Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importert Leaf fra USA

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. februar 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Bensin- eller dieseldrevne varmere - gjerne fra Webasto eller Eberspächer - har vært og blir brukt som kilde for varmeapparatvarme i enkelte elbiler.

Dette temaet engasjerer, og meningene er delte. Noen ser det som en indiskutabel fordel, siden man ikke tapper hovedbatteriet i bilen for å lage varme, og det går dermed an å kjøre lengre distanser uten utslipp til framdrift. Andre er uenige og mener det torpederer hele prinsippet med nullutslippskjøretøy, og at elbiler med Webasto burde betale moms og fulle avgifter.

Hva mener du?

Gordon Retriever

#1
Jeg vil bare understreke at dette ikke er en praktisk/teknisk tråd, så hvis du lurer på hvordan Webasto fungerer, hvor man får kjøpt det, hvordan det installeres og hva det koster, så henvises det til tekniske eller merkespesifikke delfora.  Motivasjonen for å starte denne tråden er at jeg har observert at svært ofte sporer tråder omkring det tekniske ved fossilvarme av til å dreie seg om hvorvidt det er politisk eller etisk riktig å få varme i bilen sin på denne måten.  Disse diskusjonene kan derfor henvises til denne tråden heretter. :)


Til tema i denne tråden, mener jeg at det er lite sannsynlig vi vil få se særlig mange kommende elbiler med egen drivstofftank for varmeapparatet:  Det vil være for dårlig reklame for bilprodusentene hvis det skapes inntrykk av at hovedbatteriet ikke klarer å stå for oppvarmingen på egenhånd, og den påståtte nullutslippsbilen lukter oljefyr på kalde dager.

eivhelle

Et varmeapparat utnytter energien i diesel/bensin bortimot 100% og er derfor ikke sløsing av energi slik det er når man bruker det til fremdrift. Og hvis man er fundamentalist kan man strengt talt benytte bio drivstoff slik at bruken blir CO2 nøytral.

Og strengt talt kan man jo også være så uheldig at man ved et uhell har fått fylt på strøm fra kullkraft på batteriet. Og i det tilfellet vil det jo ikke være så veldig miljøvennlig å bruke den strømmen til oppvarming.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

pwb

Full avgift på elbiler er det beste, da slipper man slike problemer.

Øyvind.h

Spørsmålet er hva slags drivstoff man bruker. Dieseleksoser jo som kjent ganske så helseskadelig. Mao mer positiv til tilleggsvarmer på andre drivstoff....

Elbil med fossil tilleggsvarmer er i det minste mye bedre enn fossilbil.
Men min erfaring med webasto tilsier at det er produkt jeg aldri skal ha uten garanti/reklamasjonsrett.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ohm

Sitat fra: pwb på onsdag 04. februar 2015, klokken 18:52
Full avgift på elbiler er det beste, da slipper man slike problemer.
Ser ikke bort fra at noen likevel ville ment at det er galt og nærmest juks med fossilvarmer i elbil 8)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 04. februar 2015, klokken 17:54
Dette temaet engasjerer, og meningene er delte. Noen ser det som en indiskutabel fordel, siden man ikke tapper hovedbatteriet i bilen for å lage varme, og det går dermed an å kjøre lengre distanser uten utslipp til framdrift. Andre er uenige og mener det torpederer hele prinsippet med nullutslippskjøretøy, og at elbiler med Webasto burde betale moms og fulle avgifter.

Refleksreaksjonen min er at dette bryter totalt med prinsippet med nullutslipp, og derfor ikke hører noe sted hjemme. Men joda, ser argumentet at med (tildels sterkt) begrenset rekkevidde på elbiler, så kan ett slikt fossilt varmeapparat bidra med å muliggjøre mer bruk av elbil der valget står mellom fossilt varmeapparat eller fossil bil.

Så jeg vil si at som en overgangsordning mens man enda har kortrekkende elbiler (eller hybrider) kan dette være ett greit kompromiss, men som jeg forventer at "dør ut" av seg selv etter som det blir mer vanlig med langtrekkende elbiler med ett greit ladenettverk. Går direkte tilbake til refleksreaksjonen min dersom jeg skulle se dette på en Tesla ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

#7
Olje til framdrift virkningsgrad ca 40%
Olje til oppvarming virkningsgrad ca 90%
Det er sikkert mindre utslipp fra en oljevarmer enn fra eloppvarming fra batteri som lades av europisk strøm-mix.
Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2011, klokken 10:34
Så fremt det ikke er en slags varmepumpe i kombinasjon med air-condition anlegget er vel dette med elektrisk oppvarming for 0 utslipp noe missforstått.

Fra et miljøsynspunkt er vel en elbil med biodiesel varmeapparat på brukt frityrolje det optimale, når en ser bort fra litt gatekjøkkenlukt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hansi

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:31
Refleksreaksjonen min er at dette bryter totalt med prinsippet med nullutslipp, og derfor ikke hører noe sted hjemme.

Enig i dette.

Ser de andre argumentene men for min del blir dette det viktigste. Bedre å forhåndsvarme med app/Defa.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

Burde vært på tilleggsutstyrslisten til alle biler, inkludert Elbiler.

Har det i alle classic'ene mine og digger det.

Synd å bruke dyrbar strøm medc alle tap det medfører fra produksjon til lading av batteri og så brenne energien av på å varme kupeen. Det er sløseri det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Hvis en dieselvarmer gir deg den ekstra rekkevidden du trenger vinterstid så du kan kjøre elbil og ikke må ta fossilbil kan du gjøre det med godt samvittighet.

Elbilkritikerene mener jo i tillegg at alle elbiler kjører på forurensende kullkraft og da må det være bedre å fyre direkte med f.eks fossilt direkte (ca 80% virkningsgrad er vel normalt) enn å ta alle overføringstapene man får på veien fra kull via batteri til varmeapparat. Biodiesel/bioetanol er jo også en mulighet.

For egen del er det veldig stor sansynlighet for at det kommer en dieselvarmer i Leafen iløpet av sommeren. Så blir langturene på vinteren en lek med færre ladestopp.

Electrix

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:43
Olje til framdrift virkningsgrad ca 40%
Olje til oppvarming virkningsgrad ca 90%
Det er sikkert mindre utslipp fra en oljevarmer enn fra eloppvarming fra batteri som lades av europisk strøm-mix.
Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2011, klokken 10:34
Så fremt det ikke er en slags varmepumpe i kombinasjon med air-condition anlegget er vel dette med elektrisk oppvarming for 0 utslipp noe missforstått.

Fra et miljøsynspunkt er vel en elbil med biodiesel varmeapparat på brukt frityrolje det optimale, når en ser bort fra litt gatekjøkkenlukt.
Da kan man også bruke samme logikk og anbefale folk å installere oljefyr i husene hjemme. Webastoen gir lokale utslipp, regner med at den også produserer litt NOx og annet svineri, selv om dette er små mengder i forhold til en bilmotor. Greit nok som en nødløsning med de korte rekkeviddene vi har nå på de fleste elbilene, men dette bør man egentlig fase ut etter hvert.

Når det gjelder biodrivstoff og brukt frityrolje så er dette også omdiskutert. Biodrivstoff gir også lokal luftforurensing. Og om man må foredle den til biodiesel eller bioetanol så går det med store mengder energi. Da vil det antakelig være mer effektivt med en enkel rensing av partikler før man kjører frityroljen i et oljefyrt kraftvarmeverk.

Jeg mener det var en artikkel fra Danmark for noen år siden der danske forskere påpekte at de kunne fått 50% bedre CO2 reduksjon om de gjorde noen enkle ombygginger på sine kraftvarmeverk og kjørte brukt matolje ol rett i brennerne i stedet for å blande inn en viss prosent biodrivstoff i drivstoffet til bilene slik EU-kravet var.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ohm

Så må vi ikke glemme at dette er et tema som gjelder de kalde landene i størst grad. Vi har det ganske kjølig her store deler av året.

Jeg er ikke en stor forkjemper for fossilvarmer i elbil, men mener det må være greit å tilpasse bilene etter vårt klima. Utslippene er minimale, vi snakker om noen få desiliter pr time. Eberspracher Hydronic 4 kw, bruker 0,53 /0,27 liter pr time på henholdsvis full /halv fart. ( 4300/2400 watt) Har de siste 12 000 km frosset ganske mange ganger i eGolfen når jeg har måttet tyne ut mer enn 8-10 mil. Samme hva folk sier, det blir ganske kjølige i minus 10 grader og ecomode. (eGolf uten vp)

For å sette ting i perspektiv, et pasasjerfly brenner av flere tonn med parafin bare ved takeoff, så her er det mye annet å ta tak i med tanke på miljøhensyn i forhold til noen liter til  oppvarming vinteren igjennom. Jeg tror heller ikke alle som kjører elbil er miljøfantaster, miljøbiten er bare en bonus i tillegg til fordelene med elbil generelt. (hvis elbilen er miljøvennlig, det er jo også et tema, men et helt annet tema enn det vi her diskuterer)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektrolux


[/quote]Da kan man også bruke samme logikk og anbefale folk å installere oljefyr i husene hjemme.
[/quote]

Ikke helt det samme for her er ingen tap i batteri og lading. Og kupeen er liten og mobil. Tenk at energien i et batteri veier nesten 100 ganger mer enn i biodiesel. Da er det bedre å ha med 20 kWt varme i form av 5 kg flytende veske enn 200 kg batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:46
Burde vært på tilleggsutstyrslisten til alle biler, inkludert Elbiler.

Har det i alle classic'ene mine og digger det.

Synd å bruke dyrbar strøm medc alle tap det medfører fra produksjon til lading av batteri og så brenne energien av på å varme kupeen. Det er sløseri det.

Tja. 55% effektivtet i gasskraftverk (vår marginalkraft, Kårstø). 7% overføringstap, 12% ladetap. Det blir 45% igjen. VP med COP på 3= 3*45= 135% effektivitet. Hvordan kan Webastoen konkurrere med det? En moderne oljefyr klarer 85-90%, Webastoen ligger garantert et godt stykke under dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA