Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte bremseskivene Mitsubishi i-Miev

Startet av timingbeltkiller, onsdag 25. februar 2015, klokken 09:48

« forrige - neste »

timingbeltkiller

for tredje gang. Denne gangen med å bytte ut skattefradrag på $7 500 med direkte kjøpetilskudd  $10 000.

http://www.greencarreports.com/news/1096601_white-house-budget-asks-for-10k-electric-car-credit-natural-gas-cars-added

Med GOP flertall i både kongressen og senatet er det desverre enda større mulighet for at han mislykkes også denne gangen.

BTW
Kan USA gi kjøpstilskudd på ca NOK 80K uansett elbilstørrelse, burde Norge kunne omlag det samme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ferry

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 03. februar 2015, klokken 20:02
Kan USA gi kjøpstilskudd på ca NOK 80K uansett elbilstørrelse, burde Norge kunne omlag det samme.

Da kjøper jeg en Twizy tvert! Det var den første elbilen jeg prøvde, og det var en morsom opplevelse.

Griffel

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 03. februar 2015, klokken 20:02
for tredje gang. Denne gangen med å bytte ut skattefradrag på $7 500 med direkte kjøpetilskudd  $10 000.

http://www.greencarreports.com/news/1096601_white-house-budget-asks-for-10k-electric-car-credit-natural-gas-cars-added

Med GOP flertall i både kongressen og senatet er det desverre enda større mulighet for at han mislykkes også denne gangen.

BTW
Kan USA gi kjøpstilskudd på ca NOK 80K uansett elbilstørrelse, burde Norge kunne omlag det samme.
Jeg tror ikke de fleste som ønsker å kjøpe elbil blir glade om Mva og engangsavgiften erstattes av en kontantstøtt i denne størrelsesorden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. februar 2015, klokken 23:06
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 03. februar 2015, klokken 20:02
for tredje gang. Denne gangen med å bytte ut skattefradrag på $7 500 med direkte kjøpetilskudd  $10 000.

http://www.greencarreports.com/news/1096601_white-house-budget-asks-for-10k-electric-car-credit-natural-gas-cars-added

Med GOP flertall i både kongressen og senatet er det desverre enda større mulighet for at han mislykkes også denne gangen.

BTW
Kan USA gi kjøpstilskudd på ca NOK 80K uansett elbilstørrelse, burde Norge kunne omlag det samme.
Jeg tror ikke de fleste som ønsker å kjøpe elbil blir glade om Mva og engangsavgiften erstattes av en kontantstøtt i denne størrelsesorden.
Jeg tenkte akkurat det samme,  i tillegg vil en fast sum sterkt favorisere biler med kort rekkevidde og dermed kunne bremse utviklingen istedet for å aksellerere den.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

Det må da også være enklere/billigere med et avgiftsfritak enn en "kontantstøtte"?
Den eneste fordelen med "kontantstøtte" er at den kan begrenses så ikke bilen eksporteres ut av landet rett etter salget.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. februar 2015, klokken 08:44
Det må da også være enklere/billigere med et avgiftsfritak enn en "kontantstøtte"?
Den eneste fordelen med "kontantstøtte" er at den kan begrenses så ikke bilen eksporteres ut av landet rett etter salget.

Her har det vel også vært sånn at for å få skattefradraget på $7.500 i USA må man først ha en inntekt høy nok for  "federal tax" og og så må man i tillegg eie bilen et års tid før den kan eksporteres til Norge. Frankrike hadde jo derimot kontantstøtte som ble utbetalt med en gang. Derfor er de fleste USA biler som kommer til Norge et år gamle, mens de fleste franske som kom helt nye.

Og i flisespikkemodus er ikke elbiler i dag fritatt MVA som en del andre varer, den har bare fått en sats på 0%. Det er mye enklere politisk å endre MVA satsen enn å gi/fjerne fritak.

Electrix

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. februar 2015, klokken 08:44
Det må da også være enklere/billigere med et avgiftsfritak enn en "kontantstøtte"?
Den eneste fordelen med "kontantstøtte" er at den kan begrenses så ikke bilen eksporteres ut av landet rett etter salget.

Thomas
Jeg tror også at vi har valgt den enkleste og mest velfungerende løsningen. Det er jo slik at om man bare har avgiftsfritak så taper ikke staten noe hvis noen eksporterer den ut av landet istedet for å kjøpe den der i utgangspunktet. Tvert imot ligger det litt penger igjen i Norge hos forhandlerkjeden, som går til lønninger og skatt. Med en "kontantstøtte" risikerer man at beløpet kan bli større enn avgiftene for billige biler og at staten dermed går i tap om disse eksporteres ut.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

timingbeltkiller

Nå er det slik at samme skattefradrag uansett elbil størrelse og brutto pris fungerer aldeles utmerket i USA.
Når rikingene i USA ikke klager over at folk lengre ned på inntektstigen får relativt større tilskudd fra skattyterne enn de selv, burde det være et enda mindre problem i Norge.

Særlig siden fordelene for luksusbilen Tesla ikke ble forutsatt den gangen  elbilfordelene ble innført som fødselshjelp for småbilen Think.

Sponsingen av Tesla er med andre ord nærmest å karaktisere som statsfinansiell collateral damage.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. februar 2015, klokken 23:06
Jeg tror ikke de fleste som ønsker å kjøpe elbil blir glade om Mva og engangsavgiften erstattes av en kontantstøtt i denne størrelsesorden.
Tesla kjøperne vil tape mye i støtte.
De fleste andre vil enten vinne eller tape litt.

Dette vil igjen vri bilkjøpet bort fra luksus segmentet og over på små og mellomstore biler.
Nøyaktig det samme som avgiftene på fossilbilene bevirker.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:11
Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. februar 2015, klokken 23:06
Jeg tror ikke de fleste som ønsker å kjøpe elbil blir glade om Mva og engangsavgiften erstattes av en kontantstøtt i denne størrelsesorden.
Tesla kjøperne vil tape mye i støtte.
De fleste andre vil enten vinne eller tape litt.

Dette vil igjen vri bilkjøpet bort fra luksus segmentet og over på små og mellomstore biler.
Nøyaktig det samme som avgiftene på fossilbilene bevirker.

Niks, dette vil vri bilkjøpet over fra elbil til plugin hybrid og vanlig fossilbil. De færreste som i dag kjøper Tesla som familiebil eller eneste bil vil kjøpe en Leaf eller lignende for samme bruk om Teslaen blir for dyr. Da hadde det vel blitt en Passat GTE eller noe sånt kanskje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. februar 2015, klokken 20:28
Niks, dette vil vri bilkjøpet over fra elbil til plugin hybrid og vanlig fossilbil. De færreste som i dag kjøper Tesla som familiebil eller eneste bil vil kjøpe en Leaf eller lignende for samme bruk om Teslaen blir for dyr. Da hadde det vel blitt en Passat GTE eller noe sånt kanskje.
Tror du har rett et stykke på vei.
Greitt nok for de som kjøper T både pga rekkevidde og pga størrelse/luksus.

Men ikke glem Tesla sitt monopol på rekkevidde også betyr
noen/mange kjøper S pga rekkevidde og til tross for størrelse og pris.
Med model III på plass hadde denne kjøpegruppen vært tapt for S.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 05. februar 2015, klokken 13:36
Tror du har rett et stykke på vei.
Greitt nok for de som kjøper T både pga rekkevidde og pga størrelse/luksus.

Men ikke glem Tesla sitt monopol på rekkevidde også betyr
noen/mange kjøper S pga rekkevidde og til tross for størrelse og pris.
Med model III på plass hadde denne kjøpegruppen vært tapt for S.

Det er nok mulig, men foreløpig er det slik at man ikke får plass til batterier til lang rekkevidde i små biler. Dette vil nok endre seg de neste 5-10 år, en bil av i3-størrelse får neppe 40 mils rekkevidde før den tid. Dog er det også slik at de som trenger lang rekkevidde ofte også trenger stor plass (hytte langt unna osv.). Vi ser ikke mange småbiler i hyttefeltet for å si det slik, de minste er typisk Toyota RAV4 og lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA