Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Mippen, onsdag 25. februar 2015, klokken 13:06

« forrige - neste »

Mippen

Hvis vi skal tro toyota forhandler så er ikke elbiler framtiden.

SitatSamlet sett er det den beste teknologien. Elbilenes bærekraft er midlertidig hjulpet frem av Stortinget og klimameldingen, mens nyutviklede hybridbiler - uten rekkevidde- og ladeutfordringer - på sikt vil være den beste løsningen for både bileiere og samfunnet, sier han.


http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flere-velger-hybridbiler-3294509.html


Personlig mener jeg dette er sludder og vrøvl. Elbil teknologien skyter fart og om ikke lenge har vi langt større rekkevidde enn i dag. Man vil da ha mindre behov for en fossilmotor som "støttehjul". Ikke minst er elbiler enkle og ukompliserte. To drivlinjer betyr mer deler, mer vedlikehold og dyrere reperasjoner.
Fremtiden er elektrisk.

bno

Deter jeg helt enig i. Det er heller ikke slik at folket ikke ønsker elbil som Toyota forsøkerbseg på. Folk vil hs elbil med noenlunde rekkevidde og sammen med det renere, billigere og i tillegg kommer en komfort messig transport som støyer mindre.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

NegativeElectrode

I det segmentet hvor utvalget av elbiler begynner å få litt bredde har de spist markedsandeler til frokost. Ja det er med hjelp av staten, men hele poenget med hjelpen er jo at teknologien skal klare å stå på egne bein. Når VW klarer å kapre så mange markedsandeler med sine første elbilmodeller burde Toyotas salgssjef kanskje lure på hva som skjer når VW får mer erfaring og flere modeller.

VW har også sagt at hybdrider er en mellomfaseteknologi, så de ligger langt foran Toyota i arbeidet med å tilby modeller og skaffe seg erfaring. Synd for Toyota at de skal være så bakstreverske, selv om de satser på hydrogen. Hydrogen har ingen sjans til å ta markedsandeler på flere år ennå.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kos

Signalene er at alle elbil fordelene , ferge og bomstasjoner og parkering skal også Hybrider få. Såp salget av hybrider vil gå opp og elbilmarkedet ned.

Electrix

En ting som ofte glemmes i diskusjonene om hybrider er at de er en veldig god midlertidig løsning så lenge det er lite rimelige biler med lang rekkevidde og mange steder uten gode nok lademuligheter. Men dette er hele tiden under endring, og selv om plugin-hybrider i en del bruksområder har vesentlig lavere utslipp enn konvensjonelle biler så har de fremdeles vesentlig større utslipp enn rene elbiler. Når man en gang i fremtiden kanskje har byttet ut bilparken med 50 % plugin og 50 % elbiler så blir neste steg for å få ned utslipp å bli kvitt plugin-hybridene. Det kan gå lang tid eller kort tid, men når de konvensjonelle bilene er så og si borte er det hybridene som er utslippsværstingene...

Det er derfor viktig at folk er obs på dette og ikke føler seg lurt om 5 år når det strammes inn for bruken av disse. Dette kan fort bli på samme måte som med biodiesel-produsentene og dieselbilavgiftene. Toyota burde her ha et særlig ansvar ovenfor kundene sine siden deres biler er blandt de med kortest el-rekkevidde.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Det er en ting som er helt sikkert - så lenge det finnes biler som går på fossil brennstoff så vil det aldri bli noen restriksjoner på elbil.

jeg garderer meg for fremtiden - elbil +

timingbeltkiller

#6
Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:33
Det er en ting som er helt sikkert - så lenge det finnes biler som går på fossil brennstoff så vil det aldri bli noen restriksjoner på elbil.
Dersom du med restriksjoner mener slutt på økonomiske og trafikkale særfordeler, tar du feil.
Det er kun et spørsmål om andelen elbiler før elbilen blir behandlet slik fossilbilen blir i dag.
Alene den statsfinansielle betydningen av bilavgiftene gjør dette uungåelig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Nei - vi må nok betale vår del når vi blir mange nok. Men i forhold til utslipp så er det ingen grunn til at vi ikke skal få kjøre bilene. Det tror jeg vil skje med fossilene, sånn sakte men sikkert presset ut med flere virkemidler. Det er bedre å være han som skal inn på banen enn han som skal ut, med mindre det er 5 minutter igjen av kampen.

timingbeltkiller

Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 12:56
i forhold til utslipp så er det ingen grunn til at vi ikke skal få kjøre bilene.
ENIG,
eneste kjørenekt må være (kolonne)kjøring over høyfjellet i uvær.
Selv en Tesla har antakelig for liten "tankreserve" til både framdrift
og oppvarming av bil som kan bli stillestående relativt lenge.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Ikke så sikker på det. 10-20km rekkevidde mot en time stillestående fyring i snøføyka og minus. Halvt batteri holder dermed til minst 10 timer og sannsynligvis langt mer. Corollaen jeg har i oppkjørselen har ikke lenger rekkevidde/tankkapasitet enn Tesla``en. Skal den også få restriksjoner i så måte?

cra

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. februar 2015, klokken 13:36
Ikke så sikker på det. 10-20km rekkevidde mot en time stillestående fyring i snøføyka og minus. Halvt batteri holder dermed til minst 10 timer og sannsynligvis langt mer. Corollaen jeg har i oppkjørselen har ikke lenger rekkevidde/tankkapasitet enn Tesla``en. Skal den også få restriksjoner i så måte?

Den største forskjellen der ligger nok i at Corollaen kan fylles opp kjapt og effektivt hvorsomhelst, bare noen kommer med ei kanne drivstoff. Men jeg er forsåvidt enig i poenget ditt. Det er så lang tikke ulovlig å være dust (desverre?), så om man vil ta sjansen på å legge ut på en slik tur med liten tankt eller lite igjen på batteriet får være opp til hver enkelt. Jeg tror jeg hadde tenkt meg om og kanskje utsatt en slik tur.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kos

Hei - Jeg har en Tesla og en Zoe og en ting er sikkert - over Hardangervidda enten det er sommer eller vinter skal ikke Zoe - med mindre jeg kaller det en ekspedisjon.

Teslaen derimot kvir jeg meg ikke til å kjøre hvor det skal være - der min lille SWIF kunne kjøre kan Teslaen kjøre. ( SWIF en har datteren  fått) men hun sikler på Zoe, så her gjelder det å holde hodet kalt eller ender det opp med SWIF igjen.

Men tilbake til Teslaen - men som både bensin og elbiler må du planlegge om du skal over fjelloverganger om vinteren. Jeg kjører ikke over der uten å ha en plan B for at jeg faktisk kan ende opp med å bli værende der lengre enn normalt. Varme klær , sovepose, spade , mat og en varmekilde. Og det er ikke fordi jeg har elbil - men fordi at selv bensinbiler kan få like store problemer. For ikke å snakke om en diesel.
Tror faktisk teslaen klarer seg best i en krisesituasjon som beskrevet over. 

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 05. februar 2015, klokken 13:14
Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 12:56
i forhold til utslipp så er det ingen grunn til at vi ikke skal få kjøre bilene.
ENIG,
eneste kjørenekt må være (kolonne)kjøring over høyfjellet i uvær.
Selv en Tesla har antakelig for liten "tankreserve" til både framdrift
og oppvarming av bil som kan bli stillestående relativt lenge.

Etter min utregning ville Teslaen med fullt batteri holdt bilen varm lengre enn Touranen vi hadde før med full dieseltank. Touranen brukte 0,8l/time på tomgang men det gir ikke varme nok så da bruker Webastoen en halvliter til. 60 liters tank = 46 timer varme på tomgang.

Jeg tipper man holder god varme i Teslaen med et forbruk på 1000-1500W.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trafikkbestyrer

Har heller ikke troen på hybrid... Jeg satser på hydrogen teknologi evt bedre elektrisk teknologi. Ser for meg at en forbrenningsmotor og et el drift system må byttes / service kostnader om 10 år vil bli astronomiske.
Sier som Rimi : enklere er ofte det beste (er det ikke Rimi a??)

Mippen

Sitat fra: Trafikkbestyrer på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:31
Har heller ikke troen på hybrid... Jeg satser på hydrogen teknologi evt bedre elektrisk teknologi. Ser for meg at en forbrenningsmotor og et el drift system må byttes / service kostnader om 10 år vil bli astronomiske.
Sier som Rimi : enklere er ofte det beste (er det ikke Rimi a??)

Nei, de stjal det fra meg. :P
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA