Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser mellom Tromsø og Alta?

Startet av Zatuu, onsdag 25. februar 2015, klokken 11:07

« forrige - neste »

Zatuu

Ved langturer så vil jeg gjerne ha med en generator i bilen i tilfelle batteriet holder noen kilometer for lite.

Har hørt Leaf/E-NV200 har en minimum innslagseffekt og lurer på om noen vet hva som er minimum effekt man må ha på generatoren for å bruke den til lading av en Nissan.

Takker for svar!!

elbil-1

mener det sto noe i bruksanvisningen til en elbil jeg kjørte om at den ikke skulle lades fra generator i det hele tatt.....

inverter

Standard original ladekabel for Leaf trekker vel 10 A så da må vel en generator som kan levere 10 amp?

jkirkebo

Sitat fra: inverter på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:35
Standard original ladekabel for Leaf trekker vel 10 A så da må vel en generator som kan levere 10 amp?

Jepp, og den må ha ren sinus ut. Mao. inverterstyrt. Honda EU30iS for eksempel fikser 10A fint.

Evt. 6A med uoriginal ladekabel. Da kan man klare seg med en EU20i.

Jeg har en EU65iS på hytta, lader fint Teslaen med 24A :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Så vidt jeg vet er 6A den laveste ladestrømmen ladestandarden støtter. Så da trenger du et aggregat som kan gi  1400-1500W kontinuerlig og da helst i en fin ren sinuskurve.

elbilmanne

Dette temaet har kommet opp fra noen av de eldre gutta på jobben også, i forbindelse med at vi har bestilt en e-nv200.  :D De synes dette var en kjempelur løsning.

Personlig har jeg ikke spesielt lyst til å drasse rundt på et stinkende aggregat og bensinkanner, og kommer heller til å ringe NAF og be dem hente meg om jeg driter meg ut. :) Uansett kommer det jo til å ta timesvis å få mer enn noen få kilometer med strøm. Det er også verdt å nevne at agregatet som jkirkebo nevner (EU30iS) veier over 60 kilo og har følgende mål: 660 x 450 x 535 mm.

Var jeg deg ville jeg heller prøve å stoppe et sted jeg kunne spørre om å få lade litt før det er helt tomt.

Det spørs jo litt hvor du bor, men i hvertfall på østlandet er det ganske tett mellom Chademo-hurtigladere.

emil

Sitat fra: magnushj på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:51
Dette temaet har kommet opp fra noen av de eldre gutta på jobben også, i forbindelse med at vi har bestilt en e-nv200.  :D De synes dette var en kjempelur løsning.

Personlig har jeg ikke spesielt lyst til å drasse rundt på et stinkende aggregat og bensinkanner, og kommer heller til å ringe NAF og be dem hente meg om jeg driter meg ut. :) Uansett kommer det jo til å ta timesvis å få mer enn noen få kilometer med strøm. Det er også verdt å nevne at agregatet som jkirkebo nevner (EU30iS) veier over 60 kilo og har følgende mål: 660 x 450 x 535 mm.

Var jeg deg ville jeg heller prøve å stoppe et sted jeg kunne spørre om å få lade litt før det er helt tomt.

Det spørs jo litt hvor du bor, men i hvertfall på østlandet er det ganske tett mellom Chademo-hurtigladere.

Han skriver jo: "...i tilfelle batteriet holder noen kilometer for lite."

Problemet med en Leaf er jo at aggregatet vil ta mye av bagasjeplassen, noe lukt vil det sikkert også være.

Men står man der en sen kveld 5km unna nærmeste ladepunkt ville nok jeg heller brukt aggregat enn å ringe NAF. Alternativt håpet at det kom en snill fossilbil forbi som kunne taue. Problemet er at har man kjørt så langt ned at bilen ikke vil mer må man nok fort en times tid på 6A for å ha nok til å komme seg videre.

Ellers er min erfaring de gangene jeg har fått skilpadde (etter lang eller hard kjøring) at 15 minutters hvile der battericellene får jevnet seg litt ut gir mye mer tilgjengelig effekt enn ladingen i seg selv har kunnet gi.

Electrix

Jeg tror du kommer mye lengre med en skjøtekabel og et slepetau. Så lenge du gir deg før bilen er helt tom og skrur seg av så kan du regenerere litt forsiktig mens du blir slept,  da har du gjerne nok til å kjøre selv fram til ladestssjonen. Ja,  Nissan advarer vel mot dette,  men jeg kan ikke se st det skulle være noe problem så lenge du ikke forsøker full regen i en halvtime i 90 km/t.

Det er også svært få steder i Norge der det ikke finnes noen form for strømnett og du skal ha et ganske stort aggregat for å matche en 10 ellef 16A kabel.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

Man vet når man går tom for strøm: SOC faller ned mot null, kartet viser at du ikke rekker frem, low battery warning, very low battery warning, skilpadde...

På et tidspunkt skjønner man at det blir knapt og det er langt greiere å ta en planlagt stopp enn å lade på en generator. Å kjøre med generator er litt som å kjøre med en fyllt reservekanne i fossilbilen.
Med NAF-medlemskap eller forsikring med lav egenandel på veihjelp tror jeg kan man taues ukentlig for prisen av en ordentlig generator...

Når det er sagt -for bilen er det viktig at generatoren leverer jevn sinus, i tillegg til at den leverer over 2000W så EVSE starter lading (med 10A EVSE). Hvor grensen faktisk går (dårlig sinus og lav effekt) aner jeg ikke.
Advarsler som "modifisert sinusbølge" og "ikke beregnet på følsom elektronikk" (hvor PC/TV er følsomt) bør tas på alvor.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Aggregatet bør kunne levere minst 2300W kontinuerlig ren sinus for å kunne lade med original 10A ladekladd (230V*10A = 2300W). Vekta til et sinusaggregat + medbrakt drivstoff utgjør jo en halv ekstra person i bilen, taper jo også noen få km rekkevidde på ekstra vekt. Å måtte stå en halvtime ekstra og lade 5 km på aggregat kunne kanskje vært unngått ved bare å la være å ta det med?

Har én gang vært så tom at jeg følte meg nødt til å ringe på å spørre om få låne en kontakt langt ute på bygda. Det gikk helt greit, folk er vennlige.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electrix

Nå må gjerne noen korrigere meg om jeg tar feil, men så vidt jeg kjenner til så er det 3 typer "aggregatstrøm" man kan få.

Den enkleste er enkle generatorer som leverer strøm direkte, du får da ut en "sinusspenning", men frekvens og spenning kan variere littegrann avhengig av last. Såvidt jeg vet skal ikke elektronikk ha noen problemer med slike, normalt er slikt laget for ca 90 - 260 V og 45 - 65 Hz. Vi brukte mye slike til å drive dyrt radioutstyr i militæret.

Så har man aggregate med inverter, fordelen her er stort sett at aggregatet kan justere rpm avhengig av belastning, man kan spare mye bensin og støy ved å senke turtallet når aggregatet går med liten last. Her finnes det to typer invertere, de som gir ren sinuskurve, og fungere bra på så og si alt, og de billigere som gir en "modifisert sinuskurve" (en slags firkantpuls) og helst bare bør brukes på lyspærer, vannkokere ol.

For å lade en elbil som trekker så og si konstant strøm ser jeg ikke noen store problemer med å bruke et ordinært aggregat.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på onsdag 04. februar 2015, klokken 12:25
Nå må gjerne noen korrigere meg om jeg tar feil, men så vidt jeg kjenner til så er det 3 typer "aggregatstrøm" man kan få.

Den enkleste er enkle generatorer som leverer strøm direkte, du får da ut en "sinusspenning", men frekvens og spenning kan variere littegrann avhengig av last. Såvidt jeg vet skal ikke elektronikk ha noen problemer med slike, normalt er slikt laget for ca 90 - 260 V og 45 - 65 Hz. Vi brukte mye slike til å drive dyrt radioutstyr i militæret.

Så har man aggregate med inverter, fordelen her er stort sett at aggregatet kan justere rpm avhengig av belastning, man kan spare mye bensin og støy ved å senke turtallet når aggregatet går med liten last. Her finnes det to typer invertere, de som gir ren sinuskurve, og fungere bra på så og si alt, og de billigere som gir en "modifisert sinuskurve" (en slags firkantpuls) og helst bare bør brukes på lyspærer, vannkokere ol.

For å lade en elbil som trekker så og si konstant strøm ser jeg ikke noen store problemer med å bruke et ordinært aggregat.

De ordinære aggregatene leverer meget "skitten" sinus, ikke en ren kurve. Det gamle aggregatet jeg hadde på hytta leverte såpass skitten strøm at f.eks ventilatoren på kjøkkenet ikke fungerte når det gikk (motoren bare brummet). Elbiler er ofte ganske kresne på strømmen, og jeg blir overrasket om det lar seg gjøre å lade på et slikt aggregat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Et kjapt søk på youtube (f.eks. "modified sine wave vs pure sine wave") og man finner mange videosnutter som illustrerer hva skitten strøm forårsaker, bl.a. suselyder i apparater og lyspærer, at diverse verktøy ikke yter maks eller kan reguleres slik de skal, at det kommer støy i radio & TV etc. Ikke noe jeg vil utsette elbilene for nei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elbilmanne

Ofte er det såvidt jeg vet gjerne ac-dc-omformere som nettopp ladere og datautstyr som er minst nøye på hvordan bølgeformen til strømmen ser ut. Ventilatorvifta liker firkantpuls dårlig siden det er en induksjonsmotor.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA