Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felles ladestasjon heime for Tesla og Zoe

Startet av Tormy, onsdag 25. februar 2015, klokken 15:01

« forrige - neste »

Tormy

Hentet min Zoe i går, kjørte hjem og koblet til lader. Fikk blinkende rødt lys ved ladeplugg, PodPoint blinket grønt, og bilens display sa "Battery charging impossible". Jeg koblet til og fra kabelen noen ganger, passet på at den var uten snurr, tok strømmen til PodPoint for å restarte den men uten noe hell. Jeg kunne trolig ha nådd en ladestasjon hjemmefra, hadde 41(?)km igjen på batteriet, men orket ikke begynne dagen med å lete etter ladestasjoner. Den jobben vil jeg heller ta med friskt batteri så jeg har kontroll når behovet skulle oppstå. Så i dag ble det bussen til jobb, temmelig pinlig når jeg fortalte de fleste at jeg skulle hente ny bil i går...

Noen som har erfaring med dette?
Noen som kan gi tips om hvor de hurtiglader i Bergen? Jeg kjører til Bergen via Åsane så strekningen Åsane-Bergen-Laksevåg er høyaktuell.

emil

Greieste er å sjekke hurtigladekartet:

http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Fjern alt annet enn hurtig og semihurtig Type2. Alle gjenværende grønne merker er steder Zoe kan lade. To muligheter er:

Møller Bil Åsane skal ha en semihurtig ladekontakt. Denne driftes av Fortum så der skal du som Renault kunde lade gratis.

Danmarksplass. Litt usikker på hvordan Type2 kontaktene er der, men de var vel ikke i drift da DC-laderne åpnet.
Betaling via mobilapp.



Det vanlige ladekartet kan også brukes, men da er det litt mer lottospilling om du får ladet eller ikke hvis du ikke har kjøpt med den store gule bøtta for saktelading på IT-nett.

Tormy

Takk for hjelpen! Jeg vurderte Danmarksplass, men min arbeidsgiver har utstyrt meg men en Windows-mobiltelefon så jeg får ikke app. Ville ikke stå der uten å komme meg videre. Kunne sikkert svingt innom Møller også, kortere dit, men igjen, Fortum brikken er sagt å ha blitt aktivert i går så tok ikke sjangsen på treghet i systemet. Forsøkte å registrere meg på ZE Services i går men der var ikke VIN godkjent osv.

emil

Fortum laderen hos Møller kunne man også ha startet med SMS, men det hadde jo kostet noen kroner.

For de som ikke vil ha app (personvernhensyn og tilganger appen krever) eller ikke kan (windows mobil) skal man kunne bruke https://bilkraft.no/ i en hvilken som helst nettleser.

Urs4_2008

Tormy: Jeg tror jeg hadde kontaktet forhandler og bedt om en lånebil til problemene var løst, om det var jeg som opplevde tilsvarende.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

emil

Sitat fra: Urs4_2008 på onsdag 04. februar 2015, klokken 10:35
Tormy: Jeg tror jeg hadde kontaktet forhandler og bedt om en lånebil til problemene var løst, om det var jeg som opplevde tilsvarende.

Regner med at bilen ble ladet hos forhandler før levering og at det er PodPoint som er problemet. Hvis det tar tid å fikse PodPoint ville jeg krevd å få låne en gul sakteladebøtte fram til ting er i orden hvis det blir for mye stress å lade noen dager på Møller/Fortum.

Tormy

Elektriker kommer i løpet av dagen. Har hyttelader i bestilling, hadde jeg fått den med bilen ville dette bare vært en bagatell og jeg kunne fortsatt kjørt til jobb i dag.
Emil: Jeg skal ta en kveld og kjøre innom et par steder og teste lading, må jo ha det klart til et nødstilfelle. I utgangspunktet satser jeg på å lade hjemme, fikk derfor lagt inn 3x63A i garasjen og 11kW PodPoint. Kunne kjøpt noen tanker diesel for det det har kostet så bilen må brukes mest mulig...

Tormy

JA! :-) Elektriker kom innom og fikk ordnet opp i noe feilkobling i forbindelse med trafo så i dag ble det el-bil til jobb :-)

emil

Engentlig litt merkelig at de ikke tester stasjonen etter montering. Trenger jo ikke å ha med elbil, men en boks som sjekker pilotsignal og spenninger og om laderegulatoren skrur på strømmen som den skal eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA