Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilnorge "Elbiler liker ikke vinter"

Startet av Mippen, onsdag 25. februar 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

timingbeltkiller

UNNSKYLDNINGEN
til de gamle industrilandene i Vesten er at de hadde ikke dagens kunnskap om at forurensing på vårt nivå
er ikke bærekraftig økologisk og følgelig suicidal for menneskeslektens fortsatte eksistens på kloden.

I dag vet eller i det minste bør alle statsledere vite dette.
Alle som øker sin forurensing (Og det er de fleste land på kloden),
ødelegger derfor framtiden for kommende generasjoner med vitende og vilje.

FORØVRIG
er antakelig ødeleggelsen av habitatene til de fleste av våre medarter
og med det ødeleggelse av det biologiske mangfoldet en kraftigere og raskere suicidal adferd enn forurensingene.
For mennesket på toppen av næringskjeden er den arten som mest av alle er avhengig av dette mangfoldet.

BTW
Sett ut fra evighetens perspektiv betyr det bare et brøkdels sekund i forskjell
enten menneskearten utrydder seg selv omkring 2115 eller fortsetter i 1-2
milliarder år til og først går til grunne når sola nærmer seg slutten på sin levealder.
Hence Why Care?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Nok et bevis på at oljeindustrien er skitten. Denne artikkelen handler om å gjøre denne industrien renere, men peker også på utfordringer med dagens produksjon. Det brukes for eksempel gasskraftverk om bord på plattformene til å få energi til oljeuthenting. Det samme blir brukt på land, og mange land bruker også ren kullkraft til siste leddet. Bare raffineringsprosessen slipper ut mer co2 enn det en elbil gjør hvis den hadde gått på 100% kullkraft. Har dere troen på brenselceller i oljeindustrien? Jeg har mer troen på det til skipsfart og til tungtransport. På vanlige kjøretøy vil det være billigere og enklere med batterier.

http://www.sysla.no/2015/02/10/oljeenergi/disse-skal-lage-strom-under-vann/
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

#47
Er nok ikke mange av gass turbinene i drift i dag som har så høy virkningsgrad som 30%, mange av dem er gamle.
Motorer har høyere virkningsgrad, nye store 4 taktere er oppe i 46% virkningsgrad, store to taktere har høyere.
Eks så har en innstalasjon 7 X 27MW gassturbinen, de leverer dog strøm til to andre innstalasjoner.
Dette er litt mer en alta kraftverket. :-)
Er over hundre slikegassturbiner ("små gass kraftverk") i drift i Nordsjøen.
Kan ta med et annet eksempel, et produksjons fartøy på engelsk sektor, kjører 4 takst motorer (virkningsgrad på ca 40%, mye bedre en gass turbiner). Har og to stk 60MW steam kjeler, (svært høy virkningsgrad)
Dersom de må gå på diesel er forbruket ca 460 000 liter diesel i døgnet, det tilsvarer et CO2 utslipp på ca 1200 tonn pr dag.
De kjører på gass, så CO2 utslippene er noe lavere, grunnen er at det er dype brønner og må kjøre store mengder vann og gass ned i brannene for å få opp oljen.
Produksjonen tror jeg er ca 40 000 fat pr døgn.

Dette er et litt ekstremt eksempel, en normalt stor borerigg (som ikke bruker anker) har forbruk på 25000 til 80000 liter diesel i døgnet (66 til 212 tonn CO2 pr døgn) borrerigger kjører normalt på Diesel siden de ikke har tilgang på gass, tungolje gir dyrere vedlikehold og kontraktører (oljeselskapet) betaler drivstoffet. (Normalt sett)
Eldre små rigger som ligger for anker har lavere forbruk, men krever ofte to tre anker hendlene når de skal flytte seg.

Er utprøving med batterier på Standby fartøyer og det ser ut til å gi 15% reduksjon i drivstoff forbruk, kan kjøre motor på konstant belastning (liker seg best på 80% last) og redusere antall motorer i gang. Batteripakken tar svingningene i forbruk så peak opp brukes det fra batteriet, peak ned lades batteriet.
De fleste er diesel elektrisk uansett, motorer lager strøm og elmotorer driver fartøyet, svært flexibelt og driftsikkert system, gir og mindre viberasjoner, så Cruise båter har brukt det i svært mange år.
Rigger ennå lengre, vanskelig å få lange akslingen ned i beina, lettere å trekke elkabler, men legge inn batteri er nytt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

ksandal

Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:49
Sitat fra: Mippen på onsdag 04. februar 2015, klokken 09:31
Regjeringen vil satse hardere på klima fram mot 2030. På pressekonferansen sa bla. Tine Skei Grande at de vil gjøre alle miljøvennlige biler billigere. Vil dette få konsekvenser for elbilen?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/regjeringen-vil-kutte-norske-utslipp-med-40-prosent-frem-mot-2030/a/23388436/

Ingen biler som må bli rimeligere da: INGEN biler er miljøvennlige, det eneste som er miljøvennlig er sykkel og apostlene, dernest elektrisk kollektivtrafikk.

Om bilen er hybrid eller elektrisk er den ikke miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig enn alternativene!

Jo Elbiler er miljøvennlige.. for alt må settes i forhold til alternativet.... og f.eks en Elbil har ca 10.000 færre komponenter enn en Fosilbil som har ca 30.000 deler. Altså en betydelig mengde deler som ikke trengs og produseres og vedlikeholdes,byttes osv... tenk deg 10.000 små deler utover i en stor hall .og se for deg hver enkelt del som ikek trengs og utvinnes råmaterialer, energiforbruk ved produksjon, transport og salg, bytting ,vedlikehold og mye mer som ikek jeg tar med her i detlajer som en unngår pr del x 10.000. 
Kort fortalt tar en bort 33% av potensielle problemer i en bil( og joda, der kommer jo et par nye utfordringer he he )

Tenk også på at fosilbil har nesten 100 år forsprang på utvikling.  Tenk på at Audi, Bmw, Mercedes bruker 100.000.000.000kr (100 Milliarder) i året på utvikling av nye fosil biler.
Tenk hvordan det blir når de nå blir tvunget til og tenke Elektrisk og mer miljøvennlig....

Innen 10 år tipper jeg en elbil går 1000km pr lading og at lading tar under 5 minutter.

Husk at hver gang du bruker en liter Diesel på en bil...går mesteparten av energien rett ut i varme og ca 33% ut i eksos rett i naturen...

Vi går en spennende tid i møte.. de har allerede testet nye batterier til mobiler som kan lades fra 0-100% på under 1 minutt :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

timingbeltkiller

Sitat fra: ksandal på fredag 13. februar 2015, klokken 09:02
Jo Elbiler er miljøvennlige.. for alt må settes i forhold til alternativet....
Din logikk er altså:
Elbil mindre miljøskadelig enn fossilbil = elbil miljøvennlig.

Da får vi eksempelvis også:
Hasj mindre helseskadelig enn heroin = hasj helsefremmende.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K S

Sitat fra: ksandal på fredag 13. februar 2015, klokken 09:02
Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:49
Sitat fra: Mippen på onsdag 04. februar 2015, klokken 09:31
Regjeringen vil satse hardere på klima fram mot 2030. På pressekonferansen sa bla. Tine Skei Grande at de vil gjøre alle miljøvennlige biler billigere. Vil dette få konsekvenser for elbilen?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/regjeringen-vil-kutte-norske-utslipp-med-40-prosent-frem-mot-2030/a/23388436/

Ingen biler som må bli rimeligere da: INGEN biler er miljøvennlige, det eneste som er miljøvennlig er sykkel og apostlene, dernest elektrisk kollektivtrafikk.

Om bilen er hybrid eller elektrisk er den ikke miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig enn alternativene!

Jo Elbiler er miljøvennlige.. for alt må settes i forhold til alternativet.... og f.eks en Elbil har ca 10.000 færre komponenter enn en Fosilbil som har ca 30.000 deler. Altså en betydelig mengde deler som ikke trengs og produseres og vedlikeholdes,byttes osv... tenk deg 10.000 små deler utover i en stor hall .og se for deg hver enkelt del som ikek trengs og utvinnes råmaterialer, energiforbruk ved produksjon, transport og salg, bytting ,vedlikehold og mye mer som ikek jeg tar med her i detlajer som en unngår pr del x 10.000. 
Kort fortalt tar en bort 33% av potensielle problemer i en bil( og joda, der kommer jo et par nye utfordringer he he )

Tenk også på at fosilbil har nesten 100 år forsprang på utvikling.  Tenk på at Audi, Bmw, Mercedes bruker 100.000.000.000kr (100 Milliarder) i året på utvikling av nye fosil biler.
Tenk hvordan det blir når de nå blir tvunget til og tenke Elektrisk og mer miljøvennlig....

Innen 10 år tipper jeg en elbil går 1000km pr lading og at lading tar under 5 minutter.

Husk at hver gang du bruker en liter Diesel på en bil...går mesteparten av energien rett ut i varme og ca 33% ut i eksos rett i naturen...

Vi går en spennende tid i møte.. de har allerede testet nye batterier til mobiler som kan lades fra 0-100% på under 1 minutt :-)

Helt uenig. Ingen, absolutt ingen biler er miljøvennlige, bare mindre miljøfiendtlige. Elbiler sliter like mye på veiene, er tyngre, at det er færre deler gjør de ikke miljøvennlige av den grunn. Kan si mye om batteriet, men at batteriet isolert sett er miljøvennlig blir feil. Tenk også på kraftelektronikken, frekvensomformeren varer ikke evig, det samme gjelder varmepumpe/AC med gass osv.

At elbil er mye bedre en -80 modell MB diesel i nærområdet er nok alle enige om, men ingen biler kommer noensinne bli miljøvennlige! Ikke så lenge de skal produseres og brukes på en klode med andre mennesker. Bil er et nødvendig onde som vi nesten alle setter stor pris på!

Arha

Sitat fra: ksandal på fredag 13. februar 2015, klokken 09:02
Innen 10 år tipper jeg en elbil går 1000km pr lading og at lading tar under 5 minutter.
1000 km krever et batteri på ca 200 kWh.  For å fylle opp dette på 1/12 time (5 minutter) trengs en effekt på 200x12=2400 kW. Det blir kanskje en slik plugg/kabel?  :)

http://newsroom.colorline.no/wp-content/uploads/2011/10/MG_9273-962-300x264.jpg
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Thomas Parsli

Ingen normale mennesker kjører 100mil uten stopp, de færreste kjører 50mil uten stopp!

Jeg har kjørt mye (både i Norge og i Europa) og ville ikke betalt noe særlig ekstra for en bil med 200kWh batteri.
Rekorden vår er ~130mil med kun en kort stopp for drivstoffylling og dobesøk, det var før vi fikk barn...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sigurdi

20-30 mil hele året, og ha sikerhets margin når det gjelder fjelloverganger eller andre ting langs veien.
Så batteristørrelse avhengig av forbruk på bilen det sitter i, for vår del vil et 100-125kWh vært supert i SUV størrelse bil.
Kan erstatte all kjøring, også de få gangene vi kjører noen titalls mil med henger.
Større barteri, blir bare ekstra vekt med tilhørende ekstra forbruk.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

K S

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 13. februar 2015, klokken 16:13
Ingen normale mennesker kjører 100mil uten stopp, de færreste kjører 50mil uten stopp!

Jeg har kjørt mye (både i Norge og i Europa) og ville ikke betalt noe særlig ekstra for en bil med 200kWh batteri.
Rekorden vår er ~130mil med kun en kort stopp for drivstoffylling og dobesøk, det var før vi fikk barn...


Thomas

Hmmmm normale mennesker? Rekorden vår er start i Moseldalen til Helsingborg, en stopp for dieselfylling og mat, et par timer i kø, samt to ferjer, starta kl 9 og var fremme ved midnatt. Dette selvsagt med to barn på 4 og 7 år og campingvogn på slep, totalt 100 mil....
Må legge til at barna var ikke neddopet av noe slag, heller ikke noe syting og klaging, heller ikke fra co-pilot eller fører. Alt går, men elbil med 1000 km rekkevidde? Ikke viktig.
Men ladenettverk og minimumsrekkevidde på 200-300 km, det rekker for vår del.

Øyvind.h

#55
Og hvor lange var etappene mellom hver stopp? Mer eller mindre enn 50 mil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hgs

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. februar 2015, klokken 20:50
Og hvor lange var etappene mellom hver stopp? Mer eller mindre enn 50 mil?

Og stoppet dere ikke inne på ferjene heller?  ;)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Amoss

Sitat fra: hgs på lørdag 14. februar 2015, klokken 00:53
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. februar 2015, klokken 20:50
Og hvor lange var etappene mellom hver stopp? Mer eller mindre enn 50 mil?

Og stoppet dere ikke inne på ferjene heller?  ;)

To ferger (+ fylling, mat og kø) står opplistet under "Stopp" på turen :p

Sitaten stopp for dieselfylling og mat, et par timer i kø, samt to ferjer
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA