminium. Fikk for et par år siden to tynne, dype riper i førerdøra ned til metallet. Har ikke gjort noe med dem, og på 2 år er det null forandring. Det legger seg naturlig et oksidlag utenpå aluminiumen som beskytter mot videre korrosjon. Hadde dørene vært av stål måtte jeg fikset det for lenge siden, ellers hadde rusten krøpet fram.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 08. februar 2015, klokken 09:12
... jeg er veldig interessert i å finne ut med litt mer sikkerhet hva det vil koste meg å kjøpe 1 ny batteripakke eller fornye den jeg da har.

Det kan du ikke. Det sier seg selv igrunnen at den prisen vil være forskjellig dersom det skjer om 8 år, 16 år eller 24 år. Prisen på batterier er bare på vei ned. Og du kan ikke en gang vite OM den må byttes eller ei i løpet av bilens levetid. Men jeg er i alle fall overbevist om at når de første MS'ene blir 8 år og kommer ut av batterigarantien (85kWh), så vil prisene være svært gode sammenlignet med ett motorbytte med ett motorbytte på en tilsvarende bil, og omtrent like (u)vanlig som dette - eller uvanligere. Siden vil batteriprisene bare synke enda mer. Men ja, dette er og blir hva jeg tror.

Jeg tror også at levetiden på batteriene blir like god, eller bedre, enn på bilen i seg selv, og at de aller færreste vil ha behov for å bytte batteri, og at den dagen problemstillingen evnt. dukker opp, så vil restverdien av bilen etter batteribytte være betydelig lavere enn prisen på batteriet (selv med en positiv innstilling til prisutviklingen) :p  Altså at det da er mer aktuelt å bytte bil (se punkt 2 i det innlegget du svarte på her) enn batteri, dersom Tesla ikke velger å tilby rimelige brukte "byttebatterier"?  De har jo alt tatt forbehold om at de kan bruke dette ved garantibytte...

En ting som er viktig å ha i bakhodet når man vurderer slikt som temaet her er hvordan batteriene degraderes. Den viktigste effekten av at batteriet blir "brukt opp" vil være redusert rekkevidde. Så ja, trenger du tilnærmet full rekkevidde på bilen til daglig, vil toleransepunktet for hvor mye degradering man kan akseptere være lavere enn om man egentlig bare trenger halvparten, og problemstillingen være mer aktuelt - også fordi man må anta (men ikke vite sikkert!) at ett slikt bruksmønster vil slite mer på batteriet så det raskere degraderes.

Ett annet punkt du bør ha med i bakhodet er at OM du noen gang må bytte batteri så vil det kanskje (eller "sannsynligvis"?) ha kommet nyere og bedre batterier på markedet. Ikke utenkelig at du ved ett batteribytte kan få ett med enda lengre rekkevidde og/eller lavere vekt (noe som igjen vil gi enda mer rekkevidde og økt ytelse) den dagen det evnt. blir aktuelt å bytte batteri.



Men altså - joda, du gjør rett i å ha dette i tankene, men jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg. Men kan så klart ikke grantre noe som helst med sikkerhet :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA