Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importert Leaf fra USA

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. februar 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Her er det viktig at det perfekte ikke blir det godes fiende. Pendlere kan plutselig klare seg med en billig 2011 Leaf og installere webasto for 20.000 hos Elbilmek på Fornebu, og bli "rekkeviddekongen" blant Leafene og kjøre en god del lenger enn generasjon 2 med varmepumpe. Kan fyre med bio lampeolje hvis man vil være klimanøytral: https://shop.grene.com/store/agro-no/no/product/1803360 eller alkylatbensin om man har webasto bensinutgave.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

emil

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:59
Tja. 55% effektivtet i gasskraftverk (vår marginalkraft, Kårstø). 7% overføringstap, 12% ladetap. Det blir 45% igjen. VP med COP på 3= 3*45= 135% effektivitet. Hvordan kan Webastoen konkurrere med det? En moderne oljefyr klarer 85-90%, Webastoen ligger garantert et godt stykke under dette.

Hvor langt ned i utetemperatur har den gjennomsnittlige bil-varmepumpen en COP på 3?

Fossilvarmer har nok mest for seg i biler uten varmepumpe, eller i biler med varmepumpe som kjører i områder der varmepumpen har veldig liten virkningsgrad. Eller i biller som må tyne rekkevidden maks og må bruke så lite strøm som mulig til varmeapparat, uavhengig av COP på 2 eller 4 på en varmepumpe.

Electrix

#17
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. februar 2015, klokken 23:39
Da kan man også bruke samme logikk og anbefale folk å installere oljefyr i husene hjemme.

Ikke helt det samme for her er ingen tap i batteri og lading. Og kupeen er liten og mobil. Tenk at energien i et batteri veier nesten 100 ganger mer enn i biodiesel. Da er det bedre å ha med 20 kWt varme i form av 5 kg flytende veske enn 200 kg batteri.
[/quote]20 kWh varme trenger jeg ikke å ha med på hver tur med min Leaf, så vi kan trygt gå ned til 10 kWh og 100 kg.

Ser over at en Webasto koster rundt 20 000 å installere, kan vel anta rundt 10 000 om den ble levert i bilen. Nissans batteripakke ligger vel i dag rundt 40 000, 10 kWh ekstra burde da ligge rundt 20 000. jeg ville heller betalt 20 000 for 10 kWh ekstra batteri istedet for 10 000 for 20 kWh webastovarmer. Den ekstra batterikapasiteten vil jo lades når jeg lader, mens webastoen må etterfylles separat med kanne.

10 kWh ekstra batteri vil gi meg nesten dobbel rekkevidde på langtur med de avstandene det er mellom hurtigladere idag. Med 50 km mellom hurtigladere må man lade veldig høyt opp for å hoppe over en lader (100 km) og fremdeles ha litt sikkerhetsmargin. Med 50 % større pakke kan du ankomme med lavere % SOC og fremdeles ha like mange km restkapasitet igjen og på en 50 kW lader får du i praksis nesten 50 % raskere lading hvis du regner i km ladefart. Du kan da lett stoppe på annenhver lader (100 km etapper) istedet for hver (50 km etapper).

Jeg regner webasto som en nødløsning i dag pga fremdeles høy batteripriser og at produsentene ikke ser/ikke vil se behovet for større biler med bedre rekkevidde. Når det er sagt endte jeg opp med Nei som nærmeste alternativ, men jeg ville egentlig svart tja på denne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ohm

Jeg ville selvsagt heller hatt større batteri i eGolfen, men det er faktisk ikke mulig per i dag. Jeg kunnet kjøpt Tesla, men det synes jeg ble for dyrt, eller jeg kunne ventet til det kom en bedre elbil. Jeg har ventet helt siden Think kom på markedet, og har hatt lyst på elbil i over 16 år. Kostnaden min ble litt over 10 000, siden jeg gjorde alt selv. Ja, dette er en nødløsning og ikke optimalt, men det gjør småelbilene mer anvennlige med tanke på rekkevidde.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:59
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:46
Burde vært på tilleggsutstyrslisten til alle biler, inkludert Elbiler.

Har det i alle classic'ene mine og digger det.

Synd å bruke dyrbar strøm medc alle tap det medfører fra produksjon til lading av batteri og så brenne energien av på å varme kupeen. Det er sløseri det.

Tja. 55% effektivtet i gasskraftverk (vår marginalkraft, Kårstø). 7% overføringstap, 12% ladetap. Det blir 45% igjen. VP med COP på 3= 3*45= 135% effektivitet. Hvordan kan Webastoen konkurrere med det? En moderne oljefyr klarer 85-90%, Webastoen ligger garantert et godt stykke under dette.

+1

Elbil fundamentalist

Sitat fra: K S på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:59
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:46
Burde vært på tilleggsutstyrslisten til alle biler, inkludert Elbiler.

Har det i alle classic'ene mine og digger det.

Synd å bruke dyrbar strøm medc alle tap det medfører fra produksjon til lading av batteri og så brenne energien av på å varme kupeen. Det er sløseri det.

Tja. 55% effektivtet i gasskraftverk (vår marginalkraft, Kårstø). 7% overføringstap, 12% ladetap. Det blir 45% igjen. VP med COP på 3= 3*45= 135% effektivitet. Hvordan kan Webastoen konkurrere med det? En moderne oljefyr klarer 85-90%, Webastoen ligger garantert et godt stykke under dette.

+1
Poenget her så vi ikke glemmer det er at primærmålet med elbil er persontransport, sekundært oppvarming. Man setter seg ikke inn i ELbilen for å varme seg, man skal ett sted. På kalde dager tærer sekundærtmålet på primærformålet og skaper kortere rekkevidde. En webasto nuller ut denne uønskede effekten av sekundærmålet kan avgjøre om elbilen som sådan egner seg til primærbehovet. Hvis elbilen bruker opp strømmen på å varme kupeen slik at du ikke kommer frem til barnehagen tidsnok for å hente ungen, ryker elbilen rett ut på finn.no og fossilbil innkjøpt. Med en webasto kan man bruke på de kaldeste dagene beholder man rekkevidden og fortsetter å kjøre ELbil med god varme på kupeen, null rekkeviddeangst og isfrie ruter. DET er hva webasto på elbil dreier seg om. Resten av året er webaston slått av og dermed er bidraget ubetydelig på lokal/klima.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Helge

Mye interessante synspunkter her og mye jeg er enig i. Mine synspunkter bør kanskje ses i det lys at vi i min husstand har to elbiler der begge er en slags første generasjons elbil (1998 Peugeot 106 Electric og 2003 Citroen Saxo Electrique). Med første generasjon elbil tenker jeg selvsat "nyere tid" og regner ikke 100 år tilbake ;D

  • Ideelt sett og på lang sikt synes jeg ikke fossilt drevne varmeapparat hører hjemme i elbil. På lang sikt ønsker jeg eksosrør helt vekk fra bilene som kjører inne i byene.
  • Inntil de blir så gamle at nesten alle av dem forsvinner er det greit at de eldste elbilene har varmeapparat som Webasto og tilsvarende. Disse bilene har typisk batterikapasitet som er bare ca det halve av Nissan Leaf og har ikke originalopplegg for kupevarming fra det "bittelille" fremdriftsbatteriet (eksempelvis bare 12 kWt). Disse varmeapparatene er vel sjelden i drift fra april til oktober (hos oss i alle fall)
  • Inntil man får til nødvendig økning i rekkevidde på elbilene synes jeg også det som en midlertidig løsning er greit med Webasto etc i nyere elbiler som eGolf og Leaf. Men det synes jeg man bør komme bort fra på lang sikt
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

K S

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 05. februar 2015, klokken 13:03
Sitat fra: K S på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:59
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:46
Burde vært på tilleggsutstyrslisten til alle biler, inkludert Elbiler.

Har det i alle classic'ene mine og digger det.

Synd å bruke dyrbar strøm medc alle tap det medfører fra produksjon til lading av batteri og så brenne energien av på å varme kupeen. Det er sløseri det.

Tja. 55% effektivtet i gasskraftverk (vår marginalkraft, Kårstø). 7% overføringstap, 12% ladetap. Det blir 45% igjen. VP med COP på 3= 3*45= 135% effektivitet. Hvordan kan Webastoen konkurrere med det? En moderne oljefyr klarer 85-90%, Webastoen ligger garantert et godt stykke under dette.

+1
Poenget her så vi ikke glemmer det er at primærmålet med elbil er persontransport, sekundært oppvarming. Man setter seg ikke inn i ELbilen for å varme seg, man skal ett sted. På kalde dager tærer sekundærtmålet på primærformålet og skaper kortere rekkevidde. En webasto nuller ut denne uønskede effekten av sekundærmålet kan avgjøre om elbilen som sådan egner seg til primærbehovet. Hvis elbilen bruker opp strømmen på å varme kupeen slik at du ikke kommer frem til barnehagen tidsnok for å hente ungen, ryker elbilen rett ut på finn.no og fossilbil innkjøpt. Med en webasto kan man bruke på de kaldeste dagene beholder man rekkevidden og fortsetter å kjøre ELbil med god varme på kupeen, null rekkeviddeangst og isfrie ruter. DET er hva webasto på elbil dreier seg om. Resten av året er webaston slått av og dermed er bidraget ubetydelig på lokal/klima.

Jeg kan være enig hvis drivstoffet til varmeren er gass, etanol eller lignende, diesel forpester omgivelsene, og burde strengt tatt vært bannlyst i tettbebyggelse.
Hvis det skulle innføres forbud mot dieselkjøretøyer i byer? Tyskland har innført miljøsoner som er gradert fra ok til forbudt.

Muffinman

SitatGreit eller ikke?
Greit inntil elbilene blir såpass gode at de klarer seg uten. Men en elbil som lukter eksos sender et uheldig signal til uinvidde.

Thomas Parsli

Jeg antar man monterer en fossilbrenner i elbilen fordi man trenger det, ikke fordi det er festlig å brenne av 20-30.000,- på noe som må fylles på en bensinstasjon.

Til de 25% som ikke synes det er greit -hva er alternativet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

moonbuggy

Greit å sette inn et lite effektivt dieselaggregat i bilen som produserer strøm til oppvarming/kjøling, og når det behovet er dekket, eventuelt sender strømmen til batteriet for å øke rekkevidden, når det behovet er der ?



elektrolux

Et annet alternativ er å ta med seg forvarmet varmt vann. Kjenner en som gjør dette og kjører inntil 100 km med Classic Think.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ohm

Sitat fra: moonbuggy på fredag 06. februar 2015, klokken 12:14
Greit å sette inn et lite effektivt dieselaggregat i bilen som produserer strøm til oppvarming/kjøling, og når det behovet er dekket, eventuelt sender strømmen til batteriet for å øke rekkevidden, når det behovet er der ?
På moderne elbiler får man ikke kjørt når man lader.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Sigurd

Jeg synes folk er for godt vant med komfort.
I de fleste tilfeller kan Webastoen erstattes av en god jakke og hansker. I alle fall innenfor rekkevidden til de bilene der dette er aktuelt.
Da jeg kjørte Think (uten Webasto) var det jakke som gjaldt om vinteren. Nå varmer jeg opp kupeen med kinesiske kullkraftverk med god samvittighet ;)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Hansi

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. februar 2015, klokken 11:45
Jeg antar man monterer en fossilbrenner i elbilen fordi man trenger det, ikke fordi det er festlig å brenne av 20-30.000,- på noe som må fylles på en bensinstasjon.

Til de 25% som ikke synes det er greit -hva er alternativet?

Thomas

Benytte seg av stadig økende antall hurtigladere/semihurtigladere? Benytte kollektivtransport på lengre turer? Planlegge bedre? Forvarme? Installere Defa? Kle seg bedre? Installere/kjøpe raskere lademuligheter hjemme? Mange alternativer.. (men ja, jeg ser at det kan være utfordrende)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA