Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilnorge "Elbiler liker ikke vinter"

Startet av Mippen, onsdag 25. februar 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

Mippen

Regjeringen vil satse hardere på klima fram mot 2030. På pressekonferansen sa bla. Tine Skei Grande at de vil gjøre alle miljøvennlige biler billigere. Vil dette få konsekvenser for elbilen?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/regjeringen-vil-kutte-norske-utslipp-med-40-prosent-frem-mot-2030/a/23388436/
Fremtiden er elektrisk.

F_P

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

timingbeltkiller

Er det noen som tror regjeringen vil følge opp i praksis?
Eksempelvis kutte ut kullproduksjonen på Svalbard eller stoppe alle nye letekonsesjoner etter olje.

Venstre og Krf kan nok belage seg på fortsatt praksis a la asylbarna.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 04. februar 2015, klokken 15:13
Er det noen som tror regjeringen vil følge opp i praksis?
Eksempelvis kutte ut kullproduksjonen på Svalbard eller stoppe alle nye letekonsesjoner etter olje.

Venstre og Krf kan nok belage seg på fortsatt praksis a la asylbarna.

Kutte kullproduksjon på Svalbard?  Nå som "alle" er oppsatte av å dele opp nordpolen i sektorer er det vel viktigere enn noen gang å holde en aktiv norsk bosetning på Svalbard. Kullproduksjonen er vel den største og viktigste næringen der? Spør om det ikke blir for dyrt/vanskelig å opprettholde norsk tilstedeværelse uten denne, så den kommer nok til å bestå i det minste frem til det har blitt etablert "endelige" sektorgrenser over hele nordpolbassenget. Ja, selv om vi ikke skulle lete/bore etter olje der selv, så er det viktig å holde på sektorene for å blokkere andre fra å bore der. Tviler på at Russland vil begrense sin lete/bore-virksomhet før de må.

Når det gjelder letekonsesjoner så må de bare begrense seg... Spørs om det blir "full stopp" helt enda, men selv denne regjeringen må før eller siden innse det nødvendige.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Er neppe noe stort problem å få internasjonal enighet om null utvinning av fossil energi på Svalbard.
Russland har ikke vetorett og må rette seg etter flertallet her.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Kullproduksjonen på Svalbard både kan  og må opprettholdes. Så lenge vi produserer stål og jern i Norge må vi ha kull. Ikke for energimengden, men for å kunne produsere stål, da et av innholdet i stålproduksjon er kull. 5 % av verdens kullproduksjon går med til stålproduksjon.

K S

Sitat fra: Mippen på onsdag 04. februar 2015, klokken 09:31
Regjeringen vil satse hardere på klima fram mot 2030. På pressekonferansen sa bla. Tine Skei Grande at de vil gjøre alle miljøvennlige biler billigere. Vil dette få konsekvenser for elbilen?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/regjeringen-vil-kutte-norske-utslipp-med-40-prosent-frem-mot-2030/a/23388436/

Ingen biler som må bli rimeligere da: INGEN biler er miljøvennlige, det eneste som er miljøvennlig er sykkel og apostlene, dernest elektrisk kollektivtrafikk.

Om bilen er hybrid eller elektrisk er den ikke miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig enn alternativene!

timingbeltkiller

Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:49
Om bilen er hybrid eller elektrisk er den ikke miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig enn alternativene!
Under forutsetning samme størrelse og type bil.
Store biler er mer miljøskadelige enn små.
Er derfor en misforsåelse å tro stor elbil er mindre miljøskadelig enn liten fossilbil.

Rent bortsett fra salgstallene for elbiler i land uten subsidier viser tydelig at miljøet
kan umulig spille annet enn en bagatellmessig rolle for kjøpeinteressen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: kos på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:46
Kullproduksjonen på Svalbard både kan  og må opprettholdes. Så lenge vi produserer stål og jern i Norge må vi ha kull. Ikke for energimengden, men for å kunne produsere stål, da et av innholdet i stålproduksjon er kull. 5 % av verdens kullproduksjon går med til stålproduksjon.
Er mye mer solidarisk å importere disse kullene fra fattige land som i motsetning til Norge trenger inntektene.
Enda mer solidarisk vil det være å nedlegge stålproduksjonen i N til fordel for de fattige landene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:44
Sitat fra: kos på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:46
Kullproduksjonen på Svalbard både kan  og må opprettholdes. Så lenge vi produserer stål og jern i Norge må vi ha kull. Ikke for energimengden, men for å kunne produsere stål, da et av innholdet i stålproduksjon er kull. 5 % av verdens kullproduksjon går med til stålproduksjon.
Er mye mer solidarisk å importere disse kullene fra fattige land som i motsetning til Norge trenger inntektene.
Enda mer solidarisk vil det være å nedlegge stålproduksjonen i N til fordel for de fattige landene.

Kullproduksjon bør opprettholdes for miljøet sin hensikt. Hva er vitsen med å transportere kull halve kloden rundt, enn å importere kull fra eget land ( kortreist) Alternativet blir da at vi importerer ekstremt dårlig kull fra Polen - Tyskland.

Mippen

#10
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:39
Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:49
Om bilen er hybrid eller elektrisk er den ikke miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig enn alternativene!

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:39
Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:49
Om bilen er hybrid eller elektrisk er den ikke miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig enn alternativene!
SitatUnder forutsetning samme størrelse og type bil.
Store biler er mer miljøskadelige enn små.
Er derfor en misforsåelse å tro stor elbil er mindre miljøskadelig enn liten fossilbil.

Rent bortsett fra salgstallene for elbiler i land uten subsidier viser tydelig at miljøet
kan umulig spille annet enn en bagatellmessig rolle for kjøpeinteressen.




Det er de største vanlige bilene som forurenser mest. Å få flere til å kjøpe en stor 0-utslipp bil i stedet for å presse de inn i en liten elbil må sises å både være en seier for miljøet og for den som trenger en stor bil.

Her er en undersøkelse som viser hvor mye co2 som går med under produksjon pr kw elbil batteri.http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF  Det er regnet med ca 75kg pr kw. Det gir et utslipp på 6375kg eller grovt regnet 6,4 tonn co2 for et Tesla batteri. Gjennomsnittlig utslipp fra nye biler solgt i 2014 var på 125g co2/km. Det gir 2,5tonn i årlig utslipp ved 20.000km kjørt. Det tar derfor ikke lang tid å hente inn igjen det forspranget selv for en tesla. Det er viktig å bite seg merke i at dett utslippet gjelder nye biler som er solgt. Det regner ikke med alle de eldre bilene på Norske veier og alle elbilene som er solgt i 2014 er med på å trekke ned snittet på utslipp.


Jeg håper ikke regjerningen åpner for at alle biler som slipper ut lite co2 blir så billig at det går ut over elbilene. Det er elbiler med 0 utslipp som er mest effektiv for å få ned utslippene.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:39
Er neppe noe stort problem å få internasjonal enighet om null utvinning av fossil energi på Svalbard.
Russland har ikke vetorett og må rette seg etter flertallet her.

Nå snakket jeg ikke om at Russland kunne eller ikke fortsette kullproduksjon på Svalbard, men at Norge er nødt til å gjøre hva de kan for å bruke sin tilstedeværelse på Svalbard til å sikre seg kontroll over ett så stort areal i Nordpolbassenget som overhode mulig.

De sektorer vi ikke sikrer oss har ikke vi noen veto rett over om andre bruker for å utvinne oljen/gassen som evnt. er der. Og OM det først skal utvinnes olje/gass der, er Norge mest tjent med at det er vi som gjør det. For miljøet er det uansett revnende likegyldig hvem som pumper det opp - bortsett fra at dersom det er Norge som gjør det, så kan hjemmelig press og forpliktelser overfor EU gjøre at vi enten avstår fra å hente det ut, eller legger føringer for å gjøre utvinningen på en mer miljøskånslig måte enn hva man kan forvente fra f.eks. Russland.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:15
Det er de største vanlige bilene som forurenser mest. Å få flere til å kjøpe en stor 0-utslipp bil i stedet for å presse de inn i en liten elbil må sises å både være en seier for miljøet og for den som trenger en stor bil.
Har du stelt deg slik at du trenger stor bil, har du truffet personlige valg som er skadelige for den globale økologien.
Eksempelvis har du:
- båret TNT til den demografiske bomben.
- hytte 10-30 mil fra bostedet i stedet for ski- og fotturer i lokalterrenget
- valgt bosted og arbeidssted i stor avstand fra hverandre
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:24
Og OM det først skal utvinnes olje/gass der, er Norge mest tjent med at det er vi som gjør det.
Egoisme!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sigurdi

#14
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 05. februar 2015, klokken 08:25
Sitat fra: Mippen på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:15
Det er de største vanlige bilene som forurenser mest. Å få flere til å kjøpe en stor 0-utslipp bil i stedet for å presse de inn i en liten elbil må sises å både være en seier for miljøet og for den som trenger en stor bil.
Har du stelt deg slik at du trenger stor bil, har du truffet personlige valg som er skadelige for den globale økologien.
Eksempelvis har du:
- båret TNT til den demografiske bomben.
- hytte 10-30 mil fra bostedet i stedet for ski- og fotturer i lokalterrenget
- valgt bosted og arbeidssted i stor avstand fra hverandre
I Norge er det faktisk mange i denne kategorien, men Norge har ikke spesielt eksplosiv folkevekst, heller litt lav.
Ønsker du at de skal kjøpe diesel bil som slipper ut 200-350gCO2/km pluss NOx eller valget om å kjøpe en elektrisk som slipper ut 0.
Nye biler kjøper denne gruppen uansett og så miljøbevisste at de kjøper en mye dyrere bil en tilsvarende diesel er det ikke så mange som gjør.
At de kjøper en liten bil for turene til hytta med ski, varer, øl...... skjer ikke.
De kjører også mer i gjennomsnitt en bensin kjøperene.
Ja bruker diesel som argument, har dere sett mange SUV biler med firhjuls trekk og bensinmotor?
Om det blir litt mer avgift på diesel bilen, betyr dette også mindre for denne gruppen og velger ikke en E-UP om det blir litt dyrere å fylle/bruke diesel bil.
Blir det høy bommavgift inn til byene, kjøper/har kjøpt en Elbil til by/jobb kjøring.
Intensiver for slike biler er viktig, da velger de kanskje en Elbil neste gang, skriver kanskje for mange kommer nok til å kjøpe samme merke som før og har ikke de elbil, ja da blir det diesel eller til nøds hybrid.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA