Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf treff i Geiranger

Startet av Mippen, torsdag 26. februar 2015, klokken 13:37

« forrige - neste »

Mippen

Fant denne kjøpsveiledningen på elbil.no. Her står det 80.000kr for et batteribytte hos tesla. Kan det stemme? Hørt det koster over 300 tusen.

http://elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/9-diverse/125-kjopsveiledning-elbilmatrisen
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Interessant at Tesla er den eneste med et estimat på innbytte (for jeg regner med det er som er aktuellt). Et brukt elbilbatteri kan brukes til energilagring eller få byttet svake/defekte celler. Tesla er muligens den elbilprodusenten som har dypest innsikt i hvor batteriteknologien beveger seg, så det ligger kanskje antagelse prisen på battericeller ved bytte etter garantitiden har utløpt.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Trond.Strom

Elon Musk har vel sagt at de kan produsere batterier under USD100/kWh. så USD8500 eller ca 65k nok + mva. gamle batterier resirkuleres og vil ha en verdi. Så kostnad for forbruker på 60-80k nok er ikke usansynlig

NegativeElectrode

Dette er ihvertfall en del av min risiko-vurdering ved å kjøpe TMS. Selv om Tesla surrer litt med nextgenseter og slikt, så har de en plan for elbilens fremtid, der de andre fabrikantene ser det mer som alternativ til eksosbilen og hobbyprosjekt. Skal Tesla lykkes må livsløpet for bilen være gjennomtenkt/påtenkt fra starten.

Batteriskiftestasjoner blir kanskje ikke noe suksess i den daglige bruken, men det ligger an til selvbetjent oppgradering av batteriene. Ingen bestilling av servicetime, venting og fordyrende ledd :)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Ikke model s men roadster her. 350k måtte de ut med her. http://www.tv2.no/a/5533999
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:35
Elon Musk har vel sagt at de kan produsere batterier under USD100/kWh. så USD8500 eller ca 65k nok + mva. gamle batterier resirkuleres og vil ha en verdi. Så kostnad for forbruker på 60-80k nok er ikke usansynlig

Ikke helt enda :p

Det påståes at battericellene inn til Tesla i dag koster USD180/kWh, i tillegg kommer byggingen av batteriet. Når GF er oppe og går så forventer de MINST 30% reduksjon i cellekostnaden (dvs USD126/kWh). De HÅPER på inntil 50% reduksjon (dvs USD90/kWh) etter som fabrikken kommer i full produksjon (2020).

Men ja, den dagen det blir aktuelt å måtte kjøpe byttebatteri som ikke går på garantien så er nok ikke disse prisene så alt for langt unna.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kjølholdt

mitt tips er at den dagen jeg må bytte batteri 2023  eller senere. betaler jeg 100000 for det , men da kan jeg sannsynligvis kjøre 80-90 mil på en lading :-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

mr_Utopia

Dette med batterifornyelse er nok mer nyansert enn bare cellepris
Man må huske at et verksted i Norge skal ha ca 1000 kr/t for slikt arbeid.

Jeg mener å ha lest i andre poster at det tar ca 1 dag å skifte batteri? om man skal behokle batterkassen og bytte ut cellene? Tror man raskt kan legge til noen 10-talls lapper til celleprisen. Så er det mulig at tesla vil holde kontrollen over dette i forhold til aktivering av det overhalte batteriet.

En batterpakke er mye mer enn bare battericellene.

I tilegg er det en annen sak i forhold til megafactory. Om man for eksempel driver bakeri, blir brødene aldri biligere enn melet de er laget av. Økning av produksjon vil muligens føre til økning av melprisen. Og å tro at Panasonic ikke driver effektivt er litt for enkelt.

Men om nye teknologier som gir økt kwh/$, så er det mer sannsynlig for meg at det er en viktig årsak til at batteriprisen vil gå ned.

Vil forøvrig minne om at teknologi for overføring av el. energi er forholdsvis uendret i ca 100 år. Og 12v blybatterier er vel ca dobbelt så dyre i dag som for 10 år siden. (Da jeg sist kjøpte startbatter).

Så man skal ikke anta at dette or'ner seg uten videre.


Havebigfun

Sitat fra: Sven-E på fredag 06. februar 2015, klokken 18:16
Sitat fra: mr_Utopia på fredag 06. februar 2015, klokken 17:33
Dette med batterifornyelse er nok mer nyansert enn bare cellepris
Man må huske at et verksted i Norge skal ha ca 1000 kr/t for slikt arbeid.

Jeg mener å ha lest i andre poster at det tar ca 1 dag å skifte batteri? om man skal behokle batterkassen og bytte ut cellene? Tror man raskt kan legge til noen 10-talls lapper til celleprisen. Så er det mulig at tesla vil holde kontrollen over dette i forhold til aktivering av det overhalte batteriet.
Tar under 5 minutter, og kan gjøres helautomatisk.

Ja -men det forutsetter infrastruktur som koster flere millioner kroner- tar nok litt tid før en slik robot ankommer her i landet.

kjølholdt

Vel skal man bare bytte hele batteriet bør jo dette være gjort på en times tid på verkstedet altså 1400 kr i arbeidspenger.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

mr_Utopia

Når det gjelder skifte av batteri, bør det gå relativt greitt hvis bilen er forberedt for det.

Men når det gjelder de som har fått installert "titanium shield" så har vel det økt vanskelighetsgraden for batteribytte?  Det jeg er litt bekymret over er at om man skal overhale batteriet, så vil det trolig koste en del kroner uansett om man kan plukke det ut av bilen i løpet av minutter.

http://www.navigantresearch.com/blog/how-much-will-consumers-pay-for-evs
http://www.altenergystocks.com/archives/2012/03/lux_research_dissects_lithiumion_battery_mythology.html

Her er 2 sider (tilfeldig googling) hvor det hevdes at prisene ikke vil falle tilsvarende forventningene.

Og så er det levetiden til batteriet. Det er avgjørende for life-cycle cost for bilen, hvor mange batterier man må kjøpe. Om batteriet holder i 10 år (og fortsatt være brukende med fornuftig rekkevidde), så holder det trolig med 2 batterier i bilens levetid, altså kjøp av 1 batteri om 10 år for en ny bil i dag.

Da er det klart at batteriprisen for en 9,9 år gammel tesla vil være avgjørende for privatøkonomien de årene. Er det 80000 så er det kanskje ikke så ille. Men om prisene skulle gå OPP, så er det klart at det vil bli et lite løft for de fleste, å skaffe til veie kanskje 200-300 k for et ny batteripakke?

Se bare på bildet under. Hvem ville trodd at lead-acid batterier ville øke så dramatisk i pris for 10 år siden? Etterhvert som teknologien forbedres, bør jo prisene gå ned?

http://4.bp.blogspot.com/__dBcu5uoqvc/SqQlsoaXPNI/AAAAAAAAABY/joPN0v9CdUM/s400/BatteryCost05to09.jpg

mr_Utopia

1400 i arbeidspenger høres rimelig ut. Men så er det alt det andre.

Sjekk denne video, sikkert nevnt før.



Transport, utpakking, overhaling, testing, garanti, reklamasjon etc.

Jeg forsøker ikke å være negativ her, men realistisk. Skal du skifte bremseklosser på en Golf, koster det fort mange 1000 selv om det tar bare 15 -20 minutt for en proff, og klossene koster et par hundre.



Ko_deZ

Jeg har regnet inn 100k om 10 år, så får vi se om det blir nødvendig i det hele tatt. Jeg vil tro at et eventuelt batteribytte vil være mer forårsaket av ønske om mer effekt og lenger rekkevidde, enn det vil være på grunn av redusert rekkevidde på det jeg har. Ikke minst håper jeg at nyere batterier vil kunne levere nok effekt til å få "nytten" av P selv med 50% lading på batteriet.

ToWalkOrDrive

Jeg tipper det om 10 år finnes helt andre batterier hvor en kan velge mellom å få høyere kapasitet eller lavere pris og vekt med samme som dagens kapasitet. Forøvrig har jeg en drøm om at batteriet varer i 20 år med 55% kapasitet og bilen blir bybilen. Ser at en Leaf-direktør har gått ut og sagt at de holder på å utvikle et 40-mils batteri som veier mindre enn dagens. Hvis det er sant vil nok teknologien kjapt smitte over på konkurrentene. Gi meg et 200kg batteri til Teslaen med 120Kwt batteri ☺
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. februar 2015, klokken 23:43
... Ser at en Leaf-direktør har gått ut og sagt at de holder på å utvikle et 40-mils batteri som veier mindre enn dagens. ...
Hvis Nissan sier et 40-mils batteri så betyr det i praksis 25mil (de påstår jo at dagens Leaf har 19,9mil rekkevidde), men det viktigste er vel at Nissan mener å få et batteri med dobbel kapasitet med lavere vekt en førsteutgaven av Leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA