Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er garantisak og ikke? Og hva kan Elbilforeningen gjøre?

Startet av Trond.Strom, tirsdag 24. februar 2015, klokken 17:38

« forrige - neste »

Trond.Strom

Ser at det er nevnt at Preheat trekker opp mot 6kW. Dette blir vanskelig å få over en 13a Schuko.

Justerer bilen ned effekten dersom den er koblet til med Schuko eller trekker den fra batteriet i tillegg?



Beachboy

Min trekker ihvertfall litt fra batteriet. Bruker det mest ca 10 min før jeg skal på jobb disse kalde vinterdagene :)
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Muffinman

Forvarming trekker inntil 12kw om range mode er avslått (kupevarme+batterivarme). Den tar det den får fra veggen, resten fra batteriet.

Trond.Strom

12kW!!! så selv med 32a blått stikk trekker den batteristrøm?

rmr

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:42
Forvarming trekker inntil 12kw om range mode er avslått (kupevarme+batterivarme). Den tar det den får fra veggen, resten fra batteriet.

Hvor lenge pleier dere å forvarme på en Tesla? Venter på min S85D, så dette tenker jeg en del på i kulden

Tiguanen jeg har nå , så brukes webasto , 30 minutt før vi kjører ca.

Antar også at jeg kan bruke forvarming uten å være tilkoblet lading? Altså trekke kun fra batteriet?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Øyvind.h

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:47
12kW!!! så selv med 32a blått stikk trekker den batteristrøm?
Jepp :)

Men skal du bare småkjøre kan du like gjerne aktivere range mode i bilen. Da forvarmes ikke batteriet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thor2014


Øyvind.h

Sitat fra: rmr på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:42
Forvarming trekker inntil 12kw om range mode er avslått (kupevarme+batterivarme). Den tar det den får fra veggen, resten fra batteriet.

Hvor lenge pleier dere å forvarme på en Tesla? Venter på min S85D, så dette tenker jeg en del på i kulden

Tiguanen jeg har nå , så brukes webasto , 30 minutt før vi kjører ca.
Kommer an på hvor kaldt det er ute, og hvor varm jeg vil ha bilen.
Noen ganger vil jeg bare ha lunk slik at kupeen er komfortabel. Da holder det med noen få minutter.

Andre ganger er bilen dekket av snø og is. Da setter jeg tempen på HI og lar den gå 20-30 minutter slik at all snø smelter.

Man blir fort godt vant når man har app og kraftig kupevarmer. En glemmer fort hvor kjipt det er med kald kupe og is-skraping :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rmr

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:56
Sitat fra: rmr på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:42
Forvarming trekker inntil 12kw om range mode er avslått (kupevarme+batterivarme). Den tar det den får fra veggen, resten fra batteriet.

Hvor lenge pleier dere å forvarme på en Tesla? Venter på min S85D, så dette tenker jeg en del på i kulden

Tiguanen jeg har nå , så brukes webasto , 30 minutt før vi kjører ca.
Kommer an på hvor kaldt det er ute, og hvor varm jeg vil ha bilen.
Noen ganger vil jeg bare ha lunk slik at kupeen er komfortabel. Da holder det med noen få minutter.

Andre ganger er bilen dekket av snø og is. Da setter jeg tempen på HI og lar den gå 20-30 minutter slik at all snø smelter.

Man blir fort godt vant når man har app og kraftig kupevarmer. En glemmer fort hvor kjipt det er med kald kupe og is-skraping :D

Forstår at dette er kraftigere saker enn webastoen i Tiguanen :) Har vært veldig happy med webastoen , så da er jeg vertfall sikker på å bli fornøyd med Teslaen sin preheating!
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Øyvind.h

Har hatt webasto i VW Golf og Passat. Satt igjen med følgende erfaringer:
1. Jeg skal aldri noensinne ha bil uten forvarming igjen
2. Webastos kvalitet var mildt sagt laber, og ikke noe jeg ville hatt i en bil uten garanti/reklamasjonsrett
Lukt/eksos skal jeg ikke si noe om, men du forstår det godt med tiden :)
Selv om webastoen var forholdsvis rask til å generere varme, så var den allikevel veldig treg sammenlignet med varmen i Teslaen.



Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. februar 2015, klokken 11:08
Har hatt webasto i VW Golf og Passat. Satt igjen med følgende erfaringer:
1. Jeg skal aldri noensinne ha bil uten forvarming igjen
2. Webastos kvalitet var mildt sagt laber, og ikke noe jeg ville hatt i en bil uten garanti/reklamasjonsrett
Lukt/eksos skal jeg ikke si noe om, men du forstår det godt med tiden :)
Selv om webastoen var forholdsvis rask til å generere varme, så var den allikevel veldig treg sammenlignet med varmen i Teslaen.
Enig med alt. Jeg hadde Eberspacher (som grovt sett er samme shiten som Webasto). Havarerte når den nye flotte bilen var gått 24.000km, og røykla ALT inkludert bildekket på ferger, rundkjøringer og parkeringsplasser. Men når den funket var den fin. Dieselvarmeren brukte de første fem minuttene på å komme opp i full effekt, mens Tesla``en har full effekt omtrent øyeblikkelig. Det går mye raskere.

cairnz

#11
Jeg har schedule i VisibleTesla som setter på HVAC til 23 grader cirka 25-30 min før jeg skal dra. Bilen blir god og varm raskere enn det, men når den først har fått temperaturen så er det så lite effekt som går med til å holde på det at det ikke gjør noe at den jobber litt lengre..

Edit: Graf. Lading er satt til 25A. Man ser at batteritrekket fra HVAC (den røde) er kun der i noen minutter, samt at antall Ampere fra veggen går ned etter kort tid.
Elbilist

Trond.Strom

Men dersom jeg skal unngå å bruke batteriet så må jeg da ha rød 400V eller kan varmeapparatet trekke fra 230v trefas eller eventuelt over 32a?

cairnz

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 03. februar 2015, klokken 11:31
Men dersom jeg skal unngå å bruke batteriet så må jeg da ha rød 400V eller kan varmeapparatet trekke fra 230v trefas eller eventuelt over 32a?
Da må du ha 400/32 for å unngå at den skal røre batteriet. Men det er så lite at du burde ikke bekymre deg over det eventuelle batteritrekket i de minuttene du varmer opp.
Elbilist

Roma

Skjønner bilen at den skal hente strøm fra nettet og ikke fra batteriet når man bruker forvarming?

Jeg trodde bilen alltid hentet energi fra batteriet uansett hva den får av tilgjengelig strøm fra nettet. Den strømmen som kommer fra nettet fyller kun opp batteriet igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA