Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salto ladestasjon Type-2 - med/uten fast kabel?

Startet av e-h, onsdag 25. februar 2015, klokken 07:11

« forrige - neste »

e-h

Hei. Har hatt elektriker innom for å sjekke hva som er mulig å få til. Det kom frem at det er plass og fysisk mulig å få lagt 32A-kabel og stikk til ladepunkt ute.

Ønsket er altså å sette opp 32A uttak med en justerbar laderegulator og dermed kunne bruke over 16A til lading de gangene det er nødvendig.

Spørsmålet mitt nå er om dette vil være fornuftig. Siden vi har 50A inntaks-sikringer så vil vel 32A trekke vel mye. Vil dette garantert by på problemer hvis man passer seg for når vi lader på full guff? Ifølge el-leverandøren bør jeg kunne oppgradere inntaket uten dekningsbidrag, men det vil ikke skje akkurat nå da operasjonen likevel ikke er gratis.

Alle tips mottas med takk. Ønsker å få opp en lovlig og billig løsning som i det minste passer vår Leaf i dag og som med små tiltak oppgraderes til å støtte andre biler i fremtiden.

Et alternativ er selvsagt å legge inn en 16A kurs til nå og deretter ta hele kostnad med oppgradering den dagen i fremtiden den nye garasjen/carporten blir påbegynt.

Focus

#1
Etter mitt syn så er det helt fornuftig. Det eneste det krever er at du har full kontroll over det totale forbruket. DVS at du kan skru av alt annet forbruk. Ta for eksempel at du har et totalforbruk inklusive lading på 9 KW, hvis du da har en bereder på 3 KW som slår inn så ryker hovedsikring. Så alt forbruk som er termostatregulert må holdes under kontroll mens ladingen er på. Normalt er jo dette gjort på et par timer, dersom du ikke skal lade fra 0 til 100%.
Jeg regner med at du bare skal bruke 1 fase siden det dreier seg om en leaf som har en begrensing på 7 KW dersom den er utstyrt med det. Hvis ikke er du begrenset til 16 A uansett.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Electrix

Jeg har også 50A 3fas 230V og har vurdert å sette opp 32A kontakt,  men siden jeg egentlig ikke har behov ennå har det ikke blitt noe av det. Så lenge det blir lagt opp skikkelig så er det ikke noe problem bortsett fra at overbelastningsvernet ditt kan gå hvis du lafer for full guffe og bruker en del strøm samtidig. Du har i utgangspunktet ca 20 kW tilgjengelig til huset ditt og om bilen trekker 7,4 kW så har du fremdeles ca 12, 5 kW igjen hvis all last er balansert ideelt. Det er fremdeles ganske mye og hvis det bare er en sjelden gang du trenger full effekt kan du begrense forbruket litt akkurat den perioden,  spesielt de forbrukerne som ligger på samme kurs.

Elektrikeren gjør uansett riktig i å advare deg siden det er et potensielt dårlig oppsett som kan slå ut strømmen din om du gjør det til vane å alltid lade på full effekt. Jeg vil også advare litt om denne ladekontakten står fritt tilgjengelig for alle,  litt dumt om du er på ferie og en smaŕting som trenger hurtig lading får hovedsikringen til å gå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

e-h

Har helt nytt anlegg med mulighet for å se totalforbruket på måler samt at det meste går på smarthus så jeg kan kontrollere nesten alt forbruk til oppvarming eller programmere dette om. Problemet er at dette må virke sømløst dersom det skal kunne gå. Kan ikke forvente at andre skal bruke en app e.l. for å skru av alt annet før lading. Dermed må standarden være 16A og at jeg kan justere opp ved spesielle behov. Selvsagt bør jeg også ha mulighet til lås på ladingen slik at ikke noen smartinger kommer og lager krøll som påpekt.

Ser helt klart at kanskje største behovet for 32A lading er på ettermiddag når man kanskje også har stekeovn og platetopp i gang. Dette blir vel ikke lett å få til å gå opp. Om vi trenger dette er jo også et spørsmål da bilen nettopp kom i hus og vi ikke helt vet forbruket vårt.

Har heller ikke undersøkt hva som må til for å oppgradere annet enn at det må søkes uavhengig av svar. Vil inntakskabelen normalt være god nok til å kunne oppgradere inntaket eller må man da begynne å grave opp i innkjørselen på nytt?

Focus

Jeg tror du overdriver ladebehovet ditt som de fleste gjør til å begynne med.
Jeg har hatt elbil siden 2007 og har klart meg med 16a 1 fase uten noen problemer.
Når jeg skal oppgradere lademuligheter blir det 3x32A selv om jeg pr dato ikke trenger det.
Derfor mener jeg at du kan legge ut som du selv sier en 3x32A med tanke på fremtiden. Det koster ikke mye mer enn om du legger 3x16. Det kan senere vise seg at det blir bruk for det. FEKS ZOE som kan lade 3 fase. Det er det sikkert flere som kommer med.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Enig med Fokus

Kjører du 4 mil t/r jobb og kun lader hjemme er bilen fulladet med 16A lading etter 2-2,5 timer.

Legg derfor opp 16A stikk i garasjen for sveiseapparatet, og kjøp en 16A ladekabel og bruk den originale 10A kabelen permanent hjemme. Dette vil forsinke nevnte lading til 4 timer, men du kan jo fiske 16A kabelen ut av bagasjerommet ved behov.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Muffinman

Har også 50A trefas hovedsikring, og lader uproblematisk på 32A. Har testet på 40A og klarte å slå ut hovedsikringen, men ved å velge en annen fase holder til og med det nå på vinteren.

Med et bevisst forhold til totalt forbruk i huset og kobling av ladekursen mellom riktige faser vil dette med største sannsynlighet fungere helt fint. Når det er sagt skjer det meste av hjemmeladingen på 13A, men det er jammen bra kjekt å ha litt å gi på med når det er behov. Sparer seg gjerne en stopp på supercharger da.

e-h

Jeg har allerede 16A i garasjen, men garasjen er av gammel type / størrelse og fungerer kun som bod (el-anlegg fra 2011 i hele huset). Vil montering av et CEE stikk der inne gjøre det lovlig med bruk av skjøteledning (les: brannsikkert)? Problemet i dag er at jeg må ha 10m kabel for i det hele tatt å få den bort til bilen forbi alt rotet.

Jeg har også vurdert Evselect 32A kabel med 3-pins CEE og å lage/kjøpe en overgang fra 16 til 32A CEE som en løsning før en evt oppgradering. Vil dette være lovlig og sikkert nok under forutsetning at kabelen maks brukes ved 16A på nåværende kurser? Har Schneider C16 sikring så antar denne bør slå ut kjapt nok ved feil innstilling. Om den tar garasjen så er ikke det noe problem da resten av huset er på andre kurser.

Elmo

Har du 16A fra 2011 i garasjen allerede så dropp tanken på oppgradering for lading inntil videre !
Vent til du får erfaring med behovet ditt. Jeg vil anta at du erfarer at det du har er godt nok i massevis.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA