Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av elektrolux, tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:05

« forrige - neste »

elektrolux

Skal kjøre 9 klasse elever til Sinnes i helgen og tenkte dette var en fin anledning å vise at elbil rouler.

Problemet er bare at Sirdalen er forbeholdt Tesla og Chardemo biler.

Noen som vet om 400V 3 fase stikk langs ruten fra Stavanger?

Worst case så må vi utplassere Zoe på ruten på forhånd og kjøre e-Up til den og Zoe resten av strekket. Igjen et godt eksempel på at 2 elbiler er bedre enn ingen elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Norx

Den hurtigladeren på Kiwi Ålgård er kanskje nok?

Har kjørt e-up til Sirdal flere ganger fra Hommersåk; via seldal. Har kjørt ekstremt passivt og sluppet forbi enhver bil. Ender da med ca. 2 mil igjen på "tanken" ved annkomst Solheimsdalen (ca 10km lenger en GP-Sinnes).

Har ikke turt å gjøre dette på vinterstid da jeg tviler på at jeg kommer opp. Laderen på Byrkjedal kunne med stor fordel ha blitt oppdatert.

elektrolux

Har skaffet Fortun brikke, så starter fra Ålgård med fulladet bil og 70+ km oppoverbakke og -10C

Vurderer også et par triks slik at jeg får ladet på de stikk som måtte finnes på ruten.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Norx

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. februar 2015, klokken 22:08
Har skaffet Fortun brikke, så starter fra Ålgård med fulladet bil og 70+ km oppoverbakke og -10C
Vurderer også et par triks slik at jeg får ladet på de stikk som måtte finnes på ruten.

Har sett noen med kabel inn garasjedøra på siden av laderen på byrkejedalstunet m/ vanlig schuko stikk.
Kan kanskje få de meterene ekstra du trenger.   Hvor lader du når du kommer frem? på Tjørhomfjellet?

Veien tilbake = nesten fult batteri til bunn av dirdal (også på sommeren med medvind!)

elektrolux

Forhandler med Sinnes fjellstue, men ser ut som de har IT nett med de utfordringene det medfører.

Har også en kunde med et 400V sikringskap jeg kunne koble meg innpå i Dirdal, så dette skal vi klare.  Blir t/r samme fredag og søndag med 1 time mellomlading
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Norx

SitatBlir t/r samme fredag og søndag med 1 time mellomlading

Bare ikke lag kø :-)
Er meldt litt vind så vær obs på at de stenger Hunnedalen titt og ofte.

K S

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. februar 2015, klokken 07:48
Skal kjøre 9 klasse elever til Sinnes i helgen og tenkte dette var en fin anledning å vise at elbil rouler.

Problemet er bare at Sirdalen er forbeholdt Tesla og Chardemo biler.

Noen som vet om 400V 3 fase stikk langs ruten fra Stavanger?

Worst case så må vi utplassere Zoe på ruten på forhånd og kjøre e-Up til den og Zoe resten av strekket. Igjen et godt eksempel på at 2 elbiler er bedre enn ingen elbiler.

Tøft! :-)

elektrolux

#7
Da var leveringen unnagjort.

Elevene som kunne nyte stillegående forurensningsfri transport kom fram like raskt som de andre takket være køeffektiv kjøring og turkostnaden kom på totalt 30 kr.  Beregnet strømkost å lade inn de 30 kWt vi brukte på de totalt 205 km turen ble på.

Startet med forvarmet og fulladet bil fra St. Olav og "hurtigladet" 10 min med 6 kW effekt på Fortuns lader på Ålgård. Fikk kun inn 2 kWt så lite å hente når batteriet likevel er nesten fullt.

Kjørte så videre til Byrkjedal og spurte etter strøm fra kjøkkenet. Tidene har forandret seg og viljen til å hjelpe til med lading av elbiler er ikke hva den en gang var. Det ble ingen lading der, så videre til Sinnes Skole. Her hadde vi på forhånd sendt melding om ladebehov, men ingenting var forberedt. Forsøkte å koble meg til 16A stikk, men med IT nett, og ingen Zaptec lader med i bilen ble det heller ingen strøm å hente her. Ville uansett tatt for lang tid med 1 fase og 16A selv om dette er "standarden" til konkurrerende biler.

Med 30 km estimert rekkevidde og 100 km retur til Stavanger og 70 km til Ålgård var det bare å be til høyere makter og håpe at kunden i Dirdal som hadde kjøpt en B3200S hadde husket å la garasjen stå åpen. Han ventet på elektrikker for å koble seg til sitt 400V skap, men hadde gitt meg lov å koble meg til om jeg klarte det.

Navigatoren ble stillt inn på hans adresse og det ble straks gitt beskjed om at jeg ikke hadde strøm nok til å rekke fram. Ble gitt tilbud om å navigere til nærmeste ladepunkt, men da jeg takket ja til det ble navigatoren taus, tydeligvis flau over manglende tilbud nær Sinnes. Den hang seg rett og slett opp. Fikk den i gang igjen, og kjørte med stadige advarsler om at jeg ikke kunne nå destinasjonen.

Veien virket merkverdig flat nedover, og bilen ville ikke seile ( i neutral ) , så cruice kontrol ble aktivert og blikket stivt festet på batteribaren for å oppdage om bilen gikk inn i regenerering i små dupper, noe som ville betydd tap av kinetisk energi for å regenerere. Fant også ut at Norsk oversettelse på kjørekomputeren er feil. Den oppgir det som må være regenerering som spart energi. Jeg "sparte" 1 kWt på denne turen, men dette er selvfølgelig tap av energi da energien har blitt omformet fra kinetisk til strøm i stedet for å bygge seg opp i sin opprinnelige form. Her bør Renault endre teksten til regenerert energi som er mer nøytralt. Ideelt burde de gitt fører mulighet til å frakoble regenereringen helt slik VW gjør.

Kjørte i ca 50 km/t alene i natta med all annen trafikk i motsatt retning. Ingen kjører hjem fra Sinnes på en fredag kveld.

Etter stigning opp fra Sinnes ble rekkevidden raskt redusert til 18 km med over 40 km igjen til mulig ladepunkt og 70 km igjen til Fortun sin hurtiglader. Ting så mørkt ut og jeg begynte å tenke på om det ville være riktig å kreve mobilitetshjelpen til Renault og tauing hjem fra en dyp dal i Rogaland. På en måte mente jeg det ville være det siden det ikke er lademuligheter for bilen på en ganske normal veistrekning, men nå hadde jo bilen varslet dette selv og svært så tydelig.

Rekkevidden på 18 km sank mot 17 km men da hadde jeg kjørt 10 km i mellomtiden, så der var håp. Så kom batteritegnet på og 9 km rekkevidde like før jeg nådde kunden i Dirdal. På dette tidspunktet hadde jeg kjørt 150 km og kun lade inn 2 kW så bra prestasjon av Zoe'en. Skulle jeg nå bruke dyrbar strøm på en mulig bortkastet omvei innom han, eller satse blindt på skjulte reserver og fortsette mot Ålgård 2 fjellpass og 30 km unna med 9 km rekkevidde?

Valgte tur innom kunden. Det så mørkt ut, han skulle vekk denne helgen og garasjen var lukket, men takk og pris, døren var ulåst. Innenfor så jeg Mekka, vel for en tom elbillist er en B3200S ladestasjon med ready lys rene Mekka. Bilen ble kjørt inn, men så viste det seg at kunden fremdeles brukte ladestasjonen med overgang til Schuko og tilkoblet en flimsete 3x1,5 mm skjøtekabel. Vel, litt strøm er bedre enn ingen strøm, og jeg hadde lesestoff for mange timer med meg. ( Om fossildrevne motorsykler lik den jeg med Siv Jensens hjelp har bestillt i stedet for ny Elbil ) Men; Zoe likte ikke strømmen og indikerte rødt. På toppen av det hele var mobilen nå nesten tom for strøm, og jeg hadde reist fra lommelykten. Enda mer dyrbar strøm ble brukt, nå til å la Zoe stå på for å få lys til å lokalisere sikringskapet.

Nok et Eureka: I ene hjørnet skinte nærmest et helt nytt 400V skap. Med masse skruer og nærmest IP44 tetthet. Mange skruer etterpå kom jeg inn til en halvferdig koblet 32A automat som bare lengtet etter en kabel. Jeg hadde handlet inn en 12m 5x4mm kabel for denne turen og forberedt med krympe hylser i ene enden og 400V 32A skjøtekontakt i andre enden var det bare å skru fast, måle at strømmen gikk til riktige pinner og lade med 22 kW. Øynet nytt håp om å kunne krype inntil kona også i natt. ;D ;D ;D

Satt der i vel 15 min med varmen på og ladet vel vitende om at 43 kW lader ventet på Ålgård på det som nå det som føltes som "bare" 30 km unna. Med 40 km på tanken ble eco deaktivisert og varmen justert opp fra sparsommelige 19C til 23C. Her var det bare å gotte seg i overfloden av energi. Tenk det! tilsvarende 4 dl bensin på tanken. Bedre kan det vel ikke være. Full pedal opp fra Dirdal slukte en del strøm, og 10 km før Ålgård var det full pakke med varsellys og alarmer om lavt ladenivå. Lot ikke dette ødelegge stemningen.

Vel framme på Ålgård ble det nedtur igjen. Laderen varslet feil og ville ikke lade. Tanken var tom, og sengen 30 km unna. Kona hadde tidligere forklart at e-Up hadde 10 km rekkevidde, så henting var også utelukket. Haiking med fossilbil ble vurdert, mens jeg famlet med knapper og ringte Fortun's kundeservice. Mye panisk trykking og resetting og vips så ble det lading på meg. Med 30 km hjem trengte jeg ikke mye, men ble stående i 10 min og "overfyllte" i forhold til behovet.

Etter 10 min lading med ca 36 kW effekt og nå med 25% på tanken og ingen Eco og full varme grunnet ny overflod av energi raste jeg hjem i over 90 km/t og ankom huset med 14 km igjen.

Etter denne turen er jeg mektig imponert av Zoe. Dette er en bil en ,forutsatt ladepunkter langs veien, kan kjøre langtur med uten videre planlegging. På en 200+ km tur til fjells i 0 C brukte jeg kun 30-40 min på lading. Kjøreegenskapene er meget bra, og eneste jeg kan klage på er at bilen ikke kan seile automatisk, så det krever mye oppmerksomhet fra fører om en skal kjøre mest mulig sparsommelig. Og forresten den mangler delt baksete, så ski måtte fraktes med fossil transport.

På søndag vil turen gå betydelig enklere. 22 kW ladepunkt er jo opprettet i Dirdal og planen er 1/2 times fullading der på vei opp og hurtiglading i 5-10 min på Ålgård på vei hjem.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

K S

Interessant på prøvd Soulen på samme. Har kjørt runden Tau-Oanes-Oltedal, tmes pause-Ålgård-Stavanger, noen timers pause, før hjemreise, varme på auto i fergekø osv, ikke sparing på varme i det hele tatt, tilbake på Tau, totalt 123,5 km og 16 km i rest....kunne nok tynt 140-150 km totalt.... Lurer på om en kunne klart Stavanger-Sinnes-Ålgård? Byrkjedal burde gå greit, dog dyrt for oss som ikke har abonnement.....

Norx

Sitat
Etter denne turen er jeg mektig imponert av Zoe. Dette er en bil en ,forutsatt ladepunkter langs veien, kan kjøre langtur med uten videre planlegging.
På søndag vil turen gå betydelig enklere. 22 kW ladepunkt er jo opprettet i Dirdal og planen er 1/2 times fullading der på vei opp og hurtiglading i 5-10 min på Ålgård på vei hjem.

Noen formening om E-UP vs Zoe for slik kjøring?
Tjørhomfjellet har reklamert tidligere at de har lademulighet for elektrisk ved stolheisen. Muligens tatt bort nå?
Hadde byrkjedalsladeren vært tunet for Mode-2 i tillegg så kunne mange ha kjørt elbil til fjellet! Litt irriterende faktisk :)
(Byrkjedal-laderen er ofte opptatt av en elbil, med "byrkjedals-firma-logo-på".

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Norx på mandag 09. februar 2015, klokken 09:16
Noen formening om E-UP vs Zoe for slik kjøring?
Tjørhomfjellet har reklamert tidligere at de har lademulighet for elektrisk ved stolheisen. Muligens tatt bort nå?
Hadde byrkjedalsladeren vært tunet for Mode-2 i tillegg så kunne mange ha kjørt elbil til fjellet! Litt irriterende faktisk :)
(Byrkjedal-laderen er ofte opptatt av en elbil, med "byrkjedals-firma-logo-på".
Ville ikke tatt sjansen med en eUp på en slik tur, denne turen blir nok i overkant, også ekstremsport for en eGolf som normalt skal klare seg bedre enn eUp på rekkevidde.
.
En Soul ville gitt mye mindre bekymringer, spesielt om man brukte ratt-og setevarme og unngikk badstutemperatur fra klimaanlegg  ;)

elektrolux

Sitat fra: zbk på mandag 09. februar 2015, klokken 09:52
Kommer det noe reisebrev fra søndagens tur?

Følger oppfordringen, men i noe kortere versjon:

Været hadde blitt ganske ikke i løpet av helgen, og for å være sikker på at veien til Sinnes var åpen gikk jeg inn på vegvesenet sin side og sjekket for veimeldinger. Igenting der, så alt skulle være klart.

Startet 3,5 t før hentetidspunkt for å kunne lade underveis på det etablerte ladepunktet i Dirdal og i tilfelle hjemreisen ble framskyndet. Kjørte forbi Ålgård da bilen lader sent med nesten fulle batteri, og jeg skulle uansett lade i Dirdal.

Like etter svingte jeg inn på veien til Sirdal og så at veien var merket midlertidig stengt. Ringte derfor 175 og forklarte at jeg skulle til Sinnes og kjørte Elbil, så omvei rundt Tonstad var uaktuelt, men jeg kunne vente om veien snart åpnet. Skulle uansett lade så dette var OK. Fikk da beskjed at været var på vei opp og veien sannsynligvis forble stengt ut dagen og muligens dagen etter.

Det betydde snuoperasjon og retur til Stavanger. Vel hjemme ble det ringing for å forklare at jeg ikke kom meg opp. Fikk da beskjed at jeg måtte hente jentene og vurderte å vekke en fossil Renault som stod lagret på fjernlager. Mye stress, da bilen var klargjort for lagring og godt inneparkert, og ikke vært i bruk på mange måneder. Ringte derfor Sirdal buss som kunne forklare at de kjørte i Sirdalen og at veien var åpen.

Vel ut på tur igjen, Denne gangen med 21 min 43 kW lading på Ålgård og videre til Dirdal med 22 kW lading der.

Idet jeg skulle videre fra Dirdal fikk jeg beskjed om at 2 elever hadde reist hjem med skader dagen før så der var nok biler i Sinnes uten meg. Jeg kunne bare kjøre hjem igjen. >:(

Kjempegøy beskjed. Kjørte hjem og så på klokka. 17:30 og 5 1/2 time etter første start var dagens totalt bortkastede kjøring unnagjort. Tid jeg kunne brukt på regnskap eller kona. Hvorfor kunne jeg ikke fått denne beskjeden dagen før?

Så moralen er Zoe imponerer, Dugnad er dyrt, og Trafikkmeldinger på 175 og Vegvesen.no er ikke til å stole på.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aronesen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. februar 2015, klokken 12:14
Etter denne turen er jeg mektig imponert av Zoe. Dette er en bil en ,forutsatt ladepunkter langs veien, kan kjøre langtur med uten videre planlegging. På en 200+ km tur til fjells i 0 C brukte jeg kun 30-40 min på lading. Kjøreegenskapene er meget bra, og eneste jeg kan klage på er at bilen ikke kan seile automatisk, så det krever mye oppmerksomhet fra fører om en skal kjøre mest mulig sparsommelig. Og forresten den mangler delt baksete, så ski måtte fraktes med fossil transport.

Nå finnes det jo magnettiske skiholdere som kan brukes, men det er klart at da øker jo luftmotstanden og rekkevidden reduseres.. Noen som har prøvd?
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

K S

Sitat fra: aronesen på onsdag 11. februar 2015, klokken 08:51
Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. februar 2015, klokken 12:14
Etter denne turen er jeg mektig imponert av Zoe. Dette er en bil en ,forutsatt ladepunkter langs veien, kan kjøre langtur med uten videre planlegging. På en 200+ km tur til fjells i 0 C brukte jeg kun 30-40 min på lading. Kjøreegenskapene er meget bra, og eneste jeg kan klage på er at bilen ikke kan seile automatisk, så det krever mye oppmerksomhet fra fører om en skal kjøre mest mulig sparsommelig. Og forresten den mangler delt baksete, så ski måtte fraktes med fossil transport.

Nå finnes det jo magnettiske skiholdere som kan brukes, men det er klart at da øker jo luftmotstanden og rekkevidden reduseres.. Noen som har prøvd?

Har to sett av disse som blir brukt flittig:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=55080478

Kjøpte mine for 15-20 år siden?.....på NAF.

De er helt topp, bedre enn takstativ for ski, da en monterer og dementerer stativene raskere enn Luky Luke trekker! :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA