Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Stoppe, tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:17

« forrige - neste »

Stoppe

Et lite innspill ettersom det ser ut til at VP er et vesentlig tilleggsutstyr på e-Golf.

Er det vesentlig andre fordeler med varmepumpen enn at forbruket går ned (og dermed lenger rekkevidde)?

Er det andre som har regnet på nåverdi av varmepumpe på e-Golf?

For meg ser det ut som at varmepumpen må gi mer enn 30% reduksjon i forbruk før den gi positiv nåverdi ved investering på 6600kr (veilledende pris Møller), selv med diskonteringsrente på lave 2,9%.

Forutsetninger:
16.000km pr år, 8år. Strømpris 1 kr pr kwh, forbruk e-Golf uten VP 20kwh/100km

Årlig forbruk altså 3200kr
For å betale ned varmepumpen må den bidra med besparelse på 936kr pr år, for å gå i null.

Er det realistisk å oppnå?

Og dersom årlig kjørelengde er lavere blir det enda lenger periode før regnestykket går opp.

Når det gjelder rekkevidde er det et tema som er godt belyst i andre tråder, og hadde rekkevidden vært viktigst hadde jeg nok ikke vurdert elbil..


Kent

Det finnes altså folk som tenker hovedsaklig på besparelser på strømregninga når de kjøper varmpepume?
Det kunne ikke falt meg inn en gang  8)

Man må vel i såfall også regne den høyere bruktbilprisen man vil få med en varmpepumpe i ett slik regnestykke. Etter 8 år er det nok ikke store forskjellen, tipper en tusenlapp eller to, men bilen blir nok litt mer lettsolgt.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Trodde hovedgrunnen til varmepumpen var å gi lengre rekkevidde så man kunne ta elbilen på flere turer der man kanskje ellers måtte kjøre fossilt, ikke for å spare penger på strømregninga hjemme.

HelectriC

jeg trodde oppvarmingen vil gå raskere med VP? uansett så er bruktverdien viktig og kan du motivere en bruktkjøper med lengre rekkevidde, så har du sikkert et sterkt argument mot de biler uten.

strømregningen kan du bare hive, det er mangelen av besøk til bensinpumpa (og medfølgende drenering av lommeboken) du skal være glad av, med eller uten VP  :D
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Ohm

Regnet litt på det samme da jeg vurderte å vente på varmepumpe, men valgte å hente eGolfen 6. august 14 i steden. På den tiden har jeg kjørt drøye 12 000 km, og jeg måtte også tatt en service på den bilen jeg hadde da til ca kr 14 000,-. Men jeg ser at restverdi og komfort er viktige elementer i dette regnestykket. Jeg har tatt høyde for at eGolfen min er verdt vrakpanten om 5 år, likevel har jeg hatt billig bil. Er den verdt mer enn vrakpanten, er det bare bonus, og det tror jeg faktisk den er.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ove

Sitat fra: Stoppe på mandag 02. februar 2015, klokken 23:27
Et lite innspill ettersom det ser ut til at VP er et vesentlig tilleggsutstyr på e-Golf.

Er det vesentlig andre fordeler med varmepumpen enn at forbruket går ned (og dermed lenger rekkevidde)?

Er det andre som har regnet på nåverdi av varmepumpe på e-Golf?

For meg ser det ut som at varmepumpen må gi mer enn 30% reduksjon i forbruk før den gi positiv nåverdi ved investering på 6600kr (veilledende pris Møller), selv med diskonteringsrente på lave 2,9%.

Forutsetninger:
16.000km pr år, 8år. Strømpris 1 kr pr kwh, forbruk e-Golf uten VP 20kwh/100km

Årlig forbruk altså 3200kr
For å betale ned varmepumpen må den bidra med besparelse på 936kr pr år, for å gå i null.

Er det realistisk å oppnå?

Og dersom årlig kjørelengde er lavere blir det enda lenger periode før regnestykket går opp.

Når det gjelder rekkevidde er det et tema som er godt belyst i andre tråder, og hadde rekkevidden vært viktigst hadde jeg nok ikke vurdert elbil..

Regnestykket, blir enda dårligere hvis du leger inn de kilometrene i året du ikke har bruk for varmepumpen og de km du kun delvis trenger den. Sannsynlig høyere salgspris vil dra regnestykket mer mot plussiden. Jeg kjøper den kun for mindre rekkeviddeangst om vinteren og det tror jeg kanskje er hovedårsaken til de fleste som kjøper med VP.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Jejl

Hvis varmepumpen gjør at du stort sett kan holde deg til f.eks 20-80% kapasitet på batteriet istedet for 10-90% om vinteren, sparer du batteriet for endel slitasje. Og det kan jo være verd endel om noen år å ha bedre batterikapasitet.

Golfen

Artig å se varmepumpe også fra et økonomisk perspektiv. Jeg har valgt å ikke inkludere varmepumpe av flere grunner.

1. Rekkevidden i e-golf uten VP dekker vårt behov på vinteren med 30-40% margin.
2. Veggboks med 16A lading gir veldig enkel ladetilkobling, slik at det ikke oppleves som negativt å plugge bilen hver gang den parkeres i garasjen.
3. En plugget bil som settes på forvarming ett kvarter før man kjører oppleves mer komfortabel enn en fossilbil på vinteren.
4. Bilen er plugget, og innstilt med nedre batterigrense på 70%, dermed lader den opp til 70% hver gang vi parkerer i løpet av dagen. Ved planlagt behov lades bilen til alt fra 70-100%+forvarming. Denne økte dagsrekkevidden pga. lading+varming oppveier for varmepumpe på vår type kjøring, som er flere små turer fra fast ladeplass.
5. e-golf er en elbil, og isolasjon mot motorrom er dårligere enn fossilbilene, av den grunn var jeg bekymret for støy fra varmepumpe i en ellers støyfri kupe.
6. Risiko for barnesykdommer når vw gjør ting de ikke kan. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til vw selv når de gjør det folk mener de er best på. Flere ekstra dager på verksted frister ikke.
7. Ventetid på varmepumpe er for tålmodige sjeler, jeg er ikke tålmodig nok.
8. Økonomien med varmepumpe er neppe positiv med mindre varmepumpen er nødvendig for å faktisk bruke elbil istedenfor fossilbil.
9. Jeg har sluttet å tro på at ekstrautstyr gir økt salgspris på en 5+ år gammel bil. Verdien er uansett mer avhengig av bilens tilstand. God rustbehandling av en vw betyr mer for bruktpris enn varmepumpe. God rustbehandling øker bilens levetid, og er etter min mening derfor også det beste miljøtiltaket man kan gjøre med en e-golf.

Totalt sett kan man oppsummere at jeg er positiv til varmepumpe i elbil, men at jeg setter pris på at bilprodusentene bruker flere år på å teste ut teknologien sin for å luke ut barnesykdommer. Varmepumpe i e-golf er god investering fra neste årsmodell, for da har vw gjort mange viktige erfaringer. Støy og holdbarhet er to av disse erfaringene som kan bli forbedret. Forøvrig er jeg etter en uke med e-golf uten VP superførnøyd med bilen, og det ville jeg nok vært også om den hadde hatt VP.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Golfen på fredag 06. februar 2015, klokken 08:54
...Jeg har sluttet å tro på at ekstrautstyr gir økt salgspris på en 5+ år gammel bil. Verdien er uansett mer avhengig av bilens tilstand...
Prøv å selge en MB E-klasse uten automatgir, da finner du nok ut at enkelte typer ekstrautstyr i noen sammenhenger er ganske viktig.  :-)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

hottentott33

#9
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 06. februar 2015, klokken 18:23
Sitat fra: Golfen på fredag 06. februar 2015, klokken 08:54
...Jeg har sluttet å tro på at ekstrautstyr gir økt salgspris på en 5+ år gammel bil. Verdien er uansett mer avhengig av bilens tilstand...
Prøv å selge en MB E-klasse uten automatgir, da finner du nok ut at enkelte typer ekstrautstyr i noen sammenhenger er ganske viktig.  :-)

Finnes slikt?  ;D  Men veldig godt poeng, har sett en 124-serie en gang med manuell, ellers ingen :) Men tviler dog på at e-Golf blir like ekstremt, men den blir jo helt klart mye mer lettsolgt med varmepumpe, så da spørs det om ikke varmepumpen utgjør noe mer enn det som opprinnelig ble betalt ved et evt videresalg. Så ca 6000,- vil jeg anslå som vel anvendte penger. Men ikke umulig at prosjekter som Ohm sin dieselvarmer også kan utgjøre mer ved et videresalg enn det faktisk kostet.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

4Matic Fanatic

Det er vel hele poenget her - 6000kr er lommerusk når man kjøper bil til 270-300' og når man ser bort fra ventetullet er det fordeler fra dag en med lengre rekkevidde og mindre forbruk.

Det eneste usikre i regnestykket er da kvaliteten på løsningen, men det vet vi mer om etter noen år :-)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Luftventil

Den eneste ordentlige ulempen med ventepumpen er jo nettopp ventetiden.

Da vi bestilte bil i januar fikk vi beskjed om at bil uten ventepumpe ville bli levert i mars, mens bil med pumpe mest sannsynlig ville bli levert på sensommeren en gang, dog med usikkerhetsmomemt. Da ble det ganske lett å velge bil uten pumpe.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

AruNuts

Den største ulempen med varmepumpe er vel strengt tatt møllers knallharde anbefaling om å kutte den, slik at noen av oss som er litt for naiv (sånn som jeg tydligvis er) gikk med på å ta den av bestillingen.

poskare

Med 12 mil pendling til/fra jobb hver dag, vet jeg at den ekstra kostnaden for VP tjener seg kjapt inn...

shb

#14
Med varmepumpe. Er forbruket fra rundt 17 til 14 kWh/100km ved minus 7 til 0 grader. Det er vel ikke så gale det. Teslaen bruker ca 27 på samme tid, den har ikke varmepumpe, og har ca 500 kg mer vekt å drasse på. Da er golfen kjørt i Normal modus. Fruen er ikke kommer til knappen med eco enda. Den er også kjørt i D. Synes det er litt dumt at den ikke kan starte i noen av spare funksjonene automatisk. Men det er jo egentlig litt greit også. Greit å bruke bremsene litt da. Ellers ruster de jo vekk.
Den bruker litt mindre enn Leaf tekna i Eco modus, så det kan tyde på at e-Golf kan gå lenger en Leaf.
Den låg på 18 på snitt på det året vi hadde den. Teslaen ligger på 20.1 kWh/100km siden August 2013 og 30' km. Jeg kjøpte ikke VP for å spare penger. Men for å ha mest mulig rekevidde. Det er jo det som er problemet med elbiler. Får en 20 -30 km mer om vinteren. Så er jo det vert noe det også. Kansje slipper en å stoppe på en dyr hurtiglader?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA