Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Mippen, onsdag 25. februar 2015, klokken 13:06

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Jeg hørte Jonas Gahr Støre (trolig Norges neste statsminister) si på radio at hybrider allerede reduserer utslippene ganske mye. Han nevnte ikke elbiler, men snakket om en brosjyre på en hybrid han hadde kikket på.

Hybrider har vel ikke så stor betydning for de totale utslippene med begrenset elektrisk rekkevidde, så hvorfor de skal nevnes og ikke den bilen som potensielt vil ha mye større betydning for utslippsreduskjoner er merkelig. Støre er frankofil, og i Frankrike går de trolig for subisdier på 86000 kr per bil. Får håpe han fortsatt lytter til franskmennene.

http://www.tv2.no/a/6534929
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Folk er redd for rene elbiler. De tror hybrider er framtiden. De glemmer redusert rekkevidde på strøm og at de slipper ut mye når de er tom for strøm pga høy vekt. Er også dyrt vedlikehold den dagen det trengs å fikse noe.
Jeg tror også dagens ladbare hybrider kan blir de nye "diesel trollene" om noen år når de faktisk ser hvor mye de slipper ut og hvor lite de egentlig blir kjørt på strøm.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Etter å ha uttalt "Jeg skal i hvert fall ikke gjøre som min forgjenger og kjøpe Tesla" leter nå Jonas Gahr Støre etter et alternativ. Jeg tipper han må lese en del brosjyrer, for å si det mildt...

Av alle ikke-pansrede biler skulle jeg tro en P85D var midt i blinken, men han tror kanskje Tesla er reservert høyrepolitikere og at en god AP-mann bruker fossilt drivstoff?

Thomas



2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:54
To drivlinjer betyr mer deler, mer vedlikehold og dyrere reperasjoner.
I teorien er dette selvsagt riktig.
Men når Toyota sine hybrider i praksis slår både konkurrentenes elbiler og fossilbiler
(begge med kun en drivlinje) ned i støvlene mht feilfri pålitelighet,

http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

betyr det nødvendigvis elbilfabrikantene har ikke klart å omsette elbilens teoretiske fordeler
til praktisk overlegenhet. Er det evne og/eller vilje det skorter på?

BTW
Vil ikke bli forbauset om T sine brenselcelle biler også kommer høyt på lista over feilfri driftsikkerhet.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. februar 2015, klokken 09:15
Av alle ikke-pansrede biler skulle jeg tro en P85D var midt i blinken, men han tror kanskje Tesla er reservert høyrepolitikere og at en god AP-mann bruker fossilt drivstoff?

Thomas
Det sier seg sjøl AP pamper kan tillate seg adskillig mindre luksus enn H pamper før de taper tilliten hos grasrota.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 06. februar 2015, klokken 17:07
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:54
To drivlinjer betyr mer deler, mer vedlikehold og dyrere reperasjoner.
I teorien er dette selvsagt riktig.
Men når Toyota sine hybrider i praksis slår både konkurrentenes elbiler og fossilbiler
(begge med kun en drivlinje) ned i støvlene mht feilfri pålitelighet,

http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

betyr det nødvendigvis elbilfabrikantene har ikke klart å omsette elbilens teoretiske fordeler
til praktisk overlegenhet. Er det evne og/eller vilje det skorter på?

BTW
Vil ikke bli forbauset om T sine brenselcelle biler også kommer høyt på lista over feilfri driftsikkerhet.


Toyota er driftsikre ja men det er også andre biler. En drivlinje er bedre enn to I forhold til driftsikkerhet. Hvis ikke elbil produsentene klarer det med en drivlinje sier det egentlig mer om produsenten enn om teknologien.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Hybrider løsningen på NOx utslipp fra dieselbiler i byene? Hvordan er det mulig å skrive en slik artikkel uten å nevne elbiler? Noen ser ikke løsninger som ligger rett foran nesen på dem
http://www.ta.no/Tror_denne_kan_overta_for_dieselbiler-5-50-36398.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Her er en test av nye audi a3 plugin hybrid. Her peker journalisten på en del Av problemene med ladbare hybrider. God lesing. Han peker for eksempel på plass problemer pga. en ekstra drivlinje, at det ikke trenger å være så komplisert i forhold til en elbil osv. Han skriver også at han ikke ser behov for phev biler i framtiden når det kommer elbiler med bedre rekkevidde.

http://e24.no/bil/biltester/audi-lader-opp/23390261
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på fredag 06. februar 2015, klokken 18:42
En drivlinje er bedre enn to I forhold til driftsikkerhet. Hvis ikke elbil produsentene klarer det med en drivlinje sier det egentlig mer om produsenten enn om teknologien.
EXACTLY!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

hybridene kommer til å bli den store salgs greien i 2015. Ikke fordi jeg tror det, men fordi at ren fossil selger ikke lenger. de fleste har fått med seg at den er dødsdømt. Samtidig står fossil hybridene på dødslista når alternativene kommer, elektrisk / hydrogen. Men rene hydrogenbiler uten batteri vil vare en kortens stund. Og da sitter vi igjen med nye batterier, med en overlegen teknologi, og da vil hydrogenet være neste som står på lista over utrydnings truede

aronesen

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 09. februar 2015, klokken 08:12
Sitat fra: Mippen på fredag 06. februar 2015, klokken 18:42
En drivlinje er bedre enn to I forhold til driftsikkerhet. Hvis ikke elbil produsentene klarer det med en drivlinje sier det egentlig mer om produsenten enn om teknologien.
EXACTLY!

Om en drivlinje er bedre en to, kommer an på..
Jeg har kjørt gasshybrid i mange år og brukte nettopp tanken om økt redundancy som argument.
Hvis bensinpumpa ryker kan jeg fortsatt kjøre på gass etc...

Min erfaring er at de økte vedlikeholdskostnadene i stor grad nuller ut fordelene med billigere drivstoff og ekstra drivlinje. Og når noe går galt blir det økte kostnader til feilsøking og komplisert å isolere feilkilden.
Det hele endte i mitt tilfelle med at verkstedet ikke klarte å finne feilkilden og bilen ble skrotet til fordel for helelektrisk bil.  :-\  Det enkle er ofte det beste, og jeg kommer nok til å holde meg til elektrisk og skifte ut batteripakke / bil etterhvert som det kommer biler med lengre rekkevidde. Hybrid er noe jeg kommer til å holde neg langt unna. Da leier jeg heller en bil de få gangene det måtte være aktuelt..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA