Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av MA, tirsdag 24. februar 2015, klokken 19:38

« forrige - neste »

MA

I går ville ikke ladekabelen løsne fra bilen. Den vanlige lyden fra låsemekanismen kom ikke og ladekabelen satt fast.
Når vi prøvde igjen etter 50 min løsnet den som den skulle.
Kjørte innom Møller i Åsane/Bergen og lurte på om de kunne se på det. Men det var ikke så interessant. Det var sikkert noe fuktighet mente han. Vi fikk komme igjen viss det skjedde ofte.
Det var ca -2 grader.
Er det noen som har opplevd noe lignende og evt fått en løsning på problemet?

urabus

Hadde tilsvarende men omvendt ville ikke låse ladekontakten.... Og problemer med sentral lås. Bor og i Åsane... Får avvente og å se om det gjentar seg:)

hmhaga

Å legge inntil en plastpose med varmt vann løser problemet.
Det er jo ikke alt her i verden som kan løses med design, fukt og minusgrader = is.



poskare

Hårføner funker også...
Kan være en ide og bruke litt siliconspray i kontakten for å unngå at det fryser til...

Rio

Sitat fra: MA på tirsdag 03. februar 2015, klokken 12:47
I går ville ikke ladekabelen løsne fra bilen. Den vanlige lyden fra låsemekanismen kom ikke og ladekabelen satt fast.
Når vi prøvde igjen etter 50 min løsnet den som den skulle.
Kjørte innom Møller i Åsane/Bergen og lurte på om de kunne se på det. Men det var ikke så interessant. Det var sikkert noe fuktighet mente han. Vi fikk komme igjen viss det skjedde ofte.
Det var ca -2 grader.
Er det noen som har opplevd noe lignende og evt fått en løsning på problemet?

Jeg har opplevd noen ganger at bilen "glemmer" å frigjøre ladekontakten hvis jeg åpner bilen med keyless, men gjør det dersom jeg bruker knappen på nøkkelen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

oaarum

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:20
Sitat fra: MA på tirsdag 03. februar 2015, klokken 12:47
I går ville ikke ladekabelen løsne fra bilen. Den vanlige lyden fra låsemekanismen kom ikke og ladekabelen satt fast.
Når vi prøvde igjen etter 50 min løsnet den som den skulle.
Kjørte innom Møller i Åsane/Bergen og lurte på om de kunne se på det. Men det var ikke så interessant. Det var sikkert noe fuktighet mente han. Vi fikk komme igjen viss det skjedde ofte.
Det var ca -2 grader.
Er det noen som har opplevd noe lignende og evt fått en løsning på problemet?

Jeg har opplevd noen ganger at bilen "glemmer" å frigjøre ladekontakten hvis jeg åpner bilen med keyless, men gjør det dersom jeg bruker knappen på nøkkelen.
min låser kabelen igjen hvis jeg ikke tar den ut før jeg åpner en dør etter å ha låst opp med keyless. Sikker på det ikke er det som skjer deg og?
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

daggis111

I dag ville ikke ladekabelen fra min e-Golf (levert juli 2015) løsne. Bilen står i garasje (ca 8-10C nå), og var satt opp på lading med timer over natten. Jeg kom til bilen etter at den var ferdig ladet, men ingenting hjalp (låste opp/igjen x-antall ganger etc.) for å få den løs. Falken er på vei nå for å hente bilen.
Noen flere som har mer info om dette, eller vært borti det?

Rio

Har du forsøkt å låse den opp med knappen på innsiden av døren?
(Den som låser og låser opp dørene.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tutti

Har du prøvd den lille knappen ved ladeporten på bilen?

daggis111

En liten oppdatering:
Bilen ble levert inn til forhandler (måtte opp på Viking bil) mens jeg stakk avgårde i lånebil. Jeg har fått beskjed at det er OK nå, samt at de har oppdatert SW (men fikk ikke noe klart svar på om SW adresserte dette spesifikke problemet).
Før dette ble gjort prøvde jeg knappene ved ladeporten uten suksess, samt et antall ganer "lås igjen/lås opp" via både nøkkelen og håndtak. Jeg prøvde desverre ikke "lås opp" knappen på innsiden av døren - det skulle jeg gjerne gjort men vet ikke om det hadde hjelpt.

Rio

Jeg har hatt en episode etter hurtiglading hvor bare knappen på innsiden av døren hjalp.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

godhelg

Hadde problemer med at ladekabel ikke ville slippe når bilen var fulladet. Måtte åpne passasjerdør, for deretter trykke flere ganger på "låse opp" knapp på fjernkontroll. Kabelen løsnet som regel etter noen forsøk.

Hadde bilen inne til softwareoppdatering på ladekontakt i dag, nå "slipper" kabelen med en gang man låser opp bilen.

elektro

Hadde en episode hvor jeg koblet til Fortum laderen v. McDonalds på Alnabru mens en Leaf stod og ladet med Chademo. Da jeg innså at han hadde lenge igjen, og det bare er én som kan lade av gangen, bestemte jeg meg for å koble fra og kjøre et annet sted. Men dengang ei!

Forsøkte alt som er beskrevet over her, men fikk ikke koblet fra før Leafeieren hadde spist og ladet ferdig og satte Chademo kontakten i holderen. Slitsomt, med kone og barn i bilen..  :-\
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Ohm

har opplevd at kontakten ikke slipper nå etter service med sw oppgradering. har skjedd 3-4 ganger. kjedelig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

daggis111

I dag opplevde jeg for andre gang at ladekabel sitter fast og ikke vil løse ut. (E-golf keyless, levert juli 2015). Har prøvd alle tips jeg har kommet over: låse opp igjen mange ganger, inklusiv knapp på førerdør. Det virker rett og slett som at aktuatoren som skal styre "låsepinnen" til ladekabelen ikke får tilsendt noe signal, SW spør du meg... Har ringt 04444, og viking skal komme og hente. De opplyste at det var mange som har ringt om at ladekabel ikke løsner. Men jeg ser ikke så mye om dette på forumet. Er det noen som har mer utfyllende opplysninger...? Evt funnet en måte å løsne på. Nå er jeg hjemme og kan koble fra laderen fra veggstikk, men hva hvis jeg hadde hatt fastmontert lader, eller det hadde skjedd når jeg står på hurtiglader...?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA