Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsvunnet energi

Startet av Rossifan46, onsdag 04. februar 2015, klokken 23:05

« forrige - neste »

Rossifan46

Ikveld (onsdag) satte jeg bilen til lading med 25% restkapasitet. Sist jeg ladet bilen var til 90% søndag formiddag. Ser på trippen fra sist lading at jeg har kjørt 94,4 km og at bilen mener jeg har hatt et forbruk på 34,8 kWh, eller 368 Wh/km. Men ut i fra mine beregninger har jeg brukt 65% av 75,9 kWh = 49,3 kWh, eller 523 Wh/km siden sist lading. Mye småkjøring og forvarming av bilen. Men hvorfor vises ikke dette merforbruket noe sted?
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

bb

Forvarming, varme i bilen mens du står parkert og vampire drain vises ikke i triptelleren. Det er disse som har dratt de ekstra kilowattimene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Rossifan46

Jepp, det er jeg klar over. Men rart dette ikke vises på noe måte,  eller kommer bedre frem. Er jo en del av regnestykket ved å ha elbil det også. Tar man med tap i laderen så er forbruket 523/0,90 = 581 Wh/km, eller ganske nøyaktig tre ganger typical på 194. Håper på en update som bedre viser hva energien fra batteriet har gått til (fremdrift, varme, lyd...) mellom hver lading.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Cowboystrekk

Jeg håper at Tesla en dag kommer med mål for resterende kWh på batteriet :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA