Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo - Strømstad - Oslo

Startet av harruz, onsdag 25. februar 2015, klokken 17:07

« forrige - neste »

harruz

Hei, har noen ganger nå stått og ladet opp på skattebetalernes penger. Originalledningen til Leafen har ladekladden så tett opp til det 90 graders støpslet, så her er det problemer å få støpslet og kabel i ladeboksen. Det blir til at man må tvinge en ganske brutal knekk på kabelen, og det kan neppe være bra på sikt.

Derfor tenker jeg at en liten skjøtestump kanskje kan være praktisk? det øker selvfølgelig risikoen for at noen finner på noe djevelskap.

Finnes det slike korte skjøteledninger i handelen? Kan jeg eventuelt lage en selv? Hva slags kabel skal jeg da ta utgangspunkt i?
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Sitat fra: harruz på onsdag 04. februar 2015, klokken 09:48
Hei, har noen ganger nå stått og ladet opp på skattebetalernes penger. Originalledningen til Leafen har ladekladden så tett opp til det 90 graders støpslet, så her er det problemer å få støpslet og kabel i ladeboksen. Det blir til at man må tvinge en ganske brutal knekk på kabelen, og det kan neppe være bra på sikt.

Derfor tenker jeg at en liten skjøtestump kanskje kan være praktisk? det øker selvfølgelig risikoen for at noen finner på noe djevelskap.

Finnes det slike korte skjøteledninger i handelen? Kan jeg eventuelt lage en selv? Hva slags kabel skal jeg da ta utgangspunkt i?

Kjøp en 15-20M skjøtekabel fra f.eks Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-3G25-mm-46188/

Denne er det uansett veldig lurt å ha liggende hvis man må lade og det er litt avstand fra parkering til tilgjengelig kontakt. Jeg har min liggende i vesken til den originale ladekladden.

Klipp av en halvmeter av en av endene og monter på nytt støpsel og kontakt på hver sin ende.

http://www.clasohlson.com/no/Stopsel-&-skjoteuttak-IP44/32-8681

Alternativt bytt ut skjøteledningen med bare løst støpsel, kontakt og en passende lengde 2.5mm2 gummikabel.

HoeggenEL

Ta utgangspunkt i denne eller lignende;
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/overgangskabler/overgangskabel-403160/
(Hovedsaken er at kabelen er 2x2,5mm2+j)

Klipp av CEE-pluggen og erstatt med f.eks denne;
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/stopsler-og-uttak/stopsel-400178/

PS:
Kjøp to av førstnevnte overgangskabel.
Kjekt å ha overgang fra CCE til Schuko liggende i bilen. Den kan du få bruk for en vakker dag.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

HoeggenEL

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. februar 2015, klokken 10:16
En slik beskyttelsesboks er kjekk:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Tilbehor/Vanntett-beskyttelsesboks-44177/

Så blir ikke skjøten liggende eksponert i slaps og regn.

Tror ikke støpselet som er på Nissan-ladekabelen passer inn her. Kabelen er montert 90 grader inn på støpselet.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

tomrh

Sitat fra: HoeggenEL på onsdag 04. februar 2015, klokken 12:16
Sitat fra: tomrh på onsdag 04. februar 2015, klokken 10:16
En slik beskyttelsesboks er kjekk:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Tilbehor/Vanntett-beskyttelsesboks-44177/

Så blir ikke skjøten liggende eksponert i slaps og regn.

Tror ikke støpselet som er på Nissan-ladekabelen passer inn her. Kabelen er montert 90 grader inn på støpselet.
Ja du har helt rett. Glemte i farta at jeg ikke bruker den originale ladekabelen til Leafen lengre, den har jeg liggende bak i mjauen..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

PerG


BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

harruz

takk for alle gode svar her inne. Har nå laget meg en liten stump selv som gjør nytten. Kjøpte et støpsel hos en el-grossist. Her kostet det over dobbelt så mye som på Jula, men Jula var dessverre tomme for den typen der jeg var. Betalte 65,- hos grossisten, selv om jeg fikk 35% rabatt.

Et tips til dere der ute som driver produksjon av støpsler og kontakter (tvilsomt om det er noen her på denne trådene  ;D) :
Lag en enkel låseanordning, feks en ring på støpsel, og en på kontakt som gjør at når disse kobles til hverandre, så er også ringene låsbar mot hverandre med hengelås. Da reduserer man kanskje hærverk og at folk napper ut kontakten på pur F.
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Sitat fra: PerG på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:03
Jeg bruker denne, 1m lang, men det trenger jeg på enkelte ladepunkt. http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/Pr362297000
Den var smart! Har både 16A kabel m/CEE stikk og originalkabel m/schuko, kjekt å ha en slik overgang liggende i bilen da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

jj44nn

Sitat fra: harruz på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:12
takk for alle gode svar her inne. Har nå laget meg en liten stump selv som gjør nytten. Kjøpte et støpsel hos en el-grossist. Her kostet det over dobbelt så mye som på Jula, men Jula var dessverre tomme for den typen der jeg var. Betalte 65,- hos grossisten, selv om jeg fikk 35% rabatt.

Et tips til dere der ute som driver produksjon av støpsler og kontakter (tvilsomt om det er noen her på denne trådene  ;D) :
Lag en enkel låseanordning, feks en ring på støpsel, og en på kontakt som gjør at når disse kobles til hverandre, så er også ringene låsbar mot hverandre med hengelås. Da reduserer man kanskje hærverk og at folk napper ut kontakten på pur F.

har du bilde? hva slags "ring" har du kjøpt?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Olee


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA