Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importert Leaf fra USA

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. februar 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Hansi på fredag 06. februar 2015, klokken 14:37
Benytte seg av stadig økende antall hurtigladere/semihurtigladere? Benytte kollektivtransport på lengre turer? Planlegge bedre? Forvarme? Installere Defa? Kle seg bedre? Installere/kjøpe raskere lademuligheter hjemme? Mange alternativer.. (men ja, jeg ser at det kan være utfordrende)

Eller kjøre fossilbil -det er lite utfordrende det.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hansi

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. februar 2015, klokken 14:54
Sitat fra: Hansi på fredag 06. februar 2015, klokken 14:37
Benytte seg av stadig økende antall hurtigladere/semihurtigladere? Benytte kollektivtransport på lengre turer? Planlegge bedre? Forvarme? Installere Defa? Kle seg bedre? Installere/kjøpe raskere lademuligheter hjemme? Mange alternativer.. (men ja, jeg ser at det kan være utfordrende)

Eller kjøre fossilbil -det er lite utfordrende det.

Thomas

Hvis man har tilgang til fossilbil i tillegg til å ha en elbil, ja.
Hvis ikke kan det kanskje være mer utfordrende enn mange av alternativene jeg nevner.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

emil

Men mye mindre utslipp ved å kjøre elektrisk og varme fossilt på langtur enn å kjøre fossilt på hele turen.

Hansi

Men enda mindre (ingen) utslipp ved å kjøre uten fossil varme.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

emil

Sitat fra: Hansi på fredag 06. februar 2015, klokken 15:28
Men enda mindre (ingen) utslipp ved å kjøre uten fossil varme.

Men da blir det kun korte turer som er muligheten.

Hansi

#35
Sitat fra: emil på fredag 06. februar 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Hansi på fredag 06. februar 2015, klokken 15:28
Men enda mindre (ingen) utslipp ved å kjøre uten fossil varme.

Men da blir det kun korte turer som er muligheten.

Alt er relativt. Jeg er enig i at det er utfordrende å kjøre helelektrisk per i dag, med unntak av Tesla.
Jeg tror vi begge vet argumentene for og imot fossilvarmer i elbil, det er vel i grunn ikke så mye poeng i å diskutere, vi kan være enige om å være uenige? :)

Edit: Tråden er jo om diskusjon rundt dette, så da er det vel bare å diskutere.. Men jeg tror jeg har fått frem hva jeg mener om dette, så da overlater jeg til andre å fortsette :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Griffel

Sitat fra: Hansi på fredag 06. februar 2015, klokken 14:37
Benytte seg av stadig økende antall hurtigladere/semihurtigladere? Benytte kollektivtransport på lengre turer? Planlegge bedre? Forvarme? Installere Defa? Kle seg bedre? Installere/kjøpe raskere lademuligheter hjemme? Mange alternativer.. (men ja, jeg ser at det kan være utfordrende)
Jeg ville ikke hatt strøm fram og tilbake til jobben uten en Webasto.
Hurtiglader: = 1/2 time ekstra på hjemtur, ganske betydelig i % av reisetid og kald mat.
Kollektivtransport: 1,5 timer ekstra både til og fra jobb, hovedgrunnen til at jeg brukte bil.
Lademuligheten hjemme: Den eksisterende ga meg "full tank".
Kle seg bedre: Jo da, selvpining er alltid en mulighet.
Planlegge bedre: =Finne en vei med bare nedoverbakker i begge retninger.
Forvarme/Installere Defa: Kun en liten lunk (1,5kW) sammenlignet med Webasto 5kW.

Men det er klart at for de som har batteri til det i forhold til kjørelengder er en varmepumpe/elvarme helt fint og det er ingen grunn til å kaste bort penger på en Webasto. Slik sett er Webastoen en nødløsning.

Forbruket av brensel på en Webasto kan ikke sammenlignes med bensinforbruk til framdrift. Fossilbilen brukte over 50l/uken (mye kø). 5l tanken til Webasto ble fylt 3 ganger i løpet av vinteren (det vil si året). Så å si at f.eks en varmer gjør elbilen til en hybrid blir ganske meningsløs.

(Ps. Jeg jobber ikke lenger men beskrivelsen passer slik jeg hadde det for et par år siden).

I ander land enn Norge (EUmix) vil det kreves varmepumpe for å bli mer miljøvennlig enn bensin/diesel til oppvarming.
Sitat fra: Electrix på onsdag 04. februar 2015, klokken 22:12
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:43
Olje til framdrift virkningsgrad ca 40%
Olje til oppvarming virkningsgrad ca 90%
Det er sikkert mindre utslipp fra en oljevarmer enn fra eloppvarming fra batteri som lades av europisk strøm-mix.
Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2011, klokken 10:34
Så fremt det ikke er en slags varmepumpe i kombinasjon med air-condition anlegget er vel dette med elektrisk oppvarming for 0 utslipp noe missforstått.

Fra et miljøsynspunkt er vel en elbil med biodiesel varmeapparat på brukt frityrolje det optimale, når en ser bort fra litt gatekjøkkenlukt.
Da kan man også bruke samme logikk og anbefale folk å installere oljefyr i husene hjemme.
Det er av den grunn EU ikke tillater varmtvannbereder på strøm; for stort energigtap når det er varme en trenger.

Noen benytter også varmeargumentet for å fortelle at elbiler på kulkraft er mindre miljøvennlig enn diesel, siden virkningsgraden på dieselbilen bedres betydelig når en tar hensyn til at noe av tapene i dieselmotoren går til oppvarming av kupeen, og at når det skal erstattes av kullkraft til et elektrisk varmeelement blir regnestykket et annet.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

moonbuggy

Sitat fra: emil på fredag 06. februar 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Hansi på fredag 06. februar 2015, klokken 15:28
Men enda mindre (ingen) utslipp ved å kjøre uten fossil varme.

Men da blir det kun korte turer som er muligheten.
Det argumentet blir jo enda bedre for biler som I3 rex f.eks. Da økes rekkevidden drastisk og behovet for annen langt mer forurensende fossiltransport mindre.

Hansi

Griffel: Lade mens du er på jobb? Ser det er bare på vei hjem fra jobb du trenger hurtiglade?

Jeg har installert Defa på bilen min, og det gir mye mer enn "liten lunk"
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

emil

Sitat fra: moonbuggy på fredag 06. februar 2015, klokken 17:24
Sitat fra: emil på fredag 06. februar 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Hansi på fredag 06. februar 2015, klokken 15:28
Men enda mindre (ingen) utslipp ved å kjøre uten fossil varme.

Men da blir det kun korte turer som er muligheten.
Det argumentet blir jo enda bedre for biler som I3 rex f.eks. Da økes rekkevidden drastisk og behovet for annen langt mer forurensende fossiltransport mindre.

Rekkeviddeforlenger bruker ganske mye mer fossilt drivstoff enn en liten dieselvarmer. Man kan nok bruke overskuddsvarme fra REX til oppvarming, men å bruke REX til å lade batteri for å bruke til oppvarming, selv med varmepumpe er ingen optimal løsning.

For meg er dieselvarmer relevant for å få samme kjøredistanse på batteri hele året. To hurtigladinger mellom Arendal og Oslo hele året i tilegg til behagelig temperatur i bilen gjør skrotingen av fossilbilen enda mer fornuftig.

Helge

Sitat fra: Sigurd på fredag 06. februar 2015, klokken 14:36
Da jeg kjørte Think (uten Webasto) var det jakke som gjaldt om vinteren.
...og den Thinken hadde ikke noen... form for varme/varmeapparat? Kun kald luft?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Ferry

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. februar 2015, klokken 13:01
Et annet alternativ er å ta med seg forvarmet varmt vann.

Jeg tok med en 1,5 l flaske med varmt vann på langtur. Den var veldig god å varme seg på underveis. Den holdt lenge på varmen også. Jeg skal ta med flere neste gang. Kan pakke dem inn i et pledd og ta fram etterhvert. Har til og med vurdert å ta med primus og varme opp igjen vannet ved ladestopp. Varme klær er et must, men i dag har jeg kjørt 13 mil med varmen avslått, 6-7 minusgrader, og kun jeans på beina. Funker overraskende greit. Hvis jeg hadde funnet en trygg måte å bruke gassbrenner mens jeg kjører.. Skulle gjerne hatt vedovn i bilen jeg, men det blir litt mye Reodor Felgen :)

Ohm

Sitat fra: Ferry på fredag 06. februar 2015, klokken 23:17
Sitat fra: elektrolux på fredag 06. februar 2015, klokken 13:01
Et annet alternativ er å ta med seg forvarmet varmt vann.

Jeg tok med en 1,5 l flaske med varmt vann på langtur. Den var veldig god å varme seg på underveis. Den holdt lenge på varmen også. Jeg skal ta med flere neste gang. Kan pakke dem inn i et pledd og ta fram etterhvert. Har til og med vurdert å ta med primus og varme opp igjen vannet ved ladestopp. Varme klær er et must, men i dag har jeg kjørt 13 mil med varmen avslått, 6-7 minusgrader, og kun jeans på beina. Funker overraskende greit. Hvis jeg hadde funnet en trygg måte å bruke gassbrenner mens jeg kjører.. Skulle gjerne hatt vedovn i bilen jeg, men det blir litt mye Reodor Felgen :)
Artig. Hvordan elbil har du?

Hvis man ikke skal ha på varme, kan man jo gjør som vi gjorde i millitæret, sitte i sovepose, komagenser og BF. Da holdt man varmen selv i M6 og Volvofelt i minus 30. Men jeg er blitt litt for glad i komfort med årene.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ferry

Kjører i3. Jeg er overrasket over hvor "varmt" det er i kupéen selv uten fyring. "Varmt" i hermetegn, for det er selvfølgelig ikke varmt, men mer "mangel av kulde". Ikke dugger eller iser det heller. Med litt varmere klær enn vanlig så går det helt fint, bare man vil. Jakke, lue, hansker og et pledd over låra eller ei fora bukse hjelper på. Jeg tenker som så at så lenge folk kjører snøscooter, så kan jeg klare å kjøre elbil. En må bare tilpasse seg en ny situasjon.

Griffel

Sitat fra: Ferry på fredag 06. februar 2015, klokken 23:17
Sitat fra: elektrolux på fredag 06. februar 2015, klokken 13:01
Et annet alternativ er å ta med seg forvarmet varmt vann.
Har til og med vurdert å ta med primus og varme opp igjen vannet ved ladestopp.
Det kommer vel da i kategori med Webasto, bare med dårligere virkningsgrad.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA