Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importert Leaf fra USA

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. februar 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Avstemmingsresultatet så langt viser pragmatikerne leder stort over fundamentalistene.

Så dersom mindretallet alltid har rett, ............
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 07. februar 2015, klokken 14:39
Avstemmingsresultatet så langt viser pragmatikerne leder stort over fundamentalistene.

Så dersom mindretallet alltid har rett, ............
Det beste er det godes værste fiende.

Men en objektiv rangering vil nok bli:
Varmepumpe (i kyststklima)
Dieselvarmer basert på bioolje
Elektriskelement på fornybar energi / varmepumpe i (i innland/kalde strøk)
Dieselvarmer
Bensinvarmer
Elektrisk-elemet basert på EUs strømmix
Varmepumpe på kullkraft
Elektriskelement på kullkraft

Så spørs det hva bilen leveres med?
Så kommer det pragmatiske med rekkevidde og økonomi som gir praktiske endringer?
Eller følelesmessige/fundamentalistiske betraktninger som også kan endre rekkefølgen?

(Om det finnes biogassvarmere og naturgassvarmere kjenner jeg ikke til, en biogassvarmer ville komme nær toppen av en slik liste)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. februar 2015, klokken 15:15
Det beste er det godes værste fiende.

Men en objektiv rangering vil nok bli:
Varmepumpe (i kyststklima)
Dieselvarmer basert på bioolje
Elektriskelement på fornybar energi / varmepumpe i (i innland/kalde strøk)
Dieselvarmer
Bensinvarmer
Elektrisk-elemet basert på EUs strømmix
Varmepumpe på kullkraft
Elektriskelement på kullkraft

Så spørs det hva bilen leveres med?
Så kommer det pragmatiske med rekkevidde og økonomi som gir praktiske endringer?
Eller følelesmessige/fundamentalistiske betraktninger som også kan endre rekkefølgen?

(Om det finnes biogassvarmere og naturgassvarmere kjenner jeg ikke til, en biogassvarmer ville komme nær toppen av en slik liste)

Om man legger vekt på lokale utslipp og ikke globale blir nok den listen ganske annerledes. Det kommer nok dritt ut av en varmer drevet med biodiesel også.

En gunstig løsning ville vært en varmer basert på propan tror jeg. Minimalt med lokale utslipp, og om det var mulig å få plass til en 5kg komposittbeholder slipper man å forholde seg til montering av tank. Bare å koble fra og bytte beholderen i nærmeste gassautomat når den er tom. Energiinnhold ca. 65kWh pr. beholder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Et poeng er vel brannsikkerhet med slike systemer også. En 5 kgs gassbeholder i tillegg i bilen når man er redd for batteribranner i El-biler, uten tilskudd av gass. Nå er vel kanskje ikke hjemmelagde webasco løsninger heller særlig sikkert når det gjelder brannsikkerhet i bil akkurat.

K S

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:17
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. februar 2015, klokken 15:15
Det beste er det godes værste fiende.

Men en objektiv rangering vil nok bli:
Varmepumpe (i kyststklima)
Dieselvarmer basert på bioolje
Elektriskelement på fornybar energi / varmepumpe i (i innland/kalde strøk)
Dieselvarmer
Bensinvarmer
Elektrisk-elemet basert på EUs strømmix
Varmepumpe på kullkraft
Elektriskelement på kullkraft

Så spørs det hva bilen leveres med?
Så kommer det pragmatiske med rekkevidde og økonomi som gir praktiske endringer?
Eller følelesmessige/fundamentalistiske betraktninger som også kan endre rekkefølgen?

(Om det finnes biogassvarmere og naturgassvarmere kjenner jeg ikke til, en biogassvarmer ville komme nær toppen av en slik liste)

Om man legger vekt på lokale utslipp og ikke globale blir nok den listen ganske annerledes. Det kommer nok dritt ut av en varmer drevet med biodiesel også.

En gunstig løsning ville vært en varmer basert på propan tror jeg. Minimalt med lokale utslipp, og om det var mulig å få plass til en 5kg komposittbeholder slipper man å forholde seg til montering av tank. Bare å koble fra og bytte beholderen i nærmeste gassautomat når den er tom. Energiinnhold ca. 65kWh pr. beholder.

Helt enig.

Ohm

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:52
Et poeng er vel brannsikkerhet med slike systemer også. En 5 kgs gassbeholder i tillegg i bilen når man er redd for batteribranner i El-biler, uten tilskudd av gass. Nå er vel kanskje ikke hjemmelagde webasco løsninger heller særlig sikkert når det gjelder brannsikkerhet i bil akkurat.
Er de montert riktig, er de like farlige/ufarlige som de som er montert av et verksted. Du får det ikke til å brenne så lett. (Eberspächer/webasto)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ketill Jacobsen

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 07. februar 2015, klokken 14:39
Avstemmingsresultatet så langt viser pragmatikerne leder stort over fundamentalistene.

Så dersom mindretallet alltid har rett, ............

Mindretallet har aldri rett. Noen få ganger (når de er blitt i flertall) får de rett!

Øyvind.h

Sitat fra: Ketill Jacobsn på onsdag 11. februar 2015, klokken 23:55
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 07. februar 2015, klokken 14:39
Avstemmingsresultatet så langt viser pragmatikerne leder stort over fundamentalistene.

Så dersom mindretallet alltid har rett, ............

Mindretallet har aldri rett. Noen få ganger (når de er blitt i flertall) får de rett!
Tja. Tyskland - 2. verdenskrig?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Ketill Jacobsn på onsdag 11. februar 2015, klokken 23:55
Mindretallet har aldri rett. Noen få ganger (når de er blitt i flertall) får de rett!
Du skal aldri si aldri. Og aldri alltid.

Eksempelvis hadde det fordums mindretall som hevdet jorda gikk rundt sola, rett.
Og en eGolf er ikke alltid mindre miljøskadelig enn enn dieselGolf.
Ikke når en splitter ny bil går til havets bunn på bilfrakteren som forliser.
For i produksjon i motsetning til i bruk er eGolfen mest miljøskadelig av de to.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ketill Jacobsen

Litt presisering! De fleste mindretallsmeninger forblir i mindretall til evig tid. Det Ibsen påpekte var at de fleste flertallsmeninger hadde startet som en mindretallsmening (en må vinne tilslutning for å få rett).

timingbeltkiller

Å ha rett uten å få rett forekommer desverre relativt hyppig.
Ofte vinner den ressurssterke uten å ha rett.
Og den ressurssvake som har retten på sin side, taper.
Dette gjelder juridisk, økonomisk og generelt.

I alle samfunn er det på mer enn en måte dyrt å være fattig, både i penger og i ånden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA